Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بايد اعتراف کرد که هيچ بخشي از بازار خودرو، امروزه به اندازه کراس اور ها داراي محبوبيت نيست، به گونه اي که عملا تمامي معيارهاي خريد يک خودرو را به نسبت 10 سال قبل دگرگون شده است.
اين مورد در بازار خودرويي ما با توجه به تمامي محدوديت ها ديده مي شود و شاهد رقابت به نسبت سنگين در اين سگمنت هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين منظور بر آن شديم تا به بررسي و مقايسه محصولات دو برند پر اعتبار ژاپني بپردازيم.
نيسان با مدل ايکس تريل چند وقتي است که در بازار ما حضور دارد در مقابل اما مزدا پس از دوران پسا برجام برنامه خود را تنها به مونتاژ نسل قديم مزدا 3 توسط گروه بهمن خودرو محدود کرده و هنوز مشخص نيست که برنامه اين شرکت براي حضور در بازار ايران به چه صورت دنبال خواهد شد.

مدل هاي مورد بررسي قرار گرفته نسخه هاي تک محوره هستند و از اين لحاظ مقرون به صرفه ترين نسخه هاي موجود از اين دو خودرو هستند. در ادامه با ما همراه باشيد تا ببينيم فرزندان بلند قامت ژاپني چه چيزهايي در چنته دارند و کدام يک از اين ها سر بلند از ميدان خارج خواهند شد.
قيمت و تجهيزاتايکس تريل حاضر در تست نسخه شماره 2 يعني مدل 2017 است. 30،490 دلار استراليا بهاي نيسان بدون ماليات است و مزدا تنها 200 دلار قيمت بيشتري دارد.

تجهيزات زير به صورت مشترک در هر دو ديده مي شود:

6 ايربگ، ترمز اضطراري، دوربين ديد عقب، کروز کنترل، تهويه مطبوع دستي، استارت دکمه اي و بلوتوث/USB. علاوه بر موارد بالا نيسان مجهز به چراغ روز، دريچه تهويه سرنشينان عقب، سيستم هشدار برخورد از جلو نيز است.

مزدا از صفحه نمايش اطلاعات و سرگرمي بزرگ تر 7 اينچ در مقابل 5 اينچ نيسان بهره مي برد. راديو ديجيتالي، چراغ هاي LED، هشدار ترافيک و برخورد از عقب و مانيتور نقاط کور علاوه بر موارد گفته شده برخوردار است.

همچنين مزدا با يک آپشن 1400 دلاري چرخ هاي آلياژِي مشکي و گزينه 702 دلاري ناوبري ماهواره اي و خروجي SD کارت ارائه مي شود.
قواي محرکههر دو خودرو با قواي محرکه شهري تر محور متحرک جلو در اين مقايسه حاضر شده اند و اگر مدل هاي چهارچرخ متحرک آن ها طلب مي کنيد بايد بودجه بيشتري معادل 2 هزار دلار براي نيسان و 3 هزار دلار براي مزدا کنار بگذاريد.

مزدا از موتور کوچک تر 2 ليتري با قدرت 153 اسب بخار در دور 6000 و گشتاور 200 نيوتن متري در دور 4000 بهره مي برد. اين موتور به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک به همراه سيستم مبدل گشتاور مجهز شده است.

نيسان اما از موتور به نسبت قديمي اما اثبات شده خود يعني موتور 2.5 ليتري 169 اسب بخاري و گشتاور 226 نيوتن متري که به ترتيب در دور 6000 و 4400 به حداکثر ميزان خود مي رسند، بهره گرفته است. اين موتور به جعبه دنده با راندمان کاري بالاي CVT مجهز شده است.

مزدا با اين که قدرت کمتري دارد و همينطور در حدود 32 کيلوگرم وزن بيشتري دارد اما موتور آن به نرمي دور مي خورد و جعبه دنده بسيار خوب آن اجازه مي دهد تا حداکثر کشش موجود موتور را استفاده کنيد.

موتور نيسان اما بيشتر شخصيتي قدرتي دارد تا سرعتي و جعبه دنده CVT نيز با آن صداي مشهور خود عملکرد خوبي در حين تخته کردن پدال گاز از خود نشان نمي دهد و کمي خسته کننده به نظر مي رسد.

مصرف سوخت اين دو نيز در تست هاي ما رقم 7.9 ليتر براي مزدا و 9.4 ليتر براي نيسان را نشان مي دهد که حکايت از تکنولوژي جديدتر براي موتور مزدا دارد با اين که به دليل حجم پايين تر موتور مزدا شرايط کاري سخت تري دارد.

بر روي کاغذ نيسان مي تواند برنده اين بخش باشد اما در واقعيت قواي محرکه مزدا مي تواند دلچسب تر از نيسان با لحاظ کردن تمامي موارد بالا باشد.
فضاي داخليتغييرات اتاق ايکس تريل در مدل جديد محدود به طرح جديد فرمان و اهرم تعويض دنده، طرح جديد دريچه تهويه و استفاده از پلاستيک نرم در بخش کنسول کنار دست راننده در نقش تکيه گاه آرنج، مي شود.

نکته مهم ارگونومي بسيار خوبي است که کار تمامي سرنشيان را راحت مي کند. ارتفاع زياد صندلي ها نيز ديد بسيار خوبي به ارمغان آورده است.

از نقاط ضعف اتاق نيز مي توان به صفحه نمايش 5 اينچي با دکمه هاي فراوان ياد کرد که کاملا مربوط به خودروهاي نسل گذشته است. همينطور ترمز پارک پايي و دوربين ديد عقب بسيار کوچک از ديگر موارد قابل بيان است.

نسل جديد مزدا به راحتي در بخش طراحي اتاق، نيسان را شکست مي دهد. طراحي صفحه نمايش لمسي در کنار سيستم کنترل کننده گرد که شبيه به محصولات بي ام و است و استفاده از دکمه ها و کليد ها با کيفيت و حس لمس بسيار خوب در کنار ترمز پارک الکتريکي از مواردي است که مزدا را در مقابل نيسان قرار مي دهد.

حتي در مدل هاي با تجهيزات پايين نيز مزدا يک خودروي خوش استايل به نظر مي رسد و حتي سيستم صوتي بهتر و خروجي هاي USB بيشتري به نسبت نيسان دارد.

در مقابل اما صندلي هاي عقب نيسان قابليت جا به جايي بر روي ريل را دارند و فضاي سر و زانوي آن بيشتر از CX-5 است که به نسبت اين کلاس فضاي کمتري براي سرنشينان عقب فراهم مي کند با اين که صندلي هاي بسيار عالي و راحتي دارد و موقعيت دستگيره در آن نيز بهتر است.

تنها 5 mm اختلاف در فاصله محورهاي بين اين دو خودرو وجود دارد اما مزدا اهميت بيشتري به بحث طراحي داده و نيسان هم سعي کرده تا اصول و قواعد را به بهترين شکل ارائه کند.

فضاي صندوق نيسان نيز 565 ليتر به همراه 5 صندلي است که اين رقم در مزدا معادل 442 ليتر است.

در اين بخش نيسان به دليل ارائه فضاي بيشتر با قابليت تطابق پذيري بهتر با توجه به معيارهاي ما از يک اتاق جادار عنوان برنده را از آن خود مي کند.
سواري و هندلينگمهم ترين مواردي که در اين بخش به دنبال آن هستيم بيشترين آرامش و راحتي در کنار هندلينگ قابل پيشبيني و ايمن است.

هر دو خودرو از تعليق مستقل در عقب خودرو بهره مي برند و لاستيک هاي آن ها هم 225/65 است که بر روي چرخ هاي 17 اينچي سوار شده اند.

نيسان نمي تواند به عنوان يک معيار در بخش ديناميک سواري عرض اندام کند، اما تعليق به نسبت نرمي دارد و کوبش هاي دست اندازها را به خوبي جذب مي کند و به سرعت وارد مرحله ريکاوري پس از کوبش مي شود. در حالي که کمي بادي رول در بدنه وجود دارد، نيازي به تقلا کردن در آن مشاهده نمي شود.

همچنين ارتفاع بيشتر آن(17 mm) به نسبت مزدا قابليت هاي خارج جاده اي بهتري را به آن خواهد بخشيد که در برنامه اين مقايسه ما قرار ندارد.
جعبه فرمان الکتريکي بسيار سبک کار را در شرايط شهري آسان مي کند اما اگر کمي وزن بيشتري در سرعت هاي بالا به آن اضافه مي شد مي توانست عملکرد رضايت بخش تري را از خود به نمايش بگذارد.

نيسان با استفاده از موادي در بخش عايق کاري کابين که به پاک سازي کابين از سر و صداي اضافي مي پردازد آرامش را به سرنشينان تقديم مي کند و سيستم brake torque-vectoring کم فرماني را به حداقل خود مي رساند.
مزدا با توجه به سابقه خود سواري دقيق تري را ارائه مي کند و حس و حال فرمان بهتري به نسبت نيسان دارد و به مقدار کمي سواري سفت تري دارد تا بدنه خودرو را کنترل کند، بدون اين که حس ترس و واهمه به سرنشينان منتقل شود.

مزدا در اين نسل گام هاي بسيار خوبي در سرکوب سر و صداي اضافي به داخل کابين را برداشته و سيستم G-Vectoring نيز سواري بسيار دقيقي بر سر پيچ ها ارائه مي دهد، اين تکنولوژي با قطع کردن نيروي ترمزي موتور چرخ داخل پيچ اين اجازه را به راننده مي دهد تا فرمان دهي دقيق تري داشته باشد.

واضح به نظر مي رسد که مزدا لذت رانندگي بيشتري را عرضه مي کند. فرمان نيسان براي رانندگي شهري بسيار مناسب است و همينطور ديد رو به بيرون و حذف صداي هاي وارده به کابين (معيارNVH) خودرويي خانوادگي تر از آن ساخته است.
در هر صورت برنده اي را نمي توان در اين بخش اعلام کرد و اين موارد کاملا به سليقه و نيازهاي خريدار باز مي گردد، البته اگر مبناي استفاده بر روي سطوح ناهموار و جاده هاي پر دست انداز باشد به نظر مي رسد که برتري از آن نيسان خواهد بود، در حالي که مزدا بيشتر مناسب رانندگي در مسيرهاي با کيفيت و کم چالش است.
نتيجه گيريمزدا CX-5 Maxx با توجه به طراحي هيجان انگيز تر، سواري به نسبت جذاب تر و اتاق با طراحي و حس و حال مدرن و همينطور چند بسته ايمني پيشرفته، مي تواند مخاطبان بسياري را به سمت خود بکشد.
نيسان اما با بهره گيري از فضاي بيشتر اتاق، ويژگي هاي منحصر به فرد خود، مصرف سوخت بيشتر با توجه به پيشرانه قوي تر و همينطور گزينه انتخابي مدل 7 صندلي مي تواند به انتخابي منطقي تر براي استفاده هاي خانوادگي مبدل شود و مشتريان مسن تري را به سوي خود جلب کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۸۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • نیسان آبی گران شد/ قیمت جدید را ببینید
  • قیمت جدید وانت نیسان اعلام شد
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • مزدا آر ایکس7؛ زیبای ژاپنی (عکس)
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی جاده های استان سمنان
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)