Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@04:05:42 GMT

ضد تهوع‌هاي طبيعي را بشناسيم

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۰۹۳۴۲

خبرگزاري آريا -

 
 

 
برخي افراد خيلي زود دچار حالت تهوع مي‌شوند. عوامل متعددي باعث ايجاد اين حالت ناخوشايند مي‌شود مثل ماشين گرفتگي، دريازدگي، پرخوري، استرس، ميگرن و غيره. در اين مطلب شما را با راهکارهاي طبيعي براي پيشگيري يا رفع سريع اين حالت ناخوشايند آشنا مي‌کنيم. با ما همراه باشيد.

بيکربنات سديم يا همان جوش شيرين
اين پودر سفيد خواص بي‌شماري دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوش شيرين مي‌تواند حالت تهوع را از بين ببرد. استفاده از آن بسيار راحت و همچنين کم خرج است.
 
روش استفاده: يک عدد ليموترش را در يک ليوان آب بچکانيد و در ليوان آب ديگر 3.5 گرم جوش شيرين بريزيد و هم بزنيد تا حل شود. يک جرعه آب جوش شيرين و پشت سر آن يک جرعه آب ليموترش بنوشيد. در طول روز تا زماني که علائم تهوع از بين برود اين کار را تکرار کنيد.
 
توجه داشته باشيد که هميشه جوش شيرين را در جاي خشک و دور از رطوبت نگهداري کنيد.

ليموترش هميشه و همه جا
گاهي حالت تهوع بعد از پرخوريِ زياد، سفر با کشتي (همان دريازدگي) يا هواپيما و غيره پديد مي‌آيد. هيچ چيز ديگر هم مثل دچار شدن به اين حالت سفر را به کام آدم تلخ نمي‌کند. اما هميشه راه حلي وجود دارد: ليموترش قهرمان!
 
روش استفاده: يک تا دو قاشق چاي‌خوري آب ليموترش (و يا حداکثر يک ليموترش کامل) را به نصف ليوان آب (اگر دوست داشتيد آب گرم) اضافه کنيد. در روز چند بار از محلولي که تهيه کرده‌ايد بنوشيد. توجه داشته باشيد بلافاصله بعد از اينکه آب ليموترش را گرفتيد مصرف کنيد تا خواص آن از بين نرود.
 
 
نعنا فلفلي: زود، تند، سريع
زماني که دچار حالت‌هايي مثل ماشين گرفتگي، دريازدگي، سوءهاضمه و غيره شديد معطل نکنيد و به سراغ نعناع فلفلي برويد. اين گياه معطر ضداسپاسم است، ترشح صفرا را تحريک و با گاز معده مقابله مي‌کند.
 
زماني که دچار ماشين گرفتگي مي‌شويد: يک قطره روغن گياهي نعناع را روي نصف يک حبه قند بچکانيد و در دهانتان بگذاريد. اگر نياز بود دوباره اين کار را تکرار کنيد.
 
زماني که دچار مشکلات گوارشي مي‌شويد: به فکر دم کرده‌ي نعنا فلفلي باشيد. 150 ميلي‌گرم آب جوش را روي 1 تا 2 قاشق غذاخوريِ پُر برگ نعناع بريزيد. در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه دم بکشد. محلول را صاف و روزانه بعد از غذا 3 فنجان ميل کنيد.
 
توجه داشته باشيد که مصرف روغن اين گياه براي زنان باردار، شيرده و کودکان زير 6 ماه مورد منع مصرف دارد.
 
 
اسطوخودوس: هميشه موثر
اسطوخودوس در بين تمام فوايدي که دارد مي‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ويژه زماني که به دليل استرس و فشارهاي روحي و يا پرخوري دچار اين حالت شده باشيد اسطوخودوس به دادتان مي‌رسد. به خاطر اينکه اسطوخودوس مسکن است و به همين دليل سيستم عصبي را کنترل مي‌کند؛ همچنين ترشح معده و انقباض‌هاي روده را بيشتر مي‌کند و به اين ترتيب غذا هضم مي‌شود.
 
روش استفاده: يک قطره از اسانس خوراکي اسطوخودوس را در يک قاشق چاي‌خوري عسل بچکانيد و بخوريد. اگر حالت تهوع شديد بود قطره را مستقيماً زير زبانتان بچکانيد (يک قطره).
 
چه مي کنه اين زنجبيل!
زنجبيل براي تسکين دل درد هم موثر است و در زمان تهوع يکي از درمان‌هاي مناسب محسوب مي‌شود. بر اساس مطالعاتي که در سال 2006 روي 363 داوطلب انجام شد، زنجبيل احتمال تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحي را 35 درصد کاهش مي‌دهد. سال 2010 مطالعاتي روي زنان باردار انجام شد و نزديک به 1077 زن اعلام کردند که مصرف زنجبيل حالت تهوع آن‌ها را کاهش داده است.
 
روش استفاده: يک فنجان آب را روي يک قاشق چاي‌خوري قسمت زير زميني (ريزوم) خشک آسياب شده يا دو قاشق چاي‌خوري زنجبيل تازه بريزيد. در ظرف را بگذاريد؛ اجازه دهيد به آرامي جوش بيايد و سپس گاز را خاموش کنيد. قبل از صاف کردن بگذاريد 5 تا 10 دقيقه بماند. روزانه 2 تا 4 فنجان از اين دم کرده بنوشيد.
 
زماني که دچار حالت‌هايي مثل ماشين گرفتگي، دريازدگي، سوءهاضمه و غيره
 
شديد معطل نکنيد و به سراغ نعناع فلفلي برويد. اين گياه معطر ضداسپاسم است، ترشح صفرا را تحريک و با گاز معده مقابله مي‌کند
 
اگر طعم زنجبيل را دوست نداريد مي‌توانيد به آن ليموترش يا مقداري عسل اضافه کنيد.
 
توجه داشته باشيد که بيش از حد از اين گياه استفاده نکنيد. مصرف زنجبيل براي کودکان زير 6 سال توصيه نمي‌شود. خانم‌هاي باردار براي تعيين ميزان مصرف حتماً با پزشک يا عطار مشورت کنند.
 
روغن گياهي بابونه حتي در دوره‌ي حاملگي
متخصصان طب گياهي روي مصرف بابونه تاکيد مي‌کنند. آن‌ها معتقدند که مصرف روغن اين گياه در دوره‌ي حاملگي هم بلامانع است.
 
روش استفاده: يک قطره از اين روغن را به طور مستقيم زير زبانتان بريزيد و يا در يک قاشق چاي‌خوري عسل يا روي يک حبه قند بچکانيد و در دهانتان بگذاريد. در صورت لزوم روزانه 4 تا 5 مرتبه اين کار را تکرار کنيد.
 
توجه داشته باشيد گياهان دارويي بي ضرر نيستند و ممکن است علائم جانبي داشته باشند.
 
حتماً به ميزان مصرف خود دقت کنيد و در مصرف هيچ داروي گياهي زياده‌روي نکنيد.
 
تهوع و استرس: مرزنگوش را امتحان کنيد
به عقيده‌ي متخصصان طب گياهي مرزنگوش براي دستگاه گوارش و به خصوص معده بسيار مفيد است. از اين گذشته اين گياه آرام بخش است و زماني که به دليل استرس دچار حالت تهوع مي‌شويد مي‌تواند کمکتان کند.
 
روش استفاده: يک قاشق غذاخوري مرزنگوش خشک را با 3 فنجان آب جوش دم کنيد و روزانه 3 فنجان ميل کنيد.
 
تهوع دوره‌ي بارداري
حالت تهوع در 3 ماهه‌ي اول بارداري امر رايجي است. توجه داشته باشيد که خودسرانه و بدون نظر پزشک معالجتان هيچ يک از گياهان اشاره شده در اين مقاله را مصرف نکنيد. زماني که پزشک به شما مصرف اين داروهاي گياهي را تجويز مي‌کند نيز توجه کنيد که در مصرف آن‌ها دچار افراط نشويد و مطابق ميزان تجويز شده عمل کنيد.
 
منبع:tebyan.net




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب نیش ها باشید!

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: گشت و گذار در طبیعت، کمپ زدن در کوه و جنگل و بیدار شدن در هوای پاک و دل‌انگیز، هر گردشگری را وسوسه می‌کند تا خودش را از این لذت بی‌بهره نگذارد. اما این لذت ممکن است با دردسرهایی همراه باشد. آزار نیش حشرات یکی از این دردسرهای احتمالی است که بد نیست پیشگیری از آن و راه‌های درمانش را یاد بگیرید.

قبل از اینکه به فکر درمان نیش حشرات باشید، سعی کنید از گزش آنها جلوگیری کنید. یک راه مناسب برای پیشگیری، استفاده از کرم‌ها و ژل‌های مخصوصی است که باعث دفع حشرات می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها بخرید. این کرم‌ها بوی خاصی ایجاد می‌کنند که باعث دفع حشرات می‌شود. مصرف ویتامین b۱ به مدت یک هفته می‌تواند شما را از نیش حشرات در سفر محافظت کند. پشه ها از بوی این ویتامین بیزار هستند و به شما نزدیک نمی‌شوند. هیچکس دوست ندارد در سفر دچار گزیدگی حشرات شود و رنج و ناراحتی زیادی را تحمل کند. به همین دلیل بهترین کار پیشگیری از نیش حشرات است. حشرات در همه‌جا حضور دارند اما در برخی مناطق احتمال گزیده شدن توسط حشرات بیشتر است. اطراف رودخانه‌ها، تالاب‌ها و مناطق باتلاقی مکان بسیار مناسبی برای رشد پشه‌هاست. بنابراین از کمپ و چادر زدن در این مناطق خودداری کنید. انتخاب لباس مناسب در سفر ضروری است. پشه‌ها همیشه هستند و ممکن است شما را نیش بزنند، با این حال اوج فعالیت پشه‌ها پس از غروب آفتاب و در طول شب است. بنابراین موقع خواب حتما سعی کنید لباس آستین‌دار بپوشید. پشه‌ها دور لامپ مهتابی جمع می‌شوند و اگر این لامپ در فضای باز باشد پس از مدتی محل تجمع انبوهی از پشه‌ها و حشرات مختلف خواهد شد. پشه‌ها جذب نور سفید می‌شوند، بنابراین اگر قرار است در سفر از لامپ استفاده کنید از لامپ‌هایی با نور زرد استفاده کنید. اگر در فضای بسته هستید از باز گذاشتن پنجره‌ها در طول شب خودداری کنید، مگر اینکه پنجره مجهز به توری باشند. اگر می‌خواهید در فضای باز و طبیعت بخوابید از پشه‌بند استفاده کنید. اگر با رعایت نکات مختلف، باز هم به گزیدگی و نیش حشرات در سفر دچار شدید، وقت را هدر ندهید، خوددرمانی را امتحان نکنید و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی بروید. به خصوص درباره کودکان که گزش حشرات ممکن است پیامدهای شدیدتری داشته باشد. کد خبر 845729 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سلامت سفر - گردشگری خبر مهم حیوانات - حشرات

دیگر خبرها

  • باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد
  • مراقب نیش ها باشید!
  • 7 نکته که در شروع مذاکره باید رعایت کنیم
  • ۴۰ شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • فوت ۴۱۴ نفر براثر حوادث ناشی از کار
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • چگونه نظر دیگران را عوض کنیم؟
  • این گیاه یک جایگزین سالم برای قند مصنوعی