Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حال حاضر پسماند‌هاي شهري و روستايي به دليل شرايط نامناسب دفن، تعدد زباله‌ها، توليد شيرابه، گاز متان و‌ پخش شدن در محيط پيرامون تهديدي براي محيط زيست و سلامت شهروندان اين شهرستان است که بعد از گذشت ساليان به اقدامات جدي مسئولان در اين بخش نياز است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از ملاير، مشکلات زيست محيطي ناشي از دفع غير اصولي و غير علمي پسماند‌ها نظير توليد و انتشار انواع گاز‌هاي سمي و گلخانه‌اي و همچنين توليد شيرابه‌ که سبب آلايندگي آب، هوا و ‌خاک مي‌شود سبب توجه جدي سازمان‌هاي ملي و‌ مسئولان به امر مديريت پسماند‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرداري ملاير نيز در مورد مديريت اصولي پسماند‌هاي توليد اين شهر، به دنبال راهکارهاي مناسب و جذب سرمايه‌گذار است به همين سبب گزارشي با اين موضوع تهيه شده که به شرح زير است:
مسئول واحد برنامه‌ريزي شهرداري ملاير در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: شهرداري ملاير اقدامات قابل توجهي در راستاي مديريت پسماند‌ها انجام داده و در سالهاي اخير درصدد جذب سرمايه‌گذار در اين زمينه بوده است.
مجتبي داوري با اشاره به اينکه بر اساس قانون مديريت پسماند‌ها، مديريت اجرايي پسماند‌هاي عادي در محدوده شهر‌ها به عهده شهرداري‌هاست، گفت: شهرداري ملاير در اين زمينه اقدامات شاياني انجام داده است و در آينده‌اي نزديک براي نخستين بار دفن بهداشتي پسماند‌هاي توليدي شهر ملاير در مکان مورد تأييد مراجع قانوني انجام مي‌شود.
داوري بيان کرد: همزمان با اين اقدام طرح تفکيک پسماندها در مبادي توليد و همچنين طرح پردازش پسماندها در محل دفن بهداشتي نيز آماده واگذاري به بخش خصوصي بوده و شهرداري ملاير بسترهاي لازم را براي جذب سرمايه‌هاي سرمايه‌گذران در زمينه مديريت اصولي دفن پسماند‌هاي توليدي در سطح شهر ملاير فراهم کرده است.
وي با بيان اينکه ساماندهي وضعيت مديريت پسماندهاي شهرملاير علاوه بر فاکتورهاي مهم مديريتي نياز به حضور بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري در اين بخش دارد، گفت: براي مديريت اصولي پسماندها همه شهروندان ملايري بايد در کليه مراحل مديريت پسماند‌هاي شهري حضوري فعال و مسئولانه داشته تا بتوان محيط زيست را از آلودگيهاي ناشي از توليد زباله مصون نگه داشت.
داوري افزود: با شروع دوره پنجم شوراي اسلامي شهر موضوع ساماندهي وضعيت مديريت پسماندهاي شهري به دليل اهميت مسائل زيست محيطي ناشي از آن در اولويت کاري شهرداري و شوراهاي اسلامي ملاير قرار مي‌گيرد.
روزانه 140 تن زباله در ملاير توليد مي‌شود
وي با اشاره به آمار توليد پسماندهاي توليدي شهر ملاير بيان کرد: با توجه به اينکه در فصول مختلف سال بطور ميانگين روزانه حدود 120 تا 140 تن زباله توليد مي‌شود در صورت عدم توجه جدي به اين معضل، درآينده بسياري از مشکلات زيست محيطي که اصلاح هر يک از آنها نياز به صرف هزينه‌هاي بالايي دارد به وجود مي‌آيد.
مسئول واحد برنامه‌ريزي شهرداري ملاير اقدام به موقع در زمينه مديريت اصولي دفن پسماند‌هاي توليدي شهر ملاير علاوه بر پيشگيري از آلودگيها، مانع هدر رفت منابع شده و در صورت برنامه‌ريزي دقيق و بلندمدت مي‌تواند سبب ايجاد اشتغال براي مردم و کسب درآمد پايدار براي شهرداري اين شهر شود.
داوري با اشاره به اينکه امروزه توليد انرژي از پسماندها به‌عنوان يک گزينه برتر در مديريت پسماند‌‌هاي شهري مطرح است، عنوان کرد: در حال حاضر مي‌توان با اتخاذ تدابير مديريتي صحيح و اصلاح روشهاي گذشته اين تهديد بالقوه شهري را به يک فرصت مناسب سرمايهگذاري در برنامه‌هاي بلند مدت تبديل کرد.
رئيس حفاظت محيط زيست ملاير نيز با اشاره به اينکه عدم مديريت اصولي دفن زباله و پسماند از بين رفتن سيماي محيط زيست را به دنبال دارد، گفت: عدم مديريت صحيح، افزايش توليد پسماند و دفن غيراصولي زباله علاوه بر هدر دادن سرمايه ملي سبب نابودي منابع طبيعي مي‌شود.
مجيد شعبانلو با بيان اينکه امروزه بحث مديريت پسماند يکي از مسائل مهم زيست محيطي بشمار مي‌رود، تصريح کرد: براي رفع اين مشکل نيازمند يک برنامه مديريتي منسجم و پويا هستيم تا از خسارات احتمالي جلوگيري شود.
رئيس محيط زيست ملاير با اشاره به نامناسب بودن‌ محل دفن زباله‌هاي شهري ملاير گفت: در حال حاضر پسماند‌هاي شهري و روستايي به دليل شرايط نامناسب دفن، تعدد زباله‌ها، توليد شيرابه و ايجاد شرايط بي‌هوازي دفن و توليد‌گاز متان و‌ پخش شدن در محيط پيرامون‌در اثر وزش باد براي محيط زيست و سلامتي مردم خطر ساز است.
شعبانلو با بيان اينکه عدم مديريت صحيح، افزايش توليد پسماند و دفن غير اصولي زباله علاوه بر هدر دادن سرمايه ملي سبب نابودي منابع طبيعي مي‌شود، تصريح کرد: براي رفع اين مشکل نيازمند يک برنامه مديريتي منسجم و‌ پويا هستيم تا از خسارات احتمالي جلوگيري شود.
وي گفت: توليد گاز متان در اثر شرايط بي‌هوازي دفن زباله، تجمع سگ‌هاي ولگرد و حشرات موزي و انواع پرندگان و همچنين نفوذ شيرابه‌هاي حاصل از زباله‌ها به عمق زمين علاوه بر نابودي سيماي محيط زيست، کاهش کيفيت اراضي مجاور، تبعات اجتماعي، بروز انواع بيماري، نارضايتي مردم و نابودي مراتع و غيره را به دنبال دارد.
شعبانلو اظهار داشت: ضروري‌است با برنامه‌ريزي مدون و‌ منسجم و ارايه راهکار‌هاي مطلوب در راستاي مديريت پسماند‌ها و دفن صحيح زباله‌ها از ادامه اين روند و شرايط نامطلوب چلوگيري شود.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون تعداد 37 واحد سيليس کوبي فعال در شهرستان ملاير وجود دارد، تصريح کرد: به دليل هزينه بالاي نصب فيلترينگ بسياري از واحد‌‌هاي سيليس کوبي تمايلي به نصب اين سيستم‌ندارند.
شعبانلو افزود: واحد‌هاي سيليس کوبي شهرستان موظفند از طريق آزمايشگاه‌هاي‌محيط زيست اقدام به خوداظهاري‌کرده و وضعيت آلايندگي، واحدو ميزان خروجي دود، گرد و غبار از دودکش، واحد صنعتي را به صورت فصلي به اداره محيط زيست ملاير اعلام کنند.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست ملاير با اشاره به اينکه مساحت مناطق حفاظت شده ملاير 24 هزار هکتار است، گفت: اين رقم معادل 45 درصد از کل مناطق حفاظت شده استان است ضمن اينکه اين تعداد منطقه حفاظت شده شامل دو منطقه لشگردر و گلپرآباد است.
محل دفن زباله شهري ملاير در کيلومتر 8 جاده کرکان نامناسب است
وي در مورد مديريت پسماند‌هاي شهري و روستايي اظهارداشت: از سال گذشته تعداد 2 کارگروه اصلي و چندين جلسه فرعي در زمينه بررسي پسماند‌هاي روستايي و شهري، کشاورزي و صنعتي و بيمارستاني با رياست معاون فرماندار ملاير و دبيري محيط زيست برگزار شده است.
شعبانلو با بيان اينکه يکي از مصوبات جلسات بررسي پسماند شهرستان امحاء زباله و بي‌خطرسازي پسماند‌هاي در بيمارستان امام حسين و غرضي بود که هم اکنون انجام ‌مي‌شود، افزود: در مورد امحاء زباله و بي‌خطرسازي پسماند‌هاي بخش‌خصوص، آزمايشگاه‌ها و‌مطب‌ها مقررشد شبکه بهداشت ملاير و نظام پزشکي شهرستان جلسه‌اي برگزار و و نتيجه‌‌آن به کارگروه شهرستان گزارش ‌شود.
وي با اشاره به نامناسب بودن محل دفن نخاله‌هاي ساختماني و محل موقت نگهداري زباله شهر ملاير در ابتداي جاده گلوشجرد اظهار داشت: اخطارهاي متعددي به شهرداري داده شده اما متاسفانه تاکنون اقدامات مثمر ثمري انجام نشده است.
شعبانلو با اشاره به نامناسب بودن محل دفن زباله شهري ملاير در کيلومتر 8 جاده کرکان با توجه به تبعات اجتماعي و مشکلات و عوارض دفن زباله براي اراضي مجاور و نارضايتي مردم منطقه خواستار جديت مسئولان شهرستان و به ويژه شهرداري ملاير در زمينه ايجاد کارخانه بازيافت زباله و کاهش معظلات زيست محيطي در منطقه شد.
رئيس محيط زيست ملاير گفت: شهرداري ملاير بيش از دو سال است که به دنبال ايجاد شرکت بازيافت زباله توسط بخش خصوصي و يک شرکت آلماني است که در اين طرح زباله‌ها امحاء و انرژي توليد ‌مي‌شود.
شعبانلو در مورد مديريت پسماند‌هاي روستايي با بيان اينکه سال گذشته به 10 روستا اخطار داده شد گفت: مديريت پسماند‌هاي روستا از وظايف دهيار است.
وي با اشاره به اينکه تاکنون برخي از روستا‌هاي شهرستان مبادرت به دفن زباله‌ها کرده و برخي مسائل و‌مشکلات برطرف شده گفت: با توجه به اخطار‌هاي صادره و پيگيري اخطاريه‌ها و معضلات دفن پسماند در روستاي مي‌آباد ملاير بطور کامل مديريت پسماند و امحاء زباله انجام شده است.
شعبانلو از بررسي پسماند‌هاي 5 روستاي بزرگ بخش جوکار با حضور دهياران در جلسه آتي کارگروه بررسي مشکلات پسماند روستايي خبر داد و افزود: از 10 روستاي اخطار داده شده در زمينه معضلات دفن پسماند تاکنون روستاي نازول و دو روستاي ديگر در حال انجام است.
به گزارش تسنيم، با توجه به معضلات و مشکلات موجود ناشي از مديريت نامناسب انواع پسماند نياز به کاهش توليد زباله شهري از مبداء و تفکيک مناسب و همچنين لزوم مديريت پسماند از مرحله توليد تا مقصد ضروريست تا متوليان پسماند و در راس آنها شهرداري‌ها به عنوان متوليان پسماند‌هاي شهري، آموزش‌هاي لازم شهروندي در مورد تفکيک زباله از مبداء و از درب منازل و سپس مديريت مناسب را در مرحله حمل و نقل و‌ در نهايتا محل دفن را به مردم‌ و پيمانکاران انتقال داده تا بتوانيم زميني پاک را به نسل آينده تحويل دهيم.
در اين راستا شهرداري ملاير با توجه به توليد روزانه 120تا 140 تن زباله در زمينه حفظ محيط زيست از آلودگي‌هاي ناشي از توليد زباله و مديريت اصولي دفن پسماند‌هاي توليد اين شهر به دنبال راهکار‌هاي مناسب و جذب سرمايه گذار است.
گزارش از مرجان روستايي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت پسماندها و زباله های همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است