تأکید وزیر علوم بر لزوم جذب دانشجوی رشتههای میراث فرهنگی از آسیای میانه/ مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تبدیل به یک دانشگاه شود
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۰۹۸۸۸
به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگریگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشور ما از دیرباز با تکیه بر میراث فرهنگی غنی خود در سطح دنیا درخشیده و مطرح شده است البته این امر به معنای بینیازی ما از روشهای نوین نگهداری از میراث فرهنگی نیست. یعنی اگرچه همواره از میراث معنوی و تاریخی خود برای جذب گردشگر بهره بردهایم، اما باید بدانیم که این میراثهای فرهنگی به خودی خود زنده نمیمانند و نیاز به حفاظتهای تخصصی و کارشناسی دارند؛ بنابراین گزارش، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در سال ۱۳۶۸ و دو سال بعد از آغاز به کار سازمان میراث فرهنگی، کار خود را شروع کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شایان ذکر است؛ مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی هماکنون با هدف ترویج هر چه بیشتر هنرهای سنتی و حفاظت بهتر از میراث فرهنگی کشورمان اقدام به تعریف رشتههای دانشگاهی تازهای کرده و ما نیز به همین بهانه به سراغ یوسف منصورزاده، سرپرست این مرکز رفتهایم تا از چند و چون افزایش رشتههای دانشگاهی مرتبط با میراث فرهنگی جویا شویم.
۱- آقای منصورزاده شنیده شده که رشتههای جدیدی به رشتههای مرکز عالی میراث فرهنگی افزوده شدهاند؟ این رشتهها چه چیزهایی هستند؟
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی امروزه و بعد از تربیت کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی در سطوح تحصیلی کاردانی و کارشناسی به جایی رسیده که با توجه به پیچیدهتر و تخصصیتر شدن مباحث مرتبط با میراث فرهنگی در سطح جهان و احساس نیاز بیشتر در سازمان میراث فرهنگی، بر اساس این نیازها اقدام به تعریف رشتههای جدیدی کرده است. به عنوان مثال در حوزه هنرهای سنتی، رشتهای را با عنوان هنرهای صناعی تعریف کردیم و شرح درسهایش را هم نوشتیم، به وزارت علوم دادهایم، تصویب شده و باید اجرا شود منتها هنوز به مرحله اجرا نرسیدیم و به دنبال اجرای آن هستیم، زیرا اجرای این رشته میتواند برای حوزه میراث فرهنگی بسیار مهم باشد چرا که رشته هنرهای صناعی هفت گرایش دارد یعنی در اصل ما به جای صنایع دستی رشته هنرهای صناعی را تعریف کردیم، زیرا صنایع دستی یک صنعت است، ولی هنر را از آن حذف کردهاند. یکی از گرایشهای رشته هنرهای صناعی چوب است یعنی معرق، منبت، مشبک، خاتم و همه اینها ...
وی افزود: کاشی و سفال یکی دیگر از گرایشهای رشته هنرهای صناعی به حساب میآید. ما میدانیم که کاشیکاری یکی از هنرها و سنتهایی بوده که قرنها است که در کشور ما کار میشود، ولی هماکنون در حال فراموش شدن است. در چنین شرایطی دانشجویی که با این گرایش وارد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی میشود با همه اصول تعریف شده برای این هنر آشنا میشود.
سرپرست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی اظهار داشت: کتابت و نگارگری رشته دیگری است که هماکنون مطرح شده، این رشته با چهار گرایش تعریف شده و در این گرایشها کارگاههای خوشنویسی، مینیاتور، هنرهای تذهیب و کتابت را داریم. یکی دیگر از رشتههایی که تعریف کردهایم رشته سازسازی است. البته رشته کارشناسی میراث ناملموس نیز تعریف شده است. میراث ناملموس که در حال حاضر در مرکز توجه یونسکو قرار گرفته حوزه بسیار گستردهای است که در سرزمین ما ریشه دارد. به نظر من هر کشوری که بتواند از این میراث ناملموس حفاظت و به درستی آن را به جهان عرضه کند در جذب گردشگر هم موفق خواهد بود. دانشجویی که خواهد آمد و برای این گرایشها وارد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی میشود از ابتدای کارش به مدت ۴چهار سال همین کارگاهها را میگذراند یعنی تبدیل به استادکاری میشود که به دنبال این نیست که از دستگاههای دولتی کار بخواهد بلکه خودش کارآفرین میشود بنابراین هم کارآفرینی میکند و هم از میراث فرهنگی محافظت میکند.
۲- برای گسترش فعالیتهای مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در سطح جهان چه اقداماتی انجام شده است؟
میدانید میراث فرهنگی حوزه بسیار گستردهای است یعنی زمانی هم که سازمان شد ادارات مختلفی با این سازمان ادغام شدند و حوزه فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی را گسترش دادند و نیازمند کارشناسهایی در این زمینه شدیم، چون حوزه میراث فرهنگی کاملا یک حوزه کارشناسی و تخصصی است. سازمان میراث فرهنگی در چند حوزه فعالیت میکند که بخشی از آن به حفاظت از بناهای تاریخی اختصاص دارد و بخشهای دیگر آن به حفاظت از بافتهای تاریخی، حفاظت از هنرهای سنتی و موزهها تخصیص یافتهاند و هر کدام از این بخشها یک دنیای کار و فعالیت هستند. ما نباید میراث فرهنگی را فقط در جغرافیای ایران محدود کنیم بلکه ایران تمدن بسیار بزرگی بوده که در جغرافیای گستردهای از آسیای میانه، خاور میانه و آسیای صغیر نفوذ داشته و ما هماکنون بازتاب زیادی را در این مناطق داریم به عنوان مثال وقتی که پا به سمرقند و بخارا میگذاریم گویی که در اصفهان هستیم، چون آثاری که در آنجا وجود دارد متعلق به هنرمندان ایرانی است بنابراین در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی هم حفاظت از میراث فرهنگی حوزه تمدنی ایران مطرح شده یعنی میتواند خارج از مرزها را هم دربربگیرد برای همین است که رسالت میراث فرهنگی امروز بسیار مهم و گسترده است و در این حوزهها طبیعتا بدون تربیت نیروی انسانی متخصص امکانپذیر نبوده است.
وی افزود: در صحبتهای اخیری که با وزیر علوم داشتیم متوجه شدیم که وی بر روی لزوم جذب دانشجو از آسیای میانه برای مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تأکید دارند تا این افراد پس از برگشت به کشورهایشان سفیران فرهنگی ما باشند و هنرهای سنتی را در آنجا ترویج بدهند و از آثار و بناهای تاریخی محافظت کنند. البته یونسکو هم بر روی این امر تأکید دارد و لاروش، نماینده یونسکو در ایران پس از بازدید از مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برای جذب دانشجو از آسیای میانه برای مرکز اعلام آمادگی کرد.
۳- مرکز آموزش عالی امکانات لازم برای آموزش متخصصان و کارشناسان فرهنگی را دارد؟
ما خوشبختانه کارگاههای کافی را در اینجا داریم و امکاناتی که در اینجا وجود دارد استاندارد است و باید از آنها برای آموزش متخصصان و کارشناسان استفاده بشود.
۴- یا هویت رشته هنرهای اسلامی از رشته هنرهای سنتی مجزا است؟
ما در اینجا رشته هنرهای سنتی را داشتیم هماکنون هم هنرهای صناعی را جایگزین کردیم و همینها هنرهای اسلامی هستند یعنی در اصل هر چه در مساجد میبینید در قالب هنرهای سنتی و هنرهای صناعی تعریف شدهاند بنابراین اگر بر روی هنرهای سنتی و صناعی تکیه کنیم توجه خاصی به هنرهای اسلامی کردهایم. هنرهای سنتی برگرفته از هنرهای اسلامی هستند.
5- مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در خصوص طراحی هنرهای سنتی چه کاری انجام داده است؟
طراحی مهارت پایه است و افراد علاقهمند به فعالیت در این عرصه باید دید بازی نسبت به این هنرهای سنتی داشته باشد تا بتوانند با تلفیق طراحیهای آنها نوآوری کنند.
۶- در خصوص جلوگیری از فراموش شدن استفاده از کاشیهای سنتی در معماریهای فعلی چه میکنید؟
وقتی مدرنگرایی رایج میشود هنرهای سنتی پس زده میشوند و این موضوع از صد سال گذشته در ایران شروع شده و هنرهای سنتیمان را مورد تهاجم قرار داده است. اگر ما نتوانیم از استادکارهایمان حمایت کنیم هنرهای سنتیمان خود به خود از بین خواهند رفت و سبک معماری سنتی فراموش خواهد شد. تلاش ما بر این است که در این مرکز در مقابل این هجمه فرهنگی بایستیم و با آموزش نیروهای متخصص و جذب استادکاران شناخته شده، از تجربههای آنها استفاده کنیم.
۷- هنرهایی، چون زریبافی و میناکاری چه جایگاهی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی دارند؟
کارشناسانی که به نبود جایگاه مناسب برای زریبافی در مرکز انتقاد کردهاند حرف درستی زدهاند، اما در گرایشهای هفتگانه هنرهای صناعی توجه ویژهای به این هنر داشتیم البته کارگاهی که امروز در سازمان میراث فرهنگی هست در زمینه زری بافی هم فعالیت دارد و ما استادکاران این کارگاه را جذب میکنیم و استادکارهای بیشتری را تربیت خواهیم کرد.
۸- هماکنون چه دغدغهای دارید؟
تفاوتی که مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی با دانشگاههای دیگر دارد این است که شیوه تدریس ما مبتنی بر سبک استاد- شاگردی است و معتقدیم اگر بخواهیم همچون سایر دانشگاهها با تکیه بر شیوههای نظری اقدام به تدریس رشتههای مرتبط با میراث فرهنگی کنیم بعد از چند سال استادکاران و هنرهای سنتی از بین خواهند رفت. از نظر ما تجربه استادکاران باید به صورت عملی انتقال پیدا کند.
دغدغه ما این است که دستگاههای اجرایی بتوانند تا اندازهای حرف ما را درک کنند؛ یعنی بعضا وزارت علوم و نهادهای دیگر فکر میکنند که باید در اینجا نیز به شیوه دانشگاههای دیگر تدریس شود در صورتی که ما این گونه فکر نمیکنیم و میخواهیم در اینجا از میراث فرهنگی، هنرمند و دوستداران هنر حمایت کنیم.
خواسته ما این است که نهادهای مرتبط به درک صحیح میراث فرهنگی کمک کنند. مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تبدیل به یک دانشگاه شود، زیرا جهانیان ما را به عنوان کشوری میشناسند که میراث فرهنگی غنی دارد. میراث فرهنگی بالاترین ثروت این جامعه است و باید برای نسلهای بعدی حفظ شود.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۰۹۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسالت مهم دانشگاهیان، زنده نگهداشتن یاد شهداست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کیان پهلوانافشاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک در مراسم تجلیل از شهدای دانشجوی این واحد دانشگاهی زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا در جامعه بهویژه مراکز علمی و دانشگاهی را ضرورت برشمرد و اظهار کرد: ذهن خاکیان از درک عمیق مفاهیم بلندی که در وصف شهدا آمده عاجز و ناتوان است به تعبیر آیه شریف قرآنی شهدا نزد پروردگار خود به ارتزاق میپردازند که این نکته بیانگر ارتباط عمیق شهید با ذات حضرت حقتعالی است.
وی با تجلیل از ایثارگریها و رشادتهای خالصانه شهیدان دانشگاهی عنوان کرد: شهدای دانشجو مایه آبرو و افتخار دانشگاه و دانشگاهیان هستند که با بصیرت مثالزدنی و از روی اعتقاد خود از پشت میزهای درس به خاکریزها رفتند تا به دنیا نشان دهند که دانشجویان این مرزوبوم تا پای جان بر سر آرمانها و اهداف مقدس خود میایستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک با اشاره به ۶ شهید دانشجو در این واحد دانشگاهی بیان کرد: شهیدان دانشجو کسانی هستند که با احساس مسئولیتی که داشتند از همه دلبستگیهای دنیوی و شور و شعف عالم جوانی دل کندند و برای همسالان و هموطنان خود امنیت و آرامش را ایجاد کردند.
پهلوانافشاری گفت: یکی از رسالتهای مهم دانشگاهیان، زنده نگهداشتن و طنینانداز کردن رایحه دلانگیز شهدا در فضای دانشگاهی است بر همین اساس بر خود فرض میدانیم تا با تجلیل و تکریم از خانواده شهدا با شهیدان تجدیدعهد کرده و یاد شهدا را بهصورت علمی در محیطهای دانشگاهی زنده نگهداریم.
به گزارش آنا، دانشجویان شهید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک عبارتند از: شهید ولیالله قمی دانشجوی رشته الهیات (تاریخ شهادت پنجم مرداد ۱۳۶۷ عملیات مرصاد)، شهید عابدین هداوند خانی دانشجوی رشته الهیات (تاریخ شهادت۲۴ دی ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵)، شهیده منصوره تاجیک رشته آموزش زبان انگلیسی (تاریخ شهادت۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ دیاله عراق- انتحاری)، شهید حسین حسین زاده دانشجوی رشته تربیتبدنی (تاریخ شهادت۳۰ دی ۱۳۹۵ حادثه پلاسکو)، شهید سجاد زبرجدی دانشجوی رشته تربیتبدنی (تاریخ شهادت هفتم مهر ۱۳۹۵ حلب سوریه)، شهید سعید خواجه صالحانی دانشجوی رشته برق صنعتی (تاریخ شهادت چهارم فروردین ۱۳۹۶ قمحانه سوریه)
انتهای پیام/