Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه صدا - اميرحسين محمدباقري: آلن تورينگ رياضي دان، دانشمند رايانه، منطق دان، فيلسوف، زيست- رياضيدان، و رمزنگار بريتانيايي بود. تورينگ به عنوان پدر علم محاسبه نوين و هوش مصنوعي شناخته شده است و مهم ترين جايزه علمي رايانه به افتخار وي جايزه تورينگ نام گرفته است.

بريتانيا

آلن تورينگ (Alen Mathison Turing)، پدر علم محاسبه نوين و علم رايانه، روز 23 ژوئن 1912 در بريتانيا متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او دومين و آخرين فرزند خانواده تورينگ بود. نام خانوادگي تورينگ او را در سطح افراد سرشناس و با اصالت بريتانيا قرار مي داد. پدرش عضو مامورين شهري هند بود و چون والدين او مي خواستند فرزندانشان در بريتانيا بزرگ شوند، او و برادر بزرگترش جان بيشتر نزد خويشان و دوستان والدينشان در لندن بودند. اين رها کردن فرزند در سنين اوليه تاثير کمي روي جان و نيز بسياري از نسل طبقه متوسط آن زمان داشت، ولي بعدها معلوم شد که آلن تورينگ آسيب عميقي از اين تجربيات اوليه ديد، او لکنت زبان مشخصي پيدا کرد.




شروع نبوغ

از همان کودکي علايم نبوغ در وي هويدا بود. آلن تورينگ در سن 14 سالگي توانست به مدرسه دولتي و پرهزينه «شربورن» در شهر دورست راه پيدا کند اما تمايل ذاتي او به سمت رياضيات و علم نزد اساتيد اين مدرسه اهميتي نداشت زيرا در آن دوره تاکيد بيشتر روي مسايل و مباحث کلاسيک بود. در همان سال مدير مدرسه براي والدين او نامه نوشت که «اگر او مي خواهد دانشمند شود وقت خود را در يک مدرسه دولتي هدر مي دهد.»

با اين حال تورينگ توانايي قابل توجه خود را در زمينه هاي مورد علاقه اش، با حال مسايل پيچيده در سال 1927 بدون اينکه حتي حساب ديفرانسيل مقدماتي خوانده باشد به نمايش گذاشت. در سال 1928 با کريستوفر مرکوم که از دانشجويان سال بالايي او بود، رابطه دوستي پيدا کرد که اين دوستي در سال 1930 با مرگ مرکوم پايان يافت.

کريستوفر اولين کسي بود که پيله تنهايي او را سوراخ کرده بود و با مرگ او تورينگ درهم شکست و ايمان مذهبي خود را از دست داد.

آلن تورينگ در سال هاي 1931 تا 1934 مشغول تحصيل در دانشگاه کينگس کالج بود و به خاطر مقاله اش در رابطه با قضيه محدوديت مرکزي در سال 1935 به عنوان عضو آنجا انتخاب شد.

در 28 ماه مي سال 1936 در مقاله «درباره اعداد شما را با استفاده از انسکيداس پرابلم»، تورينگ فرمول بندي هاي سال 1931 کورت گودل را درباره محدوديت هاي اثبات و محاسبات تجديد کرد و زبان رياضي محور گودل را با چيزي که امروزه ماشين تورينگ ناميده مي شود جايگزين کرد.




ماشين تورينگ

آلن در سال 1937 مقاله اي را با عنوان «درباره اعداد محاسبه پذير» منتشر کرد که به اندازه هر رويداد منحصر به فرد ديگري مي تواند آغاز عصر جديد کامپيوتر تلقي شود. اين مقاله به اختصار طرحي از آنچه را شرح مي دهد که به آن ماشين تورينگ مي گويند و آن کامپيوتري بود که شالوده اش در قلب کامپيوترهاي ديجيتال بعدي قرار دارد.

اين موضوع به تمام جنبه هاي کامپيوترهاي ابتدايي تا مدرن، همچون توانايي خواندن، نوشتن و پاک کردن داده ها، حافظه اي براي ذخيره سازي داده ها، يک واحد پردازش مرکزي و به معناي يک برنامه به واسطه مجموعه اي از دستورالعمل هاي رياضياتي ساخته شده، شکل داد. اين وسيله به شکلي که توصيف شده بود هرگز ساخته نشد ولي عملا به شکلي پيشرفته و اصلاح شده از دهه 1950 به توليد انبوه رسيد.

ماشين انيگما

انيگما نام دسته اي از ماشين هاي الکترومکانيکي مبتني بر روتر است که براي رمزنگاري و رمزگشايي پيام هاي محرمانه به کار مي رفته است. اين ماشين در سال 1920 ميلادي به عنوان يک محصول تجاري عرضه شد. ارتش نازي مدل خاصي از اين ماشين به نام انيگماي ورماخت را توليد کرد و آن را در جنگ جهاني دوم به کار برد. متفقين با تلاش دانشمندان و رياضي دانان از جمله آلن تورينگ موفق به گشودن رمز پيام هاي ارتش آلمان ها شدند.

کامپيوترهاي اوليه و آزمون تورينگ

از 1945 تا 1947 او در آزمايشگاه ملي فيزيک و روي طراحي موتور محاسبه خودکار کار مي کرد. او در 19 فوريه 1946 مقاله اي ارائه کرد که اولين طرح کامپيوتر برنامه دار در انگلستان بود. با وجود موفقيت وي در اين طرح، در شروع پروژه تاخير به وجود آمد و او علاقه خود را براي ادامه کار از دست داد.

در اواخر 1947 به کمبريج بازگشت. در زماني که او در کمبريج بود، پروژه سابقش در غياب او کامل شد و او اولين برنامه خود را در 10 مي 1950 اجرا کرد.

در سال 1948 او با دپارتمان رياضي و آزمايشگاه محاسبات دانشگاه منچستر همکاري کرد و روي نرم افزار يکي از اولين کامپيوترهاي جهان «منچستر مارک 11» شروع به کار کرد.

در اين زمان او کارهاي تجريدي را ادامه داد و مسئله هوش مصنوعي و آزموني را که امروزه آزمون تورينگ ناميده مي شود، براي اسناد تفکر به ماشين ها در سال 1950 در مقاله اي مطرح کرد. تورينگ مقاله اش را با اين سوال شروع مي کند که «آيا ماشين ها مي توانند فکر کنند؟»، او مي گويد که براي پاسخ دادن به اين سوال بايد اول تعريف مشخصي از تفکر و ماشين داشته باشيم؛ ماشين در اين مقاله يعني تحقق فيزيکي ماشين هاي محاسباتي خودکار (چيزهايي شبيه رايانه هاي رقمي امروزي).





تورينگ مي گويد صحبت از تعريف تفکر کاري عبث است و بنابراين پيشنهاد مي دهد سوال اصلي مقاله يعني «آيا ماشين ها مي توانند فکر کنند؟» با سوال ديگري جايگزين شود: «آيا ماشين ها مي توانند از بازي تقليد سربلند بيرون آيند؟»

بازي تقليد، بازي است که با سه شرکت کننده انجام مي شود: يک مرد، يک زن و نفر سومي که مي تواند مرد يا زن باشد و تورينگ از او به عنوان بازجو ياد مي کند.

خصوصيات فيزيکي مرد و زن شرکت کننده از دسترس بازجو پنهان است و او تنها مي تواند پرسش هايي را از آن ها بپرسد و پاسخ آن ها را دريافت کند. البته بين دو شرکت کننده ديگر هم تفکيک برقرار است و آنها از سوالات و جواب هاي بازجو با ديگري خبر ندارند.

هدف بازي براي بازجو تشخيص جنسيت دو شرکت کننده است. يکي از شرکت کنندگان سعي مي کند او را در اين مورد به اشتباه بيندازد و شرکت کننده ديگر سعي دارد به بازجو در اين تشخيص کمک کند. اين مي شود بازي تقليد.

حالا پيشنهاد تورينگ اين است که اگر شرکت کننده اي که مي خواهد بازجو را فريب دهد با يک رايانه رقمي جايگزين شود و وظيفه اش را به گونه اي انجام دهد که بازجو به او جنسيت فرد ديگر را نسبت دهد، اين رايانه از بازي تقليد سربلند بيرون مي آيد و اسناد هوشمندي به آن موجه است. البته در ادبيات فلسفي امروز مسئله از صرف تقليد جنسيت مخالف ديگر شرکت کننده به تقليد انسان بودن مبدل شده است.

به طور خلاصه گفته مي شود مطابق آزمون تورينگ براي اسناد هوشمندي اگر بازجوي انساني نتواند دست رايانه اي را که با آن در مکالمه است رو کند و به اشتباه تشخيص دهد که اين ماشين انسان است بايد گفت اين ماشين هوشمند است. تورينگ حدس زده است که در فاصله اي حدود 50 سال يعني ابتداي هزاره جديد ماشين هايي پيدا شوند که آزمون تورينگ را با موفقيت پشت سر بگذارند.

در 1948 تورينگ به همراه «دي جي چمپرنون» شروع به نوشتن برنامه شطرنج کرد که تا آن زمان وجود نداشت. در 1952، به دليل نبود کامپيوتري به اندازه کافي قوي تورينگ کامپيوتري را شبيه سازي کرد که براي هر حرکت نيم ساعت زمان نياز داشت. برنامه در مقابل «اليک گلني» همکار تورينگ شکست خورد، اما گفته مي شود که مقابل همسر چمپرنون موفق بود.




نظريه در عمل

پس از جنگ، آلن تورينگ از رياضيات نظري روي گرداند و مهارت هاي خود را جهت استفاده در آغاز صنعت کامپيوتر قرار داد. آلن تورينگ سمتي را در آزمايشگاه فيزيک ملي پذيرفت و در ساخت موتور کامپيوتر خودکار درگير شد. زمان کوتاهي پس از آن در سال 1948 روي ماشين رقمي خودکار منچستر در دانشگاه منچستر کار کرد سپس با کامپيوتري با بزرگترين حافظه در جهان به کار پرداخت. آلن تورينگ به همان اندازه در ساخت فيزيکي ماشين ها طي اين مرحله درگير بود. در ضمن دانش علم رياضيات خود را نيز در توليد زبان هاي برنامه نويسي ابتداي به کار برد.

آزمايش تورينگ

آلن تورينگ شکي نداشت که کامپيوترها نه تنها نقش فزاينده اي در زندگي نسل هاي بعدي ايفا خواهندکرد بلکه متقاعد شده بود که آنها ترجيحا به سطحي از مهارت خواهندرسيد که مي توانند همانند انسان ها فکر کنند. براي اندازه گيري زماني که در آينده اين امر در اختيار قرار مي گيرد، او آزمايشي را که در مقاله سال 1950 با عنوان دستگاه محاسبه و نبوغ مختصرا شرح داده بود اختراع کرد.

اين مقاله آنچه که به عنوان آزمايش تورينگ شناخته شد را پيشنهاد کرد که به وسيله آن يک متصدي کامپيوتر از راه دور مجبور به پرسيدن سوالاتي از هر دو انسان و کامپيوتر هوشمند بود. اگر اين اپراتور نمي توانست پاسخ هاي انسان زنده و اين ماشين را تشخيص دهد، کامپيوتر اين آزمايش را پشت سر گذاشته بود.

تورينگ معتقد بود که تا سال 2000 اين مرحله فرا مي رسد، که احتمالا تخميني زودهنگام بود؛ البته امروزه نسبت به 50 سال قبل مواجه شدن با آن ساده تر است. اين آزمايش به نقش بازي کردن در مناظراتي راجع به هوش مصنوعي ادامه مي دهد.

پايان تلخ

در 8 ژوئن 1954 کارگر خانه جسد او را پيدا کرد؛ روز قبل او در اثر خوردن سم سيانور جان سپرده بود؛ ظاهرا به خاطر سيب نيم خورده سيانوري که کنار تختش بود. بسياري بر اين باورند که مرگ او عمدي بوده، اما مادر او اعتقاد داشت که مرگ او حادثه اي بوده که به دليل بي دقتيش در نگهداري از مواد شيميايي رخ داده است. کالبدشکافي علت مرگ را مسموميت با سيانور يافت و پليس مرگ را خودکشي اعلام کرد.




جايزه تورينگ

از سال 1966، جايزه تورينگ به صورت سالانه توسط انجمن دستگاه محاسباتي به کسي داده مي شود که سهم درخوري در جامعه محاسباتي دارد. اين جايزه به طور گسترده به عنوان نوبل دنياي محاسبات شناخته مي شود. يادبودهاي بسياري از تورينگ در منچستر ساخته شده، شهري که او تا پايان عمر در آنجا مشغول به کار بود. رد سال 1994 خيابان بزرگي به نام وي در منچستر نام گذاري شد. مجسمه يادبود آلن تورينگ در سکويل پارک در 23 جون 2001 در منچستر رونمايي شد.

در سکويل پارک در نزديکي دانشگاه منچستر جشن زندگي او در 5 ژوئن 2004 برگزار شد و در تابستان آن سال موسسه آلن تورينگ شروع به کار کرد. ساختمان شامل دانشکده رياضي، موسسه علم فوتون و «مرکز جودرل بانک» اختر فيزيک ساختمان آلن تورينگ نام گذاري شده است.

در 23 ژوئن 1998، که مي توانست هشتاد و ششمين سال تولدش باشد، «اندرو هودجس» زندگي نامه نويس او، پلاک آبي خانه دوران کودکي وي در «وارينگتون کرسنت لندن» (هتل کولونيد کنوني) را رونمايي کرد. به ياد پنجاهمين سالگرد مرگ او پلاکي در 7 ژوئن 2004 در محل زندگي سابقش در ويلمسلو رونمايي شد.

به دليل موفقيت هايش در رشته کامپيوتر در دانشگاه هاي زيادي يادمان هايي از او ايجاد کرده اند، مجسمه برنزي تورينگ در دانشگاه سوري که يادآور پنجاهمين سال مرگ وي است، او را در حال حمل کتاب هايش در محوطه دانشگاه به تصوير مي کشد.

دانشگاه هاي لوس آندس در بوگوتا و دانشگاه پلي تکنيک پورتوريکوهر آزمايشگاهي به نام وي دارند؛ دانشگاه تگزاس در آستين نيز برنامه اي به نام «تورينگ سکالرز» دارد.

دانشگاه بيلگي استانبول سالانه کنفرانسي به ياد وي برگزار مي کند که «روزهاي تورينگ» ناميده مي شود.

مجسمه اي 1.5 تني به ابعاد واقعي در بلچلي پارک در 19 ژوئن 2007 رونمايي شد که توسط «استيفن کتل» و به دستور ميلياردر «سيدني فرانک» تراشيده شد.

در سال 2012 به مناسبت يکصدمين سال تولد تورينگ مراسم و کنفرانس هاي مختلفي در نقاط مختلف جهان و شهرهاي مختلف انگلستان برگزار شد. در 3 تير 1391 در موسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران نيز نشست يک روزه اي با عنوان «ذهن، منطق و محاسبه» به اين مناسبت برگزار شد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۰۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سگ ها به خاطر گربه یک ماشین را نابود کردند‌ (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مهلت تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور تمدید شد
  • وضعیت ورزشگاه وطنی قبل از جدال سرنوشت ساز / فیلم
  • چشم تیم ملی به جمال کاپیتان جدید روشن شد
  • صد و شصت و دومین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • پرسپولیس در نبردهای سرنوشت‌ساز ۹ امتیاز از دست داد!
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • این آخرین شانس قهرمانی تراکتور است
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است
  • (ویدئو) پسر رونالدو با این ماشین همه را غافلگیر کرد
  • سگ ها به خاطر گربه یک ماشین را نابود کردند‌ (فیلم)