Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان کوثر با جمعیت 22 هزار نفری که 85 درصد آن کشاورز هستند این روزها با معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که بی آبی یکی از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش در پَس بازار نامتعادل اقتصاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از کوثرخبر،شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در جنوب استان اردبیل با جمعیت 22 هزار نفری این روزها با مشکل بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه 85 درصد مردم این شهرستان به شغل شریف کشاورزی می پردازند ولی در حالت متناقضی کم آبی و بی آبی در این منطقه مزارع و باغات اهالی را تهدید می کند.

به طوری که در دو دهه اخیر مهاجرت به علت افزایش مشکلات کشاورزان منطقه، بیکاری، رکود اقتصادی در بازار و اوضاع نامناسب کسب و کار افزایش یافته و بالغ بر 10 هزار نفر از شهرستان کوچ کرده اند.

کارشناسان بر این معتقدند که اگر با اولویت بندی، نیاز ها و ظرفیت های موجود در منطقه را مرتفع و شناسایی کنیم، می توانیم ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان، مهاجرت معکوس را در منطقه محقق سازیم.

در همین خصوص و در سال 1383 کلنگ زنی، طرح ریزی و اقدامات اولیه سد گیوی جهت مرتفع ساختن مشکلات مربوط به کشاورزان شهرستان کوثر از سوی دولت عملیاتی شد و مقرر گردید که در عرض 4 سال سد گیوی به بهره برداری برسد اما با کم کاری های پی در پی و همچنین وجود تحریم و افزایش قیمت مصالح و ... سد گیوی به کما رفت، بعدها با هزاران گیرودار بی اعتباری فعال شد و هم اکنون پس از پیگیری های لازم تنها ساختمان سد گیوی به اتمام رسیده است، ولی معضل مهم قشر عظیمی از کشاورزان در خصوص بهره مندی از آب کشاورزی هنوز مرتفع نشده است.

خط انتقال سد و پایاب آن نیز از جمله مهمترین پروژه سد گیوی هستند که دولت می تواند با اتمام آن تحول عظیمی را در حوزه کشاورزی و در پی آن در عرصه های اقتصادی و صنعتی ایجاد کند.

ولی این پروژه با وجود پیگیری های امام جمعه کوثر، نماینده و دیگر مسئولان امر شهرستانی و استانی هنوز آغاز نشده و همچنان در ردیف نخست لیست مشکلات مردمی این منطقه خودنمایی می کند.

از سویی به گفته کارشناسان منطقه علیرغم اینکه مزارع آبی کشاورزان منطقه اندک است و بخش بیشتر محصولات بصورت دیمی برداشت می شود، بیش از 80 درصد چشمه های زیر زمینی، آب ها و قنات های قدیمی و ... منطقه کور شده و معادن آبی شهر نیز به شدت کاهش یافته است؛ هم اکنون به استثناء باغات گیوی، اکثر کشاورزان روستاها و همچنین منطقه 2 شهری از آب کشاورزی در مضیقه هستند.

به عبارتی اینک نیاز مبرم کشاورزان این منطقه که 85 درصد اهالی 22 هزار نفری کوثر را تشکیل می دهند، آب کشاورزی است و با وجود از بین رفتن چشمه های زیر زمینی و قنات ها و آب رودخانه ها، تنها امید مردم به تکمیل سد و پایاب سد گیوی است.

به گفته امام جمعه کوثر، شهرستان کوثر اگر به همین منوال پیش برود در 10 سال آینده خالی از سکنه خواهد شد یا حداقل مهاجرت بیش از پیش افزایش خواهد یافت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری گریبان گیر مظلومان منطقه خواهد شد.

مسئولان دقت داشته باشند که چون 85 درصد اهالی این منطقه را کشاورزان تشکیل داده اند، با پیگیری، آغاز و تکمیل سد و پایاب سد گیوی می توانند زمینه اقتصادی، صنعتی، معدنی، دامپروری و گردشگری و ... این منطقه را فراهم ساخته و در دیگر عرصه ها نیز، فعالیت در حوزه اشتغال و تولید را افزایش دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است

رئیس جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

تکمیل می‌شود ….

کد خبر 749054

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • حریق در هتل پارسیان کوثر تهران مهار شد
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی