Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:22:27 GMT

نا اميدي ترامپ از تغيير نظام سوريه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۰۵۵۹

خبرگزاري آريا - روزنامه لوموند نوشت: دولت ترامپ با توقف حمايت از مخالفان بشار اسد، راهبرد تغيير رژيم در سوريه را رها کرد.

العالم -آمريکا
اين روزنامه پرشمارگان چاپ پاريس در شماره روز جمعه خود با اشاره به اينکه سازمان سيا ديگر از نيروهاي مسلح ضد بشار اسد حمايت نمي کند، تغيير سياست آمريکا در قبال سوريه و اسد را يک پيروزي براي روسيه خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لوموند نوشت: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نوامبر 2016 وقتي مي خواست راهبردش را در سوريه توضيح دهد، مي گفت که آمريکا از شورشيان در سوريه حمايت مي کند بي آنکه بداند آنها واقعا چه کساني هستند. وي در آن زمان راهبردش در سوريه را مقابله با داعش به عنوان اولويت نخست به ضرر حتي مقابله با نظام اسد عنوان کرده بود.
لوموند نوشت: به نظر مي رسد آمريکايي ها وقتي نتوانستند ديدگاهي ثابت و معين درباره مخالفان اسد داشته باشند، حالا تصميم گرفته اند حمايت هاي شان را از آنان قطع کنند. بر اساس دستور رئيس جمهور آمريکا، از اين پس سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا ( سيا) برنامه اش براي حمايت از گروه هاي مخالف ضد اسد را متوقف مي کند. واشنگتن پست و نيويورک تايمز روز چهارشنبه گذشته اين خبر را به طور گسترده منتشر کردند. اين رويکرد در واقع درخواست مسکو نيز بود که از مدت ها قبل مطرح شده بود. روسيه خودش ار سپتامبر 2015 به طور مستقيم در نبردهاي سوريه به نفع متحد اش بشار اسد وارد عمل شده است. بر همين اساس بود که وزارت امور خارجه روسيه روز پنجشنبه در واکنش به تصميم آمريکا اعلام کرد که ما از تمامي تصميماتي که به کاهش درگيري و تنش و تقويت امنيت در خاورميانه (غرب آسيا) کمک مي کند، استقبال مي کنيم.
لوموند نوشت: اين روند جديد يک نقطه عظف بزرگ در نبردهاي سوريه است که بر اساس آن واشنگتن هر گونه اميدي به تغيير رژيم در سوريه را از دست داده است. برنامه مخفي سيا در حمايت از مخالفان سوري بر اساس ماده موسوم به عنوان 50 که يک ماده قانوني در آمريکا درباره عمليات اطلاعاتي است، راه اندازي شده بود. در واقع باراک اوباما رئيس جمهور وقت آمريکا اين ماده قانوني را زماني که چين و روسيه تحريم هاي جديد عليه دمشق را در آن زمان در شوراي امنيت وتو کردند، فعال ساخت. بر اين اساس دولت اوباما برنامه شناسايي عناصر (به اصطلاح) ميانه رو را در سوريه از سال 2013 در دستور کار قرار داد. اين برنامه در آغاز عبارت بود از آموزش جنگجويان ضد نظام سوريه، اما به سرعت در ادامه با صدور مجوز تامين تجهيزات از سوي سيا نيز براي مخالفان نظام سوريه همراه شد. اوج برنامه تحويل سلاح و تجهيزات از سيا به مخالفان سوريه در سالهاي 2015 و 2016 بود.
خبرگزاري صدا و سيما

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه