Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصولات گلخانه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی منطقه، یک نیاز ضروری در بخش کشاورزی استان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قصرقند، علی‌اوسط هاشمی در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان که با حضور فرمانداران شهرهای جنوبی استان و شماری از مدیران استانی در فرمانداری قصرقند برگزار شداظهار داشت: تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصولات گلخانه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی منطقه، یک نیاز ضروری در بخش کشاورزی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: کشت محصولات کشاورزی باید متناسب با میزان آب و اقلیم هر منطقه تعیین شود و همچنین کشت محصولات خسارت‌زا از نظر میزان مصرف آب بالا نیز مشخص شوند؛ همچنین باید در زمینه کاشت برنج در منطقه بررسی شود که آیا با توجه به سختی تامین آب برای کشاورز مقرون به صرفه است؟

استاندار سیستان و بلوچستانتصریح کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزای مرغی در چند استان کشور، در سیستان و بلوچستان ضمن ارتقای سلامت و صیانت از سرمایه مردم در مقابل آنفلوآنزای مرغی، ضریب خوداتکاییتولید گوشت سفید نیز نسبت به قبل 3 برابر افزایش یافته است.

هاشمی با بیان اینکه با توجه به اهمیت وابستگی حدود 20 تا 25 درصد کشاورزی شهرستان قصرقند به آب قنات‌ها و واقع شدن این شهرستان روی 22 قنات، در زمینه تعیین حدود مالکیت، تعداد قنات‌ها و صدور پروانه‌ها باید بازنگری صورت گیرد و صیانت از سرمایه مردم و کمک به احیای قنات ضرورت دارد. طرح توسعه پایدار گلخانه‌ها باید به طور جد مورد تاکید قرار بگیرد و با هدف کسب آگاهی میدانی از سایت‌های گلخانه‌ای نزدیک به شرایط اقلیمی استان بازدید انجام شود، افزود:در سفر اخیر آقای نوبخت و وزیر نیرو به استان، 1800 میلیارد تومان برای 2 بخش آب و برق استان اختصاص یافت که در این راستا در جلسه روز سه‌شنبه هفته پیش رو با معاونین وزارت نیرو، پیشنهادات استان در زمینه آب شرب، کشاورزی و برق طرح می‌شود و درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: 25 درصد راندمان آب شرب شهرستان چابهار قابل قبول نیست، بنابراین برای رسیدن به شاخص ملی باید پیشنهادات جهت طرح در نشست با معاونین وزیر نیرو تهیه شود. ایجاد 100 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در جنوب استان یک نهضت بزرگ و براساس یافته‌های امروز منشاء تحول در اقتصاد خانوار است که به تولید استراتژیک کمک می‌کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: باید با تغییر نگرش زمینه تغییر الگوی کشت را از طریق خروج محصولات با مصرف بالای آب و ضرر دهنده با رویکرد اقتصادی کردن کشاورزی هدف‌گذاری کنید، زیرا وقتی بحران آب داریم کشاورزان نیز باید نسبت به این مسئله اهتمام بورزند تا تبدیل به معضل اجتماعی نشود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بازنگری جدی در تخصیص و چگونگی تامین منابع آب در استان جدی است بنابراین در صورت عدم هدف‌گذاری صحیح در آینده نزدیک با مشکل حاد در کمبود منابع آبی و سقوط اقتصاد کشاورزی مواجه خواهیم شد، افزود:از دی‌ماه سال 92 پیگیر مطالعه آب‌های ژرف در استان بودم که خوشبختانه با افزایش تعداد گروه‌های مطالعاتی از 3 گروه به 21 گروه، کاهش مدت زمان مطالعه و تخصیص 25 میلیارد تومان از اهمیت این موضوع از سوی دولت یازدهم حکایت دارد.

انتهای پیام/

R7843/P41362/S6,65/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شِشتَمَد گفت: این تسهیلات در راستای ارتقای درجه و ضریب مکانیزاسیون شهرستان ششتمد در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون پیگیری و صرف خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها شده است.

علیرضا هاشم آبادی با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است، افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.

شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهمترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.

در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.

مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد
  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان