Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@16:18:26 GMT

قابل توجه آن هایی که 20 چک برگشتی دارند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۲۵۹۷

قابل توجه آن هایی که 20 چک برگشتی دارند

پول‌نیوز - آن گونه که بانک مرکزی تاکید کرده است، از این پس مشتریانی که بیش از 20 چک برگشتی در کارنامه خود دارند، زیر ذره بین بانک مرکزی قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی از بانک ها خواسته است ضمن انجام تدابیر و اقدامات کنترلی لازم به منظور اطمینان از حسن اجرای دستورالعمل حساب جاری، مشخصات افراد دارای بیش از ۲۰ فقره چک برگشتی را به طور مستمر و در مقاطع زمانی پایان شهریور و اسفند هر سال ارسال کنند تا بدین ترتیب تدابیر نظارتی مقتضی در این زمینه اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بانک مرکزی با اعلام شرایط جدید ارائه دسته چک، اعلام کرد تحویل دسته چک به مشتریان دارای سابقه چک بر گشتی، بدهی غیر جاری یا مشمولان موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع است.در سال های گذشته، با توجه به شرایط بازار، رشد قارچ گونه انواع موسسه های مالی و از همه مهم تر، مشکل تر شدن نظارت بر فعالیت بانک ها در ایجاد اعتبار، سبب شده بود تا موضوع چک به یکی از دغدغه های مردم و نیز نهادهای درگیر با این موضوع مانند بانک ها، قوه قضاییه و ... تبدیل شود.

این موضوع هم اینک نیز یکی از معضلات اساسی نظام بانکی و فعالان اقتصادی است. آخرین گزارش های بانک مرکزی از داد و ستد چک در کشور نیز نشان می دهد که در خردادماه امسال، نسبت تعداد چک های برگشتی به کل تعداد چک های مبادله شده در کشور به 16.2 درصد رسیده که در یک سال اخیر، بی سابقه است. از نظر مبلغ نیز، آمارها بیانگر آن است که به طور متوسط 23 درصد مبالغ چک های صادرشده، برگشت خورده که به طور عمده به دلیل کسری و فقدان موجودی بوده است.

در این راستا و به گزارش ایبنا، به تازگی عباس کمرئی مدیر کل نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری در بخشنامه ای به بانک ها با اشاره به رعایت نشدن برخی مواد قانونی توسط بانک ها برای صدور دسته چک، بر رعایت این قوانین توسط بانک ها تاکید و تهدید کرده است که مسئولیت رعایت نکردن یا تخطی از این مقررات با هیئت مدیره بانک هاست و در صورت تخلف، بانک ها مشمول مجازات های انتظامی قانون پولی و بانکی می شوند.

مواد قانونی که به آن بی اعتنایی شد
در بخشنامه مدیر کل نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری آمده که طبق نتایج بازرسی ها، تعدد چک های برگشتی در کشور به طور عمده ناشی از رعایت نکردن مفاد ۱۴ و ۱۶ دستورالعمل حساب جاری توسط بانک هاست. طبق ماده ۱۴ این دستورالعمل، تحویل دسته چک به مشتری دارای سابقه چک بر گشتی، بدهی غیر جاری یا مشمولان موضوع ماده ۷ قانون صدور چک، ممنوع است. همچنین ماده ۱۶ از این دستورالعمل تصریح کرده است: تحویل دسته چک جدید در گرو بازگشت حداقل ۸۰ درصد از برگه های آخرین دسته چک مشتری، اعم از صادر شده یا ابطال شده به بانک است.

این بخشنامه همچنین می افزاید: رعایت نشدن ماده ۱۰ از دستورالعمل حساب جاری نیز باعث افزایش سوء استفاده از چک در جامعه شده است. به موجب این ماده، " نحوه شناسایی متقاضی افتتاح حساب جاری مطابق با مفاد قانون، آیین نامه و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی است.

"با توجه به موارد فوق و به منظور کاهش تعداد چک های برگشتی و نیز جلوگیری از بروز هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری احتمالی از طریق چک، این بخشنامه دوباره بر رعایت قوانین فوق و نیز دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی مؤسسه های اعتباری (مبنی بر شناسایی کامل شخص حقیقی و حقوقی برای افتتاح حساب جاری) تاکید کرده است.

تهدید بانک ها در خصوص تخلف از مقررات چک
بخشنامه اخیر بانک مرکزی خاطر نشان کرده است که مطابق با بند ج ماده ۳۵ قانون پولی و بانکی کشور، هر بانک در مقابل خساراتی که بر اثر عملیات آن متوجه مشتریان می شود، مسئول و متعهد جبران خواهد بود. از سوی دیگر، براساس ماده ۳۰ از دستورالعمل حساب جاری نیز مسئولیت رعایت نکردن یا تخطی از مقررات دستورالعمل حساب جاری با هیئت مدیره هر بانک است و در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور می شوند.بانک مرکزی همچنین به درج سوابق مدیران در این زمینه اشاره و تصریح کرده است: رفتار مدیران ارشد بانک / موسسه اعتباری در این زمینه در سوابق آنان درج می شود و در فرایند تایید صلاحیت برای تصدی سمت های مدیریتی مد نظر قرار خواهد گرفت.



منبع:خراسان

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۲۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901129

دیگر خبرها

  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌ های هوایی
  • انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی
  • انجام تنها ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • انجام تنها ۱۷ هزار پرواز نوروزی توسط یک شرکت هوایی
  • کیفیت هوای پایتخت در روز جاری/ تعداد روز‌های پاک از ابتدای سال
  • کیفیت هوای پایتخت در روز جاری/ تعداد روزهای پاک از ابتدای سال
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟