Web Analytics Made Easy - Statcounter


رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) شامگاه روز پنج‌شنبه، 29 تیرماه به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در مسجد فاطمه زهرا(س) این شهر برگزار شد.
در اين مراسم کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان و رؤسای ادارات ایرانی، ایرانیان مقيم و دوستداران ششمین اختر آسمان امامت و ولايت در عشق‌آباد شركت كردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مراسم با اقامه نماز جماعت آغاز و با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد و دعای كميل ادامه يافت.
سپس محمد‌جواد ابوالقاسمي، رايزن فرهنگي كشورمان فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) را تسلیت گفت و در تبیین جایگاه و شخصیت امام ششم(ع) اظهار کرد: امروز جهان اسلام در سوگ يكي از بزرگ‌ترين انسان‌هاي روي زمين است؛ نه تنها مسلمانان بلکه حتی غيرمسلمانان هم به جايگاه بلند و علمي امام جعفر صادق(ع) گواهي مي‌دهند. آن حضرت در تمام دوران 34 سال امامت به تبلیغ و تشریح دين جدش پيامبر اكرم(ص) پرداخت و در كوران مسائل و مشكلاتی كه وجود داشت، نشان داد كه اسلام چيست و راه اسلام کدام است.
وی تأکید کرد: اسلامي كه امروز ما به عنوان يک اسلام معتدل نام می‌بريم، همان اسلام رحمانی است؛ همان اسلام محمدی است که راه ميانه را در پیش می‌گیرد و نه افراط دارد و نه تفريط؛ امام جعفر صادق(ع) شخصيتي است كه همه مذاهب اسلامي نسبت به جایگاه و مناقب آن حضرت هيچ‌گونه ترديدي ندارند و ایشان به عنوان عالم آل محمد از درجه علمي بسیار بالايی برخوردار هست که همگان به این رتبه و مقام شهادت می‌دهند.
ابوالقاسمی افزود: بزرگان مذاهب اربعه همچون امام مالک، امام ابوحنيفه، امام شافعی و امام حنبل همه بر اين مسئله اعتراف دارند كه امام جعفر صادق(ع) بزرگ و استاد همه آنها بوده است. امام جعفر صادق(ع) طبق شواهد تاریخی 4 هزار عالم تربيت كرده است که برخی از آنها جزء شخصيت‌های برجسته‌‌ای بودند که به عنوان راويان اصلی كتاب‌هاي حديثی مذاهب مختلف در محضر آن حضرت توانستند رسالت پيامبر اكرم(ص) را در يك شرايط خاص تاريخی به خوبی تبليغ و منتشر كنند.
افتخارات امروز جهان اسلام ریشه در آموزه‌های امام صادق(ع) دارد
رایزن فرهنگی کشورمان تصریح کرد: بخش عمده آنچه كه امروز جهان اسلام به آن افتخار مي‌كند ريشه در آموزه‌هاي امام جعفر صادق‌(ع) داشته و دارد؛ کما اینکه پايه‌گذاران تمدن درخشان بغداد از شاگردان آن حضرت بوده‌اند.
ابوالقاسمي با ذکر یک روایت از امام جعفر صادق(ع) به ضرورت وحدت مسلمان و پرهیز از تفرفه‌افکنی فرقه‌های مذهبی اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در دوران امامتشان برای جلوگیری از اختلافات مذهبی فتوا می‌دهد که اقتدا‌کردن به امام جماعت اهل سنت مثل اين است كه به پيامبر اكرم(ص) اقتدا شود. منظور و هدف آن حضرت از صدور این فتوا حفظ وحدت جهان اسلام و جلوگیری از اختلافات است تا در جامعه جدایی نیفتد و مساجد بین شيعه و سني تفکیک نشود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین دليلي كه فقهاي ما به آن استدلال مي‌كنند كه در مكه و مدينه مي‌توان به دور از هرگونه گرایشات مذهبی نماز جماعت خواند؛ برگرفته از فتوای متفکرانه و هوشیارانه امام جعفر صادق(ع) در آن دوران بوده است. با همین باور باید ما مسلمانان به تعالیم اصیل اسلامی پایبند باشیم و از دامن‌زدن به اختلافات فرعی و جزئی دوری گزینیم.



منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستانی‌ها در سوگ صادق آل محمد زیر باران عزادارای کردند

اهالی شهرهای و روستاهای استان گلستان در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با برگزاری مجالس عزاداری و برپایی دسته های سینه زنی، ارادت و دلدادگی خود به سلاله رسول الله و رئیس مذهب جعفری را به منصه ظهور رساندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، همزمان با ۲۵ شوال المکرم، سالروز شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه و بنیانگذار فقه مقدس جعفری، ششمین پیشوای هدایت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع)، آیین‌های سوگواری و عزاداری با شرکت اقشار مردم عزادار، در نقاط مختلف استان گلستان برگزار شد. امسال علاوه بر برگزاری آیین سوگواری به صورت خودجوش و مردمی در مساجد، حسینیه‌ها در مناطق روستایی و شهری گلستان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ۱۵ بقعه متبرکه شاخص را در مناطق مختلف استان برای برگزاری آیین‌های عزاداری در جمعه شب با مشارکت گرفتن از ۱۵ روحانی تدارک دیده بود.

در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان جهان، بیرق‌های ماتم و عزا و. پارچه‌های سیاه در جای جای استان گلستان افراشته و نصب شده است و مردم این استان در سالروز شهادت رئیس مدهب جعفری غرق در عزا و ماتم هستند.

مراسم دسته روی و سینه زنی هم از ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح امروز شنبه و زیر بارش رحمت الهی، از مسجد جامع گلشن آغاز شد. عزاداران از سمت چهار راه میدان و سپس میدان وحدت و در ادامه به سمت امامزاده عبدالله (ع) گرگان سینه زنی کردند.

بر اساس برنامه در بیش از ۱۴ نقطه استان به صورت متمرکز از جمله در گنبد کاووس، علی آباد، مینودشت، کلاله، گالیکش، و خان ببین ساعت ۱۰ صبح و در شهرهایی، چون کردکوی، آزادشهر، رامیان و دلند ساعت ۱۰:۳۰، در بندرگز ساعت ۱۱ صبح، انبارالوم ساعت ۱۷ و در بندر ترکمن ساعت ۱۸ دسته‌های عزاداری برپا خواهد شد. گفتنی است؛ حضرت امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان در سال ۱۴۸ هجری قمری به دست خلیفه عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق (ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار (ع) طولانی‌تر است، آن امام به هنگام شهادت ۶۵ سال داشت و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می‌گذشت و پس از شهادت، حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی (ع) دفن کردند

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • چهارمحال و بختیاری در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • دسته روی کرمانشاهی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع)
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع) 
  • گلستانی‌ها در سوگ صادق آل محمد زیر باران عزادارای کردند
  • چه افرادی امام صادق(ع) را شهید کردند؟
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • گرامیداشت از سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در کابل
  • ۲۵ شوال؛ شهادت امام جعفر صادق (ع)