حیوانات در زندگی روزمره جایگزین خانواده شدهاند
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۶۸۶۴
امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: امروزه متأسفانه به حیوانات خانگی در حد و اندازه فرزند و همسر ابراز محبت میشود و عملا این حیوانات جایگزین فرزند و همسر شدهاند که این جایز نیست و حرام است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیتالله سید کاظم مدرسی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: حیوانات یک سری حقوق دارند و انسانها نیز در قبال آنها وظایفی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه همه حیوانات دارای حقوقی هستند، گفت: حیوانات هرچند همهشان دارای حقوقی هستند، اما برخی از آنها از نظر الگوگیری و از نظر جایگاه در فقه و حقوق اسلامی جایگاه ویژهای دارند. حیوانات خانگی هم انواع و اقسامی دارند، مثلا در رابطه با نگهداری کبوتر سفارش شده است. یا مثلا داشتن مرغ و جوجه، در راستای تولید میتواند مؤثر و مفید باشد و نگهداری آن در جایی که قانون اجازه بدهد و این امر مشکلی برای همسایگان ایجاد نکند، مطلوب است.
امام جمعه بخش مرکزی یزد، پیرامون استفاده از حیوانات نجس به عنوان حیوانات خانگی گفت: برخی از حیواناتی که امروزه به آنها جنبه خانگی دادهاند، مثل سگ؛ این از منظر اسلام مطلوب نیست، مخصوصا اگر قرار باشد حدود اسلامی در رابطه با این حیوانات نجسالعین رعایت نشود. مثلا داخل اتاق استراحت و خواب یا در هال، این حیوان رفت و آمد داشته باشد، خب طبیعتا این اشکال دارد. از سوی دیگر این اقدام از نظر تأسی به غربیها و مشابهت دادن زندگی به غرب مورد مذمت است.
وی با بیان اینکه برخی از حیوانات عملا جایگزین فرزند و همسر افراد شدهاند، گفت: نکته دیگر این است که امروزه متأسفانه در مواردی به این حیوانات خانگی در حد و اندازه فرزند و همسر ابراز محبت میشود و جایگاه آنها در زندگی برخی به گونهای است که عملا این حیوانات جایگزین فرزند و همسر شدهاند که این جایز نیست و حرام است.
مدرسی در پایان گفت: از سوی دیگر ملعبه قراردادن حیواناتی که همراه بودن با آنها، بدآموزی دارد و اسلام این همراهی را مذمت کرده است، مثل سگ؛ این از لحاظ شرعی مذموم است. این مسئله اگر به مثابه الگوگیری و مشابهت دادن به زندگی غربیها باشد و یا مسائلی مانند طهارت و نجاست در قبال آنها رعایت نشود، این دیگر اصلا حرام هم هست.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۶۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمیگردد
به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر محزون عضو کمیته علمی دومین جایزه جوانی جمعیت گفت: شروع کاهش نرخ باروری در کشور ما به حدود دهه چهل بر میگردد. در اولین سرشماری کشور که سال ۱۳۳۵ اجرا شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار در ایران نرخ رشد جمعیت محاسبه شد که آن زمان ۱/۳ درصد بود. از همان سالها هشدارهای رشد جمعیت آغاز شد. سال ۴۶ بیانیه تهران در خصوص تنظیم خانواده و ضرورت کنترل جمعیت تصویب شد و بعد از انقلاب هم در دهه شصت بحث جمعیت دوباره مطرح شد. در برنامه توسعه سال ۱۳۶۷ طرحی با عنوان سیاست تحدید موالید مطرح شد.
وی افزود: هدف این طرح چنین بود که اگر در سال ۱۳۶۷ میانگین هر خانواده ۵/۶ فرزند بود تا سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ فرزند کاهش یابد. در سال ۷۲ قانون تنظیم جمعیت در مجلس شورای اسلامی تأیید شد که طبق این طرح فرزند چهارم به بعد محروم از فعالیت اجتماعی شود. سال ۱۳۷۳ و به میلادی ۱۹۹۴ اجلاس بینالمللی جمعیت و توسعه در قاهره با مشارکت ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و معاهده طرح کنترل جمعیت در سطح بینالملل تحت عنوان International Conference on Population and Development تصویب شد. ریشه اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت در دنیا و کشور ما از اینجا آغاز شد.
وی افزود: علت شدت این کاهش در ایران به این دلیل بود که علاوه بر کنترل اجتماعی، کنترل فردی نیز به وجود آمد. خانوادهها از دهه ۶۰ بنا به عوامل مختلف مانند کاهش مرگ و میر کودکان و شانس زنده ماندن بالا، تصمیم به فرزندآوری کمتر گرفتند چرا که قبلاً پنج فرزند متولد میشد که لااقل سه نفر از آنها زنده بمانند. دیگر نیازی به چنین اقداماتی نبود پس همان سه فرزند متولد میشدند.
وی در ادامه گفت: اما اینها حاصل یک نگاه مالتوسی بود بحث اول تنگ دستی به عنوان مانع افزایش فرزند بود و بحث دوم جریان اجتماعی بود. افراد با استمرار فرایند توسعه وارد مباحثی شدند که باعث پیشرفت فردی آنها شود و به تحرک اجتماعی پرداختند و فرزندآوری را مانع این پیشرفت دیدند. بحث فردگرایی در جامعه باعث شد تحرک اجتماعی و فرزندآوری در مقابل هم قرار گیرند و در مرحله سوم جایگزینی برای نهاد خانواده و تغییر نهاد خانواده که حاصل تغییر نگرشها در جوامعی مثل ایران شد روند رشد را به شدت کاهش داد.
محزون تاکید کرد: بر روی مبانی فکری و نظری موضوع باید بیشتر تمرکز کرد و اقدامات اساسی صورت بگیرد. در دنیا هم برای موضوعات مهم همینطور عمل میکنند. باید الگوی یک خانواده کامل را بسازیم، مبنی بر نظریه شهید مطهری از انسان کامل این قالب را در مبانی فکری خانواده جای دهیم و در ادامه به تعهد به خانواده بپردازیم. جامعه دانشگاهی و حوزه علمیه نیز میتواند در حوزه شناسایی مسائل و ترسیم وضع مطلوب کمک شایانی به این راهبرد داشته باشد.
نقش جایزه ملی جمعیت در مرحله اول ایجاد انگیزه است و برای اثرگزاری بهتر میتواند به اصطلاح، کف میدانیتر، در محلهها و مراکز عمومی باشد. تا انگیزه نخبگان را در جامعه عمومی بیشتر کند. چرا که بحث خانواده است و حتی میتواند الگویی شود تا هم محلیها و خانواده هم به نخبگان رجوع کنند.
کد خبر 6096442