Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@20:57:54 GMT

سهم ۶۳ درصدی ۴ گروه کالا در واردات

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۷۴۲۳

بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ۶۳ درصد از کل ارزش ۲۰۰ قلم کالای عمده وارداتی را تن‌ها ۴ قسمت کالایی خودرو، کشاورزی، فلزی و دارویی و شیمیایی تشکیل داده است.

خبرگزاری تسنیم: دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد در گزارش آمار واردات 200 قلم کالای عمده وارداتی در سال 1394 با چهار مولفه میزان تعرفه، نوع مصرف، اولویت ارزی و قسمت بندی کالایی که حدود 60 درصد ارزش کل واردات را تشکیل می دهد، مورد تحلیل قرار گرفته تا ارتباط آن با حمایت از تولید داخلی و مدیریت واردات بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه گزارش نیز به برخی نکات مهم در قالب جمع بندی اشاره شده که عبارتند از:

الف)63 درصد از کل ارزش 200 قلم عمده وارداتی را تنها 4 قسمت کالایی خودرو، کشاورزی، فلزی و دارویی و شیمیایی به خود اختصاص داده است.

ب)27 قلم کالا در گروه‌های کالایی 9 و 10 ، پنج قلم کالای کاملا مصرفی به ارزش 1.158 میلیون دلار و 18 قلم کالا به ارزش 3.327 میلیون دلار دارای تعرفه‌های بسیار بالای 40،32،26 و 55 درصدی در میان 200 قلم کالای عمده وارداتی قرار گرفته‌اند.

آمارهای فوق گویای این است که امکان مدیریت واردات بخشی از این 200 قلم کالا از طریق ابزارهایی مانند اعمال سیاست‌های تشویقی برای تولید در داخل، تغییر الگوی مصرف و اعمال محدودیت کوتاه مدت و هدفمند در واردات وجود دارد که می تواند موجب مدیریت واردات کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تقویت تولید داخلی شود.

گمرک ایران اخیرا در گزارشی اعلام کرده بود 15 درصد اقلام وارداتی کشور کاملا مصرفی و 85 درصد مابقی سرمایه ای و واسطه ای هستند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ابراهیم کاویانی با اشاره به اینکه وجود کالا‌های اساسی و ثبات قیمت‌ها نقش به سزایی در زندگی روزانه مردم دارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۴ مورد نظارت و بازرسی از فروشگاه‌های فروش کالا‌های اساسی توسط واحد نظارت و بازرسی این مدیریت و کارگروه گشت مشترک شهرستان انجام شد.

وی افزود: ۶۵ مورد پایش از واحد‌های خبازی و ۷۷ مورد از فروشگاه‌های مرغ، قصابی‌ها و خواربار و میوه فروشی‌های سطح شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد ادامه داد: پس از انحام این بازرسی‌ها سه پرونده تخلف از واحد‌های خبازی با ارزش ریالی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سامانه سیمبا ثبت شد.

وی به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در فروش کالا‌های اساسی مراتب را به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده تا با متخلفین برخورد قانونی شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • هدف ستاد تعطیلی واحدهای صنفی نیست/صنوف با قوانین هماهنگ شوند
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • قاچاقچی کالا در همدان نقره داغ شد
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان