Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اين روزها قيمت تخم مرغ روند افزايشي داشته که بنا به گفته توليدکنندگان اين محصول علت آن خلأ دوماهه در توليد و از بين رفتن 30 درصد از گله‌هاي مرغ تخم‌گذار در 6 ماه گذشته است که هيچ حمايتي هم از اين صنف نشده است.

خبرگزاري فارس ـ گروه اقتصادي ـ فاطمه بيات، يک روز گوشت به کيلويي 50 هزار تومان مي‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يک روز برنج گران مي‌شود و اکنون چند روز است که قيمت مرغ و تخم‌مرغ رو به‌ افزايش است. موضوعي که به کلاف سردرگمي تبديل شده و بسياري از کارشناسان حل آن را در گرو ايجاد زنجيره توليد از دانه تا سفره مي‌دانند.
با اجراي نصف و نيمه قانون تمرکز و اين بهانه که تمامي ابزارها به‌ دست وزارت جهاد کشاورزي داده نشده و از آن‌طرف مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از وظيفه تنظيم بازار شانه خالي مي‌کنند، اين توليدکنندگان بخش کشاورزي و مصرف‌کنندگان هستند که بايد زيان کرده و هزينه‌هاي آن را بپردازند.
ماجراي افزايش قيمت مرغ و تخم و مرغ در هفته گذشته تاکنون را پيگيري کرديم. داستان از آنجا شروع مي‌شود که در زمستان سال گذشته به دليل شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان 30 تا 40 درصد از واحدهاي مرغ تخم‌گذار معدوم شده و صاحبان آن دچار زيان‌هاي بسيار شدند.
در پي همين رخداد صادرات تخم‌مرغ نيز متوقف شد و تازه طي دو ماه اخير و با اعلام سازمان دامپزشکي، صادرات تخم‌مرغ باز شد. از طرف ديگر رقيبي مانند کشور ترکيه که تخم‌مرغ را براي مصرف‌کننده خود در داخل کيلويي 7 هزار تومان مي‌فروشد براي تصاحب بازارهاي منطقه و دادن سوبسيد به صادرکنندگان خود،‌قيمت‌ها را دامپينگ کرده و کيلويي 3 هزار و 500 تومان پشت مرزها عرضه مي‌کند.
رضا ترکاشوند رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن در مورد افزايش قيمت تخم‌مرغ به شانه‌اي 12 هزار تومان (هر عدد 400 تومان) مي‌گويد: طي هفته گذشته با روند افزايشي قيمت تخم مرغ مواجه بوديم تا حدي که متوليان تنظيم بازار اعلام کرده بودند که اين قيمت بسيار افزايش پيدا کرده و بايد فکري به حال آن کرد.
عرضه مستقيم تخم مرغ به غرفه ميادين کيلويي 4500 تومان
وي مي‌افزايد: در همين راستا امروز جلسه‌اي را با مسئولان وزارت جهاد کشاورزي برگزار و اعلام آمادگي کرديم که عرضه تخم مرغ به صورت مستقيم را از ابتداي اين هفته را به قيمت پايه درب مرغداري کيلويي 4 هزار و 500 تومان به غرفه‌هاي سازمان ميادين از طريق اتحاديه انجام دهيم و فکر مي‌کنيم اين کار تأثير مستقيمي بر روي تعادل قيمت در بازار خواهد داشت.
رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن تصريح مي‌کند: هفته گذشته هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري به 5 هزار تومان رسيد که البته قيمت پايين را هم قبول نداريم.
به گزارش خبرنگار فارس، هم‌اکنون قيمت هر عدد تخم مرغ در سوپرمارکت‌هاي سطح شهر 400 تومان به فروش مي‌رسد، در حالي که رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن مي‌گويد، نهايتاً اين رقم بايد 10 هزار و 500 تومان براي مصرف کننده باشد.
ترکاشوند همچنين از ابلاغ نامه‌اي به اعضاي اتحاديه خبر داد و گفت: در اين نامه خواسته شده تا اعضاي اتحاديه به تعادل قيمت در سطح بازار کمک کنند.
وي همچنين بازار داخلي را براي فعالان حوزه توليد و توزيع تخم مرغ را بسيار مناسب‌تر از بازار صادراتي دانست و افزود: شرايط قيمت تخم‌مرغ در داخل مزيت بيشتري براي فعالان دارد و صادرات تخم مرغ هم بسته به ميزان تقاضا روال عادي خود را دارد.
رئيس اتحاديه مرغ تخم‌گذار ميهن اين را هم گفت که براي آنکه بتوانيم قيمت تخم‌مرغ را متعادل کنيم، بايد در زمان عرضه بيش از نياز آن را ذخيره‌سازي کرده و هنگام بالا رفتن قيمت تخم‌مرغ، ذخيره را به بازار عرضه کنيم.
و اما دل پردرد توليدکنندگان تخم مرغ از حمايت‌هايي که نمي‌شود
يکي از توليدکنندگان که خواست نامش در گزارش درج نشود، مي‌گويد: ما دو ماه خلأ توليد تخم‌مرغ داريم. در سال گذشته 30 درصد از گله‌هاي مرغ تخم‌گذار زير خاک رفت و هيچ حمايتي هم از توليدکننده نشد. در جلسه‌اي که با مسئولان وزارت جهاد داشتيم به ما گفتند ما خيلي راحت‌تريم که تخم‌مرغ را از ترکيه کيلويي 3 هزار و 500 تومان وارد کنيم و اگر نمي‌خواهيد توليد نکنيد.
وي تصريح مي‌کند که آقايان پس از گران شدن تخم‌مرغ به اين فکر افتادند که قيمت کيلويي 4 هزار و 500 تومان در مرغداري را مصوب کنند، درحالي‌که پيش‌ از اين و تا قبل از گران شدن تخم‌مرغ، آن را ما تا کيلويي 2 هزار و 300 تومان هم فروخته‌ايم و صدايي از کسي درنيامده است که توليدکنندگان تخم‌مرغ دارند زيان مي‌بينند.
دلالان از نوسات قيمت نان مي‌خوردند
يکي ديگر از توليدکنندگان تخم‌مرغ به خبرنگار فارس مي‌گويد: ميانگين فروش هر کيلو تخم‌مرغ ما در سال گذشته 3240 تومان بوده و هم اکنون از ابتداي امسال ميانگين کيلويي 3200 تومان فروخته‌ايم. اما از آن‌طرف 5-4 طرف دلال در صنعت ما ريشه دوانده‌اند که به اطلاعات خاص هم دسترسي دارند و به‌راحتي مي‌توانند بازار را بالا و پايين کنند.
وي تصريح مي‌کند که برخي افراد نان نوسانات را مي‌خورند و مي‌افزايد: البته موانع زيادي هم بر سر راه توليدکنندگان وجود دارد. تا چشم کار مي‌کند در جاده‌ها مجوز توليد و پرورش مرغ و تخم‌مرغ داده‌اند و حالا بايد فکري براي آن بکنند. چرا بايد بازار صادراتي عراق را از دست بدهيم و ترکيه جاي ما را بگيرد؟ چرا در عرض 48 ساعت ترکيه با ارسال محموله هوايي بازار تخم‌مرغ قطر را در دست گرفت. ما با آنکه کوتاه‌ترين مرز آبي را با قطر داريم، به دليل هزار و يک مانعي که بايد وزارت امور خارجه پيگيري مي‌کرد، نتوانستيم وارد شويم.
توليدکنندگاني که خانه نشين شده‌اند
يکي ديگر از توليدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ مي‌گويد: پس از 25 سال تجربه کار مرغداري، خانه‌نشين شده‌ام و مرغداري‌ام را با ماهي 8 ميليون تومان اجاره داده‌ام؛ چراکه کسي نمي‌پرسد چگونه از پس اقساط ماهي 25 ميليون تومان بابت مرغداري برمي‌آيم و بسياري از مرغداران سابقه‌دار با ميليون‌ها تومان بدهکاري اکنون خانه‌نشين شده‌اند، اما همچنان برخي به فکر واردات و سود شيرين خود هستند.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟

بررسی تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری را تجربه کرده است.

به گزارش دانشجو، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • قیمت دینار عراق امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • این میوه‌ها همچنان زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت ندارند/ لیست جدید قیمت انواع میوه را ببینید
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰