Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و مدرس داستان‌نویسی دوره‌های آل‌جلال گفت: فهم داستان در کشور ما ناقص است. بخشی از داستان ایرانی را خود داستان‌نویسان به قهقرا برده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا‌، شهریار عباسی، نویسنده، برگزیده جایزه جلال آل‌احمد و مدرس دوره‌های داستان‌نویسی آل‌جلال گفت: امکانات و شرایط نویسنده شدن در تهران مهیاتر است؛ البته این بدان معنا نیست که شهرهای دیگر از این امکانات بی‌بهره‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور از این امکانات بهره می‌برند، اما ممکن است به اندازه تهران نباشد؛ با این حال نباید نویسندگان شهرستانی، خودشان را دورافتاده ببینند. یکی از موضوعاتی که در دوره‌های آل‌جلال به آن تأکید می‌کنم، همین موضوع استفاده نویسندگان از امکاناتی است که پیرامونشان واقع شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا از دل دوره‌های داستان‌نویسی، نوعی جدید از داستان ایرانی با موضوعات بومی خلق نمی‌شود، گفت: معتقدم که متأسفانه فهم داستان در کشور ما ناقص است. در این باره خیلی‌ها را هم مقصر می‌دانم؛ از آنهایی که ادعای داستان‌نویسی کردند، اما شاعر پرورش دادند. به نظر من بخشی از داستان ایران را خود داستان‌نویسان به قهقرا برده‌اند.

نویسنده رمان «دختر لوتی» برگزیده جایزه جلال توضیح داد: این نویسندگان گاهی فهم درستی از داستان ندارند؛ چون فرم‌گرایی بیش از اندازه و درگیری با فضای داستانی دهه 70 را هنوز رها نکرده‌ایم. در فرهنگ خانواده‌ها هم متأسفانه با داستان و نویسندگی و حتی شعر و شاعری مشکل وجود دارد.

عباسی برای برون‌رفت از این معضل پیشنهاد کرد: باید این نکته را مورد تأکید قرار دهیم که داستان، یک موضوع جدی و یک مسأله مهم است. حالا از جمله جاهایی که می‌توان این موارد را نهادینه کرد، دوره‌های داستان‌نویسی است و ما در دوره‌های داستان‌نویسی آل‌جلال بنیاد شعر و ادبیات داستانی، آن را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

این نویسنده ادامه داد: نویسنده باید بداند که ریاضیات، کیهان‌شناسی و علوم مختلف، با روایت که یک عنصر داستان است، بیان می‌شود. در حقیقت، همه دانش بشر روایی است و ذهن انسان، طوری طراحی شده که فقط روایت را می‌فهمد. داستان و فلسفه که از یک ریشه و خانواده‌اند، کشورها را می‌سازند. آلمان دو بار و بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم نابود شد، اما به اتکای همان فلسفه و ادبیات قوی که دارد، کشورش را خیلی قدرتمند ساخت. سیاستگذاران فرهنگی ما باید این نکته را بدانند که داستان یک کار جدی و مهم است.

نویسنده «هتل گمو» در پاسخ به این سئوال که این سیاستگذاری کجا باید تعیین شود؟ گفت: هر فعال فرهنگی به فراخور فعالیتی که در این حوزه دارد باید به این حوزه ورود کند؛ البته مسئولیت نهادهای رسمی در این باره بزرگ‌تر است. به هر حال ما به عنوان نویسنده باید از تریبون‌هایی که در اختیار داریم، این موضوع را بیان کنیم تا بالاخره جایی شنیده شود.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تمرکززدایی در تربیت نویسنده بیان کرد: در یکی از کارگاه‌های داستان‌نویسی آل‌جلال که با تازگی و به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مشهد برگزار کردم، بعد از خواندن آثار هنرجویان شرکت‌کننده در کارگاه گفتم: این داستانی که شما در مشهد نوشته‌اید، اگر در شیراز یا اصفهان یا هر شهر دیگری نوشته می‌شد، تفاوتی نمی‌کرد؛ زیرا در این داستان‌ها به مشهد و پیرامون آن اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: یا در یکی از کارگاه‌های دیگر که در زنجان برگزار کرده بودم، از هنرجویان پرسیدم: آیا زنجان افسانه ندارد؟ جغرافیا ندارد؟ تاریخ ندارد؟ چرا در داستان‌های شما خبر و اثری از اینها نیست؟ متأسفانه نویسنده‌های ما در سراسر ایران، مسأله جغرافیا را رها کرده‌اند و می‌خواهند مانند موراکامی، نویسنده ژاپنی که به تازگی آثار او گل کرده است، بنویسند و او را تبلیغ کنند.

نویسنده جوان کشورمان ادامه داد: برای جهانی کردن ادبیات ایران باید نوع زندگی خود را در آثارمان منعکس کنیم. در این حالت مخاطب جهانی برای پاسخ دادن به سئوالات ذهنش به سراغ این آثار می‌آید و ادبیات ما هم جهانی می‌شود. مارکز و اورهان پاموک و … با همین اندیشه جهانی شده‌اند. اتفاقاً حافظ و فرودسی و مولانای ما هم با این اندیشه جهانی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در کارگاه‌هایی که بنیاد شعر و ادبیات داستانی با نام دوره‌های داستان‌نویسی آل‌جلال در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌کند، این موضوعات را گوشزد می‌‌کنیم. البته پیشنهاد من این است که این کارگاه‌ها بر اساس برنامه‌هایی که برای خود مدون می‌کنند، به صورت منطقه‌ای و با توجه به ظرفیت‌های آن منطقه و استادانی که از آن منطقه برخاسته‌اند و یا در خصوص آن منطقه مورد نظر تحقیق کرده‌اند، برگزار شود تا همه استان‌ها حداقل برای یک بار شاهد برگزاری کارگاه‌های آل‌جلال با رویکردهایی که عنوان کردم، باشند.

برگزیده جایزه جلال آل‌احمد، یکی از راه‌های تحقق این امر را داشتن نمایندگی‌ها و یا دفاتر بنیاد در مراکز استان‌ها دانست و گفت: مدیریت این دفاتر البته باید به بچه‌های خلاق و فعال در حوزه داستان‌نویسی سپرده شود و نباید شکل کارمندی به خود بگیرد.

عباسی همچنین با بیان اینکه نتیجه برگزاری دوره‌های آل‌جلال در دوره مدیریت اخیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از سه سال قبل تاکنون، انتشار یک مجموعه داستان و آماده‌سازی چند رمان توسط نویسندگان جوان است، گفت: کارکرد بنیاد شعر و ادبیات داستانی در چند سال اخیر، قابل دفاع است و اکنون، میزان خروجی بنیاد در حوزه داستان‌نویسی و تربیت نویسنده، فوق‌العاده است.

انتهای پیام/

R1013198/P1013197/S4,35/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۹۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد

نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی و ترویجی و کارگاه‌های پیش‌بینی شده برای این رویداد تشریح شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، نشست خبری رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.


در این نشست، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه و رییس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی،   میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، احمد نوری رییس این جایزه ضمن خیر مقدم به حضار و اصحاب رسانه گفت: داستان، موضوع با اهمیتی است که در  قالب‌های مختلف هنری از سینما و تئاتر گرفته تا هنر‌های تجسمی نیز موثر است، لذا در گفتگو‌هایی که با دوستان ملی و کشوری نسبت به اهمیت داستان و بازآفرینی داشتیم، رفت و برگشت‌هایی انجام و نتیجه آن برگزاری اولین جایزه ملی داستان و بازآفرینی شد.

قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است

در ادامه، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه هنری اصفهان به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی هنر انقلاب محسوب می‌شود، گفت: مفتخریم که اصفهان پایگاه جایزه داستان و بازآفرینی است.


وی ادامه داد: قلب حرکت فراتهران، مساله روایت است، آن هم به تکیف قانونی و هنری حوزه هنری. روایت هویت انقلاب اسلامی که در دوره جدید حوزه هنری شکل گرفته است، روایت ایرانی است که هم در فرم و هم محتوا حرف‌هایی برای گفتن دارد.  


لشکری اظهار داشت: پایگاه گفتمان هنر انقلاب اسلامی و قله این اتفاق حوزه هنری است و ما در روایت آن را ادامه دادیم، البته آن را در داستان محدود نکردیم، به عنوان مثل  در کنسرت نمایش کنلل، ایران را از زاویه‌ای هنری و خلاقانه روایت کردیم. حال ما بنا داریم اتفاق جدیدی در  حوزه روایت داستان نیز رقم بزنیم.

 بازافرینی داستان انقلاب در یک جایزه ملی

در ادامه برنامه، میلاد عرفان پور بیان داشت: ما در دوره جدید حوزه هنری، شاهد نهضت تحولی هستیم. با حضور استاد دانشگر در حوزه ادبیات داستانی، داستان، رمان و در بحث روایت، تولید و ترویج آثار و تربیت هنرمندان ادبیات داستانی را پیش می‌بریم و این مساله مهم، در فراتهران نیز درخشش پیدا کرده است.
 ما هم در معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه داستان همین نگاه داریم که بنا نیست همه اتفاقات در تهران بیافتد مثلا هفته گذشته، نشست افتتاحیه مدرسه روایت در استان سمنان انجام شد.


وی در پایان سخنانش تاکید کرد:جایزه داستان و بازآفرینی، یک اتفاق ملی و بازافرینی داستان انقلاب است. ما تلاش داریم اتفاق نواورانه‌ای در  این رویداد بیافتد.

در ادامه، علی عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی،   از مشهود بودن موارد نشانه شناسی در پوستر این جایزه حرف زد و افزود گفت: در اهمیت روایت می‌توان به جنایت غزه اشاره کرد، این جنابت حتما باید روایت شودآن هم به شیوه‌ای درست، تا ماجرا و مفاهیمش به درستی منقل شود. در تعریف بازآفرینی نیز کشف کنش یا سخن آغازین لحاظ می‌شود. بازآفرینی هم در پژوهش و هم در خلق اثر هنری بسیار اهمیت دارد.  

 بحث داغ جریان سازی در جایزه ملی داستان و بازافرینی

در ادامه الهام زارع زاده دبیر اجرایی این جایزه بیان داشت:  جامعه ما مصرف کننده جدی داستان است و در کارزاری هستیم که توسط داستان (استوری) به ما هجمه وارد می‌شود ما این به این نیاز و هجمه نمی‌توانیم  پاسخگو باشیم.


زارع زاده در ادامه افزود: همه توجه جایزه ملی داستان و بازافرینی است که  هنرمندان به این مهم ورود کنند که چطور می‌توان با گنجینه‌های ملی و تمدنی‌چون موسیقی، نگارکری، معماری، آیین‌ها و اسطوره‌ها زمینه داستان و بازآفرینی را فراهم آورد و ما در پی این هستیم که این جشنواره بتواند این جریان سازی را انجام دهد.
وی در توضیح ساختار جشنواره اظهار داشت: ما دو دسته فعالیت عمده را طراحی کردیم، شامل فعالیت‌های رقابتی و ترویجی.


در قسمت رقابیتی تولید و بررسی داستان پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستار نویسی و طرح داستان را لحاظ کرده‌ایم.

تشریح بخش‌های رقابتی- ترویجی جایزه

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه بخش حمایت از طرح‌های داستانی بخشی ویژه‌ای در راستای حمایت و تولید اثر است، گفت: بخش رقابتی از امروز شروع می‌شود، تا تیر ماه ادامه دارد و بنا به استقبال مخاطبان این زمان می‌توانند تمدید شود. اختتامیه آن احتمالا در پاییز ۱۴۰۳ خواهد بود و ما میزبان اصحاب رس
امین سلیمانی: انه در اصفهان خواهیم بود.


وی ادامه داد: بخش ترویجی شامل دو قسمت کارگاهی است؛ کارگاه‌های داستانی و علمی. کارگاه‌های داستانی در استان‌ها برگزار شده به توسط یکی از نویسندگان مهم رهبری می‌شود. در آن مخاطبان و هنرمندان با روش‌های بازآفرینی آشنا می‌شوند. کارگاه‌های علمی نیز در اصفهان با نظر علی عباسی برگزار می‌شود و زمینه مطالعه و پژوهش پژوهشگران را ایجاد می‌کند. درضمن هیات داوران متعاقبا اعلام می‌شود و مخاطبان می‌توانند از طریق سایت جشنواره با ما در ارتباط باشند.


بر اساس این گزارش، در پایان این برنامه، رونمایی پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی انجام شد.

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم