Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@19:59:48 GMT

وقتي با اين جمله كودكتان مواجه مي شويد !

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۳۴۱۹

خبرگزاري آريا -

 
وقتي با اين جمله كودكتان مواجه مي شويد چه بايد بكنيد؟
 
 

 
بهار، فصل نوبرانه‌هاست؛ فصلي كه در آن تا دلتان بخواهد مي‌توانيد چغاله بادام، گوجه‌سبز و توت‌فرنگي بخوريد؛ اما كمي صبر كنيد! آيا كودكان هم مي‌توانند تا دلشان بخواهد از اين نوبرانه‌ها نوش‌جان كنند؟ از آنجا كه كودكان در سنين رشد قرار دارند و دستگاه گوارش آنها به‌طور كامل تكامل نيافته است، به ويژه كودكان 2 تا 5 سال كه به خوبي قادر به جويدن بافت‌هاي ميوه‌هاي سخت و نارس نيستند، اين روند موجب بروز دل‌دردهاي شديد، عدم‌تحمل مواد غذايي، استفراغ مكرر، نفخ و در نهايت اسهال و درصورت تداوم، اختلال در رشد مي‌شود كه هر كدام از اين اختلالات مي‌تواند كودك را دچار مشكل كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مروري بر مشكلات گوارشي احتمالي كودكان خواهيم داشت تا هنگام مواجهه با آنها بتوانيد از پس آنها بربياييد.
 
 
 
گاز معده با كودكان چه مي‌كند؟
شما به‌عنوان يك بزرگسال مي‌دانيد كه چقدر گاز معده اذيت مي‌كند. براي كودكان نيز گاز معده دردآور است. اين اتفاق به‌طور طبيعي بعد از خوردن غذاها و نوشيدني‌هايي مانند لوبيا، سبزي‌ها و نوشابه‌ها رخ مي‌دهد. وقتي بچه‌ها خيلي سريع نوشيدني‌شان را مي‌خورند يا در حال جويدن آدامس هستند ممكن است هواي اضافي را قورت دهند كه همين تبديل به گاز مي‌شود. اگرچه وجود گاز طبيعي است اما مي‌تواند موجب درد معده و نفخ شود. گاز معده در كودكان متفاوت از بزرگسالان است.
 
وقتي كودك‌تان از گاز معده رنج مي‌برد بايد بفهميد به تازگي چه خورده است. يكي از دلايل، آبميوه زياد است چون بسياري از آبميوه‌ها مانند آب سيب و آب گيلاس حاوي سوربيتول هستند كه شكلي هضم‌ناشدني از قندهاست. متخصصان توصيه مي‌كنند كودكان خردسال بيش از حدود يك‌دوم تا سه چهارم ليوان آبميوه در روز ننوشند. اگر كودك شما اغلب مشكل گاز معده دارد بهتر است با پزشك متخصص اطفال مشورت كنيد.
 
بچه هايي كه ترش مي‌كنند
اگر فرزند شما اغلب ترش مي‌كند يا سوزش سر دل دارد احتمالا مبتلا به رفلاكس است. رفلاكس، برگشت اسيد از معده به مري است كه گاهي از يك‌سوم مياني مري نيز پيش مي‌آيد و تا زير حلق مي‌رسد. رفلاكس در كودكان علائم زيادي دارد كه مهم‌ترين آنها كم‌خوني، بي‌قراري شبانه، بي‌اشتهايي، بوي بد دهان، اختلال در وزن‌گيري، سرفه‌هاي مكرر، استفراغ، خون در مدفوع و آروغ‌هاي زياد است. برخي از مواد‌غذايي خاص، وعده‌هاي غذايي حجيم يا خوردن غذا در زمان‌هاي نزديك خواب مي‌تواند علائم را بدتر كند. اگر كودك شما اغلب داراي اين نشانه‌هاست بهتر است به پزشك مراجعه كنيد. اغلب پزشكان معمولا وعده‌هاي غذايي كم اما مكرر، مصرف دارو يا انجام آزمايش‌هايي براي رد علل ديگر را در اين موارد توصيه مي‌كنند.
 
ويروس‌ها چطور دل درد
باكتري‌ها و ويروس‌ها مي‌توانند دستگاه گوارش كودك شما را مورد حمله قرار دهند. بچه‌ها مي‌توانند با خوردن مواد‌غذايي‌اي كه به درستي شسته نشده‌اند يا حتي خوب نپخته‌اند، بيمار شوند.
 
همين مي‌تواند ناراحتي معده، تب، اسهال و استفراغ ايجاد كند. ويروس‌هايي كه مي‌توانند از كودكي به كودك ديگر سرايت كنند، معمولا منبع اسهال هستند. محافظت از بچه‌ها به كمك رعايت دستورالعمل‌هاي ايمني غذا، شستن مداوم دست‌‌ها، اجتناب از به اشتراك گذاشتن غذا و دور كردن كودك از بچه‌هايي كه بيمار هستند مي‌تواند كمك‌كننده باشد.
 
اسهال هم انواع و اقسام دارد
اگر كودك شما بيش از 3 بار در روز مدفوع شل يا آبكي داشته باشد، اسهال دارد. عوامل زيادي ممكن است موجب اسهال شود مانند عفونت‌هاي باكتريايي و ويروسي، آلرژي غذايي و برخي داروها. اگر اسهال ميكروبي و انگلي باشد، بايد خيلي مواظب باشيد چون غير از عارضه كم‌آبي، با تب و وجود خون در مدفوع نيز همراه است بنابراين اگر كودك شما دل‌پيچه دارد، موضوع را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنيد تا با تشخيص سريع و تجويز آنتي‌بيوتيك اختصاصي، روند درمان تسريع شود. اسهال معمولا در عرض يك يا دو روز بدون درمان برطرف مي‌شود اما اگر بيشتر از اين زمان طول كشيد يا فرزندتان آب زيادي از دست داد با پزشك تماس بگيريد. علائم كم‌آبي مي‌تواند از پوشك خشك نوزاد تا بي‌حالي و سستي و خشكي دهان بعد از اجابت مزاج متغير باشد.
 
وقتي كودك تهوع دارد نبايد چيزي بخورد؟
اگر كودك شما استفراغ مي‌كند بايد رژيم مايعات را به‌مدت 8 ساعت رعايت كنيد. به او جرعه‌هاي كوچك آب يا محلول‌هاي الكتروليتي و نوشابه‌هاي خنك بدهيد. بعد از آن مقدار كمي غذاهاي شيرين مانند برنج، نان تست، سيب، موز و كلوچه را در اندازه‌هاي كوچك به او بدهيد. مي‌توانيد بعد از 24 ساعت به رژيم معمول روزانه بازگرديد اما همچنان براي چند روز بايد از غذاهاي ادويه‌دار و چرب پرهيز كنيد. كودكاني كه اسهال بدون استفراغ دارند مي‌توانند رژيم طبيعي خود را ادامه دهند.
 
اهميت آبرساني در مشكلات گوارشي
هنگامي كه كودك مبتلا به اسهال يا استفراغ مي‌شود ممكن است به سرعت دچار كم‌آبي شود. به‌دنبال نشانه‌هايي مانند تب بالا، دهان خشك، انرژي پايين و ادرار كم باشيد. شما مي‌توانيد با دادن نوشابه، سوپ يا مخلوط آبميوه و آب به كودك مطمئن باشيد كه آب كافي به بدن او مي‌رسد. اگر كودك شما حاضر به نوشيدن مايعات نشد و شما نگران حال او بوديد مي‌توانيد به پزشك مراجعه كنيد.
 
عوامل ايجاد استفراغ كدام است؟
مانند اسهال، استفراغ هم مي‌تواند عوامل گوناگوني داشته باشد. عفونت‌هاي ويروسي معمولا در اين موارد مقصر هستند. در اغلب موارد استفراغ هم مانند اسهال در عرض يكي، دو روز بدون درمان برطرف مي‌شود اما اين مهم است كه حواستان به علائم كم‌آبي فرزندتان باشد. اگر فرزندتان تب دارد و آب از دست داده يا نمي‌تواند جرعه‌هاي كوچك مايعات را نگه دارد بهتر است با متخصص اطفال مشورت كنيد.
 
شايع ‌ترين علت دل درد يبوست است
در شكم درد معمولا نخستين احتمال يبوست است. يبوست به معناي اين است كه فرد به‌مدت 2 يا 3 روز قادر به دفع نباشد و پس از آن نيز تكه‌هاي كوچك سفتي از مدفوع را دفع كند.
 
بچه‌ها زماني كه عمدا به دستشويي نمي‌روند مي‌توانند مبتلا به يبوست شوند. يبوست مي‌تواند ناشي از عوارض جانبي مصرف برخي داروها يا رژيم غذايي كم‌فيبر باشد. اگر اجابت مزاج كودك كمتر از 2 بار در هفته بود يا علائم ديگري مانند تب، استفراغ يا مدفوع خوني داشت بايد با متخصص اطفال مشورت كنيد. درمان اين مشكل ممكن است استفاده از مسهل يا تغيير در رژيم غذايي باشد.
 
اگر كودك شما مبتلا به اين بيماري است لازم نيست نگران باشيد. پس از چند هفته سيستم گوارش او با تغييرات ايجاد شده در رژيم غذايي تنظيم خواهد شد و او دوباره آغاز به دفع عادي خواهد كرد. شما مي‌توانيد با نوشاندن مايعات كافي در طول روز به تسريع اين فرايند كمك كنيد.
 
3 علت مهم ولي نه خيلي شايع
شايد سندرم روده تحريك‌پذير باشد...
آيا شكم كودك شما اغلب دچار مشكل مي‌شود؟ واقعيت اين است كه سندرم روده تحريك‌پذير مي‌تواند باعث درد شكم، نفخ، يبوست و اسهال شود. پزشكان در مورد علت ايجاد روده تحريك‌پذير مطمئن نيستند اما احتمالا آن به حساسيت در روده ارتباط داشته باشد. كودكان مبتلا به سندرم روده‌ تحريك‌پذير معمولا درد شكم را حداقل يك‌روز در هفته براي چند ماه دارند. سندرم روده تحريك‌پذير با تركيبي از داروها، تغييرات رژيم غذايي و رفع استرس درمان مي‌شود.
 
كودكاني كه دچار عدم‌تحمل لاكتوز مي‌شوند
آيا كودك شما دچار گرفتگي، گاز، تهوع، استفراغ يا اسهال طولاني‌مدت بعد از نوشيدن يا خوردن محصولات لبني است؟ اگر اين مسائل به‌طور منظم دركودكتان ايجاد مي‌شود - در حدود 30 دقيقه تا 2 ساعت بعد از خوردن شير، پنير نرم يا بستني- احتمالا از عدم‌تحمل لاكتوز است. اين به آن معناست كه كودك نمي‌تواند قند موجود در شير را كه همان لاكتوز است هضم كند. در مورد اين بيماري هيچ درماني وجود ندارد اما ايجاد تغييرات در رژيم غذايي كودك مي‌تواند كمك‌كننده باشد. براي تشخيص علت بيماري پزشك ممكن است پيشنهاد كند كه براي چند روز همه‌ انواع لبنيات (شير، پنير، بستني، پودينگ و...) را از كودك خود دور كنيد و سپس به آرامي دوباره آنها را در رژيم غذايي‌اش قرار دهيد. اگر مشكلات شكم كودك شما دوباره آغاز شود، مقصر اصلي را يافته‌ايد. براي كودكاني كه به شير آلرژي دارند شير سويا راه‌حل مناسبي خواهد بود.
 
بيماري سلياك را فراموش نكنيد
كودكان مبتلا به بيماري سلياك داراي برخي علائم مشابه با ديگر مشكلات گوارشي هستند از جمله درد شكم، استفراغ، اسهال و يبوست. اين اختلال گوارشي وقتي شدت مي‌گيرد كه بچه‌ها غذاهاي حاوي گلوتن، پروتئين موجود در گندم، جو و چاودار را مصرف مي‌كنند. بيماري سلياك مي‌تواند پوشش روده باريك را از بين ببرد. درماني براي اين بيماري وجود ندارد اما مي‌توان آن را با مصرف رژيم غذايي بدون گلوتن كنترل كرد.
 
منبع:برترين ها



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

به گزارش "ورزش‌ سه"، یکی از قسمت‌های مصاحبه خسرو حیدری در استودیو آنتن به حرف‌های او درباره پشیمانی از پیوستن به سپاهان مربوط می‌شود؛ صحبت‌هایی که با عصبانیت و ناراحتی هواداران اصفهانی مواجه شده است.

حیدری در این بخش از مصاحبه‌اش می‌گوید: «یکی از دلایلی که در استقلال خداحافظی کردم این بود که خاطره تلخ رفتن به سپاهان و یک سال حضور در این تیم را از ذهن هواداران تیم پاک کنم. صد در صد رفتن به سپاهان اشتباه بود. با آقای قلعه‌نویی رفتم و چند بازیکن دیگر استقلال هم آنجا بودند.» 
این صحبت‌های خسرو با واکنش سپاهانی‌ها مواجه شده و حتی روزنامه منتسب به باشگاه تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته: «خسرو جان! در آن سپاهان پرمهره بود و نبودت برای ما فرقی نداشت.»

حیدری در لیگ دهم با پیراهن سپاهان به میدان رفت و موفق شد با این تیم به مقام قهرمانی لیگ برتر هم دست پیدا کند ولی بلافاصله به استقلال بازگشت و آخرین قهرمانی در لیگ برتر را با پیراهن آبی در لیگ دوازدهم تجربه کرد.

دیگر خبرها

  • ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن 
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • انتقاد سناتور سندرز در سنای آمریکا علیه کمک مالی به تل آویو
  • تاخیر چند ساعته پرواز تهران - مشهد
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • چهار محور در استان مسدود است
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد