Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@23:35:56 GMT

تشکیل کمیته رفع موانع کسب‌وکار الکترونیکی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۳۷۶۲

تشکیل کمیته رفع موانع کسب‌وکار الکترونیکی

اقتصاد>اقتصاد‌ ایران - علی ابراهیمی :
گـستـرش روز افـزون سـهـم کسب‌و‌کارهای نوین (اینترنتی) توسط استارت آپ‌ها در حالی است که فعالان این عرصه در نشست‌های تخصصی با دستگاه‌های دولتی همچنان از موانع توسعه فعالیت انتقاد دارند.

آنها ازموازي‌كاري متوليان صدور مجوز، فيلترينگ، نبود حمايت‌هاي مادي و معنوي، قوانين و مقررات دست‌وپاگير و ناكارآمدي نظام بانكي در نقل و انتقال وجوه گلايه كرده و مسئولان وزارتخانه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت نيز وعده رفع اين موانع در تعامل با ساير دستگاه‌هاي اجرايي و قواي مقننه و قضاييه را مطرح كرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اين هنوز هم سياستگذاري‌هاي شتابزده و اجراي قوانين موازي موجب فيلترينگ، تعطيلي كسب‌وكار يا كندي فعاليت كسب‌وكارهاي اينترنتي شده است. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت‌وگوي اختصاصي با همشهري در مورد نتايج اقدامات اين وزارتخانه براي رفع موانع كسب‌وكارهاي نوين اينترنتي به‌دليل موازي‌كاري دستگاه‌ها در صدور مجوز اعلام كرد:

بهبود شرايط و توسعه كسب‌وكارهاي الكترونيكي يكي از دستاوردهاي 2سال گذشته اين وزارتخانه بوده است كه فكر مي‌كنم اين تازه آغاز راه توسعه اين نوع كسب‌وكارهاست و حتما بايد اين كسب‌وكارها توسعه يابد. با وجود اين اكنون همه قوانين موجود در كشور براي توسعه كسب‌وكارهاي سنتي است و رويكرد تمامي مصوبات دولت و نگاه همكاران ما در وزارت صنعت و بخش‌هاي بيمه و ماليات نيز در همين جهت است.

ازفرهنگسازي تا اصلاح قوانين

محمود واعظي با اشاره به اينكه اعتقاد وزارت ارتباطات آن است كه بايد فعاليتي كنيم تا كل نگاه‌ها به كسب‌وكارهاي الكترونيكي تغيير يابد وحتما به‌گونه‌اي رفتار كنيم تا نگاه سايرين به كساني كسب‌وكارهاي اينترنتي انجام مي‌دهند اين باشد كه چنين كسب‌وكارهايي رقيب آنها نبوده بلكه با يكديگر همكار هستند و بايد اين آشتي را بين كسب‌وكارهاي نوين و سنتي ايجاد كنيم.

به‌گفته وي از سوي ديگر بايد با فرهنگسازي‌ و آموزش به توسعه كسب‌وكارهاي اينترنتي كمك كرده و حتما با اصلاح قوانين و مقررات از كسب‌وكارهاي نوين الكترونيكي حمايت كنيم. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تأكيد كرد، اين وزارتخانه براي كمك به توسعه و رفع موانع و چالش‌هاي پيش روي كسب‌وكارهاي نوين الكترونيكي كميته‌اي را تشكيل داده تا روند توسعه اين نوع كسب‌وكارها تسهيل و برخي مانع تراشي‌ها در زمينه فعاليت استارت آپ‌ها را مرتفع كند.

راه‌اندازي مرحله نخست صدور الكترونيكي مجوز

دبير كميسيون دولت الكترونيك و معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات نيزدر زمينه رفع مانع تعدد دستگاه‌ها و طولاني بودن روند صدور مجوز كسب‌وكار به‌خصوص در كسب‌وكارهاي نوين و الكترونيكي به خبرنگار ما اعلام كرد: وزارت امور اقتصادي و دارايي و هيأت مقررات زدايي و بهبود فضاي كسب‌وكار حدود 2هزار مجوز را احصا كرده و به بررسي اين موضوع پرداخته‌اند كه چرا كسب‌وكار كشور با اختلال مواجه است.

رضا باقري با بيان اينكه به‌رغم بهبود 20تا 30رتبه‌اي فضاي كسب‌وكار كشور بهبود بيشتر اين رتبه در گرو الكترونيكي شدن فرايند صدور مجوزهاي كسب‌وكاراعلام شد و به همين منظور سامانه‌اي با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درنظر گرفته شده است، افزود:

مرحله نخست راه‌اندازي اين سامانه كه همان مركز ملي فضاي كسب‌وكار بوده و مرتبط با پيگيري درخواست‌هايي است كه از اين سامانه به دستگاه‌هاي مختلف ارسال مي‌شود، تا پس فردا (سه‌شنبه هفته جاري) راه‌اندازي و به‌صورت آزمايشي تا 6‌ماه اجرا خواهد شد. به گفته وي با بهره‌برداري مرحله دوم اين سامانه، كل فرايند كسب‌وكار و استعلام‌گيري به‌صورت الكترونيكي صورت مي‌گيرد كه احتمالا اين مرحله در نيمه نخست سال آينده اجرايي خواهد شد و افراد متقاضي كسب‌وكاربراي پيگيري درخواست خود از طريق اين سامانه مراحل مختلف درخواست و صدور مجوز را دنبال خواهند كرد.

شوك فيلترينگ 4شركت فعال در زمينه امور مالي

محمود واعظي در پاسخ به خبرنگار ما در مورد تداوم اقدامات ساير دستگاه‌ها براي فيلترينگ كسب‌وكارهاي نوين اينترنتي و پايان حيات اين نوع كسب‌وكارها اعلام كرد، حتما اين شيوه برخورد، تأثير منفي بر فعاليت كسب‌وكارهاي نوين و الكترونيكي خواهد داشت. به‌نحوي كه اخيرا دادستاني با فيلتر كردن 4شركت كه در زمينه مسائل مالي (فين تك) فعاليت مي‌كردند، را متوقف و تمام عملكرد اين شركت‌ها را به هم ريخت. دادستاني به اين شركت‌ها اعلام كرده بود كه بايد ديتاهاي خود را ارائه دهند كه به‌نظر من اين شيوه برخورد مخل توسعه كسب‌وكارهاي الكترونيكي است و دولت نيز به‌شدت با آن مخالف است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد اينكه آيا تعامل با ساير قوا براي رفع موانع كسب‌وكارهاي نوين دستاورد مشخصي داشته است، افزود: دولت به‌دنبال توسعه كسب‌وكارهاي الكترونيكي است و اينگونه برخوردها كه براي كسب‌وكارها محدوديت ايجاد كنيم، كار درستي نيست و نتايج و دستاوردهاي تعامل با قوه قضاييه در زمينه رفع موانع پيش روي اين نوع كسب‌وكارها را بايد از اين قوه پيگيري كنيد.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

 نرجس نیازمند،عضو شورای شهر قم در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: بعد از تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر، به دنبال مطالبات از سوی اقشار مختلف بانوان جامعه و شهر قم، در ابتدا کمیته بانوان و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ موضوع متناسب و متناظر درباره بانوان در شهرداری قم وجود نداشت، افزود: ابتدای امر تشکیل کارگروه‌ها را داشتیم که تمام مواردی که مربوط به حوزه زنان و خانواده است بررسی‌شده و مهم‌ترین سرفصل‌ها مربوط به حوزه شهری پیاده شود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با اشاره به عمده فعالیت‌ها در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده تصریح کرد: جوانی جمعیت، حمایت از محافل قرآنی در راستای تربیت دینی فرزندان، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ۱۳ بوستان را برای ایجاد فضای بازارچه‌ها معرفی کرده است.

نیازمند با تأکید بر ورزش و اهمیت نشاط اجتماعی، عنوان کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی ورزش صبحگاهی بانوان راه‌اندازی و فضا‌های بوستان بانوان گسترش یافت.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم.

منبع:تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • ارتقای ظرفیت ۵۰ واحد نیمه‌فعال لرستان
  • استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی