Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:10:23 GMT

رشد شاخصهای عمران روستایی در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۵۹۸۴

رشد شاخصهای عمران روستایی در خراسان رضوی

بر همین مبنا دولت یازدهم در چارچوب فعالیتهای خود با تشدید برنامه های مقاومسازی مسکن روستایی و اجرای طرح هادی برای مناسب سازی محیط روستا اقدامات موثری انجام داده و بر اساس آمارها وضعیت روستاها نسبت به گذشته بهتر شده است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی اجرای طرح هادی و طرحهای مربوط به بهسازی مسکن روستایی است که در چهار سال دولت یازدهم در این راستا با بهره گیری از قیر رایگان و تسهیلات ارزان قیمت گامهای مثبتی در این زمینه در خراسان رضوی برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 70 درصد از مجموع 443 هزار و 229 واحد مسکن روستایی این استان در برابر سوانح طبیعی مانند زلزله غیرمقاوم و 30 درصد مقاوم هستند.
سیدرضا موسوی نیا افزود: به همین منظور طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در ادامه طرح بهسازی مسکن روستایی به منظور ارتقا سطح ایمنی، بهداشت، رفاه و آسایش روستاییان آغاز و تاکنون با پرداخت تسهیلات ارزانقیمت بخشی از خانه های روستایی ایمن سازی شده اند.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم از محل طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با دوره بازپرداخت طولانی مدت 21 هزار خانه در روستاهای خراسان رضوی ساخته شد. در این مدت
شمار بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله و حوادث طبیعی دیگر نیز به سه هزار و 551 واحد رسید.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین طی این مدت چهار هزار و 541 نفر ساکنان روستاها از تسهیلات پرداختی قرض الحسنه مسکن روستایی بهره مند شدند.
وی به رشد بیمه واحدهای مسکن روستایی نیز اشاره و بیان کرد: ظرف کمتر از چهار سال فعالیت دولت یازدهم 27 هزار واحد مسکونی در روستاهای خراسان رضوی بیمه شدند. این تعداد در دوره هشت ساله دولتهای نهم و دهم 31 هزار واحد بود.
موسوی نیا افزود: در دولت یازدهم 72 خانه عالم و 15 کتابخانه در مناطق روستایی خراسان رضوی ساخته شد اما این آمار در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم 67 خانه عالم و 13 کتابخانه بود.
وی ادامه داد: دولت یازدهم طرح هادی را برای 601 روستا خراسان رضوی تهیه و در 373 روستا اجرا کرد. تعداد سند صادره برای املاک روستایی نیز در این مدت 41 هزار و 257 مورد بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در مجموع تاکنون طرح هادی برای تمام 2 هزار و 524 روستای دارای بیش از 20 خانوار جمعیت این استان تهیه شده و در هزار و 32 روستا نیز اجرا شده است.

* طرحهای حوزه عمران روستایی برای دولت دوازدهم
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: برای دولت دوازهم مطالعه مجدد طرح هادی در 143 روستا اجرای این طرح در 252 روستا در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
وی تکمیل ساخت و احداث 39 خانه عالم با متراژ هر یک 85 مترمربع در مناطق روستایی با اعتبار مورد نیاز هفت میلیارد ریال، تکمیل ساخت و احداث 14 واحد کتابخانه با متراژهای 220 و 280 مترمربع در مناطق روستایی با اعتبار مورد نیاز 30 میلیارد ریال را از دیگر برنامه های این نهاد در دولت دوازهم دانست.
او گفت: ادامه تخصیص تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ابلاغی سال 95 به تعداد 9 هزار و 235 واحد، ادامه ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی به تعداد 463 واحد و ادامه تخصیص اعتبار جهت پروژه های ایمن سازی و پیشگیری از سوانح، دیگر پروژه های نیمه تمامی است که در دولت دوازدهم پیگیری می شوند.
بر اساس سرشماری سال 1390 از هفت هزار و 359 آبادی در خراسان رضوی سه هزار و 335 آبادی دارای جمعیت ساکن به تعداد یک میلیون و 700 هزار نفر است. از این تعداد آبادی دارای جمعیت ساکن 2 هزار و 524 مورد روستاهای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار هستند و بقیه آنها کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند. چهار هزار و 24 آبادی استان نیز خالی از سکنه است.
از 35 هزار دهیاری که در کل کشور وجود دارد 2 هزار و 353 دهیاری متعلق به خراسان رضوی است. از بین سه هزار و 335 روستای خراسان رضوی 40 درصد روستاهای مهاجرفرست هستند که به دلیل پایین بودن درآمد نسبت به هزینه ها، ناپایداری درآمدها و پدیده خشکسالی عمده جمعیت مولد آنها مهاجرت کرده اند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدرضا رضایی امروز در جلسه شورای تأمین مسکن شهرستان میاندوآب که با حضور مسئولان ذی‌ربط شهرستانی و دستگاه‌های اجرایی در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: تأمین مسکن یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بوده و دولت سیزدهم عزم جدی و راسخ برای تأمین مسکن اقشار مختلف مردم به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار دارد.   فرماندار میاندوآب با بیان اینکه بهسازی و نوسازی مساکن روستایی یکی از اقدامات دولت در حوزه مسکن در مناطق محروم و روستایی است، افزود: افزایش سهمیه بهسازی مساکن روستایی شهرستان از یک هزار و ۲۰۰ مسکن به یک هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان منطقه است.   وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن در شهرستان میاندوآب، گفت: تسهیلات خوبی توسط دولت سیزدهم برای بهسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی با سود ۲۳ درصد در نظر گرفته است.   رضایی تصریح کرد: تنها ۵ درصد از سود این تسهیلات ۲۳ درصدی توسط اشخاص پرداخت می‌شود و ۱۸ درصد باقی‌مانده نیز توسط دولت پرداخت می‌شود که این موضوعی قدمی مثبت در ترغیب مردم به نوسازی و بهسازی مساکن است.   فرماندار میاندوآب با اشاره به اینکه این شهرستان با پوشش ۵۵ درصدی معرفی‌شدگان برای اخذ تسهیلات، تعداد سهمیه و عملکرد بانک‌های عامل رتبه نخست استان را کسب کرده است، اظهار کرد: در زنجیره پرداخت تسهیلات مساکن روستایی تعداد معرفی شده به بانک‌ها زیاد ولی تعداد عقد قرارداد و تسهیلات پرداخت شده به‌مراتب کمتر است.   رضایی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی کسانی علی‌رغم معرفی به بانک پیگیر موضوع نشده و تشکیل پرونده نداده‌اند، افزود: بنیاد مسکن موظف است طی دو هفته نسبت به تعیین تکلیف معرفی‌شدگان، سنجش میزان رضایتمندی معرفی‌شدگان از بانک‌های عامل اقدام کند.   وی افزود: بنیاد مسکن ضمن اعلام گزارش کامل از دلایل عدم مراجعه برای تشکیل پرونده و عقد قرارداد؛ راهکار مناسبی برای شناسایی و رفع مشکل نیز ارائه دهد. ارائه گزارش توسط ادارات متولی و تصمیم‌گیری و مشکلات مرتبط با موضوع مسکن از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

دیگر خبرها

  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن