Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عضو هيئت رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس با بيان اين که بخش اعظمي از افرادي که به اسم قاچاقچي اعدام مي‌شوند اثري در کاهش عرضه در کشور ندارند، تاکيد کرد: مجلس با طرح تخفيف کاهش مجازات اعدام به دنبال اين است که سرکرده‌هاي اصلي و قاچاقچيان عمده بايد مجازات شوند.

جليل رحيمي جهان‌آبادي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به دلايل بررسي الحاق يک تبصره به ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: قانون مبارزه با مواد مخدر يک قانون 45 ماده‌اي است و بايد بعد از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامي که اقداماتي تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر انجام شود مورد آسيب شناسي قرار گيرد که آيا اين مبارزه موثر بوده يا خير؟
وي تصريح کرد: با بررسي‌هايي که در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس انجام شد و همچنين صحبت‌هايي که با خانواده‌هاي برخي از زندانيان انجام و يا بازديدهايي که از مناطق مختلف و حتي سطح شهر تهران انجام شد، نمايندگان به اين جمع بندي رسيدند که ماده واحده‌اي به قانون مبارزه با مواد مخدر اضافه شود که مسئله اعدام به قاچاقچيان بزرگ، بين‌المللي و سرکرده هاي باند و آنهايي که به صورت مسلحانه و به ميزان انبوه قاچاق انجام مي دهند، متمرکز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماينده مردم تربت جام و تايباد در مجلس گفت: در حال حاضر بخش اعظمي از افرادي که به اسم قاچاقچي مواد مخدر اعدام مي‌شوند اثري در کاهش عرضه اين مواد در کشور ندارند و ممکن است از سر فقر، ناتواني و عجز اقدام به حمل چند کيلو مواد در منطقه مرزي کرده باشند. لذا با اعدام چنين افرادي تا زماني که اشتغال پايدار و توسعه اي در مناطق مرزي ايجاد نشده نمي توان جلوي قاچاق را گرفت.
اين عضو هيئت رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس همچنين بيان کرد: در مکان‌هايي که منطقه آزاد ايجاد شده اشتغال پايدار فراهم آمده و توانسته‌ايم قاچاق مواد مخدر و کالا را کنترل کنيم، اما جايي که اشتغال پايدار ايجاد نشده و سرمايه گذاري نکرده‌ايم، با صرف سيم خاردار کشيدن، انسداد مرز و گلوله نمي‌توان جلوي اين کار را گرفت.
وي تصريح کرد: مردم زندگي‌شان در مناطق مرزي در حال نابودي است. بايد مرز شرق کشور از چابهار تا ترکمنستان را ببينيد که چه اشتغال پايداري در اين مناطق مرزي ايجاد شده است؟ کشاورزي و دامپروري ندارند. از صنعت و سرمايه گذاري خبري نيست. بخش اعظم اينها از طريق تردد کالا در مرز ارتزاق مي کردند که آن را هم بسته‌اند. يعني طي سال‌هاي گذشته با استدلال طرح امنيت مرز، اين کارها انجام شده است.
عده‌اي در مجلس با ايجاد مناطق آزاد مخالفت مي‌کنند
رحيمي جهان آبادي ادامه داد: از طرفي مناطق آزاد ايجاد نشده که اشتغال‌زايي هم به دنبال آن ايجاد شود. اکنون عده‌اي در مجلس راه افتاده و با مناطق آزاد مخالفت مي کنند بدون اينکه مطالعه‌اي داشته باشند که منطقه آزاد چه نفعي براي محروميت زدايي دارد. شما نمي توانيد از چنين فردي که زندگي‌اش در حال نابودي است انتظار داشته باشيد براي حمل چند کيلو مواد پشت مرز نرود.
بگير و ببند و اعدام کن اگر جواب داده بود که تاحالا وضع ما اين نبود
اين نماينده اصلاح طلب مجلس خاطر نشان کرد: ما بايد به عنوان يک مسئول در جمهوري اسلامي ايران نگاه آسيب شناسانه نسبت به مسائل کشور داشته باشيم. بگير و ببند و اعدام کن اگر جواب داده بود که تاحالا وضع ما اين نبود.
وي افزود: ما در اين زمينه هم به ستاد مبارزه با مواد مخدر و هم به قوه‌قضائيه گفتيم شما آماري از زندانياني به ما دهيد که در حال حاضر آماده اعدام بوده و يا زير حکم اعدام هستند و يا چند درصد قاچاقچي عمده به شمار مي روند. بارها تقاضا کرديم اما آمار را ارائه نکردند. چرا؟ چون خودشان هم مي‌دانند اينهايي که اعدام مي‌شوند شايد فقط يک درصد ناچيزي از اينها قاچاقچي بزرگ باشند و عمده اينها افراد بيچاره هستند.
اين نماينده مجلس ادامه داد: قاچاقچي بزرگ اولا در دسترس اينها نيست ثانيا به محضي که دستگير شود چند نفر آدم يا وکيل دارد که او را از زندان در آورده و يا اعدام را تبديل به حبس کند. اما آن فردي که نه توان دفاع از خود را دارد و نه توانايي وکيل اختيار کردن اعدام مي شود.
نماينده مردم تربت جام و تايباد در مجلس در ادامه بيان کرد: تعدادي از اعضاي کميسيون قضايي مجلس، از قضات دادگستري هستند که در دادگاه انقلاب هم مشغول به فعاليت بودند. خود اينها در جلسه مي گفتند که بارها ديده‌اند زنان يا فرزنداني براي خداحافظي از پدر و يا همسرشان که به جرم مواد مخدر اعدام مي‌شوند به زندان آمده‌اند که حتي کفش پاي اينها نبوده است.
نمي‌توانيد بر مبناي فقهي غيرمحکم جان يک انسان را بگيريد
وي همچنين بيان کرد: ما نه کاري به جناح و طيف داريم و نه سازمان و ... ما بايد به خدا جواب دهيم که جان يک انسان را چرا گرفته‌ايم. نکته دوم اين است که مبناي فقهي اعدام را بروند سوال کنند. از مرکز تحقيقات اسلامي در قم و يا هر دانشگاه معتبري که قبول دارند. شما نمي‌توانيد بر مبناي فقهي غيرمحکم جان يک انسان را بگيريد.
رحيمي جهان آبادي اظهار کرد: مبناي فقهي اعدام در مواد مخدر چيست؟ به ما توضيح دهند. مي گويند مسئله افساد، مسئله افساد في الارض در بسياري از احکام جديد در کنار محاربه آمده است. برخي استدلال مي‌کنند که بايد حکم محاربه و حکم افساد را جدا در نظر گرفت. به عنوان مثال مي‌گويند 30 گرم شيشه افساد في الارض مي‌کند. بايد توضيح دهند اين ملاک کيلويي را از کجا آورده‌اند که 30 گرم شيشه يا چند کيلو ترياک افساد في الارض مي کند؟
کجاي باور اسلامي به ما مي‌گويد حکم مواد مخدر قطعا اعدام است؟
اين عضو هيئت رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار کرد: کجاي قرآن، کجاي حديث و باور اسلامي به ما اجازه مي دهد که در جريان مواد مخدر بر پايه حکم فقهي غيرمحکم حکمش قطعا اعدام است؟ 40 سال اعدام صورت گرفته اما نتوانسته‌ايم جلوي مواد مخدر را بگيريم.
وي افزود: در واقع در اين طرح چند شرط در نظر گرفته شده که آن دسته از افرادي که رئيس باند بوده، سابقه خريد و فروش داشته، مسلحانه اقدام کرده و يا از يک ميزاني بالاتر نسبت به حمل و توزيع مواد اقدام کرده اعدام مي‌شوند. البته قوه‌قضائيه و ستاد مبارزه با مواد مخدر اصراري بر لحاظ کردن وزن و ميزان در اين طرح داشته‌اند که کارشان اشتباه است و اين امکان وجود دارد که آثار و تبعات گذشته را هم داشته باشد.
اين نماينده مجلس يادآور شد: مورد داريم که يک شخصي براي بار اول يا به اشتباه آلوده حمل چند کيلو مواد مخدر شده و الان اعدام مي‌شود، سوال مي کنم خدا که خداست راه توبه را باز مي‌گذارد چرا راه توبه را باز نگذاشتيد؟ تا به حال چند نفر اعدام شده‌اند؟
قوه قضائيه اعلام کند از اول انقلاب تاکنون در بحث مواد مخدر چه تعداد اعدام شده‌اند
وي خاطر نشان کرد: قوه‌قضائيه فقط آمار اعدامي ها را اعلام کند و بگويد که از اول انقلاب تا الان چه تعداد اعدام شده‌اند. تا اندازه‌اي اين کار انجام شده که حتي آمار آن محرمانه تلقي مي‌شود. ما به عنوان يک مقام مسئول بايد نسبت به مردم احساس مسئوليت داشته باشيم. اينها بررسي کنند خانواده‌هاي زندانيان که در اين سال‌ها اعدام شده‌اند الان در چه وضعيتي قرار دارند. وقتي يک پدر اعدام شود چه سرنوشتي براي فرزندان او رقم مي خورد؟ آيا يک فرد متخصص، مهندس و يا پزشک مي‌شوند بلکه شما زمينه جرم زايي را براي يک خانواده فراهم کرده‌ايد.
رحيمي جهان آبادي ادامه داد: خيلي از اين خانواده‌ها در مناطق مرزي گسترده و پرجمعيت هستند. در مناطق شرقي کشور افرادي را مي شناسم که در روستاهايي بدون استثنا از افراد آن اعدامي وجود دارد. اين مسئله بازتاب منفي براي نظام در سطح بين‌المللي و جامعه داشته و به نوعي دشمن تراشي براي نظام در طوايف و قوميت‌هاي مرزي دارد.
وي با تاکيد بر اينکه اشتغال در اين مناطق ايجاد نشده است، گفت: مدتها است به دنبال ايجاد منطقه آزاد تجاري تايباد هستيم. بنده طي يک سال گذشته تمام تلاشم را انجام دادم و تنها در کارگروه تخصصي مناطق آزاد تاييد شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.اما همچنان به دلايل صرفا جناحي تحت فشار است و در حال حاضر هفت منطقه آزاد را در مجلس زمين‌گير کرده‌اند.
نماينده مردم تربت جام و تايباد در مجلس در ادامه يادآور شد: در حوزه انتخابيه بنده در مرز شرقي خراسان افراد را اعدام کرده اند که هيچکدام مالک نبوده‌اند. بيايند ببيند که چه اثري اين کار برجاي گذاشته است.
اين عضو هيئت رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس با بيان اينکه کليات طرح مذکور با 183 راي مثبت در مجلس به تصويب رسيد، گفت: با توجه اصلاحاتي که کميسيون قضايي انجام داد از تاريخ تصويب اين قانون اگر چنانچه کسي مرتکب جرمي شود که اقدام به خريد و نگهداري و فروش بيش از 50 کيلوگرم ترياک يا بيش از دو کيلوگرم مواد مخدر صنعتي و هروئين و يا سه کيلوگرم نگهداري و حمل آن باشد بدون در نظر گرفتن سابقه مشمول مجازات اعدام خواهد شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۷۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه

فرمانده مرزبانى استان آذربایجان غربی اظهار کرد: مرزبانان هنگ مرزی ارومیه طی ایست بازرسی در محور مرزی سرو به ارومیه، به یک دستگاه خودرو مشکوک شدند و سریعاً آن را متوقف کردند.

سردار محمد احمدی گفت: مرزبانان در بازرسی از خودروی توقیفی موفق به کشف ۳۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه که در بخش های مختلف خودرو جاسازی شده بود، شدند.

وی افزود: راننده خودرو از محل متواری شد و تلاش مرزبانان برای شناسایی و دستگیری متهم و سایر متهمان این پرونده در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کشف مواد افیونی در مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!
  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • پول بیت‌المال پس گرفته شد حامیان بابک زنجانی شاکی شدند!
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • واکنش‌ها به نجات بابک زنجانی از اعدام؛ درس بابک زنجانی به متهم فساد «چای دبش»
  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه