Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بر لزوم برنامه‌ریزی برای رعایت حقوق کودکان به منظور پیشگیری از آزار و اذیت جنسی کودکان و بحران روحی ناشی از آن تاکید کرد.

سیده‌فرانک موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودک‌آزاری از آن دست آسیب‌های اجتماعی است که تمام ابعاد آن باید مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد و برای کنترل عوامل آن تلاش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آسیب های روحی و روانی ناشی از کودک‌آزاری تصریح کرد: برای این‌که این اتفاقات کمتر رخ دهد و تبدیل به بحران روحی پنهان نشود، باید برای رعایت حقوق کودکان در ابعاد گوناگون برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان افزود: بدین منظور از یک سو افراد دارای انگیزه‌های روحی و روانی خطرناک که سابقه این گونه شرارت‌ها را دارند باید در جامعه کنترل شوند و در مجموع نیز باید هر عاملی که منجر به رقم خوردن یک فاجعه برای کودکی می‌شود را مهار و کنترل کرد.

موسوی ادامه داد: تحقق این امر با توجه به انگیزه‌های مختلفی که در این گونه فجایع دخیل هستند، دشوار است. از سوی دیگر باید به کودکان در دوره‌ای که به آگاهی نیاز دارند، آموزش‌های خودمراقبتی ارائه شود.

وی عنوان کرد: والدین هم در این زمینه نیاز به آموزش هایی دارند. در کنار آموزش‌هایی که در این زمینه توسط سیستم آموزشی به کودکان ارائه می‌شود باید در فضای خانواده نیز کودکان این آگاهی را از طریق والدین خود دریافت کنند که این امر نیز مستلزم ارائه آموزش‌های لازم به والدین است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: ارائه آموزش‌های خودمراقبتی بحثی تازه نیست و از گذشته در دستور کار دستگاه‌های متولی امر آموزش و تعلیم و تربیت بوده است. اکنون آموزش‌ها باید پررنگ‌تر و با دقت بیشتر انجام شود.

موسوی با اشاره به حادثه قتل آتنا اصلانی ادامه داد: شرایطی که آتنا در آن قرار گرفت به نحوی نبود که کودک تصمیم گیرنده باشد، آن‌چه که در مورد این کودک رخ داد، یک فاجعه بوده است. بحث مهارت نه گفتن در مجموع آموزش‌ها و مهارت‌های اساسی لازم برای کودکان مطرح است و برداشت‌های بیمارگونه از این بحث هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان این‌که هرجا کودکی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد همه ما در برابر آن واقعه مسئول خواهیم بود، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های متولی امور فرهنگی، آموزشی، امنیتی و انتظامی مسئول هستند تا از این‌گونه اتفاقات جلوگیری و با عاملان این رفتارهای دردناک برخورد شدید شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است افزود: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ ، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی افزود: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

این مسئول با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است گفت: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود افزود: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتارهای غیرمعمول کودک خود نظیر رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

 
 

دیگر خبرها

  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • نخستین پارک آموزش ترافیک شهرداری قزوین در محله هادی آباد 
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد