نه رومی رومی، نه زنگی زنگ، یک فیلم کاملا منگ!
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۸۴۰۱
فیلمنامه «زیر سقف دودی» با گرفتاریهای عدیدهای دست و پنجه نرم میکند و خط روایی فیلم، به صورت تخت و هیچ منحنی مشخصی برای گره افکنی و گره گشایی پیش میرود. به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، وقتی فیلمی درباره روابط زناشویی ساخته میشود عبارت و کلمه «زندگی» در وصف فیلم خیلی به کار میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر بنا باشد نقدی را از بیرون به متن فیلم تحلیل کنیم و تنها فیلم را بر اساس دادههایش تحلیل کنیم این پرسش و سئوال برایمان بوجود میآید چرا تا زمان آمادگی آرمان برای ازدواج، شیرین(مریلا زارعی) به صورت جدی به عدم بی توجهی همسرش و عدم روابطه زناشویی فکر نمیکند؟ بهرام صبحگاهان میرود و نیمه شب به خانه میآید و تنها کار مثبتی که انجام میدهد، خوابیدن است. شیرین پیش خودش فکر نمیکند بهرام، امورات زناشویی خود را چگونه رفع و رجوع میکند؟ این سئوال نشان میدهد که ما با یک زنی مواجه هستیم که یا روابط عاطفی و زناشویی نمیفهمد، یا اینکه ادارک عقلی درست و درمانی ندارد. با هر پارامتری رفتاری، نمیتوان منگولیسم غیر کنشمند «شیرین» را توجیح کرد. شیرین بیست سالی است که رابطه زناشوییاش به همین صورتی است که کارگردان در مقطع ماقبل پایان نشان میدهد. چرا شیرین در این مدت دست به اقدامی عاجل برای رهایی خودش نزده است؟ یا رومی رومی یا زنگی زنگ.
یعنی در خلاء رابطه زناشویی با شوهرش درک نمیکند که شوهرش ممکن است وارد رابطه غیر رسمی دیگری شود! این میزان از انفعال نشان میدهد که شیرین به دلیل عدم ملاحظه در شخصیت پردازی، یک شیرین عقل حسابی است که به دلیل کم بودن ضریب هوشی فوق العاده پایین، تا قبل از مراجعه به مشاور(آزیتا حاجیان) هیچگاه متوجه نشده که رابطه او و بهرام به آخر خط رسیده است. تلاشهای ماقبل به پایان رسیدن زندگیاش، یعنی حضور در کلاس ورزش و آرایش غلیظ هم مددی برای او محسوب نمیشود، او باید ضریب هوشیاش را افزایش دهد یا اینکه فیلمنامه نویس به شکل معقولانهای این شخصیت را خلق کند.
شیرین یکی از کودنترین شخصیتهای تاریخ سینمای ایران است، وقتی فرزندش به موبایلش جواب نمیدهد به شوهرش زنگ میزند و او پاسخ نمیدهد. در چند تماس بعدی آرمان را تلفنی پیدا میکند و با شوهری که بود و نبود آرمان برایش تفاوتی نمیکند تماس میگیرد که به او بگوید آرمان را پیدا کرده است. چنین رفتاری کودن بودن شخصیت شیرین را به یقین ثابت میکند. ضمن اینکه این سئوال برای بسیاری از علاقهمندان سینما پیش میآید که داوران جشنواره فیلم چگونه به بازیگر ایفا کننده چنین نقشی که قبل از اجرا و روی کاغذ مشکلات اساسی دارد، سیمرغ دادهاند! به اجرای بلاهت جایزه دادهاند یا به سمبل کودنی؟!
گنگی شخصیت شیرین را وصله کنیم به پرسوناژ ناقص الخلقه آرمان. بازیگر نقش آرمان توک زبانی دیالوگهایش را ادا میکند و به جای گفتن برخی عبارات و کلمات، جملات را میخورد. شخصیت آرمان که به قدر کافی گنگ هست و اجرای بد بازیگر در نحوه دیالوگ گویی، لطمه اساسی به این کاراکتر میزند. فرهاد اصلانی روی پیشانیاش انگ مرد خائن خورده است. مردی که به راحتی به همسرش خیانت میکند یا همسرش به او خیانت میکند. فرهاد اصلانی بازیگر چنین کلیشههایی است. در زندگی خصوصی (محمد حسین فرحبخش)و کوچه بی نام (هاتف علیمردانی) نقش مرد خائن را ایفا میکند و در عصر یخبندان(مصطفی کیایی) و من مادر هستم (فریدون جیرانی) به او خیانت میشود. حتی در دوران عاشقی به گونه ای دیگری در معرض خیانت کارمندش قرار میگیرد. در همان سکانس نخست فیلم، زمانیکه تلفنی با خشونت فراوانی با پرسوناژ کودن شیرین رفتار میکند، دریافت رندی و خیانت از این کاراکتر با توجه به سابقه شخصیاش در ذهن متبادر میشود و متحمل بودن خیانت بدون هیچ پیچ روایی به مخاطب عرضه میشود.
فیلمنامه «زیر سقف دودی» با گرفتاریهای عدیدهای دست و پنجه نرم میکند و خط روایی فیلم، به صورت تخت و هیچ منحنی مشخصی برای گره افکنی و گره گشایی پیش میرود. رابطه سرد شیرین و بهرام سمیعی یک طی مشاجره تلفنی مشخص میشود و مخاطب از نوع روابط سرد این زوج، منتظر یک حادثه عشقی و دراماتیک است تا بهرام با زن دیگری وارد رابطه دیگری شود و گفتگوی او با همکارش(هادی مرزبان) موید چنین سرنوشتی است. اما مولف (نویسنده و کارگردان) بدون هیچ پرده پوشی و گره افکنی، رابطه رعنا و بهرام را نشان میدهد و از گفتگوی آنها درک میکنیم که این دو مدتهاست با یکدیگر رابطه دارند و تماشاگر بینوا پیش خودش حدس میزند که در بیست دقیقه نخست اطلاعات معینی را از زندگی این زوج و رابطه آرمان و کیانا فهمیده است و در ادامه فیلم باید منتظر چه رویدادی کنشمندی باشد؟
چه نکته هیجان انگیزی را باید از یک زندگی اجتماعی به پایان رسیده درک کنیم؟ 90 دقیقه طول میکشد که زندگی بهرام و شیرین به پایان برسد، ولی در طول این زمان تماشاگر به چه درک جدیدی از طلاق عاطفی میرسد؟
نکته مهم در تحلیل این فیلم این است که جایگاه زنان در نمایش روابط زناشویی جایگاه کنشگرانهای نیست. شاید در موضوع طلاق (در شکل نمایشی) موضع انفعالی مردان را باور کنیم، اما موضع انفعالی زنانه به بدنه نمایش لطمه میزند. مثلا در فیلم کرامر علیه کرامر، جوآنا(مریل استریپ) موضع معین و مشخصی برای طلاق (مسئله اقتصادی) دارد و جدا شدن او از تد (داستین هافمن) موید رویکرد کنشگرانه پرسوناژ زن فیلم است. در فیلم قدر نادیده گرفته شده «جنگ رزها» (دنی دویتو) ، به تدریج مواضع زنانه و خیلی کنشگر باربارا رز (کاترین ترنر) را در مقابل اولیور رز( مایکل داگلاس) به روشنی درک میکنیم. در واقع کنشگری بارباراست (استقلال خواهی) که فیلم را به پیش میبرد و نکته قابل تامل این است که دنی دویتو که در جایگاه کارگردانی و تالیف برای علاقهمندانش خنده دار است، بهترین فیلم را در مورد طلاق عاطفی در اواخر دهه هشتاد میلادی ساخت. در مورد موضوع طلاق واکنشهای زن به بطن نمایش ضریب جذب میدهد حتی در نمونه هایی مثل «قطعا،شاید» (آدام بروکس) محصول 2008، طلاق مرد، طلاق زن (واریس حسین)1973 ، پانچ عشق (جوئل هاپکینز)2013، بحث کافیه (نیکول هولوفسِنِر) 2013، و ... به صورت عمومی و رایج ،پرسوناژ زن فیلم ،ضریب کنشگری فوق العادهای دارد. اما انفعال زنانه لطمه بسیار سختی به فیلم میزند.
وقتی مبنای دراماتیک فیلمهایی با موضوع طلاق را درنظر بگیریم به نکات ارزندهای دست خواهیم یافت. مثلا در فیلم جنگ رزها، سیر تدریجی تحولات زناشویی را با یک وضوح تاریخی میبینیم. یعنی دوران آشنایی تا بلوغ یک زندگی زناشویی که به یک طلاق عاطفی میانجامد. درواقع مخاطب دلایل طلاق عاطفی را در جنگ رزها میبیند اما بر عکس در فیلم زیر سقف دودی ما بیشتر دلایل را میشنویم. خب چه فرقی میکرد که این نمایش در قالب یک نمایشنامه رادیویی اجرا میشد یا در قالب یک تله فیلم، برای عصر جمعه جعبه جادو ساخته میشد. قطعا فیلم زیر سقف دودی فاقد ارزشهای سینمایی است و دوره کلاژسازی به جای فیلمسازی به پایان رسیده است.
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۸۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سازش ۲۵ درصدی در پروندههای طلاق خراسان رضوی
معاون قضایی رئیس دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم خراسان رضوی از کاهش برخی جرایم در حوزه های قضایی در پی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی خبر داد و گفت: شاهد سازش ۲۵ درصدی در پروندههای طلاق بودیم که از تشکیل ۴۵۰۰ مورد پرونده، پیشگیری شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سیدامیر مرتضوی امروز در نشست مدیران حوزه پیشگیری از جرم در مشهد اظهار داشت: با تلاش مسئولان، قضات و کارمندان مجموعه قضایی خراسان رضوی در سال 1402 و اهتمام بر اجرای محورهای سند تحول قضایی از جمله در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کاهش جرایم بودیم.
وی با تشریح برخی اقدامات صورت پذیرفته توسط این حوزه در سال گذشته بیان کرد: طرح ها و برنامههای متعدد ومتنوعی با رویکرد اجتماعی و با استفاده از ظرفیت های مردمی، با محوریت این معاونت به مرحله اجرا در آمد که نتیجه آن در نهایت به ارتقاء رضایتمندی اقشار مختلف اجتماعی انجامید.
معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت: اقدامات گستردهای توسط دستگاه قضایی با همیاری سایر سازمانها در زمینه صیانت و تحکیم بنیان خانواده به انجام رسید که ماحصل آن کاهش پروندهها در زمینه طلاق و افزایش ایجاد سازش در اینگونه پروندهها و سایر پروندههای مرتبط از جمله حضانت و ملاقات طفل بود، به نحوی که با اقدامات جمعی پیشگیرانه و حمایتی، شاهد سازش 25 درصدی در پروندههای طلاق بودیم که از تشکیل 4500 مورد پرونده، پیشگیری شد.
مرتضوی افزود: در پی اقدامات مؤثر پیشگیرانه در زمینه پرونده های حضانت و ملاقات طفل نیز بیش از 50 درصد سازش داشتیم. از جمله اقدامات دیگر، اجرای طرح قاضی مدرسه در تعداد زیادی از مدارس بود که جلسات متعددی با رویکرد ارتقای آگاهیهای حقوقی برای دانش آموزان، والدین و مربیان در مناطق مختلف شهری توسط قضات برگزار شد.
وی عنوان کرد: از دیگر برنامههای موفق این معاونت در سال گذشته، راهبری قرارگاه اجتماعی زندان بود که با محوریت مجموعه قضایی و همیاری و همکاری سازمانها و دستگاههای مختلف شکل گرفت و سیاستهای اصولی دستگاه قضایی در زمینه کاهش جمعیت کیفری، توانمند سازی مددجویان، باز اجتماعی کردن آنها و حمایت از خانوادهها و مراقبت پس از خروج زندانیان به نحو مطلوب دنبال شد که علاوه بر آزادی تعداد قابل توجی از مددجویان، زمینههای اشتغال تعدادی از این افراد نیز فراهم شد به صورتی که در بهار امسال بیش از 3600 نمادهای شهری و فلاور باکس برای تزئین شهر توسط این افراد ساخته و در معرض دید شهروندان قرار گرفت.
مرتضوی گفت: در پاسخ به مطالبات عمومی، اقدامات منسجمی نیز در زمینه برخورد با جرایم مربوط به سرقت صورت گرفت که در نتیجه این اقدامات، شاهد کاهش جرایم مربوطه در 15 حوزه قضایی بودیم.
انتهای پیام/282/