Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@22:11:29 GMT

مهاجران در بن‌بست قهر اروپایی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۲۸۵۵۹

رویداد۲۴-در 24 نوامبر سال 2015، هنگامی که آسا رامسان، معاون نخست‌وزیر سوئد داشت تغییر سیاست‌های درهای باز به روی مهاجران را اعلام می‌کرد، به سختی جلو اشک‌هایش را گرفته بود. تنها چند هفته پیش، عباس پسر 18 ساله مهاجر افغانستانی، هنگامی که داشت از بازگرداندنش به کابل می‌گفت، تلاش می‌کرد اشک‌هایش سرازیر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شش سال پیش، برادر بزرگ‌تر عباس به نام علی (تنها عضو خانواده که برای او باقی مانده بود) در سوئد توانست اقامت بگیرد. اکنون عباس که در سال 2015 وارد این کشور شد، مجبور است که آن را ترک کند. او در هفتم ماه سپتامبر به کابل سفر می‌کند. عباس در غزنی، شهری که در 100 مایلی جنوب کابل است بزرگ شده و مدت کوتاهی در پایتخت افغانستان زندگی کرده‌است. او در این مدت، به‌دلیل فوت مادرش، همراه عمویش زندگی می‌کرد. او می‌گوید که دیگر هیچ خبری از عمویش ندارد و هیچ‌کس را در کابل نمی‌شناسد: «من هیچ‌کس را در کابل ندارم، بنابراین مجبورم در خیابان زندگی کنم.»

عباس، مهاجر افغانستانی می‌گوید که هیچ توضیحی برای اخراج او از سوئد وجود ندارد. او هیچ کار بدی مرتکب نشده است: «وقتی زیر 18 سال باشی، نمی‌توانی مأموران آژانس پناهجویی را قانع کنی و برایشان توضیح بدهی. هنوز خیلی جوان و کم‌تجربه‌ای و از حقوقت هیچ چیز نمی‌دانی.»در اوج بحران مهاجرت به اروپا، در سال 2015، تقریباً 163 هزار پناهنده وارد سوئد شدند، بیش از 35 هزار نفر از آنها بی‌خانمان بودند. این جریان، این کشور اسکاندیناوی 10 میلیون نفری را تبدیل به یکی از مهاجر ‌‌پذیرترین کشورهای اروپا کرد.

در ابتدا، به نظر می‌رسید که این فرصت خوبی برای سیاست‌های درهای باز سوئد است اما رفته‌رفته اوضاع تغییر کرد. در ماه نوامبر سال 2015، سوئد شروع به کنترل مرزهایش کرد و اعلام نمود که از این به بعد تعداد محدودی پناهجو را خواهد پذیرفت و اکنون هم پذیرفتن پناهجو در سوئد دشوارتر از همیشه شده است.آریدو دگاورو، وکیل مهاجرت در استکهلم و کارشناس انجمن دادگستری سوئد می‌گوید: «آژانس پناهجویی هیچ مانعی برای اخراج بزرگسالان ندارد. برای اخراج فرد زیر سن قانونی، آژانس پناهجویی باید یکی از اعضای خانواده‌اش یا سازمانی را که مناسب است برای مراقبت و نگهداری از فرد به کشور مقصد بفرستد و سپس او را از کشور اخراج کند. در کشورهایی مانند افغانستان و سومالی امکان پذیرش مناسب و سازمان‌های مربوط وجود ندارد، به همین دلیل است که پیدا کردن اعضای خانواده تنها گزینه مطلوب است.»

از مجموع تمام افراد زیر سن قانونی‌ای که در سال 2015 وارد سوئد شدند، 23 هزار نفرشان از افغانستان وارد این کشور شده بودند، یعنی بیشتر از هر کشور دیگر. (در مقایسه با 4 هزار کودک زیر سن قانونی سوری که در بالاترین میزان، همراه با خانواده‌هایشان وارد کشور شدند.) تا زمانی که این کودکان افغانستانی زیر سن قانونی باشند، دولت اجازه اخراج آنها را از کشور ندارد. البته مگر اینکه خانواده‌هایشان مستقر شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند، که در عمل غیرممکن است. به محض آنکه آنها وارد سن 18 سالگی شوند، دیگر آژانس پناهجویی موظف به یافتن اقوامشان نیست و اگر پرونده پناهندگی‌شان قبول نشود، غیرمستقیم از کشور اخراج می‌شوند. تأخیر در تصمیم‌گیری می‌تواند کل معادله را به هم بریزد.

دگاورو معتقد است که طفره رفتن دولت، عمدی است. او می‌گوید: «من سال‌ها روی پرونده‌های مهاجرت کار کرده‌ام و می‌دانم که این‌ها ترفند است. موردی را سراغ دارم که در 16 سالگی درخواست پناهندگی داده بود اما فقط یک ماه مانده به 18 سالگی‌اش برای مصاحبه دعوت شد.»بر اساس گزارش‌های آژانس پناهجویی، انتظارهای طولانی برای گرفتن اقامت، نتیجه هجوم عظیم پناهجویان در سال 2015 است. لیزا برگمن به من گفت که «پناهجویان زیر 18 سال اولویت بیشتری دارند تا پرونده‌هایشان بررسی شود. همچنین آژانس تعداد کارمندانش را افزایش داده تا افراد بیشتری پرونده‌ها را بررسی کنند و طول روند کاهش پیدا کند.»

آزمایش خشم‌برانگیز
وزنه قانونی داده شده به سن یک متقاضی، شاید قابل پیش‌بینی، باعث تشدید مناقشات شد. در ماه مارس 2017، آژانس پناهندگی از معاینه پزشکی قانونی استفاده کرد. از آزمایش ایکس-ری دندان و‌ام آر آی مفصل زانو برای تخمین زدن سن فرد استفاده می‌شود تا مبارزه برای تخلفات مهاجران برای استفاده از امکانات افراد زیر سن قانونی منسجم‌تر شود. این آزمایش‌ها موجب برانگیختن خشم افرادی شد که معتقد بودند این روش مبنای قابل اعتمادی ندارد.

یکی از این منتقدان سارا گراناث است، یکی از مقام‌های دفتر استکهلم سازمان غیردولتی «نجات کودکان». او از پرونده‌ای صحبت می‌کند که فرد دو هفته از 18 سالگی‌اش گذشته است. این پرونده و البته پرونده‌های بسیار دیگر نشان می‌دهند که چطور وضوح و قطعیت این آزمون به آسانی زیر سؤال می‌رود و نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد در سوئد می‌داند که این معاینه اشکالاتی دارد و از آن به‌عنوان آخرین راهکار حمایت کرده است. کارولینا باخ، افسر ارتباطات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، به من گفته است که «اگر فردی کودک یا مسن باشد، ارزیابی‌های سن نمی‌تواند با قطعیت صورت بگیرد.»به‌رغم فضای مناقشه برانگیز، مشخص نیست که این آزمایش‌های سنی تا چه اندازه تصمیم‌گیری‌ها درباره پناهجویان را تغییر دهد. دگاورو گفته است که اگرچه آژانس پناهجویی باید عوامل دیگری را بجز این آزمایش در نظر بگیرد.

گرفتار در برزخ
سوئد روزی یکی از مقاصد مهاجران بود. دموکرات‌های سوئدی، حزب ضدمهاجرت پوپولیستی، از وضعیت کنونی پیش آمده خوشحالند و از غافلگیری عمومی به دلیل رشد ورود مهاجران در سال 2015 حمایت می‌کنند. همان‌طور که انتخابات سال 2018 نزدیک می‌شود، حزب توقع دارد که به دلیل مواضع ضدمهاجرتی‌اش، در نظرسنجی‌ها محبوب‌تر شود و این مسأله را به طور موفقیت‌آمیزی سیاسی کند.هم‌اکنون، پناهجویان در سوئد در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌اند، اگر از جنگ بگریزند در درگیری با قانون گرفتار می‌شوند. برای آنها که به دنبال مجوز اقامت هستند، هیچ کورسوی امیدی دیده نمی‌شود. نه راه برگشتی باقی مانده نه ضمانتی برای پذیرش درخواست اقامتشان وجود دارد. پس از گذراندن هزاران مایل و گذشتن از ده‌ها کشور، به سوئد رسیده‌اند، آنها به آخرین ایستگاه سفر طولانی‌شان رسیده‌اند اما گرفتار انتظار بی‌پایانی شده‌اند. منبع: Forcign Affairs

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می (ماه آتی میلادی) دولت فلسطینی را به رسمیت می شناسند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط اعلام کرد: انتظار می رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش العربیه، در ماه مارس، اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند که به طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. این در حالیست که اشغالگران قدس مخالفت صریح خود را با با این اقدام اعلام کردند.

از سوی دیگر، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پیشتر گفته بود که انتظار دارد مادرید تا ماه جولای به رسمیت شناختن فلسطینیان را اعمال کرده و معتقد است به زودی یک «توده بحرانی» در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که چندین عضو را برای اتخاذ موضع مشابه تحت فشار نیز قرار دهد.

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان + فیلم