Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي احياي نظام سهميه‌بندي يا افزايش قيمت را بعنوان دو روش کنترل مصرف سوخت توصيه کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از جهان اقتصاد،با افزايش مصرف بنزين به 84 ميليون ليتر در روز، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از ضرورت کنترل مصرف بوسيله افزايش قيمت سوخت و يا احياي نظام سهميه بندي خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جهان اقتصاد، افزايش تعداد خودروها و مسافرت‌هاي تابستاني را مي‌توان از مهمترين عوامل افزايش مصرف بنزين قلمداد کرد. البته الگوي مصرف نادرست انرژي تنها به بنزين محدود نمي‌شود و همانطور که طي فصل زمستان مشاهده شد، سر به فلک کشيدن مصرف گاز در کشور و سر‌به‌سر شدن افزايش توليد آن با تقاضاي داخلي، نشانه اي ديگر بر ضرورت اصلاح الگوي مصرف انواع انرژي‌ها در کشور است.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با ايسنا، ميانگين توليد بنزين در کشور را 65 تا 66 ميليون ليتر اعلام کرده است که با احتساب ميانگين مصرف سوخت در کشور که بالغ بر 79 ميليون ليتر است، 14 ميليون ليتر فاصله ميان توليد و مصرف بنزين وجود دارد که اين اختلاف با واردات 12 ميليون ليتر بنزين و استفاده از 1٫5 ميليون ليتر از ذخاير کشور جبران مي‌شود.

با اين حال، رکورد زني مصرف سوخت طي روزهاي اخير موجب بروز مشکل در تامين بنزين شده است. در حالي که چندي پيش، معاون شرکت پالايش و پخش با اشاره به افزايش مصرف بنزين به 83 ميليون ليتر، بروز اشکال در تامين اين ميزان بنزين را رد کرده بود، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي روز پنجشنبه از ضرورت چاره انديشي براي کنترل مصرف عنان گسيخته سوخت سخن گفت.

معاون شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه عدم توقف روند صعودي مصرف بنزين پس از ماه مبارک رمضان امري غيرعادي است، گفته بود: پيش‌بيني افزايش مصرف در حد پنج درصد بود که در حال حاضر به بالاي 9 درصد رسيده است.

شاهرخ خسرواني با اشاره به وجود 37 منطقه در کشور که ذخاير بنزين در آنها بر اساس تمرکز مصرف مديريت مي‌شوند، ادامه داد: براي مثال ميزان ذخاير در استان‌هاي تهران، خراسان شمالي نسبت به ساير استان‌ها بيشتر است، زيرا تمرکز تردد و مسافرت در اين دو استان يا استان‌هاي مازندران و گيلان بيشتر است. به همين دليل تمرکز ذخيره سازي در اين استان‌ها بيشتر و بيش از 60 درصد ذخيره‌سازي بنزين در اين چهار استان است.

در همين حال، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما در روز پنجشنبه، با اشاره به روند صعودي مصرف بنزين در کشور، تغيير قيمت يا احياي نظام سهميه بندي را ضروي دانسته است.

منصور رياحي گفت: ميزان مصرف بنزين در فروردين 96 در مقايسه با فروردين پارسال هشت درصد رشد داشت، اين آمار در ارديبهشت ماه در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل 8٫6 درصد افزايش داشته است.

وي ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان اين رشد مصرف 4 و هفت دهم درصد بود اما مصرف بنزين در تيرماه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 12 و شش دهم درصد رشد را نشان مي دهد.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در تيرماه به دليل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزايش مصرف بنزين روزانه 84 ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود که در مقايسه با تير سال گذشته 10 ميليون ليتر بيشتر است.

رياحي تأکيد کرد: هم اکنون براي تأمين بنزين مصرفي مشکلي نداريم اما قطعاً اين روند تا حدي مي‌تواند پيش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلي ما هم اکنون از بخشي از ذخاير و واردات براي تأمين اين مقدار بنزين استفاده مي‌‎کنيم.

وي گفت: چنانچه نتوانيم اين روند صعودي مصرف بنزين را کنترل کنيم دولت و مجلس بايد مصوباتي درخصوص تغيير قيمت يا سهميه بندي داشته باشند و ما بعنوان مجري تنها اجراکننده سياست‌ها هستيم.

رياحي اضافه کرد: با اينکه اکنون پاسخگوي نيازهاي کشور هستيم اما چنانچه مورد خاصي پيش بيايد مديريت کلان کشور در اين زمينه بايد تصميم گيري کند.

مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي گفت: دولت اکنون در قبال سوخت يارانه سنگيني مي‌پردازد در صورتي که قيمت سوخت بسيار بالاتر از اين نرخ‌هاست و اين موضوع کار کارشناسي مي‌خواهد.

رياحي درباره دلايل افزايش مصرف بنزين افزود: دلايل متعددي درباره افزايش مصرف داريم که يکي از اصلي ترين آنها افزايش توليد خودرو است.

وي ادامه داد: در سال گذشته چيزي حدود 1 ميليون و 340 هزار خودرو در کشور توليد شد که در مقايسه با سال 94 حدود 38 درصد رشد داشته است.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: در توليد موتورسيکلت هم سال 95 در مقايسه با سال 94 با رشدي حدود 63 درصد روبرو بوديم و از 453 هزار به 737 هزار دستگاه موتورسيکلت افزايش يافت.

رياحي همچنين به افزايش واردات خودرو نيز اشاره کرد و افزود: در سال 95 در مقايسه با سال 94 واردات خودرو حدود 21 درصد رشد داشته است.
وي يکي ديگر از دلايل بالا بودن مصرف سوخت را بالا بودن عمر بخشي از خودروها دانست و گفت: اين خودروها علاوه بر مصرف زياد بنزين آلايندگي زيادي نيز توليد مي‌کنند.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي افزود: البته قيمت بنزين دو سال است که ثابت مانده و ارزاني بنزين باعث شده است به نوعي شاهد افزايش بي رويه مصرف بنزين باشيم.

به گزارش جهان اقتصاد، پايين بودن کيفيت خودروهاي داخلي، وجود مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومي و عدم آموزش‌هاي عمومي لازم براي بهينه سازي مصرف سوخت از عواملي است که به افزايش مصرف بنزين دامن مي‌زند.

بر اين اساس، گزينه‌هاي ديگري در کنار احياي نظام سهميه بندي و افزايش بهاي سوخت براي کاهش مصرف وجود دارد که قانون گذاران و دولت بايد به آنها توجه ويژه اي داشته باشند. تجربه سهميه بندي سوخت در گذشته ناکارآمدي خود در کنترل مصرف را نشان داده است. با اين حال، اگرچه افزايش بهاي سوخت براي مردم خوشايند نيست نزديک کردن قيمت بنزين به قيمت‌هاي فوب خليج فارس و کاستن از بار دولت براي پرداخت يارانه اهميت دارد.

البته فرهنگ سازي و بهبود زيرساخت‌هاي لازم را بايد مقدم بر هرگونه اقدامي در راستاي افزايش قيمت يا سهيمه بندي سوخت قرار داد. همانطور که مشهود است، در صورتي که سيستم حمل و نقل عمومي شهرها بهبود نيابد، کيفيت خودروهاي داخلي بهتر نشود و شرايط براي جايگزيني خودروهاي فرسوده فراهم نشود؛ هرگونه اقدامي در حوزه سوخت با شکست مواجه خواهد شد.

تشويق مردم به استفاده از سي‌ان‌جي بعنوان جايگزين بنزين نيز مي‌‎تواند يکي از روش‌هاي کاهش مصرف بنزين باشد. بر اين اساس، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با ايسنا، درباره ظرفيت سي‌ان‌جي گفت: حدود 40 ميليون متر مکعب سي‌ان‌جي در کشور ظرفيت سازي شده است که تنها 21 تا 22 ميليون متر مکعب آن مصرف مي‌شود. به عبارت ديگر در حال حاضر با مازاد 19 ميليون متر مکعبي سي‌ان‌جي در کشور مواجه هستيم.

رياحي افزود: در حال حاضر دو هزار و 300 جايگاه سوخت سي‌ان‌جي عرضه مي‌کنند و براي اينکه تقاضا براي مصرف سي‌ان‌جي به جاي بنزين افزايش يابد بايد زيرساخت‌هاي آن فراهم شود.

البته در اين راه مشکلاتي مانند کمتر بودن جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي نسبت به جايگاه‌هاي بنزين و همچنين نگراني مردم درباره خطرات استفاده از مخازن سي‌ان‌جي وجود دارد که بايد توسط مقامات وزارت نفت پيگيري و مرتفع شود.

در ابتداي اين مطلب به مصرف بيشتر از حد استاندارد گاز در کشور اشاره شد، امري که هرگونه افزايش توليد در کشور را بي اثر مي‌کند و يکي از اقلام استراتژيک صادراتي کشور که مي‌تواند به لحاظ سياسي و اقتصادي اهميت فراواني داشته باشد را از دور خارج مي‌کند.

اما وضعيت مصرف گازوئيل در کشور نيز اوضاع بهتري از مصرف گاز و بنزين ندارد. پيش از اين، رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اعلام کرده است که کاميون‌هاي فرسوده هر ساله بيش از 80 هزار ليتر سوخت از دولت مي‌گيرند. بنابر آنچه گفته شد، توجه ويژه به حوزه انرژي و اقدامات اساسي در اين زمينه اهميت فراواني دارد.

در زمينه بنزين نيز در حالي که با افتتاح فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، کشور براي توليد روزانه 12 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 آماده مي‌شود، عدم کنترل مصرف و تداوم سوزاندن سرمايه کشور هرگز عاقلانه و قابل توجيه نيست و بر همين اساس، اقدامات لازم براي کاهش مصرف سوخت بايد توسط مراجع ذي ربط دنبال شود.
نويسنده: محمد مهدي ميثمي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۰۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری اظهار داشت: در نمایشگاه نفت امسال، بسیاری از تفاهم‌نامه‌های گذشته پالایشگاه‌های کشور به قرارداد تبدیل خواهد شد و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد می‌شود که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در 3 پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق 600 تا 700 میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را 115 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های 20 تا 40 هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر 10‌تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود 200 همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی 50 همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در 6 فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • توزیع بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در فروردین ۱۴۰۳
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است