Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، سفیر قطر در روسیه، روز یکشنبه ضمن قدردانی از نقش مسکو در حل بحران سوریه، گفت بحران سیاسی که قطر دچار آن شده است، تاثیری بر گفتگوهای صلح سوریه در ژنو نخواهد داشت.

در ماه ژوئن، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر به اتهام حمایت دوحه از گروه‌های تروریستی و دخالت در امور داخلی کشورها، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد عطیه – سفیر قطر در روسیه – گفت مقامات دوحه معتقدند بحران در منطقه خلیج فارس بر گفتگو‌های صلح سوریه در ژنو تاثیری نخواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: «من تصور نمی‌کنم تنش‌ها بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این روند را تحت الشعاع قرار دهد. با این‌حال، ممکن است چهار کشور عربی تحریم‌ کننده بخواهند این اتفاق رخ دهد. موضع استوار قطر این است که این بحران نباید پیامد‌های جانبی بر مسئله سوریه و یا هر مسئله دیگری داشته باشد.»

این در حالی است که برخی از اعضای کمیته عالی مذاکرات سوریه – که وابسته به معارضان سوری و تحت حمایت عربستان است – در دوحه حضور دارند. عربستان سعودی در آخرین دور گفتگوهای ژنو که در تاریخ 10 تا 14 ژوئیه برگزار شد، درخواست کرد این اعضا از هیئت معارضان سوری خارج شوند.

سفیر قطر در روسیه متذکر شد قطر نمی‌تواند تعهد دهد کشورهای عربی در این مذاکرات دخالت نخواهند کرد.

وی توضیح داد: «ما نمی‌توانیم تضمین کنیم کشورهای تحریم کننده (و به خصوص) عربستان و امارات چه خواهند کرد. زیرا آن‌ها می‌توانند نقش کشورهای خراب‌کار را ایفا کنند. در حقیقت آن‌ها پیشتر نیز چنین اقداماتی را انجام داده اند.»

وی بار دیگر تعهد دوحه به روند صلح سوریه و اصول مربوط به آن را یادآور شد و تاکید کرد قطر مشتاق خواهد بود برای ایجاد صلح در سوریه حمایت خود را نشان دهد و در جهت آن تلاش کند.

وی همچنین نقش مسکو در ایجاد صلح در سوریه را ستود.

عطیه گفت: «ما از روند گفتگوهای آستانه و گفتگوهای ژنو حمایت می‌کنیم. ما به حمایت از تلاش‌های روسیه در حل و فصل این بحران ادامه می‌دهیم. من تصور می‌کنم روسیه روند بسیار سازنده‌ای را مدیریت می‌کند. روسیه می‌کوشد تا معارضان و دولت سوریه بر سر میز مذاکره بنشینند. این روندی زمان‌بر است. این اقدامات احتیاج به کوشش و تلاش دارد. در عین حال، این روندی است که به عزم جمعی تمام گروه‌هایی که در آن دخیل هستند – آمریکا، اروپا، کشورهای عربی مانند قطر، عربستان سعودی، مصر و البته ایران، ترکیه و روسیه -- نیازمند است.

محمد عطیه در گفتگو با اسپوتنیک گفت مسکو از ایفای نقش کویت به عنوان میانجی در بحران قطر حمایت کرده است و تمام تلاش خود را برای پایان بخشیدن سریع به این معضل انجام خواهد داد.»

سفیر قطر در روسیه گفت: «روسیه از نقش کویت حمایت کرده است و از تمامی افراد درخواست کرده است پای میز مذاکره بنشینند. اگر لازم شود، روسیه آماده است تا از هرگونه تلاش برای حل و فصل سریع این مسئله حمایت کند.»

وی خاطر نشان کرد تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانیامیر قطر – در سخنرانی خود در روز جمعه از مسکو به دلیل موضع سازنده‌ای که این کشور در این بحران اتخاذ کرده است، تشکر کرده است.

سفیر قطر در روسیه اظهار داشت: «روسیه عضو دائم شورای امنیت و در کل یکی از کشورهای تاسیس کننده نظام سازمان ملل بوده است. روسیه طی سال‌ها، از اصول تمامیت ارضی، عدم دخالت و جلوگیری از تغییر نظام‌ها دفاع کرده است. حال، هرچه این چهار کشور تحریم‌کننده انجام می‌دهند به طور دقیق نقض ارزش‌هایی است که روسیه از آن‌ها دفاع می‌کند.» وی افزود روسیه یکی از کشورهایی بوده است که تلاش‌های چهار کشور عربی را برای متقاعد کردن آن‌ها به منظور پیوستن به جمع کشورهای تحریم کننده قطر، رد کرد است.

او افزود این روند پیچیده است و تحت مدیریت روسیه، این شرایط دشوار می‌تواند به زودی حل و فصل شود.

پنجمین دور مذاکرات صلح آستانه در روزهای 4 و 5 ژوئیه برگزار شد. مذاکرات داخلی سوریه با حمایت سازمان ملل متحد نیز پس از آن، و در روزهای 10 تا 14 ژوئیه در ژنو برگزار شد. انتظار می‌رود دور آتی مذاکرات ژنو در ماه سپتامبر و پس از مذاکرات آستانه انجام شود.

انتهای پیام/

تاثیر بحران قطر بر مذاکرات صلح سوریه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به کمک‌های جدید ایالات متحده آمریکا به اوکراین واکنش نشان داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، آنتونوف امروز چهارشنبه تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا طرف جنگ را گرفت، طرف شرارت قرار گرفت و از فاشیسم حمایت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: واشنگتن مسئولیت خود را بر اساس منشور سازمان ملل در قبال مسئولیت صلح و امنیت نقض کرد.

این دیپلمات روسیه خاطر نشان کرد: ایالات متحده با ارائه کمک های جدید به کی یف، در لبه درگیری مستقیم بین قدرت های هسته ای قرار گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی قبل لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد و گفت که ارسال این کمک‌ها تا چند ساعت دیگر آغاز می‌شود.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن مهمات برای دفاع هوایی، توپخانه، سیستم‌های موشکی و خودروهای زرهی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش