Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کارگروه کاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: طرح توزيع مواد مخدر دولتي جديد نيست و تاکنون در قالب برنامه‌هايي ديگر مانند شربت ترياک اجرايي شده است.

سعيد صفاتيان در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبرگزاري ميزان در خصوص موافقت مراجع نظام با طرح توزيع مواد مخدر دولتي گفت: طرح توزيع مواد مخدر دولتي در حالي در کميسيون غذايي تصويب شده است که در سال 1382 همزمان با فعاليت علي هاشمي در سمت جانشيني رياست جمهوري مطرح شد و در اين راستا برنامه ارائه متادون و شربت ترياک براي درمان اعتياد به مرحله اجرايي رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در چارچوب اجرايي شدن طرح شربت ترياک 500 هزار نفر تحت پوشش اين برنامه قرار گرفته که تاکنون در راستاي کنترل و ترک اعتياد بازخوردهاي خوبي داشته است بنابراين اجرايي کردن طرح توزيع مواد مخدر دولتي تحت شرايط از پيش تعيين شده مي‌تواند عملکرد خوبي داشته باشد.
رئيس کارگروه کاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در سال 1385 طرحي تحت عنوان اختصاص ترياک به افراد 50 سال به بالا در دولت نهم در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شد. در حالي که قبل از اجرايي شدن آن، در دولت دهم با اين طرح ممانعت گرديد.ناگفته نماند 16 سال از قدمت اينگونه طرح‌ها در کشور مي گذرد و در حال حاضر بسياري از افراد نسبت به تصويب اين طرح با تعجب روبرو شده‌اند.
وي عنوان کرد: اين طرح بدون تعيين دستورالعمل‌ها و قوانين خاص عملي نيست، بنابراين با اختصاص نسخه پزشکي، تعين شرايط براي افراد مصرف‌کننده و در راستاي احقاق اهداف کارشناسي شده بايد اين داروها به داروخانه ارائه شود. براين اساس با حذف ارتباط بين مصرف‌کنندگان و قاچاقچيان مواد مخدر ضربه بزرگي به روند قاچاق مواد در کشور وارد مي‌شود.
صفاتيان يادآور شد: مسئوليت اجراي اين طرح بايد بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گيرد و با همکاري وزارت بهداشت و سازمان قضايي و نظامي مديريت شود و ساير ارگان‌ها از روند نظارت و اجراي آن حذف شوند تا ضريب خطا و اشتباه کاهش يابد.
وي در خصوص آثار مثبت طرح توزيع مواد مخدر دولتي گفت: با اجرايي شدن اين طرح، درصد بهبود معتادان افزايش مي‌يابد چرا که مرفين و شربت ترياک نسبت به اصل مواد از غلظت کمتري برخوردار بوده و با ارائه مواد رقيق شده به افراد معتاد در روند درمان و کاهش مصرف آن مي‌توان تأثير بسزايي گذاشت.اين در حالي است که اين مواد با غلظت 2 تا 3 درصدي به افراد ارائه مي‌شود. همچنين ارتباط بين قاچاقچيان مواد مخدر و مصرف‌کنندگان قطع شده و قاچاق مواد را با يک بحران بزرگ روبرو مي‌کند.
رئيس کارگروه کاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با کارشناسي بر مباحث و اهداف طرح توزيع مواد مخدر دولتي و حذف نقش سازمان‌هاي غيرمربوطه مي‌توان درصد اشتباه خطا را کاهش داد اما از نقش 10 درصدي خروج مواد مخدر از چارچوب قانون را نمي‌توان ناديده گرفت چرا که در همه دنيا 10 درصد احتمال خروج غيرقانوني مواد مخدر از داروخانه‌ها وجود دارد و ادعاي کنترل کامل موادمخدر دولتي د داروخانه‌ها اشتباه است. اين اتفاق مي تواند از جمله نقاط ضعف اين طرح محسوب شود.
وي خاطرنشان کرد:‌ براي اجراي هرچه بهتر اين طرح نياز به همکاري مشترک وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر است. مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر بر ارائه مواد مخدر در داروخانه‌ها و اصرار وزارت بهداشت در اين روند در اجراي اين طرح اختلال ايجاد مي‌کند و به‌جاي لجبازي مي‌توان با تشکيل جلسات مشترک به بررسي پيامدها و عواقب اين طرح پرداخت و به نتايج کاربردي رسيد.
صفاتيان در پايان گفت: توزيع مواد مخدر دولتي طرح جديدي نيست .ناگفته نماند در طي اين چند سال در طرح‌هاي مختلف تجربه‌هاي خوبي در زمينه کنترل مواد مخدر و اعتياد داشته‌ايم در حال حاضر مي‌توانيم با استفاه از مواد مخدر ضبط و کشف شده توسط نيروي انتظامي در درمان و کنترل اعتياد قدم‌هاي خوبي برداريم.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران، علی عباسی، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ از کل تلفات اعتیاد ۷۳ نفر مرد و مابقی زن هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار ارسالی از مراکز استان در این مدت شهرستان‌های ساری با ۱۷، قائمشهر با ۱۱ و نور با ۸ فوتی بیشترین و شهرستان بابل با یک فوتی کمترین آمار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد را داشتند.

عضو شورای قضایی استان مازندران خاطرنشان کرد: قطعا حساسیت منطقی خانواده به رفتار فرزندان و حتی حساسیت نسبت به تغییر رفتار همسر و همچنین برخورد درست با این افراد در صورت گرایش آنان به مواد مخدر، آگاه شدن از گرایش جوانان به مواد مخدر و آگاهی از علائم و نشانه‌های اولیه و انجام مشاوره‌های درست از طرف خانواده می‌تواند از گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد و به تباهی کشاندن افراد و مرگ جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: نگاه نهادهای بین‌المللی به حوزه مواد مخدر سیاسی است
  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • مدل جدید تریاک‌فروشی در شمال تهران توسط یک زن
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • دستگیری زنی که با موتورسیکلت برقی تریاک توزیع می‌کرد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند