Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در اواسط دهه 80 ميلادي شاهد حضور برند مشهور فرانسوي يعني رنو براي رقابت با هموطن خود پژو که بازار خودروي ايران را قبضه کرده بود، بوديم.
رنو با لوگان (L90) قرار بود که جايگزين پيکان شود و در سگمنت بالاتر نيز مدل محبوب خود يعني مگان را براي مونتاژ در ايران در نظر گرفت و در روزگاري که بازار خودرويي ايران به نسبت امروز محدودتر بود به يکي از پرطرفدارترين سدان هاي بازار ايران مبدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در واقع نسل دوم رنو مگان در شرکت پارس خودرو به صورت مونتاژ عرضه مي شد، گرچه نسخه هاي وارداتي آن نيز در بازار عرضه شد. مگان با دو موتور 1.6 ليتري و 2 ليتري با جعبه دنده هاي دستي و اتوماتيک عرضه مي شد که گرچه جعبه دنده مدل اتوماتيک به تاخير بسيار و شتاب کم اوليه مشهور شد، اما در کل مگان به يک سدان مناسب مصارف خانوادگي محسوب مي شد و دقيقا در نقطه مقابل مزدا 3 به عنوان يک سدان اسپرت، قرار مي گرفت.

پس از تحريم هاي اقتصادي و قطع روابط، مونتاژ اين خودرو هم به شدت کاهش يافت و از آن جا که به صورت 100 درصدي قطعات آن از خارج از کشور تهيه مي شد، برنامه مونتاژ آن در سال 93 براي هميشه بسته شد.
مدل جايگزين اين خودرو نيز تحت نام هاي اسکالا و فلوئنس توسط نگين خودرو عرضه شد که هرگز موفقيت هاي نسل قبل را تکرار نکرد. اما امروز با توجه به توافق هاي هسته اي و لغو تحريم هاي اين حوزه، رنو برنامه هاي بسيار گسترده اي براي بازه هاي قيمتي مختلف دارد و امروزه شاهد رکورد شکني هاي متعددي از سمت و سوي رنو چه در بخش محصولات توليدي و چه در بخش محصولات وارداتي هستيم.

در اين نوشتار قصد داريم تا به جديدترين نسل رنو مگان بپردازيم که در ادامه انقلاب طراحي رنو و به خصوص محصولاتي همچون تليسمان و کولئوس به بازارهاي جهاني راه پيدا کرده است و با توجه به اخبار منتشر شده، احتمال دارد که در آينده اي نزديک در بازار ايران عرضه شود.
چهارمين نسل از مدل محبوب رنومگان IV نسخه هاچبک در سال 2015 ميلادي در نمايشگاه فرانکفورت رونمايي شد و از جولاي 2016 فروش آن آغاز شد، مدل سدان اين خودرو که قرار است در بازار کشور ما عرضه شود قبل از نمايشگاه پاريس 2016 معرفي شد. اين نسل که در حال حاضر در دو سايت توليدي رنو در بورسا ترکيه و پالنسيا اسپانيا توليد مي شود در سه مدل 5 درب هاچبک، 5 درب استيشن و سدان عرضه مي شود و اين در حاليست که مدل سدان تنها در کشور ترکيه توليد مي شود.

گرچه اين مدل در برخي از بازارهاي خودرويي تحت نام فلوئنس نيز عرضه مي شود. پلت فرم اين خودرو همان پلت فرم ماژولار گروه رنو و نيسان با نام CMF-CD است.
در زمان معارفه اين خودرو ون دنکر، سر طراح جديد شرکت رنو اعلام کرد که رنو مي تواند خودرويي با زبان طراحي لاتين و قلب آلماني توليد کند.
مشخصات ابعاديمگان جديد فاصله محوري برابر با 2711 mm و طول 4632 mm و ارتفاع 1443 mm و عرض 1814 mm دارد و وزن حدودي آن با توجه به تجهيزات به 1340 کيلوگرم مي رسد. چرخ هاي 16 اينچي آلياژي و لاستيک هاي به سايز 205 با فاق 55 و فضاي صندوق عقب 503 ليتري از ديگر مشخصات اين خودرو است. گرچه در مدل جذابتري که با نام اينتس عرضه مي شود، سايز چرخ ها 18 اينچ انتخاب شده اند.

طراحي ظاهرينسل جديد مگان با زبان طراحي و انتظارات جديد اين شرکت در ارائه و استفاده حداکثري از فضا طراحي شده است. در بخش جلو شاهد چراغ هاي LED به شکل حرف C انگليسي هستيم که در ابعادي کوچکتر به نسبت تليسمان طراحي شده اند.

جلو پنجره و طراحي بخش ورودي هوا و همينطور کاپوت خودرو نيز بسيار نزديک به مدل هايي همچون تليسمان و کولئوس است. در نماي جانبي نيز شاهد استفاده از خط شانه اي به سبک محصولات اين شرکت هستيم و زاويه سقف خودرو و حجم دهي سپرهاي عقب خودرو باعث شده تا طرح کلي بدنه از يکنواختي در بيايد.

چراغ هاي عقب نيز همانند چراغ هاي جلو از طرحي مشابه با تليسمان برخوردار هستند که در عرض خودرو کشيده شده اند. از آن جا که رنو مگان در اکثر بازار ها با مدل هاچبک عرضه مي شود و طرفداران مدل هاچبک آن بيش از مدل سدان است، مدل سدان يک سال پس از مدل هاچبک رونمايي و روانه بازار شده است. در واقع مي توان نسخه اصلي رنو مگان را مدل هاچبک آن دانست. در هر صورت طراحي مگان به خوبي توجه ها را به خود جلب مي کند.

طراحي داخليدر داخل اتاق نيز زبان طراحي و فرم دهي داشبورد و ديگر نقاط، شبيه به تليسمان و کولئوس در مقياس کوچک تر ديده مي شود. در واقع با مقايسه نسل قبل و اين نسل متوجه پيشرفت بسيار زياد هم در زمينه طراحي و هم در زمينه کيفيت مواد به کار رفته خواهيد شد.

در وسط کونسول صفحه نمايش 8.7 اينچي در مدل intens و 7 اينچي در مدل zen با رابط کاربري موسوم به 2 R-link قرار گرفته است. دريچه تهويه مطبوع نيز طرحي شبيه به تليسمان دارد. جنس داشبورد نيز از نوع پلاستيک نرم انتخاب شده و بر روي درب ها نيز از قطعات با طرح کرومي استفاده شده است.

بر روي صفحه نمايش لمسي تعبيه شده امکان تنظيمات سيستم ناوبري، سرگرمي، وضعيت آب و هوا و همينطور تنظيمات مربوط به خودرو داده مي شود.
پشت آمپر سه تيکه که در بخش وسطي شاهد استفاده از صفحه نمايش به جاي عقربه ديالوگ هستيم. فضاي سرنشينان عقبي نيز آن طور که خود شرکت رنو عنوان مي کند، يکي از بهترين ها در کلاس خودش است. براي اين سرنشينان دريچه تهويه مطبوع در نظر گرفته شده است.

در نهايت اين که مگان پيشرفت هاي بسياري در اين بخش به خود ديده است که اگر رنو تنوع رنگ آميزي را به داخل کابين نيز اضافه مي کرد، مي توانست کابيني چشمگير تر را عرضه کند.
مسئله ارگونومي نيز به نظر مي رسد که در مگان نسل جديد در بهترين حالت خود قرار ندارد و قرار دادن سوييچ اصلي کروز کنترل در کنسول مرکزي، راننده را با مشکل مواجه خواهد کرد.

از امکانات و تجهيزات رنو مگان و مدل در نظر گرفته شده براي بازار ايران اطلاعات دقيقي در دسترس نيست اما بسته به مدل سطح تجهيزات اين خودرو متفاوت است.
در هر صورت از امکانات و تجهيزات اين خودرو مي توان به سيستم مولتي سنس که داراي حالت هاي پنج گانه براي رانندگي و شخصي سازي است و تنها در مدل intens قرار داده شده است، اشاره کرد.
از جمله تجهيزات ايمني نيز 6 ايربگ، ESC، ABS، ترمز اضطراري، سيستم کنترل و شروع حرکت در سراشيبي، پارک خودکار، دوربين ديد عقب، سنسور جلو و عقب است که فهرست کاملي به نظر مي رسد.
کروز کنترل، استارت دکمه اي، تهويه مطبوع دو منطقه اي، سوکت 12 ولتي سرنشينان جلو و عقب، بلوتوث، هدآپ ديسپلي، سقف پانورميک و...از ديگر تجهيزات اين خودرو است.
مشخصات فني رنو مگان جديد
رنو نسل جديد قواي محرکه خود را براي نسل جديد مگان استفاده کرده است. دو موتور بنزين سوز 1.6 ليتري تنفس طبيعي و موتور 1.2 ليتري توربوشارژر براي آن در نظر گرفته شده است که به احتمال بسيار زياد شاهد عرضه مگان سدان با موتور 1.2 ليتري توربوشارژر خواهيم بود.

اين موتور در ديگر مدل هاي جديد اين شرکت همچون کجار، سنيک استفاده مي شود و با توجه به تکنولوژي بالاي آن از حجم بسيار کمي برخوردار است و به کمک سيستم توربوشارژر و همينطور تزريق مستقيم سوخت توانايي توليد 130 اسب بخار قدرت در دور  rpm5500 و 205 نيوتن متر گشتاور در دور 2000 rpm را دارد. اين موتور به کمک جعبه دنده 7 سرعته دوال کلاچ اتوماتيک نيرو را به چرخ هاي جلو رنو مگان مي فرستد.

پيشتر رنو از اين جعبه دنده در مدل تليسمان استفاده کرده بود. باک خودرو نيز حجمي معادل 47 ليتر دارد. طبق اعداد اعلام شده از سوي رنو اين خودرو در عرض 10.9 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر بر ساعت مي رسد و مصرف سوخت آن در سيکل ترکيبي معادل 6.1 ليتر است و استاندارد يورو 6 را پاس مي کند. سيستم تعليق جلو نيز از نوع مک فرسون و در عقب از نوع يک پارچه است و با اين اوصاف مي توان گفت که مگان جديد از نظر مشخصات فني چندان عظيمي تفاوتي با نسل قبلي خود ندارد و تنها کاهش مصرف سوخت نيز به لطف استفاده از تکنولوژي هاي پيچيده تري نظير توربوچاجر و گيربکس دوبل کلاچ حاصل شده است.
تجربه رانندگياز آن جا که مدل سدان از پلت فرم مدل هاچبک سود مي برد و تنها شاهد افزايش طول هستيم، حس سواري به نسبت يکساني با مدل هاچبک دارد. صداي وارده به کابين، کنترل و دفع ضربه دست اندازها نيز قابل قبول به نظر مي رسد.

مدل سدان تنها 70 کيلوگرم سنگين تر از مدل هاچبک است اما موتور 1.2 ليتري به دليل حجم به نسبت پايين نيازمند اين است که به صورت دائمي در دور بالا کار کند، اين مسئله به خصوص در حين حضور در ترافيک و خيابان هاي شهري احساس مي شود. گرچه نمي توان تمامي تقصير را گردن موتور خودرو انداخت و جعبه دنده نيز به دليل کمتر شدن مصرف سوخت به صورت دائم در حال سبک کردن دنده ها است.

در زمان حضور در بزرگراه ها و جاده ها شرايط فرق دارد و به دليل وجود گشتاور به نسبت خوب موتور، مي تواند يک سواري به نسبت پرشتاب را فراهم کند، گرچه نبايد انتظار يک موتور 200 اسب بخاري را از آن داشت.

به دليل سيستم تعليق نرم، بادي رول (حرکت گهواره اي بدنه) در حين عبور از پيچ ها احساس مي شود و اين مسئله با توجه به فرمان بسيار سبک مگان به سبک ديگر محصولات رنو مي تواند سواري به نسبت متفاوتي با ديگر رقبا عرضه کند.
مگان در بازگرداندن روزهاي خوش گذشته موفق خواهد بود؟
رنو مگان نسخه سدان از 21 تا 25 هزار دلار قيمت خورده است که بسته به نوع مدل و سطح تجهيزات مي تواند قيمت بالاتر يا پايين تري داشته باشد. با توجه به اين که مگان در تقسيم بندي جهاني خودروها، يک سدان کامپکت به حساب مي آيد بايد با رقبايي همچون مزدا 3 نسل جديد مقايسه شود.
گرچه رقبايي همچون هيونداي النترا، کيا سراتو، ميتسوبيشي لنسر، تويوتا پريوس درغياب تويوتا کرولا و...در بازار حضور دارند و در مدل هاي 2017 با قيمتي حول حوش 140 تا 150 ميليون تومان عرضه مي شوند. گرچه تفاوت اين خودرو ها با مگان در اين است که تمامي مدل هاي نامبرده شده از موتور تنفس طبيعي بهره مي برند و مگان با موتور توربو 1.2 ليتري عرضه خواهد شد.
رنو مگان در بازارهاي جهاني به نسبت ديگر رقباي نام برده شده، اندکي قيمت بالاتري دارد و بايد ديد که نمايندگي شرکت رنو در ايران يعني نگين خودرو اين مدل را با چه قيمتي به بازار عرضه خواهد کرد و آيا  به سرنوشت کولئوس دچار خواهد شد که در ابتدا با قيمت 200 ميليون توماني توجه بسياري را به سوي خود جلب کرد يا نگين خودرو استراتژي متفاوتي را براي اين محصول انتخاب مي کند؟
در هر صورت به شکل منطقي، قيمتي در حول حوش 150 ميليون تومان مي تواند بهاي مناسبي براي مگان 1.2 ليتري توربو باشد، به خصوص که در صورت رد شدن از اين مرز قيمتي، مواجه مگان با خودروهاي نظير سوناتا، اپتيما و حتي نمونه هاي دست دوم تليسمان مي تواند به چالشي پيچيده براي اين مدل مبدل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول

 

 

به گزارش پارس نیوز ، بررسی قیمت روز و جدید انواع خودروهای ایرانی در تاریخ ۸ اردیبهشت  ۱۴۰۳ به شرح زیر است.

قیمت خودروهای ایران خودرو

در بازار خودرو قیمت چند مدل از محصولات ایران خودرو تغییر کرد.

بر اساس آخرین قیمت بازار خودرو قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۷۰ میلیون تومان شد.

پژو ۲۰۷ دنده ای ۷۹۵ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت تارا به ۹۶۰ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ سه ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت رانا ۶۶۰ میلیون تومان شد.

هایما یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک ۱ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان شد.

قیمت دنا دنده ای ۸۴۰ میلیون تومان شد.

پژو پارس در بازار ۸۶۵ میلیون تومان شد.

قیمت خودروهای سایپا

در میان محصولات سایپا قیمت شاهین ۷۰۵ میلیون تومان شد.

کوییک اتوماتیک ۵۳۵ میلیون تومان قیمت خورد.

ساینا ۴۱۵ میلیون تومان شد.

قیمت پراید وانت به ۳۱۵ میلیون تومان رسید.

با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز خودروهای ایرانی در بازار به دست خواهید آورد.

قیمت روز انواع خودرو ایرانی در بازار مدل خودرو مدل (سال ساخت) کارکرد قیمت (تومان)
 
سمند LX EF۷ دوگانه سوز ۱۴۰۳ صفر ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال (LX ) ۱۴۰۲ صفر ۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۴۰۱ صفر ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ صفر ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷اتوماتیک TU۵ ۱۴۰۲ صفر ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (فرمان برقی) ۱۴۰۲ صفر ۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه ای ۱۴۰۲ صفر ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو ۱۴۰۲ صفر ۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای ساده ۱۴۰۲ صفر ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما S۷ ۱.۸ لیتر توربو پلاس ۱۴۰۲ صفر ۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ ۱۴۰۲ صفر ۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا اس ۱۴۰۲ صفر ۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ صفر ۳۹۷,۰۰۰,۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ صفر ۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهینG ۱۴۰۲ صفر ۷۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R پلاس اتوماتیک ۱۴۰۲ صفر ۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۲ صفر ۴۱۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S ۱۴۰۲ صفر ۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۲ صفر ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۲ صفر ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ PRO اتوماتیک IE ۱۴۰۲ صفر ۱,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ دنده ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ صفر ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
منبع: باما
     

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • پیکاپ T ۹ برقی، گزینه واردات به ایران
  • پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس