Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@13:58:44 GMT

نگاهی بر وضعیت بارش‌ها در کشور

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۳۶۴۳۸

بررسی وضعیت بارش در حوضه‌های درجه دوم آبریز کشور نشان از توزیع نامتناسب و نامتوازن بارش‌ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان به عنوان پربارش‌ترین حوضه آبریز کشور دارد.
به‌ گزارش ایسنا، در سال آبی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ بیشترین بارش در حوضه خلیج فارس و دریای عمان ثبت شده؛ اما تفاوت این بارش در نیمه شرقی و غربی این حوضه بسیار معنادار است بر این اساس، از اول مهر ماه گذشته تا ۲۸ تیرماه جاری، مجموع بارش‌های شش حوضه آبریز اصلی کشور تا هفته گذشته ۲۲۷ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، سه درصد و در مقایسه با مدت مشابه درازمدت با ۲ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مدت، ۳۲۷ میلی‌متر در حوضه آبریز دریای خزر، ۳۶۶ میلی‌متر در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، ۲۰۶ میلی‌متر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۱۵۹ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی، ۶۲ میلی‌متر در حوضه آبریز مرزی شرق و ۱۸۱ میلی‌متر در حوضه آبریز قره قوم است که بجز حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب، یک و ۲۲ میلی‌متر افزایش بارش داشته‌اند بقیه حوضه‌های آبریز با کاهش ۲۸ تا ۳۶ درصدی بارش مواجه بوده‌اند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که به‌رغم اینکه حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۹ میلی‌متر بارش افزون بر میزان بارش حوضه دریای خزر از این حوضه پیشی گرفته است، لیکن با توزیع نامتناسب و ناهمگونی در حوضه‌های ۹ گانه فرعی خود مواجه است؛ به گونه‌ای که دقیقاً در ۴ حوضه آبریز دارای کاهش قابل توجه بارش‌ها و در ۴ حوضه نیز با افزایش بیش از حد بارش‌ها مواجه است؛ در حالی که در همین زمان میزان بارش‌ها در حوضه حله رود در مقایسه با بارش‌های سال قبل ثابت مانده و هیچ تغییری نداشته است.
از مجموع ۳۶۶ میلی‌متر بارش در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان حد فاصل تاریخ‌های اول مهرماه گذشته تا ۲۸ تیر ماه جاری، ۳۵۳ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی مرزی غرب، ۳۷۵ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی کرخه، ۴۹۶ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی کارون بزرگ، ۲۷۹ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی جراحی – زهره، ۲۶۳ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی حله رود، ۵۵۰ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی مند، کاریان و خنج، ۴۱۸ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی کل، مهران، ۳۰۶ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی بندرعباس، سدیج و ۱۱۰ میلی‌متر مربوط به حوضه آبریز فرعی رودخانه‌های بلوچستان است.
بارش‌ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان به صورت نامتقارن در بین حوضه‌های فرعی توزیع نمی‌شود به گونه ای که حوضه‌های آبریز فرعی غرب دارای بیشترین کاهش بارش و حوضه‌های آبریز شرق دارای بیشترین افزایش بارش تا حد جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های بلوچستان بوده است.
همچنین با کمی بررسی مشخص خواهد شد که ۴ حوضه فرعی آبریزغرب شامل حوضه‌های مرزی غرب با ۴۱، کرخه با ۳۴، کارون بزرگ با ۲۰، جراحی - زهره با ۲۴ درصد کاهش، حله رود با صفر درصد، مند، کاریان و خنج با ۹۲، کل، مهران با ۱۰۸، بندرعباس، سدیج با ۴۲ و رودخانه‌های بلوچستان با ۲۲۴ درصد افزایش مواجه بودند.
ذکر این نکته ضروری است که بایستی تلاش شود تا ضمن مدیریت در بارش‌های شرق کشور بیشترین بازده و کارآمدی را از میزان بارش‌های این منطقه داشته و با توجه به وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی بتوان بیشترین و بهینه‌ترین استفاده را از روان‌آب‌ها داشته باشیم و مصارف از منابع آب زیرزمینی را محدود کنیم.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و برخی مناطق استان‌های بوشهر، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان جنوبی ابرناکی وزش باد و بارندگی ادامه خواهد داشت.

یکشنبه در ارتفاعات البرز شرقی، برخی نقاط واقع در شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و رگبار پراکنده روی می‌دهد. طی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید انتظار می‌رود.

دوشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارش در نوار غربی دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران، غرب سواحل دریای خزر و در برخی نقاط استان اصفهان ابرناکی و رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود. شدت بارش‌های این روز برای کرمانشاه، غرب کردستان، شمال آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان است.

سه شنبه بارندگی در جنوب غرب و جنوب کاهش یافته و در کل نوار شمالی ابرناکی گاهی رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش در شمال غرب سواحل دریای خزر خراسان شمالی و خراسان رضوی است و در نوار شرقی کشور وزش باد افزایشی می‌شود؛ همچنین امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و از بعدازظهر دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از هشدارهای احتمالی است.

همچنین می‌شود؛ پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

کد خبر 6096223 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • نگاهی به وضعیت بارندگی‌ها و سیلاب در نقاط مختلف انابد + فیلم
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • آخرین وضعیت کهگیلویه و بویراحمد طی بارش‌های اخیر
  • تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
  • تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور