Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از دو سال پيش، با اصرار بيژن زنگنه وزير نفت دولت يازدهم، سهميه‌بندي بنزين حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت.

سرويس اقتصاد مشرق - مصرف بنزين در سال جاري، با شتاب فراوان در حال افزايش است و رکوردهاي جديدي به جاي مي‌گذارد که دليل اصلي آن را بايد در اقدامات غيرکارشناسي وزارت نفت دانست که سهميه‌بندي بنزين را لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته منصور رياحي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هم‌اکنون ميانگين توليد بنزين در کشور 65 تا 66 ميليون ليتر است. از سوي ديگر، در تيرماه امسال مصرف بنزين به 84 ميليون ليتر رسيده که در مقايسه با تير سال گذشته 10 ميليون ليتر بيشتر شده است. بر اين اساس، هم‌اکنون نياز کشور به واردات بنزين به حدود 20 ميليون ليتر در روز هم نزديک شده است که رکورد جديدي در ساليان اخير خصوصا پس از سهميه‌بندي بنزين است.
با ادامه روند افزايشي مصرف بنزين، يقينا روز به روز بايد ارز بيشتري از منابع کشور را صرف واردات اين فرآورده نفتي کرد.

اما چرا مصرف بنزين، ترمز بريده است؟ دليل آن را بايد در اقدام غيرکارشناسي وزارت نفت دولت يازدهم در حذف سهميه‌بندي بنزين دانست.
از دو سال پيش، با اصرار بيژن زنگنه وزير نفت دولت يازدهم، سهميه‌بندي بنزين حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت.
اما زنگنه در 2 سال اخير همواره در پاسخ به انتقادات درباره تبعات حذف سهميه‌بندي بنزين، مدعي بود که اين اقدام موجب افزايش بي‌رويه مصرف نخواهد شد.
سال 95 زنگنه با دفاع از اقدامش در حذف سهميه‌بندي بنزين به ايسنا گفت:‌ نکته جالب اين است که سال گذشته (1394) در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزين سهميه‌اي استفاده مي‌کرديم که الان هيچ کدام از آنها را نداريم و در اين مدت نيز گفته مي‌شود که يک ميليون خودرو به سامانه حمل و نقل کشور اضافه شده است و اين درحالي است که تنها 1.7 درصد مصرف بنزين رشد پيدا کرده است و اين آمار به اين معناست که مردم به صورت معقول بنزين مصرف مي کنند و کارت سوخت هيچ گونه تأثيري در کنترل مصرف سوخت ندارد.

اما در حالي که مجلس در لايحه بودجه سال 1395 بازگشت سهميه‌بندي بنزين را تصويب کرده بود، با اصرار وزارت نفت، اين حکم قانوني در اصلاحيه بودجه حذف شد تا روند مصرف بنزين در سال 95 هم ادامه پيدا کند.
اين روند افزايشي سرانجام در سال جاري ترمز بريد و اين روزها به بالاي 80 ميليون ليتر در روز هم رسيده است.
با توجه به اين که واردات روزنامه 20 ميليون ليتر بنزين هزينه ارزي سنگيني به دولت تحميل مي‌کند، مسئولان وزارت نفت مجددا به دنبال راه چاره مي‌گردند و احتمالا مجددا مجبور به سهميه‌بندي خواهند شد.
اکنون بايد به جناب زنگنه گفت: دستپخت خود را در حذف سهميه‌بندي بنزين تحويل بگيريد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • جم رکورد فروش را شکست
  • پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • دیلانچیان: شانس کسب دو سهمیه المپیک را برای اولین بار داریم/ یاوری در دسته‌بندی نمایندگان شنای ایران نیست
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین