Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@21:14:50 GMT

پشت پرده مصادیق مجرمانه و محتوای مستهجن

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۳۷۱۳۴

پشت پرده مصادیق مجرمانه و محتوای مستهجن

به گزارش جماران، مدیرکل شرکت ارتباطات زیرساخت در روزنامه ایران نوشت:اخیراً با همکاری یکی از مراکز پژوهشی کشور تحقیقات وسیعی با موضوع انتشار مطالب غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی انجام دادیم. آمار عملکردها گاهی در زمان انتشار برای مردم ایجاد نگرانی می‌کند. مثلاً می‌پرسند در فضای مجازی چه خبر است که هفته‌ای ۳۳۰۰ کانال مسدود می‌شود؟ مگر چه تعداد کانال در فضای شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که شما بیش از سه هزار تای آن را در هفته مسدود می‌کنید؟ یا زمانی که گفته می‌شود در مدت زمان اجرای پالایش هوشمند صرفاً هفتصد میلیون مصداق غیرمجاز شناسایی و مسدود شده است، شنوندگان نگرانی جدی احساس می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش با هدف بررسی دلایل انتشار این مصادیق در شبکه‌های اجتماعی و همچنین راهکارهای کاهش آن انجام گرفته است. نتایج به دست‌آمده بسیار تعجب‌برانگیز بود، چرا که بیش از 90 درصد محتوای مستهجن شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی فعال در کشورمان توسط گروه کوچکی که تعدادشان دو رقمی است منتشر شده و سپس بازنشر می‌یابد. در این پژوهش انگیزه‌های این گروه کوچک نیز بررسی شد؛ عمده آنها به قصد جذب مخاطب در کوتاه‌مدت و فروش تبلیغات کانال، وبلاگ و... دست به این اقدامات می‌زنند. این موضوع از تحت پایش قرار گرفتن این کانال‌ها و صفحات روشن شده که با گذشت زمان و تقریباً در اکثر موارد این صفحات و کانال‌ها با تغییر نام، روند کاری متفاوتی را دنبال می‌کنند. در واقع علاقه وافر مشاغل و کسب‌وکارها به دیده شدن و رقابت در تعداد بازدید بیشتر در فضای مجازی، زمینه‌ساز فعالیت این گروه است.

براساس یافته‌های همین پژوهش انواع محتوای غیراخلاقی اعم از کلیپ، عکس و متن‌های غیراخلاقی انتشار یافته در این کانال‌ها نیز تعداد محدودی هستند که مرتب از این کانال به آن کانال بازنشر می‌شوند و این موضوع نیز بیانگر تعداد کم انتشاردهندگان این نوع از محتوا و توان محدود آن‌هاست. اختلال و بیماری در سامانه‌های تبلیغاتی عمیق‌ترین ریشه این انحرافات غیرحرفه‌ای در کسب‌وکارهای خرد است. جای بسی اندوه که مقوله ناهنجاری‌ها در اکوسیستم تبلیغاتی کشور در ده سال گذشته، دغدغه هیچ مسئول مرتبطی در بدنه حاکمیت منتقد فضای مجازی نبوده است و قطعاً در این مورد بدون افق دید وسیع‌تر نسبت به پارامترهای سلامت این فضا مانند تسهیل در تبلیغات و جذب مخاطب هرگز آرمان‌های‌مان محقق نخواهند شد. حقیقتِ تلخِ دیگر، برخی واقعیت‌ها و بزهکاری‌های - هرچند اندک و ناچیز - موجود در جامعه است که بازتاب آن در فضای مجازی در پاره‌ای از موارد سریع‌تر و مؤثرتر خود را نشان می‌دهد تا آنجا که نگاه مسئولان را از اصلاح علت‌ها به کنترل معلول‌ها چرخانده که البته این نوع نگاه قطعاً بی‌حاصل و ناامیدکننده خواهد بود و راه به جایی نخواهد برد.

راهکار اصلی اصلاح بستر‌های تبلیغاتی را می‌توان در حمایت از بستر‌های سالم و با پتانسیل جست‌و‌جو کرد. برای اصلاح شرایط موجود ناگزیریم که برای مشاغل و چهره‌ها امکان دیده شدن را فراهم آوریم و با ارائه امکانات موردنیاز برای تبلیغات هدفمند دیجیتال و کانالیزه کردن موضوعات، هزینه را برای کسب‌وکار‌ها کاهش دهیم. در چنین شرایطی که برندهای بزرگ با هزینه‌های گزاف به سراغ رسانه‌هایی همچون صداوسیما و تبلیغات محیطی می‌روند، مشاغل کوچک و استارت‌آپ‌ها چه امکان یا رسانه‌ای برای دیده شدن دارند؟ در این شرایط محیط‌های ویدئویی بهترین مکان برای انتشار تبلیغات هستند که امروزه با موانع قانونی و محدودیت‌های محتوایی بسیاری مواجهند. با کمی دقت درمی‌یابیم همان‌ها که موانع رشد محتوا هستند، خود با صدای بلند، فراگیری فساد را در شبکه‌های اجتماعی فریاد زده و هشدار می‌دهند غافل از آنکه عملکرد خود آنهاست که به صورت غیرمستقیم زمینه‌ساز این شرایط شده است.

ما در شرکت ارتباطات زیرساخت با هدف حفظ انحصار ذاتی خود، درها را برای همکاری و ارزش‌آفرینی به روی شبکه‌های اینترنت خصوصی باز کرده‌ایم تا انحصار ذاتی‌مان به انحصار کاغذی و صرفاً قانونی تبدیل نشود. در همین راستا، دیگر بخش‌های حاکمیتی هم باید شرایط جدیدی که به واسطه تکنولوژی، خواسته یا ناخواسته به وجود آمده را درک کرده و با ارائه عملکردی صحیح انحصار‌های قانونی خود را صرفاً به خطوطی روی کاغذ تبدیل نکنند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تیک‌تاک به «شکاف اینترنت» سرعت می‌بخشد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از فایننشال تایمز، به تازگی لایحه‌ای درباره محدودیت تیک‌تاک در آمریکا به تصویب رسیده است. بر اساس این لایحه، شرکت چینی «بایت دنس» مالک شبکه اجتماعی تیک‌تاک تا اوایل سال ۲۰۲۵ فرصت دارد این برنامه ویدئویی را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، در غیر این صورت با ممنوعیت فروشگاه‌های برنامه و ارائه‌دهندگان اینترنت مواجه خواهد شد.

این مصوبه به تهدیدات ناشی از «برنامه‌های کنترل‌شده توسط دشمن خارجی» اشاره می‌کند. به نوشته فایننشال تایمز، سیاستمداران آمریکایی نگران تأثیری هستند که پکن می‌تواند بر محتوای داده‌های کاربران «تیک‌تاک» اعمال کند.  فروش برنامه ها و شبکه های اجتماعی پیش از این هم سابقه داشته است. مثلا چهار سال پیش، شرکت چینی Kunlun Tech برنامه دوستیابی‌اش را به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی از امنیت داده‌های کاربران به San Vicente Acquisition فروخت. با این حال، این فروش کمتر از یک میلیارد دلار قیمت داشت و این در حالی است که تیک‌تاک بسیار بزرگتر است. درآمد آمریکا از این شبکه اجتماعی در سال گذشته به ۱۶ میلیارد دلار رسید.   به نظر می‌رسد هیچ پیشنهادی در این مقیاس وجود نداشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخلاف متا، تیک‌تاک زیان‌دِه است.   یا در مثال‌های دیگر، روسیه در سال ۲۰۱۶ دسترسی به «لینکدین» را به دلیل خودداری از ذخیره اطلاعات کاربران روسی در این کشور مسدود کرد. یا در سال ۲۰۲۰، هند تیک‌تاک را برای حفظ حریم خصوصی و نگرانی‌های امنیتی ممنوع کرد. امسال هم چین واتس‌اپ را به همین دلیل ممنوع کرد.    تیک‌تاک در تلاش برای متقاعدکردن مقامات واشنگتن درباره این شبکه اجتماعی تاکنون از دو مدیر اجرایی استفاده کرده است. اولین مدیر، «کوین مایر» بود که تنها چند ماه دوام آورد، اما جانشین او یعنی «شو زی چو» سه سال است که در جایگاهش مانده است.   اما ناکامی «چو» در متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی مبنی بر اینکه تیک‌تاک یک تهدید امنیتی نیست، می‌تواند برای حضور او در سِمتش محدودیت زمانی ایجاد کند. این ناکامی همچنین می‌تواند باعث ممنوعیت برنامه‌های دیگر شود.   تیک‌تاک تاکید کرده که در حال برنامه‌ریزی برای مبارزه قانونی با مصوبه قانونگذاران آمریکایی است. ممنوعیت تیک‌تاک قطعا باعث ناراحتی ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی این برنامه می‌شود، اما این ممنوعیت به صورت یک‌باره نخواهد بود.    فایننشال در پایان نوشت، با این اتفاقات، اینترنت جهانی بیش از پیش دچار شکاف و گسستگی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • انتشار مطالب منفی درباره نامزدهای انتخاباتی ممنوع است
  • هشدار پلیس فتا خوزستان درباره انتخابات
  • ممنوعیت تیک‌تاک به «شکاف اینترنت» سرعت می‌بخشد
  • هشدار پلیس فتا نسبت به شایعات انتخاباتی در خوزستان
  • هشدار پلیس فتا نسبت به اقدامات مجرمانه در تعطیلات
  • دروغ؛ رکن اساسی رسانه روباه پیر
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • پشت‌پرده گزارش بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی
  • هنرنمایی قایدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات (فیلم)