Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-06@23:24:24 GMT

حبیب الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده خط شکن

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۳۷۵۳۸

حبیب الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده خط شکن

 مهدی امیدی

 «تهیه کنندگی» عنوانی است که در همه جای دنیا بیش از فرهنگ و هنر و اندیشه با تجارت و سرمایه و سود اقتصادی عجین شده است. در سینمای کشور ما نیز تهیه‌کنندگان، قشری هستند که بیشتر به مسائل مالی و گیشه سینما گره خورده‌اند و به همین دلیل هم افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، بیش از آنکه به عنوان چهره فرهنگی و صاحب هنر و اندیشه به نظر برسند، افرادی کاسب و مالی شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که متهم ردیف اول بسیاری از معضلات امروز سینمای کشور را تهیه‌کنندگان می‌دانند. چون همان طور که بیان شد، افراد شاغل در این بخش از سینما عموما منافع مادی را بر مصالح و ارزش‌های فرهنگی ترجیح می‌دهند.
با این حال، هستند استثناهایی هم که ضدِ این جریان حرکت می‌کنند و در طول فعالیت خود به جای کاسبی، به اهداف مقدس فرهنگی می‌اندیشند. حبیب الله کاسه‌ساز یکی از این استثناها بود که بواسطه تولید آثار خاص خود، تأثیر مثبتی بر جریان‌سازی فرهنگی در عرصه سینما داشت و نام نیکویی از خودش به‌جا گذاشت. وقتی کارنامه کاسه‌ساز را مرور می‌کنیم، در مقایسه با سایر تهیه‌کنندگان حرفه‌ای و فعال در این عرصه، تعداد کمتری فیلم دیده می‌شود. اما همین تعداد اندک، طوفانی را بپا کردند.
او قبل از پیوستن به جرگه تهیه‌کنندگان، مدیر تولید بود و در چند پروژه مهم تاریخ سینمای ایران فعالیت کرد. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به «حماسه مجنون» و «هور در آتش» اشاره کرد. اما کاسه ساز بیشتر به خاطر تهیه‌کنندگی فیلم‌های «اخراجی‌ها» و «اخراجی‌های 2» شناخته می‌شود. عهده‌دار شدن تولید این دو فیلم از سوی کاسه‌ساز، اقدام شجاعانه‌ای بود. چون  اولین فیلم‌های مسعود ده‌نمکی بودند. اما مرحوم کاسه‌ساز پشت فیلم اول ده نمکی ایستاد و در نتیجه، راهی جدید و تجربه‌ای متفاوت در سینمای دفاع مقدس رقم خورد. این دو فیلمی که با تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز ساخته شدند، علاوه بر اینکه جزو پرفروش‌ترین و پرتماشاگرترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هستند و توانستند در دوران بحران اقتصادی به رونق سینمای ایران کمک کنند، ازجمله مهم‌ترین فیلم‌ها هم هستند که جریان‌سازی وسیعی را در فرهنگ و هنر دفاع مقدس رقم زدند.
اما یکی دیگر از خط‌شکنی‌ها و اقدامات مهم حبیب‌الله کاسه‌ساز، تولید مستند ادواردو آنیلی بود. این مستند برای اولین بار از رازهای زندگی و مرگ فرزند یکی از بانفوذترین خانواده‌ها در ایتالیا پرده برداشت. تا قبل از مستند ادواردو، بسیاری نمی‌دانستند که این فرد، یک مسلمان‌شیعه انقلابی است. حتی علت مرگ وی، خودکشی اعلام شده و در قبرستان مسیحیان به خاک سپرده شده بود. اما مستند کاوشگرانه‌ای که با تهیه‌کنندگی کاسه‌ساز و کارگردانی سیاوش سرمدی ساخته شد، نشان داد که ادواردو چگونه به اسلام گرویده، به ایران آمده و با امام خمینی و امام‌خامنه‌ای بیعت کرده و حتی قصد داشته برای تحصیل در زمینه علوم دینی به حوزه علمیه قم برود و در نهایت توسط مافیای صهیونیستی در ایتالیا به شهادت رسیده بود.
حبیب الله کاسه‌ساز قصد داشت تا درباره این موضوع یک فیلم داستانی سینمایی هم تولید کند. اما متأسفانه به بیماری سرطان معده مبتلا شد و در نهایت، روز چهارشنبه 28 تیر، جان ‌به‌جان ‌آفرین تسلیم کرد.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون که اخیراً فصل پنجم سریال «نون.خ» را به تولید رساند درباره اینکه چه سریال جدیدی در دست دارد گفت: در حال حاضر سریال «کندو» به کارگردانی احمدرضا درویش را دنبال می‌کنیم و پیش می بریم.

بیشتر بخوانید؛ احمدرضا درویش: مشکل «رستاخیز» فراتر از گمانه زنی ها است

وی اضافه کرد: فیلمنامه این سریال نوشته شده و آماده است و این روزها توافقاتی برای تأمین منابع مالی سریال در حال انجام است که سازمان صداوسیما بخشی از ماجراست و همچنین استانداری سیستان و بلوچستان نیز بخشی دیگر از این مساله را بر عهده دارد.

تهیه کننده «کندو» درباره زمان تولید این سریال عنوان کرد: با پیشرفت این توافقات امیدواریم امسال این سریال به مرحله تولید برسد.

وی در پایان از ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی خبر داد که خبرها و جزئیات بیشتر آن را به آینده موکول کرد.

سال گذشته علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی درباره ساخت سریالی که قرار است وزارت میراث فرهنگی روی آن سرمایه گذاری کند، به مهر گفته بود: «یکی از سریال‌هایی که قرار است ساخته شود سریال «کندو» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی مهدی فرجی است. این سریال به صورت مشترک بین ما و صداوسیما تولید می‌شود و در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی است. در حال حاضر فیلمنامه آن به نگارش درآمده است و این روزها هم در مرحله پیش تولید قرار دارد.»

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229402 برچسب‌ها اخبار سینما

دیگر خبرها

  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • اجبار دانش آموزان برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • اجباری نبودن لباس فرم برای دانش آموزان
  • غذای پزشکی تولید شد
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • (تصاویر) التماس کودکان فلسطینی برای یک کاسه غذای گرم
  • احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟