Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - دکتر سعيد کلباسي*: ديابت نوع2 و کم‌کاري و پرکاري تيروئيد از شايع‌‌ترين بيماري‌‌هاي مزمن دنياي امروز هستند که بر متابوليسم و سوخت‌وساز بدن تاثير ‌مي‌گذارند. اين بيماري‌‌ها اغلب بدون علامت آغاز مي‌شوند و به‌تدريج اندام‌‌هاي بدن را درگير عوارض کوچک و بزرگ ‌مي‌کنند، مگر اينکه با غربالگري به‌موقع تشخيص داده شوند و تحت‌کنترل و درمان قرار بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يکي از عوارض مهم و آزاردهنده اين دو گروه بيماري، ناتواني و اختلالات جنسي در آقايان و خانم‌‌هاست.

با توجه به افزايش آمار بيماري‌‌هاي متابوليک در جهان، عوارض جنسي ناشي از اين بيماري‌‌ها بيش از هر زمان ديگري در جوامع مشاهده ‌مي‌شود؛ از افسردگي و سردمزاجي گرفته تا زودانزالي و اختلال نعوظ، ديابت و اختلالات تيروئيد ‌مي‌توانند با ايجاد عوارض مختلف زندگي زناشويي افراد را به خطر بيندازند. در ادامه، به بررسي مهم‌‌ترين آثار اين بيماري‌‌ها بر توانايي جنسي و راه مقابله با آن ‌مي‌پردازيم. با ما همراه شويد.


بيماري‌هاي خودايمني تيروئيد مثل گواتر هاشيموتو (کم‌کاري خودايمني) و گريوز (پرکاري خودايمني) شايع‌ترين علت اختلال‌هاي تيروئيد در ايران و جهان هستند. در پرکاري تيروئيد، هورمون تيروئيد بنا به دلايلي بيشتر از مقدار طبيعي ترشح مي‌شود و در کم‌کاري، ميزان ترشح اين هورمون کمتر از حد لازم است. هورمون تيروئيد در متابوليسم و سوخت‌وساز بدن نقش اساسي ايفا مي‌کند، بنابراين افزايش ترشح آن مي‌تواند با علائمي مانند تپش قلب، کاهش وزن، اضطراب، لرزش دست، بي‌خوابي و تعريق همراه باشد، اما کم‌کاري تيروئيد معمولا باعث بي‌حالي، افزايش وزن، افسردگي، افزايش حساسيت نسبت به سرما و... مي‌شود.



کم‌کاري تيروئيد، سردمزاجي و اختلال نعوظ

پرکاري و کم‌کاري تيروئيد هر دو بر مسائل جنسي تاثيرگذارند و مي‌توانند باعث اختلال در روابط زناشويي شوند. کم‌کاري تيروئيد در خانم‌ها معمولا باعث بي‌نظمي عادت ماهانه، لکه‌بيني و کاهش فواصل عادت ماهانه مي‌شود، اما پرکاري تيروئيد عادت ماهانه را به تاخير مي‌اندازد. افراد مبتلا به کم‌کاري تيروئيد معمولا دچار کاهش ميل جنسي و سردمزاجي مي‌شوند. بروز چاقي و علائم افسردگي به دنبال اين بيماري نيز سردمزاجي را تشديد مي‌کند. مبتلايان به اين بيماري بايد از لحاظ هورمون پرولاکتين نيز بررسي شوند زيرا ترشح اين هورمون در کم‌کاري تيروئيد ممکن است افزايش يابد و سردمزاجي و اختلال در نعوظ را تشديد کند.

پرکاري تيروئيد و انزال زودرس

پرکاري تيروئيد اوايل باعث افزايش ميل جنسي مي‌شود اما به‌تدريج با پيشرفت بيماري و بروز علائمي مانند اضطراب، لاغري و... ميل جنسي را کاهش مي‌دهد و مشکلاتي مثل انزال زودرس و اختلال در نعوظ ايجاد مي‌کند. اختلالات جنسي ناشي از بيماري‌هاي تيروئيد باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و افزايش افسردگي و گوشه‌گيري در افراد مي‌شوند، بنابراين حتما بايد با پزشک فوق‌تخصص غدد درميان گذاشته شوند و تحت‌درمان قرار بگيرند.

15 درصد از سردمزاجي‌ها تقصير تيروئيد است!

در زمان قديم، شيوع گواتر (بزرگي غده تيروئيد) ناشي از کمبود يد بسيار بالا بود اما امروزه با يددار شدن نمک مصرفي از آمار ابتلا به اين بيماري کاسته شده و در مقابل، شيوع بيماري‌هاي خودايمني تيروئيد مثل کم‌کاري و پرکاري تيروئيد بسيار افزايش يافته است. درنتيجه امروزه عوارض اين بيماري‌ها از جمله مشکلات جنسي ناشي از آنها بيش از هر زماني در جامعه مشاهده مي‌شود. آمارها نشان مي‌دهند 5 درصد از علل نازايي و بيش از 15 درصد از علل سردمزاجي به مشکلات تيروئيد مربوط است. به همين دليل توصيه مي‌شود تمام خانم‌هايي که با سردمزاجي، اختلال در عادت ماهانه و ناباروري مواجه هستند و تمام آقاياني که دچار اضطراب، تپش قلب، اختلال در نعوظ و انزال زودرس هستند، حتما از لحاظ سلامت تيروئيد مورد بررسي قرار بگيرند.

شايد مشکل از تيروئيد نباشد!

مشکلات جنسي ناشي از کم‌کاري و پرکاري تيروئيد با تنظيم هورمون‌ها و مصرف دارو تحت‌نظر پزشک قابل‌رفع هستند، بنابراين اگر تحت‌درمان مناسب قرار داريد و در عين حال از مشکلات جنسي رنج مي‌بريد حتما بايد علت را پيگيري کنيد و اين مشکلات را صرفا به مسائلي مانند بالا رفتن سن و اختلالات تيروئيد ارتباط ندهيد. شايد علت از مشکلات هورموني ديگر و اختلالات هيپوفيز، هورمون‌هاي فوق‌کليه، پرولاکتين، غدد جنسي، اختلالات خودايمني، استرس‌هاي رواني و سابقه شيمي‌درماني، راديوتراپي و اشعه‌درماني در ناحيه شکم باشد.

از چاقي و ديابت تا افسردگي و ناتواني جنسي

ديابت را مي‌توان به دو نوع1 و 2 تقسيم‌ کرد. ديابت نوع1 اغلب از سنين کودکي آغاز و با تزريق انسولين کنترل مي‌شود. ديابت نوع2 معمولا ارثي است و از حدود 45 سالگي آغاز مي‌شود. در حال حاضر ديابت نوع2 از شايع‌ترين بيماري‌هاي متابوليک جهان محسوب مي‌شود. احتمال ابتلا به اين نوع ديابت با شيوه زندگي افراد ارتباط نزديکي دارد.

متاسفانه امروزه چاقي و اضافه وزن به يکي از معضلات بزرگ جامعه انساني تبديل شده است. در گذشته بيماري‌هايي مانند سل، طاعون، حصبه و ايدز انسان‌ها را دچار وحشت مي‌کردند اما اين روزها بيماري‌هاي غيرواگير مثل ديابت هستند که سلامت جوامع را به خطر مي‌اندازند. هم‌اکنون آمار چاقي و اضافه وزن در ايران به 37 درصد جمعيت مي‌رسد. چاقي نه‌تنها احتمال بروز ديابت را بالا مي‌برد، بلکه باعث ايجاد فشارخون و چربي‌خون بالا و مشکلات قلبي- عروقي نيز مي‌شود. تمام ‌اين بيماري‌ها با عوارضي مانند افسردگي و اختلالات جنسي همراه هستند.

داروها نيز بي‌تقصير نيستند

بيماران مبتلا به ديابت نوع2 اغلب مجبور به مصرف داروهاي متعدد و مختلفي هستند زيرا اين بيماري معمولا با فشارخون و چربي‌خون بالا همراه است. هر يک از اين داروها عوارض جانبي خاص خود را دارند، بنابراين مصرف و تداخل آنها با يکديگر ممکن است بر توانايي و ميل جنسي تاثير بگذارد. البته اين موضوع دليل نمي‌شود فرد مصرف داروهاي خود را کنار بگذارد، بلکه بايد با مراجعه به پزشک فوق‌تخصص غدد، نسبت به تعويض داروها يا مصرف داروهاي جديد اقدام کند.

وقتي آزمايش هورموني لازم است

يکي از مهم‌ترين مشکلات جنسي ناشي از ديابت در آقايان، کاهش ميل جنسي و اختلال در نعوظ است. اين اختلال ممکن است از ابتداي رابطه زناشويي يا اواسط آن ايجاد شود و زن و شوهر را از لحاظ رواني آزار دهد. ترس از اختلال نعوظ حتي باعث مي‌شود فرد از برقراري روابط در آينده خودداري کند، بنابراين درمان و رفع آن از اهميت بالايي برخوردار است. اين افراد بايد از لحاظ هورموني هم بررسي شوند. شايد علت مشکل آنها کاهش سطح تستوسترون و ديگر اختلالات هورموني باشد. خوشبختانه اين اختلالات را مي‌توان به راحتي با تجويز دارو برطرف کرد.

از متخصص مغز و اعصاب و اورولوژيست مشورت بخواهيد

نوروپاتي از عوارض عصبي و مزمن ديابت است که باعث درگيري سيستم اعصاب محيطي و بروز علائمي‌ مانند گزگز و بي‌قراري در پاها مي‌شود. اين عارضه مي‌تواند اعصاب دستگاه تناسلي را هم تحت‌تاثير قرار دهد و باعث ايجاد مشکلات جنسي شود. براي رفع اين مشکلات بايد با متخصص مغز و اعصاب مشورت کرد. مشکلات عروقي نيز مي‌توانند بيماران ديابتي را با اختلالات جنسي مواجه کنند. نعوظ در آقايان ناشي از پر شدن حفره‌هاي خوني در آلت تناسلي است.

حال اگر عروق اين ناحيه بر اثر عوارض ديابت دچار آسيب شده باشند، خون به اندازه کافي وارد آنها نمي‌شود. افرادي که از اين عارضه رنج مي‌برند، معمولا از ميل جنسي کافي و سلامت هورموني برخوردار هستند اما نمي‌توانند به نعوظ کامل برسند. درنتيجه دچار کاهش اعتمادبه‌نفس، مشکلات رواني و سردي در روابط زناشويي خواهند شد. براي بررسي و رفع مشکلات جنسي ناشي از عوارض عروقي ديابت بايد با متخصص اورولوژي مشورت کرد.

مصرف داروهاي تقويت جنسي؛ فقط با اجازه پزشک

اضطراب و ترس از بروز عوارض ديابت يکي ديگر از عوامل مهمي است که باعث ايجاد مشکلات جنسي مثل زودانزالي مي‌شود. اين بيماران بايد براي رفع اضطراب و افسردگي خود حتما از يک روانکاو يا روان‌شناس کمک بگيرند و از روش‌هاي موضعي و فيزيکي جلوگيري از انزال زودرس استفاده کنند. با افزايش زمان انزال، اعتمادبه‌نفس بيمار بالا مي‌رود و نسبت به آينده اميد بيشتري پيدا مي‌کند. درنتيجه به درمان بيماري خود نيز اهميت بيشتري مي‌دهد. براي رفع زودانزالي مي‌توان از دارو نيز استفاده کرد. اين داروها بر هورمون‌ها و دستگاه عصبي بدن تاثيري نمي‌گذارند و فقط به صورت موضعي باعث پرخوني آلت تناسلي و نعوظ مي‌شوند، اما همان‌طور که آلت تناسلي را پرخون مي‌کنند، جريان خون در مغز و قلب را هم افزايش مي‌دهند.

درنتيجه مصرف آنها باعث افزايش ضربان قلب و خطر سکته در افرادي مي‌شود که دچار انسداد عروق هستند. متاسفانه گاهي اوقات افراد از بيماري قلبي- عروقي خود خبر ندارند زيرا بعضي از عوارض ديابت به‌خصوص انسداد عروق، بي‌علامت‌اند. حتي گاهي اين بيماران دچار سکته‌هاي خاموش مي‌شوند. در اين شرايط اگر فرد از دوز بالاي داروهاي افزايش نعوظ استفاده کند در معرض خطر مرگ ناگهاني قرار مي‌گيرد. علاوه براين، افرادي که از داروهايي مثل نيتروکانتين استفاده مي‌کنند نبايد داروي افزايش نعوظ مصرف کنند. به‌طور کلي، مصرف اين داروها در افراد مبتلا به ديابت بايد حتما با اجازه و مشورت پزشک معالج يا پزشک قلب انجام شود.

تاثير مشکلات متابوليک بر رابطه زناشويي

گرچه تصور مي‌رود، مشکلات ميل جنسي زنان اغلب مسائل عاطفي و رواني مانند افسردگي مربوط باشد، اما شواهد فزاينده‌اي به دست مي‌آيد که شماري از مشکلات جسمي زنان ازجمله مشکلات تيروئيد نيز مي‌تواند بر تمايلات جنسي زنان تاثير بگذارند. انواع بيماري‌ها و مشکلات جسمي از ديابت و بيماري قلبي و فشارخون بالا گرفته تا ميزان بالاي کلسترول و سيگار کشيدن و چاقي مي‌توانند بر کارکرد طبيعي جنسي زنان تاثير بگذارند. مشکلات تيروئيدي تشخيص داده نشده هم ممکن است ميل جنسي زنان را مختل کنند و پس درمان مناسب ميل جنسي بهبود پيدا مي‌کند.

تخمين زده مي‌شود تا 10 درصد زنان بالاي 50 درجاتي از کمبود هورمون تيروئيدي داشته باشند و کمبود توليد هورمون تيروئيد يا کم‌کاري تيروئيد شايع‌تر از همه است. گرچه کم‌کاري تيروئيد با يک آزمايش ساده خون قابل‌‌شناسايي است، در بسياري از زنان تشخيص‌ داده نشده باقي مي‌ماند. کم‌کاري تيروئيد ازجمله با احساس خستگي و درد عضلاني، افسردگي و کاهش ميل جنسي بروز مي‌کند.

گرچه ميزان شيوع دقيق مشکلات جنسي ناشي از کم‌کاري تيروئيد در زنان معلوم نيست، به نظر مي‌رسد پس از يائسگي ازجمله شايع‌ترين علل اختلال جنسي در زنان باشد.

از طرف ديگر يک علت اغلب ناديده گرفته‌شده اختلال نعوظ در مردان نيز اختلالات کارکرد غده تيروئيد است. با توجه به اينکه تخمين زده مي‌شود که 10 درصد مردان بالاي 60 سال دچار مشکلات تيروئيد باشند،‌ بسياري از مرداني که در سنين بالا دچار اختلال نعوظ و مشکلات مربوط به آن هستند، ممکن است دچار يک بيماري تيروئيدي باشند که با درمان آن نعوظشان هم بهبود پيدا مي‌کند. هم کم‌کاري و هم پرکاري تيروئيد مي‌توانند باعث اختلال جنسي در مردان شوند.

*فوق‌تخصص غدد و متابوليسم، فلوشيپ ديابت، دانشيار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دیجیاتو در گزارشی نوشت: دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آن‌ها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آن‌ها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آن‌ها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیابت را کاهش می دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت‌ نوع‌ ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آن‌ها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت‌ نوع ۲ در آن‌ها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آن‌ها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت‌ نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگرهای التهابی و اسیدهای چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898672

دیگر خبرها

  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • کاشت الکترود عمقی مغز برای درمان «سندروم لی» یک زن ۲۳ ساله
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند