Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرسشی که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پرسش و پاسخ از مسئولان بازهم بی‌پاسخ ماند و هیچ فردی حاضر به پاسخگویی نبود تنها چیزی که عنوان شد پاس‌کاری‌هایی بود که هر اداره تلاش می‌کرد تا مسئولیت خود را گردن دیگری بیندازد.

به گزارش ایسنا، چند هفته پیش سوءمدیریت این بار دامن آتنای دو ساله‌ای را گرفت که به دور از دغدغه‌های موجود، تنها به فکر بازی و تفریح در کوچه‌پس‌کوچه‌های اسفرورین بود و خبر از سرنوشت تلخی که انتظارش را می‌کشید نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخی همسایگانی که شاهد ماجرا بودند می‌گویند سگ‌ها به آتنا حمله کردند و بعد از این‌که آتنا زخمی شد با کمک شماری از همسایه‌ها سگ‌ها پا به فرار گذاشتند، اما ترس و جراحت این ماجرا به حدی بود که سبب از بین رفتن کودک دوساله‌ اسفرورینی شد.

این ماجرا ما را بر آن داشت تا به‌دنبال پاسخ این پرسش برویم که آیا نمی‌توان برنامه‌ریزی‌هایی در سطح خرد و کلان صورت گیرد تا به این سادگی شاهد از میان رفتن و عزادار کردن خانواده‌هایی نباشیم و علاوه‌بر آن امنیت لازم در سطح شهر فراهم شود؟

«رضا گروسی» مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین می‌گوید: هم‌اکنون افزایش سگ‌های ولگرد در سطح استان به‌ویژه سطح شهرها و روستاهای بزرگ مخل امنیت و آسایش مردم و شهروندان شده و این یک واقعیت غیر قابل‌ انکار است. شهروندان باید توجه کنند آنچه که در خصوص سگ‌های ولگرد مطرح می‌شود سگ‌های بلاصاحب مشکل‌داری هستند که با ظاهر خطرناک از نظر بهداشتی قرار دارند و مردم و شهروندان را دچار مشکل می‌کنند، تا میزانی که توازن حیات‌وحش به هم نخورد جمعیت سگ‌ها باید کنترل شود، چون این توازن از طریق سگ‌های ولگرد به هم می‌خورد و از این‌رو باید با شیوه‌های مصوب و تائید شده‌ای که در کشور به کارگروه ابلاغ‌شده جمعیت سگ‌ها را کنترل کرد.

برخورد و کنترل سگ‌های ولگرد بر عهده‌ی شهرداری است

«سیاوش شمسی‌پور» مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست معتقد است: ساماندهی سگ‌های ولگرد موضوعی است که باید عمیق‌تر به آن توجه شود چون در قانون وظایفی مشخص‌ شده که وظیفه‌ی برخورد و کنترل با شهرداری است. اظهار نظر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در حالی است که «مجتبی منتظری» مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین دراین‌باره می‌گوید: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد دستورالعمل مصوب پاییز 87 سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است که در این دستورالعمل 2 کارگروه ملی و استانی قرار دارد.

«سیدبهمن نقیبی» مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز می‌گوید: ساماندهی سگ‌های ولگرد موضوع بسیار ساده‌ای است که یک کارگروه استانی در این راستا وجود دارد و سیاست‌های کلی در این‌ ارتباط را بر عهده دارد و البته این در حالی است که دامپزشکی در این مجموعه تنها یک عضو ساده‌ است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین توضیح می‌دهد: کارگروه ملی در حجم وزارتخانه و وزارت کشور و با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده دامپزشکی و مدیران مرتبط در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشکیل می‌شود و شهرداری قزوین یک عضو کارگروه استانی است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد ساماندهی سگ‌های ولگرد باید با همکاری چند اداره و سازمان صورت گیرد اما این در حالی است که هر اداره‌ای خود را جدای از این موضوع می‌دانند و تقریباً همه معتقد بر این هستند که باید در کارگروه تصمیم‌گیری شود و نهاد آن‌ها تنها یک عضو معمولی است، این درحالی است که به نظر می‌رسد کارگروه نیز تا حدودی غیرفعال است و با این وصف امروز مشخص نیست تکلیف قطعی سگ‌های ولگرد و خطرناک به‌ویژه در شهرهای اقبالیه، اسفرورین و حتی برخی مناطق منفصل شهری قزوین که بحرانی‌تر است چگونه خواهد بود.

دامپزشکی مجوزی برای صدور اتلاف سگ‌های ولگرد ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار می‌کند: در هیچ جای قانون توضیحی در خصوص صدور مجوز اتلاف سگ‌های ولگرد داده نشده و بنابراین کارگروه‌ها باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

نقیبی می‌گوید: دامپزشکی در مواردی که تشخیص تلف کردن یک حیوان داده شود می‌تواند برای دفن بهداشتی ورود پیدا کند و در صورت تشخیص کمیته تعدادی از آن‌ها به لحاظ نژادی قابلیت ماندن داشته باشد باید واکسیناسیون انجام شود.

نقیبی خاطرنشان می‌کند: در دستورالعملی که در این زمینه وجود دارد تعیین‌شده که اگر سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌شوند تشخیص داده شود که شماری از آن‌ها به‌لحاظ نژاد نباید کشته شوند در این صورت اعضای کارگروه در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی یادآوری می‌کند: دامپزشکی عضو کارگروه مبارزه با حیوانات ناقل هست که در این‌ ارتباط براساس همه وظایفی که برعهده ما قرار داده شود، همکاری لازم را با سایر دستگاه‌ها می‌کنیم.

کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل خروجی اجرایی نداشته است

مدیرکل دفترامورشهری استانداری قزوین تأکید می‌کند: کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در استان فعال‌شده و کارگروه‌های متناظر شهرستانی هم موظف شده‌اند تا جلسات مرتب داشته باشند و مصوبات و سیاست‌گذاری‌هایی که در استان ابلاغ کرده اجرایی و پیگیری کنند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اعضای این کارگروه بنا به هر دلیلی نتوانستند فرآیند مناسبی را تعریف و اجرایی کنند، به ناگاه جمعیت حیوانات و زادوولد آنها افزایش پیداکرده و بنابراین باید شرایط خاصی ایجاد شود.

گروسی می‌گوید: ما طبق یک توافق‌نامه و طرح‌های کارگروه پیش می‌رویم تا جمع‌آوری و زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و غربالگری آن‌ها را در سطح استان داشته باشیم.

وی یادآوری می‌کند: یکی از علل افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و روستاهای بزرگ عدم خروجی اجرایی و کاربردی از جلسات کارگروه بوده است و با توجه به این‌که کارگروه در سال‌های گذشته خروجی مشخصی نداشته برنامه‌ریزی‌شده تا امسال به‌صورت فعال‌تر عمل کند.

وی اضافه می‌کند: برخی سگ‌هایی که رها شدند سگ کار، گله و یا مفید هستند که باید سگ‌های مفید و غیرمفید را تفکیک کنیم و در نهایت سگ‌های غیرمفید را عقیم‌سازی کرده و یا با مرگ با ترحم که در شیوه‌نامه‌های رسمی و تائید شده هم آورده شده آن‌ها را از میان ببریم.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین اعلام می‌کند: اجرای مرگ با ترحم با حضور نمایندگان دامپزشکی، محیط‌زیست و دانشگاه علوم پزشکی اتفاق می‌افتد و سگ‌های مفید جداشده به کمپ‌ها منتقل می‌شود البته باید گفت سگ‌ها مفید نیز به دلایل افزایش قابل‌ملاحظه‌ی سگ‌ها و اختلال در روند زندگی مردم عقیم‌سازی می‌شوند.

گروسی معتقد است: علت عمده و کارشناسی حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها به مدیریت نامناسب پسماند در سطح شهرها برمی‌گردد، چون سگ‌های ولگرد به‌منظور تأمین غذا به داخل شهر هجوم آورده و نداشتن مدیریت زباله‌ها زمینه را برای حضور سگ‌های ولگرد فراهم می‌کند.

سازمان محیط‌زیست وظیفه‌ مستقیمی در ساماندهی سگ‌های ولگرد ندارد

شمسی‌پور اعلام می‌کند: سازمان محیط‌زیست وظیفه‌ی مستقیمی در زمینه‌ ساماندهی سگ‌های ولگرد ندارد و تنها دستورالعمل‌هایی وجود دارد جهت این‌که به چه نحوی سگ‌ها کنترل شود و به هر صورت جمعیت آن‌ها آسیب‌رسان نباشد.

وی ادامه می‌دهد: موضوع مهمی که وجود دارد علت حضور سگ‌های ولگرد در اطراف مراکز مسکونی است که باید به‌صورت ریشه‌ای توجه شود که در این راستا مهم‌ترین عاملی که باعث جذب این حیوانات به مناطق مسکونی و اطراف مناطق مسکونی می‌شود عدم مدیریت پسماندها است.

شمسی‌پور معتقد است: حضور و وجود انواع و اقسام زباله‌ها که درصد بالایی مواد غذایی در آن وجود دارد سبب می‌شود تا حیوانات جذب مناطق مسکونی شوند بنابراین زمانی که به‌آسانی غذا در اطراف مناطق مسکونی و در دسترس قرار داشته باشد جمعیت حیوانات در مناطق مسکونی افزایش پیدا می‌کند.

در کارگروه استان باید محل‌هایی برای نگه‌داری حیوانات شناسایی شود

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین می‌گوید: در کارگروه حیوانات ناقل 16 نفر اعضا حضور دارند که باید 3 تصمیم اساسی گرفته شود در ابتدا محل‌هایی را در استان به‌عنوان کمپ نگهداری حیوانات مشخص کنند که ممکن است با توجه به وسعت استان و پراکندگی شهرهای استان چند نقطه در نظر گرفته شود.

وی توضیح می‌دهد: انتخاب پیمانکار مناسب و انتخاب قیمت برای هزینه‌های هر قلاده نیز از دیگر پارامترهایی است که باید در کارگروه استان مشخص شود بر اساس آن شهرداری‌ها بخشداری‌ها و دهیاری‌هایی که درواقع این پیمانکار با آن‌ها کار می‌کند قلاده‌های سگ را جمع‌آوری و تحویل کمپ‌ها دهند.

منتظری تصریح می‌کند: با توجه به این‌که در استان سیاست‌گذاری درست و خروجی مناسبی در کارگروه نداشته‌ایم 3 پارامتر در نظر گرفته‌شده محقق نشده و بنابراین آشفتگی‌هایی وجود دارد و هرکسی به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، ساماندهی سگ‌های ولگرد مسأله‌ای است که شاید در نگاه اول به‌ظاهر غیر مهم تلقی شود اما می‌تواند تأثیرات مخرب و گاهاً غیرقابل‌جبران در جامعه به همراه داشته باشد بنابراین نیاز است تا مسئولان مرتبط توجه بیشتری در این حوزه داشته باشند تا شاهد چنین حوادث دردناکی در جامعه نباشیم. در شرایط فعلی باوجود تعریف شدن ساز و کارهای مشخص برای برطرف کردن مشکل سگ‌های ولگرد، به نظر می‌رسد در مرحله اجرای کار و فاز عملیاتی تعلل صورت می‌گیرد و دستگاهی به‌صورت مشخص مسئولیت اصلی را برعهده نمی‌گیرد. همین امر نشان می‌دهد که هم در ساز و کار و هم در اجرای طرح اشکال بنیادین وجود دارد که یا به تصمیم‌گیری منجر نمی‌شود و یا تصمیم‌گیری‌ها عملیاتی نمی‌شوند.

گزارش از «طهورا قلی‌پور برزگر» خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۴۱۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضا اطری مسئول ورزش و جوانان رودبست شد

رضا اطری قهرمان کشتی آزاد جهان و آسیا به عنوان مسئول نمایندگی ورزش و جوانان بخش رودبست شهرستان بابلسر منصوب شد.

آئین معارفه رضا اطری با حضور اسماعیل زاده بخشدار رودبست، احمدپور رئیس شورای شهر هادی شهر، ملک تبار رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بابلسر در سالن اجتماعات بخشداری رودبست برگزار شد.

در این آئین ضمن تقدیر و تشکر از جواد علی پور، مسئول سابق نمایندگی ورزش و جوانان بخش رودبست، رضا اطری از قهرمانان نامدار کشتی آزاد ایران و جهان به عنوان مسئول جدید ورزش و جوانان این بخش معرفی شد.

رضا اطری، ۳۰ ساله، دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی است و کارمند رسمی وزارت ورزش و جوانان است.

مدال نقره سال ۲۰۲۲ قهرمانی جهان در بلگراد، مدال طلای جام جهانی ۲۰۱۶ لوس آنجلس، مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ شی آن، مدال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ دهلی نو جزو افتخارات رضا اطری است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • سگ‌های ولگرد معضل این روزهای سنندجی‌ها/زوزه‌هایی که دلهره آفرینند
  • لحظات حمله سگ‌های ولگرد به سه کودک
  • رضا اطری مسئول ورزش و جوانان رودبست شد
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود