Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:39:47 GMT

اولین روستای کاندیدای ثبت جهانی ایران بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۴۵۵۳۵

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از «کلپورگان» به‌عنوان نخستین روستای کاندیدای ثبت جهانی صنایع دستی و کارگاه سفال آن دیدن کردند و در جریان چگونگی فعالیت زنان سفالگر این روستا قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، غدا هیجاوی - رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی - بعد از دیدن روستای کلپورگان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که کلپورگان را دیدم، اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر این روستا ثبت جهانی شد، چه اقداماتی می‌توانید برای زنانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، انجام دهید؟

درویش نارویی - فرماندار سروان - در پاسخ به هیجاوی گفت: ما به‌عنوان مسؤولان استان سیستان و بلوچستان دغدغه داریم و برای حفظ این میراث از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، کما این‌که اقداماتی هم برای ماندگاری این صنعت انجام داده و اعتبارات قابل توجهی به کلپورگان اختصاص داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: حدود یک میلیارد تومان هزینه کردیم تا شرایط حضور گردشگر و انگیزه برای صنعتگران ایجاد کنیم. شرایط امروز سفال کلپورگان با چند سال پیش متفاوت است و جهشی در راستای رونق این منطقه ایجاد شده است. بازاریابی‌هایی نیز انجام شده تا سفال کلپورگان در دیگر استان‌ها و کشورهای مختلف به فروش برسد.

وی افزود: این اتفاق و حفظ مظهر فرهنگی، برای مردم مهم است. به همین دلیل، از شما به خوبی استقبال کردند. ما نیز موظفیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم. اگر شما با ثبت جهانی روستای کلپورگان موافقت کنید، تردید نکنید که ما نیز هر کاری از دست‌مان برآید، انجام می دهیم.

کامبیز مشتاق گوهری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان - نیز اظهار کرد: حدود یک‌ماه است که تلاش کرده‌ایم تا کارگاه سفال کلپورگان را راه‌اندازی و دوباره آن را مدیریت کنیم. بنابراین اراده‌ای جدی برای این کار داریم.

او گفت: نمایندگان مردم این منطقه در مجلس نیز می‌دانند که ما برای انجام این کار تا چه اندازه مبارزه کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که ما اراده‌ای جدی برای انجام این کار داریم. خوشبختانه با اجماعی که بین مقامات وجود داشت، انحصار کارگاه سفال کلپورگان که پیش از این در اختیار یک نفر بود، شکسته و به این اتفاق منجر شد.

محمد باسط درازهی - نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس - نیز از اختصاص بودجه خاصی به کلپورگان خبر داد و گفت: البته که کلپورگان برای ما مهم است و برای ارتقای سفال کلپورگان تلاش خواهیم کرد. بسیاری معتقدند ایران، کشور خطرناکی است، اما این‌طور نیست و ایران، مردم مهربانی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۴۵۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • جایگاه هشتم نماینده ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • بررسی وضعیت دوومیدانی‌کاران ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک