Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گسترش جمعيت و فشردگي شديد زندگي شهرنشيني موجب شده است که شهرها به محيط‌هاي مواجه با چالش‌هاي جديد اجتماعي تبديل شوند. به طوري که امروزه سهم مهمي از فضاي پر حجم و التهاب اطلاع‌رساني انباشته از اخبار خشونت‌هاي اجتماعي در شهرها و به ويژه در کلانشهرهاست و خشونت و مظاهر آن به يکي از مهم‌ترين مسائل شهرها تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متأسفانه اين روزها چشم و گوش ما با اتفاقات عجيب و رقت‌انگيزي چون قتل يک دختر نوجوان معصوم، يا خشونت در مترو و معابر شهري بسيار آشناست. خشونت پديده‌اي است که بيش از هر چيز امري اجتماعي است.
تحليل شهر به عنوان يک سازه اجتماعي، موضوع خشونت شهري را براي مديريت شهرها به يک مأموريت اخلاقي، اجتماعي و نوع‌دوستانه تبديل مي‌کند. از اين منظر افزايش شاخص‌هاي خشونت اجتماعي يک چالش جدي براي حيات شهرنشيني به شمار مي‌آيد و بنابراين به يکي از مأموريت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مديريت شهري مبدل شده است.
از اين نظر و فارغ از مباحث اساسي ضرورت مديريت يکپارچه شهري، موضوع تأمين امنيت اجتماعي، رواني و فيزيکي شهروندان کلانشهر تهران و کاهش جرايم و خشونت‌ها يک دستور کار مهم و هميشگي براي مديريت شهري و سازمان‌هاي امنيتي و انتظامي اين کلانشهر به شمار مي‌آيد.
پيدايش و رشد خشونت شهري محصول برهم کنش عوامل مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است و آنچه اجمالاً مي‌توان گفت رشد نامتوازن و سريع شهري، توزيع نامتعادل فرصت‌ها و منابع و ناکارآمدي عوامل فرهنگي و اجتماعي و سياست‌هاي نادرست فرهنگي و اجتماعي برخي از عوامل کلان آن به حساب مي‌آيند.

از اين نظر بخش مهمي از اسباب و موجبات خشونت شهري، ممکن است، بيرون از اراده افراد و در درون ساختارهاي کلان فرهنگي، اجتماعي و مديريتي خفته باشند. اگر با چنين تناسبي از عوامل پيدايش و رشد خشونت شهري موافق باشيم، در آن صورت مسئوليت دستگاههاي عمومي، مديريت‌هاي شهري و دولت در اين خصوص کمتر از آسيب‌ديدگان اين رخدادها نيست.

پيامدها و عواقب رشد خشونت شهري نيز به تمام شرکا و ذينفعان محيط اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي شهر بازمي‌گردد. شهر نياز به ترويج مهرباني، مدارا و شکيبايي فرهنگي و اجتماعي دارد و نهادهاي شهري و سازمان‌هاي عمومي، غيردولتي و مردم‌نهاد در ترويج مباني و مظاهر زندگي توأم با مدارا و آرامش مسئوليت‌هاي مضاعف دارند.

سنت‌هاي پرشمار مذهبي و پويش‌هاي اجتماعي که لبخند، صبوري، صميميت، مهرباني و ياوري را ترويج مي‌کنند، اين ظرفيت را به خوبي دارا هستند که به اشکال مناسب و کارآمدي از کنش‌هاي اجتماعي و اقداماتي تعريف شوند که شهرداري مي‌تواند از آنها مراقبت و پشتيباني کند. به عنوان نمونه، شبکه سراهاي محله، مي‌توانند در موضوع بر طرف ساختن آسيب خشونت شهري فعال شوند.

در حالي که برخي نهادهاي اجتماعي که در محيط‌هاي سنتي کارکردهاي مبارزه با خشونت را عهده‌دار بودند، نظير همنشيني‌هاي فاميلي و هم‌محله‌اي‌ها و نيز دورهمي‌هاي معتمدان و ريش‌سفيدان محلي براي شناسايي و حل و فصل مسائل و اختلافات محلي، يا از ميان رفته‌اند و يا در شرايط موجود اجتماعي کارآمدي خود را از دست داده‌اند. سازوکار سراهاي محله تا حدودي مي‌توانند اين خلأ کارکردي را پر کنند.

سازمان‌هاي مردم‌نهاد، سراهاي محله و شوراياري‌ها برخي از سازمان‌هاي اجتماعي شهري هستند که از طريق بازتعريف مأموريت‌هاي خود مي‌توانند در چارچوب رويکرد اجتماعي و فرهنگي به حل و فصل مسأله خشونت‌هاي شهري کمک کنند.

علاوه بر اين مديريت شهري در دوره پيش رو بايد با قيد فوريت به بررسي، تصويب و پيگيري اجراي سازوکارها و اقدامات جديد و جايگزين براي کنترل و اصلاح مسأله خشونت شهري در تهران بپردازند.
*منتخب شوراي پنجم
منبع: روزنامه ايران 03/05/1396
پژوهشم**1197**



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۱۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها

به گزارش همشهری، این شهر هم‌اکنون از سامانه‌های روسطحی و زیرسطحی بسیاری برخوردار است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله مشخصی دارد. در چنین شرایطی مدیریت شهری برای توسعه زیرساخت‌های ترددی شهر در ۲جبهه تلاش می‌کند. در اتوبوسرانی از یک سو با اتکا به تولید داخل، کار سفارش اتوبوس‌های نو را به مراحل اجرایی رسانده و از سوی دیگر با طرف خارجی قرارداد تامین اتوبوس‌های برقی جدیدی را منعقد کرده که می‌تواند آینده‌ای روشن برای تردد اتوبوسی شهر در پی داشته باشد.

در بخش مترو نیز قرارداد تامین واگن به مراحل اجرایی پیش‌پرداخت نزدیک شده و تعداد واگن نیز افزایش یافته است. به این ترتیب مدیریت شهری ششم وارد میدان شده تا حمل‌ونقل تهران را طی زمان مشخصی کاهش دهد. البته مخالفان داخلی و تحریم‌های خارجی هریک تلاش می‌کنند به‌نحوی مدیریت شهری را از ریل خارج کنند اما تیم شهرداری تهران همچنان در ۴جبهه در حال مقابله با مشکلات است.

کد خبر 848642 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها موتور و موتور سوار اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس حمل و نقل شهری مترو تهران

دیگر خبرها

  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • استفاده از نظرات نخبگان سرلوحه کار شورای شهر قزوین است
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • شهر و حیات مدنی