Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: با نگاه اجمالی به دانشگاه‌ها در می‌یابیم در حوزه علوم انسانی و هنر با بحران‌های جدی روبه‌رو هستیم و رسالت اصلی مراکز علمی که تولید اندیشه است به فراموشی سپرده شده و دلخوش به یک قالب ظاهری شدیم که در ارقام و اعداد نشان می‌دهد ما اساتید بزرگی داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید سرسنگی در آیین رونمایی از نخستین شماره دوره جدید مجله «برگ فرهنگ»، فصلنامه مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، که عصر دوشنبه دوم مردادماه در باغ موزه نگارستان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: بهانه این ضیافت فرهنگی ازسرگیری انتشار مجله "برگ فرهنگ" است که سال‌ها پیش به همت تعداد زیادی از همکاران ما در دانشگاه تهران پایه‌گذاری و پس از انتشار چند شماره به مدت شش سال، متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اظهار تاسف از آفت‌های پیش‌روی حوزه فرهنگ گفت: مسیر تولید فرهنگی در کشور مسیر مستمری نیست. با سختی شروع می‌کنیم و به‌آسانی متوقف می‌کنیم.

دکتر سرسنگی درخصوص دوره جدید انتشار مجله "برگ فرهنگ" گفت: این مجله در گذشته سعی داشته تبدیل به یک مجله علمی پژوهشی شود که استنباط ما این بود که امروزه مجلات علمی پژوهشی در حوزه مطالعات فرهنگی کاربرد چندانی ندارند. بنابراین تلاش شد مجله "برگ فرهنگ" از این قالب فاصله بگیرد و با اضافه کردن گفتگوهایی با صاحب‌نظران و مقالات دارای اندیشه، ارتباط بیشتری با مخاطبین خود برقرار کند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ارتباط با موضوع شماره نخست مجله برگ فرهنگ نیز چنین گفت: در خصوص آینده آموزش عالی دغدغه‌های جدی وجود دارد و اولین شماره برگ فرهنگ به بحث کاربرد دانشگاه اختصاص یافته است و اینکه دانشگاه‌های ما در زمان حاضر چه وظیفه و رسالتی دارند و چگونه باید عمل کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما حتی حاضر نیستیم از تجربیات جدید غربی‌ها که پایه گذار نهاد دانشگاه هستند، استفاده کنیم، گفت: حرف‌هایی را در حوزه نظر در آموزش عالی تکرار میکنیم که کشور های غربی سال‌هاست از آن گذشته‌اند و به نظرات جدید رسیده‌اند.

دکتر سرسنگی تاکید کرد: نظام آموزش عالی دوستان ما را به سمت هدایت می‌کند که برایشان مهم نیست از این مقاله و کتاب چه نتیجه ای حاصل می‌شود و فقط به ظاهر توجه می‌کنند. معیار هایی را جایگزین کرده ایم که قرار است ممتازان نسل ما را معرفی کند که با ممتازان نسل قبل اساتیدی مانند دکتر شفیعی کدکنی دکتر گرجی قابل مقایسه نخواهند بود.

در ادامه، دکتر عباس کاظمی، عضو شورای سیاست‌گذاری مجله "برگ فرهنگ"، گفت: امروزه، نگاه جوان به دانشگاه، مکانی برای رشد علمی و فرهیختگی نیست بلکه دانشگاه را مکانی برای توجیه وضع موجود خود می‌داند که می‌تواند کار نکند، مسئولیت اجتماعی نداشته باشد و همچنان دانشجو باشد.

دکتر کاظمی جوان امروز را ناامید از دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه یک جامعه است و دچار مسائل گسترده و نیازمند پژوهشگرانی است که مشغول مطالعه مسائل این جامعه بشوند. در قدیم دانشگاه حلال مسائل جامعه بود اما امروزه خود نیازمند توجه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به خطرها و مشکلات پیشِ‌رو گفت: ما با شکاف‌های اجتماعی و تضادهایی مواجهیم که خود دانشگاه آن را ایجاد می‌کند و هویت دانشجویی در معرض خطر است. گروه عظیم فارغ‌التحصیلانی که به بحث حق‌التدریس روی می‌آورند یکی از معضلات نظام آموزش عالی هستند. آنها جنبشی را در دانشگاه ایجاد می‌کنند که جنبش‌های دانشجویی را گسسته و مسائل دانشگاه را عمیق‌تر می‌کند.

در این مراسم، دکتر حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اظهار خرسندی از انتشار دوباره مجله "برگ فرهنگ" گفت: دانشگاه محلی است برای حل مسئله و در کشور ما هم این‌گونه بوده است. اما لاجرم وقتی در مدت زمان کوتاهی فربه می‌شود و از 250 مرکز آموزش عالی به 2800 مرکز در طی ده سال می‌رسد، فرآیند پیچیده‌ای رخ می‌دهد و آن کمّی‌شدن و کمّی‌گرایی در آموزش عالی است.

وی افزود: با این حال و با در نظر گرفتن همه فراز و نشیب‌ها نباید فراموش کنیم که دانشگاه و دانشگاهیان حلال مسائل کشور هستند و کشور ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو است که اگر دانشگاهیان نبودند، اوضاع از این هم بدتر می‌شد.

وی دانشگاه را منشأ امید و تفکر و عقلانیت و چراغ روشن جامعه دانست و خاطرنشان کرد اگر این چراغ خاموش شود جامعه مایوس خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در حکمی دکتر حسن بختیاری را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب کرد.

دکتر حسن بختیاری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان است.

در این حکم آمده است: خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید، در این راستا و باتوجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان "سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند" منصوب می‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه کنید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فساد ستیز و عدالت محور و با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید.

توفیق جنابعالی و همکاران محترمتان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

به گزارش مهر، پیش از این دکتر آرش خجسته ریاست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند را برعهده داشت.

کد خبر 6090875

دیگر خبرها

  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد