Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب مردم در شورای پنجم ضمن اشاره به حاشیه‌های زیاد پیرامون انتخاب شهردار شانزدهم، گفت: یک دوره بسیار طولانی شهردارانی بر سرکار بودند که عملکرد شفافی نداشتند، پس اینکه شهردار چه کسی باشد و چگونه با این موضوع برخورد کند برای مردم اهمیت زیادی دارد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ حجت نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه یکی از دلایل وجود حاشیه زیاد در ارتباط با انتخاب شهردار شانزدهم حساسیت بسیار بالای مردم نسبت به این امر است، گفت: یک دوره بسیار طولانی شهرداران اصولگرا «از سال 82 تا 96» روی کار بودند که عملکرد شفافی نداشته‌اند و جامعه نگران محل هزینه‌های صرف شده بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس برای مردم مهم است که شهردار چه کسی است و چه برخوردی در ارتباط با این موضوعات می‌کند. با توجه به اینکه طی 14ساله گذشته شائبه‌هایی درباره درآمدها و هزینه‌ها وجود داشته، مردم دوست دارند که زودتر درباره این موضوعات اطلاع پیدا کنند.

این عضو شورای پنجم با اشاره به مشکل اصلی شورای اول که به اعتقاد او نبود انسجام میان اعضا و نبود تعامل میان شورا و شهردارانی که در آن زمان روی کار آمدند بوده است، ادامه داد: این برای دومین بار است که شورا تماما اصلاح‌طلب شده است. دفعه اول در شورای اول همه اصلاح طلب بودند که البته شورای خوش اقبال و خوش فرجامی نبود و مردم می‌ترسند که سرنوشت این شورا هم مشابه شورای اول شود و به همین دلیل اینکه شهردار چه کسی است و تا چه اندازه با شورای شهر تعامل دارد، برای مردم اهمیت و حساسیت بسیار بالایی دارد.

نظری اضافه کرد: انتخابات اردیبهشت 96 مشخص کرد که مردم در این برهه از زمان به جریان مقابل اصلاحات رای تمایل ندارند و نقطه قابل توجه این است که فاصله نفر آخر لیست امید در انتخابات مجلس با لیست اصولگرایان 70هزار رای بود اما فاصله نفرآخر لیست امید انتخابات شورای شهر در تهران با نفر آخر نفر اصولگرایان بیش از 408هزار رای بود و این پیام بسیار معنا داری برای جناح مقابل دارد.

به گفته این کارشناس شهری، همراهی شورای شهر، مجلس و دولت شرایط را قدری ویژه کرده است و دیگر شاید شورای شهری‌ها بهانه‌ای برای عملکرد ضعیف نداشته باشند. مجلس، دولت و شورا باید سعی کند تا منویات مردم را به درستی پیش ببرند.

او با بیان اینکه شورای پنجم روند و ساختار خاصی برای انتخاب شهردار دارد، ادامه داد: در دوره‌های قبل چنین فرآیندی وجود نداشته و اگر هم فرآیندی وجود داشت به این شکل نبوده است. شورای پنجم سعی کرده مردم را تا حد زیادی در جریان جلسات قرار بدهد و البته داشتن فرآیند و روند به همان اندازه که خوب است خود گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرد و در نتیجه انتخاب شهردار آینده تهران را گاهی چالش برانگیز می‌کند.

نظری در پاسخ به این سوال که شورای پنجم باید چگونه پاسدار اعتماد مردم به خود باشد، گفت: بعد از اعتمادی که مردم تهران به انتخاب لیست امید کردند طبیعی است که این دوره شورای شهر و شهرداری به شدت در آینده کشور و شهر تهران تاثیر گذار باشند. از انتخابات شورای شهر دوم روند شکست اصلاح طلبان شروع شد. عملکرد شورای شهر اول و شهرداران به مذاق مردم خوش نیامد و دلیل اصلی این موضوع هم اهتمام ویژه آن‌ها به بحث‌های سیاسی به جای توجه به مسائل شهری بود.

او اضافه کرد: در انتخابات شورای شهر دوم با وجود تعداد زیاد داوطلبان اصلاح طلب اما در عین حال تعدد لیست‌های اصلاح طلبانه باعث شد جناح اصولگرا بیش‌ترین رای را بیاورد. در ادامه مجلس هفتم و بعد انتخابات 84 هم اصلاح طلبان شکست خوردند تا اینکه بالاخره در سال 92 بار دیگر جامعه به اصلاح طلبان اقبال کرد.

به گفته این منتخب مردم در شورای پنجم، باتوجه به نحوه روی کار آمدن اعضای شورا، باید دقت کرد که مجموعه‌ای که متولی مدیریت شهری شده امکان ندارد که سیاسی نباشد اما اولویت باید مدیریت امور شهری باشد و در نتیجه باید از سیاست‌زدگی دوری و پرهیز شود. شهردار آینده باید علاوه بر سابقه و تخصص فنی در حوزه‌های عمرانی، حداقلی از بینش لازم در حوزه‌های مختلف شهری از جمله آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و مواردی از این دست داشته باشد که این موضوع را تا حدی می‌توان از فعالیت‌های پیشین یا تخصص آکادمیک افراد متوجه شد.

نظری با بیان اینکه این موضوع و انسجام اعضای شورای شهر قطعا در استمرار امیدواری مردم اثرگذار خواهد بود، گفت: به نظرم اعضای شورای شهر اگر می‌خواهند اعتماد مردم را از دست ندهند باید از پافشاری روی مصادیق پرهیز شود و به جای واگرایی باید به سمت همگرایی حرکت شود. زمانی که مردم احساس کنند مشکلات و مسائل آن‌ها بیش‌تر از دغدغه‌های حزبی مورد توجه نمایندگان‌شان است، به طور طبیعی بیش‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنند. الحمدلله تا این لحظه فضای شورای پنجم کاملا در راستای حفظ اعتماد مردم و توجه به مطالبات جامعه بوده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه شورای پنجم در بحث اطلاع‌رسانی می‌تواند موفق عمل کند نیز گفت: در انتخابات اخیر، برخی کنشگران سیاسی و مدنی زمانی که نتوانستند در لیست قرار بگیرند، لیست‌های موازی ایجاد کردند و لیست امید علاوه بر لیست خدمت، با دیگر لیست‌های مختلف اصلاح طلبان نیز در حال رقابت بود. البته از آن جایی که مردم و جامعه مدنی ما از کنشگران سیاسی به‌روزتر و باذکاوت‌ترند، هوشمندانه عمل کردند و به جریانی که مخالف انسجام و انشقاق برانگیز بودند نه گفتند.

نظری اضافه کرد: به همین دلیل جامعه سیاسی و جامعه مدنی ما کمک کند تا اتفاقات خوبی در حوزه رسانه‌ای و روابط عمومی بیافتد. با وجود اینکه مردم ممکن است در جلسات به طور فیزیکی حضور نداشته باشند اما به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم که مردم هم بتوانند از جزییات جلسات مطلع شوند.

او گفت: طبق روند شورای چهارم روز سه‌شنبه جلسات علنی و روز یکشنبه جلسات علنی بدون حضور خبرنگاران! بود که البته فکر می‌کنم این روند نوعی بازی با کلمات بوده است. چون عملا روزهای یک‌شنبه جلسات غیرعلنی برگزار شده است. بنا بر پیشنهادی که خود بنده دادم قرار شد در این خصوص تصمیم‌گیری شود، سالنی در ساختمان شماره ۲ شورای شهر برای پوشش ویدئو کنفرانسی جلسات شورای شهر آماده شود تا هرکدام از شهروندان که علاقه‌مند هستند، در جریان روند جلسات قرار بگیرند. به نظرم با توجه به ترکیب شورای پنجم، آینده خوبی از نظر ارتباط مستمر و بهینه میان مردم و شورای شهر برقرار خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۳۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است ولی برای تعطیلی، مالیات را بهانه می‌کنند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سپهر مهرابی، کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت شفافیت مالی در جریان کالا و خدمات  به بازارنیوز گفت: شفافیت مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی برای دولت به منظور نظارت و تنظیم مؤثر جریان کالا‌ها و خدمات ضروری است.

وی افزود: شفافیت در زنجیره ارزش، امکان ارزیابی شفاف درآمد، هزینه‌ها و سود را فراهم می‌کند و دولت را قادر می‌سازد تا از رعایت مالیات اطمینان حاصل کند و از فرار مالیاتی جلوگیری کند. پیاده سازی سیستم‌های صورتحساب الکترونیکی، مانند سامانه مودیان، نقش اساسی در ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند. در همین رابطه نیز از دی ۱۴۰۲ همه مشاغل باید به سامانه مودیان متصل شوند.

مهرابی در ادامه با اشاره به لزوم شفاف شدن طلافروشان با پیوستن به سامانه مودیان گفت: یکی از بخش‌هایی که در برابر شفافیت مقاومت نشان داده، صنف طلافروشان است که هنوز هم به طور کامل به این سامانه متصل نشده‌اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنف طلافروشان اغلب در شرایط غیرشفاف فعالیت می‌کنند، فاکتور‌هایی با اجزای نامشخص و بدون شفافیت نیز صادر می‌کنند و به دنبال دور زدن قوانین در فرار از پرداخت مالیات هستند. طلافروشان در صورت اتصال به سامانه مودیان و شفافیت باید اجزا مختلف فاکتور را برای مردم اعلام کنند و صورتحساب‌های الکترونیکی با قالب مشخص و ریز جزئیات به مشتری و سامانه مودیان صادر کنند که درآمد، هزینه و سود آن‌ها را به طور دقیق منعکس کند.

وی افزود: با اتصال به سامانه مودیان، طلافروشان ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر سود و دستمزد فروش خود خواهند بود.


مهرابی در ادامه با اشاره به دلیل مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی اظهار کرد: مقاومت طلافروشان در برابر شفافیت مالی ناشی از عدم تمایل آن‌ها به افشای درآمد واقعی و ترس از دست دادن فرصت‌های احتمالی فرار مالیاتی است. با اتصال به سامانه مودیان، دیگر امکان دور زدن مردم در اخذ هزینه بیشتر و همچنین فرار از پرداخت مالیات واقعی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در بیان مشکل اصلی طلافروشان، گفت: طبق اعلام برخی افراد در درون صنف طلافروشان، مسئله جنجال دوباره آنها و بستن مغازه‌ها، اصلا سامانه مودیان نیست، بلکه اعلام و شفافیت دارایی‌ها برای مقابله با قاچاق در سامانه تجارت دلیل اصلی مخالفت‌های این صنف است، اما برای اینکه این موضوع را توجیه کنند؛ اعلام می‌کنند که سامانه مودیان و اخذ مالیات بیشتر، دلیل مخالفتشان است.

مهرابی در پایان گفت: مشخصا شفافیت دارایی‌ها در سامانه جامع تجارت، مسئله اصلی طلافروشان است که مالیات را بهانه می‌کنند، ولی در هر صورت پیوستن به هر دو سامانه مودیان و سامانه تجارت الزاما باید صورت پذیرد و امکان دور زدن شفافیت دارایی‌ها و تراکنش‌ها از این پس وجود نخواهد داشت.


پایان پیام//

برچسب ها: مالیات طلافروشان ، طلا ، طلافروشان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9u

دیگر خبرها

  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • پیش‌بینی هزینه ۴۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه مناطق حاشیه شهر
  • محسن تویسرکانی، به سمت شهردار کرمان منصوب شد
  • ضرب‌العجل به شورای شهر کنگاور برای تعیین شهردار
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد