Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک کارشناس مسائل بين الملل گفت: تحريم‌هاي اخير آمريکا عليه ايران نقض روح کلي برجام که در مقدمه اين توافقنامه و بر ضد مواد 29، 31 و 33 که بر همکاري با ايران تاکيد شده، است و اين تحريم‌هاي جديد ناقض متن برجام نيز تلقي مي‌شود.

حسن بهشتي‌پور کارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري فارس،‌ با اشاره به اذعان رئيس‌جمهوري مبني بر نقض برجام بودن تحريم‌هاي اخير آمريکا عليه ايران اظهار داشت: واقعيت اين است که آمريکا بدعهدي کرده به دليل اينکه رويکرد مورد اشاره در برجام همکاري بين ايران و گروه 1+5 است نه اينکه مجدداً به بهانه‌هاي جديد يکسري از تحريم‌ها وضع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: من بارها اين را گفته‌ام که تحريم‌هاي وضع شده توسط آمريکا به دليل اينکه ما اصولا رابطه‌اي با آمريکا نداريم اثري بر ايران نخواهد گذاشت.
به اعتقاد کارشناس مسائل بين‌الملل تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران فضاي بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري در ايران را مسموم مي‌کند و اخبار منفي براي سرمايه‌گذاري در ايران تلقي مي‌‌شود و بانک‌هاي بزرگ را به احتياط کردن براي ورود به بازار ايران وادار ميکند؛ بنابراين تحريم‌هاي اخير آمريکا از اين حيث بايد جدي گرفته شود و برخورد جدي هم صورت دهيم. اما اصل اين تحريم‌ها اثري بر ما نخواهد داشت.
بهشتي‌پور در همين زمينه افزود: تحريم‌هاي اخير آمريکا از سوي اتحاديه اروپا، چين، روسيه، هند،‌ کره جنوبي و ژاپن که طرف تجاري اصلي با ايران هستند برخلاف گذشته از اين تحريم‌ها پشتيباني نخواهند کرد.
وي يادآور شد: ما قبل از توافق برجام 6 قطعنامه سازمان بين‌الملل و 12 برنامه شوراي حکام عليه ايران بود و PMD و ادعاهاي مربوط به تلاش ايران براي سلاح هسته‌اي همه به وسيله آژانس بين‌المللي هسته‌اي کنار گذاشته شده و پرونده آن کاملاً بسته شده است. لذا جنبه‌هاي حقوقي که امريکا به وسيله آن ديگر کشورها را براي همراهي با خود صورت مي‌داد الان وجود ندارد.
کارشناس مسائل بين‌الملل تاکيد کرد: وضع اين تحريم‌ها از سوي امريکايي‌ها و در داخل خود آمريکا لازم‌الاجرا است که البته ايران هم مبادلات چنداني با آمريکا ندارد اما ما بايد به دليل تاثير اين تحريم‌ها در فضاي بين‌المللي موضوع را پيگيري کنيم.
بهشتي‌پور معتقد است که تحريم‌هاي ايالات متحده آمريکا عليه ايران نقض روح کلي برجام که در مقدمه اين توافقنامه و بر ضد مواد 29، 31 و 33 که بر همکاري با ايران تاکيد شده، است و اين تحريم‌هاي جديد ناقض متن برجام نيز تلقي مي‌شود به عبارتي تحريم‌هاي جديد آمريکا هم نقض روح و هم متن برجام است چرا که يکسري تحريم‌هاي جديد را وضع مي‌کند.
وي با تاکيد بر اينکه امروز آن حجم از تحريم‌هاي بي‌سابقه‌اي که در تاريخ بشريت بي‌سابقه بود عليه ايران وجود ندارد، گفت: امروز نزديک به 911 تحريم‌ نقض شده است اما هنوز 250مورد تحريم که انواع و اقسام موضوعات را شامل مي‌شود وجود دارد. بنابراين بايد اين تحريم‌هاي جديد آمريکا که هنوز نهايي هم نشده را جدي بگيريم.
کارشناس مسائل بين‌الملل بر اين باور است که ايران بايد تحريم‌هاي جديد آمريکا را هم در سطح بين‌المللي و هم در سطح قوانين داخلي خود پيگيري کند و هم به صورت دوجانبه براساس عهدنامه مودتي که بين ايران و آمريکا بوده شکايتي را تنظيم و بيان کند که اين تحريم‌هاي جديد ناقض عهدنامه برجام است.
بهشتي‌پور تاکيد کرد: ما از رسانه‌ها انتظار داريم که برجام را زير سوال نبرند چرا که برجام سندي است که شوراي عالي امنيت ملي آن را تاييد کرده و اعتراض ما بايد امروز به سمت آمريکايي‌ها باشد که چرا آمريکايي‌هاي آن را اجرا نمي‌کنند.
وي اضافه کرد: اينکه برجام را زير سوال ببريم کار خوبي نيست چرا که ما اين سند را امضا کرديم و امتيازاتي داده‌ايم و حال اکه مي‌خواهيم امتياز خودمان را بگيريم مي‌گوييم که اصلا اين سند اشتباه بوده است آنهايي که مي‌گويند اصل برجام اشتباه بوده يا از واقعيت‌هاي اطلاعي ندارند و يا آنکه براساس جناح‌بازي اختلافات را مطرح مي‌کنند بنابراين ما بايد اين سند را وسط بگذاريم و مطالباتمان را از آمريکايي‌ پيگيري کنيم.
کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينکه بخشي از برجام اجرا شده اما بخشي از آن هنوز اجرايي نشده است گفت: ما بايد پيگير بخشي از برجام باشيم که هنوز اجرايي نشده و امروز برخي‌ها بخشي از ان چيزي‌هايي که در برجام نبوده را به بهانه‌هاي مختلف به آن اضافه مي‌کنند که ما نبايد به اين موارد بي‌تفاوت باشيم بلکه بايد حساس بوده و با دقت پيگيري کنيم.
بهشتي‌پور در پاسخ به اين پرسش که برخي از رسانه‌ها تاکيد دارند که دولت نبايد تمرکز خود را بر روي مسائل خارجي معطوف کند بلکه بايد ظرفيت داخلي را فعال کند، گفت: بله،‌يکي از راه‌هايي که مي‌تواند آمريکا را پشيمان کند اين است که مانشان دهيم اين تحريم‌ها کارايي ندارد يا کم اثر است مثلا اينها مي‌خواستند در يک زماني بنزين را تحريم کنند اما وقتي ديدند که توليدات داخلي ايران به حدي رسيده که حتي اگر تحريم‌ هم کنند اثري نخواهد داشت. از تحريم ايران در مقوله بنزين منصرف شدند و به سراغ تحريم نفت رفتند.
وي با اشاره به اقتصاد مقاومتي گفت: ما بايد بتوانيم با اقتصاد مقاومتي مجموعه اقداماتي را صورت دهيم که سلاح تحريم را از دست امريکايي‌ها بگيريم و اين خدمت بزرگي به کشور خواهد بود چرا که با اين کار عملا آنها (آمريکاي‌ها) متوجه مي‌شوند که با سلاح تحريم ديگر نمي‌توانند به ايران فشار وارد کنند.
کارشناس مسائل بين‌الملل در عين حال معتقد است که مجموعه اقدامات اقتصادي در قالب اقتصاد مقاومتي زمان‌بر است و در سايه همبستگي همه آحاد ملت صورت خواهد گرفت يعني 80ميليون ايراني در اين قضيه بايد با هم همکاري کنند و مدام همديگر را به آمريکايي‌ بودن و از سويي ديگر به اقتدارگرايي متهم نکنند.
بهشتي‌پور در همين زمينه افزود: ما بايد متحد و يکپارچه تحت رهبري ايت‌الله خامنه‌اي ابعاد اقتصاد مقاومتي را دقيق و منظم پيگيري و اجرا کنيم. اما اين موضوع که البته نياز به زمان دارد باعث مي‌شود که ما اهرم تحريم را از دست آمريکايي‌ها بگيريم که قبل از اين مساله نيز بايد يکپارچگي و اتحاد صورت دهيم تا طرف مقابل بداند که با 80 ميليون ايراني طرف است.
وي در پايان نيز گفت: نبايد با انواع و اقسام اتهام‌زني به يکديگر سبب خشنودي و کف زدن دشمنان شويم بلکه بايد منسجم و با هم دلي حرکت کنيم تا به اهداف خود برسيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۳۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار روز سه شنبه در اورشلیم با هدف چاپلوسی و جلب رضایت مقامات صهیونیستی به همتای اسرائیلی خود یسرائیل کاتز گفت که فرانسه قصد دارد در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در ماه مه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کند.

وزیر امور خارجه فرانسه که همواره از حامیان حملات اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بوده، در این دیدار ضمن لفاظی علیه ایران گفت: «ما با تمام توان خود در نشست ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای، موشکی و پهپاد‌ها علیه ایران تلاش خواهیم کرد تا ثابت کنیم که فشار‌ها در حال افزایش است». 

مقامات همچنین در مورد "تلاش‌ها برای جلوگیری از به رسمیت شناختن کشور فلسطین" گفتگو کردند.

طبق گزارش کانال ۱۲، تقریباً در همان زمان، وزیر امور خارجه فرانسه به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیه کرد که "حمله اسرائیل به رفح ایده بدی است و چیزی را حل نمی‌کند. "

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • رئیس بایرن: قرار نیست از رئالی‌ها الگو بگیریم
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • کریدور ریلی خواف هرات گرفتار تحریم‌ های داخلی است
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود