Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-05@22:38:14 GMT

عملیات مرصاد: افول جاویدان منافقین

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۵۴۸۱۸

عملیات مرصاد: افول جاویدان منافقین

پنجم مردادماه یادآور عملیات غرورآفرین مرصاد است که به شکست مفتضحانه عملیات منافقین با نام فروغ جاویدان انجامید. پژوهش خبری صدا وسیما:پنجم مردادماه یادآور عملیات غرورآفرین مرصاد است که به شکست مفتضحانه عملیات منافقین با نام فروغ جاویدان انجامید. از بین رفتن شمار زیادی از منافقان در طی شکست عملیات فروغ جاویدان که با کمترین محاسبه و دقت نظامی و با عجله زمینه اجرا پیدا کرد، موضوع تلاش برای احیای این گروهک به منزله اهرم فشاری برای مقابله با ایران و نیز ابعاد حماسی عملیات مرصاد و دستاوردهای آن، از ابعاد مختلفی قابل بازخوانی و تامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو این روزها با وجود نمایش منافقین برای اثبات حیات خود در حومه پاریس، شاهد حمایت­ های سیاسی و مالی و تبلیغاتی غرب و عربستان از این گروهک هستیم که در تعارض آشکار با ادعای مبارزه با تروریسم قرار دارد از سوی دیگر اعلام هلاکت سرکرده این گروهک، بحران واقعی در رهبری این سازمان شکست خورده را بیش از پیش نشان می ­دهد. با مطالعه تاریخچه شکل ­گیری و عملکرد سیاه این گروهک از سال های پایان دهه چهل شمسی تا کنون آنچه مسلم به نظر می ­رسد جدایی و دشمنی این گروهک با مردم مسلمان ایران و خیانت آشکار اعضای تروریست این گروهک به ملت ایران است. نوشتار حاضر به بهانه سالگرد عملیات مرصاد که از جهت نظامی کاری ترین ضربه را به این گروهک وارد کرد به زمینه­ ها و اهداف منافقین از عملیات فروغ جاویدان و دستاوردهای حماسه مرصاد از بعد سیاسی نظامی و تبلیغاتی می­ پردازد.

منافقین از پیدایی تا رسوایی

سازمان منافقین در اواخر دهه چهل شمسی از دل شاخه دانشجویی نهضت آزادی سر بر آورد و موسسان این گروهک تحت تاثیر آثار و کتب مهندس بازرگان در صدد رسیدن به تفکری برای مبارزه با رژیم پهلوی بودند. آنها در ادامه مشی کامل مارکسیستی پیدا کردند و با این نگاه رژیم پهلوی را نفی می ­کردند مشی مسلحانه از همان آغاز شکل­ گیری این گروهک به عنوان یک اصل در پیش گرفته شد که این امر به شناسایی و اعدام بسیاری از موسسان آن در سال 1350منجر شد. این گروهک در سال 54 با تفکر کامل مارکسیستی از لعاب و ظاهر اسلامی نیز فاصله گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی سران گروهکی که خود را سازمان مجاهدین خلق ایران خوانده بودند، با نفوذ و همراهی با بازرگان و بنی­صدر برای رسیدن به قدرت خیز برداشتند. بعد از حذف این دو چهره سیاسی نزدیک با تفکر منافقین، در 30 خرداد سال 60 مشی مسلحانه با تظاهراتی در تهران اعلام شد. ترور بسیاری از رهبران و چهره های کلیدی و حتی نیروهای حزب اللهی مردمی، مشی این سازمان تروریستی در دوره بعد بود. همکاری آشکار و پنهان با صدام و رژیم بعث همزمان با ترور مسئولان نظام مرحله دیگری از خیانت­ های منافقان به مردم مسلمان ایران را نشان داد. ایفای نقش ستون پنجم در جنگ از راه کسب و ارائه اطلاعات مربوط به عملیات­ها و توانایی­ های رزمندگان اسلام و تضعیف روحیه مردم با ترور شخصیت­ های محبوب درست همزمان با عملیات­ های موفق رزمندگان در جبهه­ ها، ابعاد دیگری از همراهی منافقین با رژیم بعث را نشان داد. عرصه دیگر تبلیغات مسموم و تلاش برای تضعیف روحیه مردم مسلمان ایران بود. فعالیت‌رسانه‌ای ‌(رادیویی‌) آنها سرشار از احساس‌گرایی ‌و ارائه ‌راهبردهای ‌بحران‌ساز و منفی‌گرایانه ‌علیه‌نظام ‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایران ‌بود، نظامی‌که ‌علاوه‌ بر مسئولیت ‌اداره‌ کشور انقلابی‌، مسئولیت‌ دفع ‌و رفع ‌بحران جنگ ‌و فتنه‌های ‌پیدا و نهان‌، مستقیم ‌و غیر مستقیم ‌را نیز بر عهده‌ داشت ‌و البته با کمک‌ و پشتیبانی ‌مردم ‌و رهبری‌ مقتدر حضرت ‌امام ‌(ره‌) تمامی ‌توطئه‌ها و فتنه‌ها خنثی ‌شد. پس ‌از پذیرش‌ قطعنامه ‌598 توسط‌ جمهوری‌ اسلامی‌ منافقین ‌مستقر در خاک ‌عراق‌، در پی‌حملات ‌گاه‌وبیگاه ‌عراق ‌به ‌خاک ‌ایران ‌و عقب‌نشینی‌های‌ رزمندگان ‌ایرانی‌، با تصور اینکه ‌پذیرش‌قطعنامه ‌نشانه ‌تضعیف‌ قدرت ‌نظام‌ جمهوری‌اسلامی‌است‌، در طی‌ تصمیمی ‌رؤیایی ‌دست‌ به‌ تدارک ‌تهاجمی‌ فراگیر و محوری‌ جهت ‌ورود به ‌خاک‌ ایران ‌و فتح ‌پایتخت‌ زدند.

زمینه ها و متغیرهای موثر بر راهبرد منافقین

در بررسی عواملی که زمینه لازم برای حمله منافقین به ایران را از نقطه نظر تئوریسین‌های نظامی سازمان منافقین ایجاد می­کرد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف) مبهم بودن آینده سازمان منافقین

سازمان مجاهدین خلق ( منافقین) به لحاظ این که در جریان جنگ تحمیلی از عوامل اطلاعاتی خویش در کمک‌رسانی به ارتش عراق استفاده می‌کرد، در استراتژی نظامی صدام حسین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود، اما در صورت انعقاد قرارداد صلح دائم بین ایران و عراق، این سازمان دیگر چنین کارکردی نداشت و لذا از نظر موجودیت با خطر جدی مواجه می‌شد. در چنین وضعیتی سازمان برای بقای خود، در دسترس‌ترین گزینه را استفاده از فرصت بدست آمده در جهت سرنگونی نظام جمهوری اسلامی می‌دانست.

ب) عدم درک صحیح منافقین از توان نظامی خویش:

از آنجایی که منافقین در عملیات‌های موسوم به «آفتاب» و «چلچراغ» در مناطقی چون فکه، مهران و حاج عمران حملاتی انجام داده و به زعم و ادعای خود به موفقیت‌های نسبی دست یافته بودند، با تعمیم غیرعقلایی این وضعیت تا اندازه‌ای اعتماد به نفس یافته و در خود این پتانسیل را می‌دیدند که با نیروهای نظامی ایران جنگ کرده و پیروز شوند.

ج) تصور موهوم و ساختگی فرسوده و ناتوان شدن نیروهای نظامی کشور :

منافقین در این اندیشه بودند که نیروهای نظامی ایران در جبهه جنوب زمین گیر شده و در طول جنگ به لحاظ این که متحمل سختی‌های فراوانی شده‌اند، دیگر توان انجام یک عملیات مضاعف گسترده را نخواهند داشت.

د) تصور خودساخته منافقین مبنی بر خستگی مردم از جنگ:

منافقین به غلط فکر می­کردند که مردم با توجه به ضررهایی که در اثر طولانی شدن جنگ، اعم از مادی و معنوی، از دست دادن عزیزان و ... داشته‌اند، از آنان استقبال نموده و دست از حمایت از نظام جمهوری اسلامی خواهند کشید. این مورد را می‌توان بزرگترین اشتباه سازمانی و استراتژیک آنها محسوب نمود. غفلت از میزان مشروعیت بالای نظام به لحاظ مردمی و اسلامی بودن بیشترین ضربه را به نیروهای سازمان منافقین (مجاهدین خلق) زد.

ه) پذیرش قطعنامه 598 از جانب ایران

منافقین، پذیرش قطعنامه از سوی ایران را به عنوان نماد ضعف جمهوری اسلامی ارزیابی کرده بودند و در نتیجه این نیز خود عاملی موثر برای تحریک آنها جهت حمله به ایران شد.

اهداف منافقین و عراق از عملیات فروغ جاویدان

منافقین در پی حملات عراق به خاک میهن اسلامی و عقب نشینی ­های موقت رزمندگان اسلام، با تصور اینکه پذیرش قطعنامه ناشی از جدایی ملت و دولت است، به گمان خود، از فرصت استفاده می‌کردند تا به هدف‌های بلند پروازانه و دست‌نیافتنی خود یعنی ساقط کردن جمهوری اسلامی برسند.

در این مقطع نیز سران سازمان با جمع­ آوری دیگر ضد انقلابیون سر خورده و بی هویت از کشورهای دیگر، نیرویی به استعداد تقریبی 15 هزار نفر جمع آوری کردند و با بهره گیری از جنگ افزارهای اهدایی رژیم عراق حمله خود را به جمهوری اسلامی از تنگه پاتاق واقع در غرب کشور آغاز کردند. نیروی هوایی عراق با حمایت از منافقین، به آنها در ورود به ایران یاری رساند و آنان را تشویق به پیشروی نمود.

ارتش بعث که با پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران، راه امیدش در سرنگونی جمهوری اسلامی ایران بسته شده بود از منافقین استفاده کرد که با این کار چند هدف عمده را دنبال می­ کرد.

الف: یکی از اهداف اصلی رژیم عراق این بود که از فشار بین‌المللی علیه خود بکاهد. با پذیرش قطعنامه از سوی ایران از یک طرف و حمله عراق در مناطق جنگی جنوب پس از آن از سوی دیگر ادعاهای دروغین صلح ­طلبی این رژیم آشکارتر شد و عناصر مردد داخلی و افکار ناآگاه بین‌المللی به این امر وافق شدند. ضمن آنکه نگرانی ناشی از حرکت اخیر عراق با توجه به زمینه روانی ویژه‌ای که امام آماده کرده بود جوّ عمومی داخل کشور را دچار دگرگونی کرد و نیروهای مردمی بسیار گسترده‌تر از دیگر دوره های جنگ تحمیلی به جبهه‌ها سرازیر شدند. همچنین این اقدام عراق موجب تغییر مواضع بین‌المللی به زیان عراق و به سود ایران را باعث شد. چنانچه پنج عضو دائمی شورای امنیت، عراق را برای نشان دادن انعطاف بیشتر تحت فشار قرار دادند.

ب: هدف دیگر این بود که با فرستادن منافقین به داخل ایران، احتمالا با اشغال برخی مناطق، از مشکلات احتمالی بعدی در زمان صلح کاسته شود. ضمن این‌که مسئولیت مستقیم نگهداری و پشتیبانی از آنان را نیز از وظایف خود سلب می‌کرد.

ج: هدف سوم رژیم بعثی عراق از این امر تغییر توجه نیروهای مسلح کشورمان از ارتش عراق به منافقین و کاستن از فشار به نیروهای خود بود. هدف ­های دیگری را نیز رژیم عراق تعقیب می­کرد که شاید یکی از آنها این بود که به اصطلاح "تیری در تاریکی" رها می‌کرد و در صورت شکست و یا پیروزی نسبی منافقین، هزینه زیادی را متحمل نمی­شد و شاید اگر می­توانست اوضاع داخلی ایران را از این طریق متشنج می­ کرد به هدف خود می­ رسید و اگر منافقین شکست می‌خوردند به دلیل اعتراض مخالفان حکومت، به ویژه کردها، که از منافقین برای سرکوب آنها استفاده می­ کرد و یا حتی برخی دیگر از مردم که نگهداری و پشتیبانی از منافقان را مستلزم هزینه مالی، نظامی، سیاسی و اجتماعی می­ دانستند پاسخی برای آنها به دست می ­آمد. سرانجام اینکه لزوم بزرگ جلوه دادن امکانات خودی و ضعیف نشان دادن طرف مقابل به منظور داشتن دست برتر و اهرم فشار در مذاکرات آتی، حکام بغداد را به این جا رسانده بود که به گمان خود آخرین برگ برنده را مورد استفاده قرار دهند. البته تمهیدات در نظر گرفته شده و طبق نقشه های به دست آمده سران رژیم عراق و گروهک منافقین هدف ­های بزرگتری را در خیال داشتند. سازماندهی نیروهای منافقین، مرحله بندی عملیات، تجهیز کامل قوای مهاجم و شناسایی‌های انجام شده نمایانگر این موضوع بوده بنا بر اطلاعات به دست آمده منافقان در مرحله اول هجوم خود قصد داشتند تمامی استان کرمانشاه تا نزدیکی همدان را اشغال نمایند و معتقد بودند که با پیشروی در داخل ایران مردم شهرها به آنها ملحق خواهند شد و در مراحل بعدی با نیروهای بیشتری به پیشروی خود ادامه می­ دهند آنان در طرح آماده شده، ضرورت استفاده از پایگاه­ های نظامی مهم منطقه غرب کشور و پادگان­ های مسیر را مورد تأکید قرار داده بودند و استفاده از این امکانات را علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه کسب پیروزی خود بسیار مهم جلوه دادند.

دستاورهای عملیات مرصاد

حوزه تاثیرات عملیات مرصاد را شبیه هر عملیات بزرگ دیگری می‌توان به دو حوزه تاثیرات و دستاوردهای داخلی و تاثیرات و دستاوردهای خارجی تقسیم کرد.

الف - تاثیرات و دستاوردهای داخلی عملیات مرصاد:

1) تحکیم ثبات داخلی نظام و مشروعیت آن در بعد کارآمدی نظامی

با طولانی شدن جنگ، معمولا نیروهای طرف ­های درگیر تحلیل رفته و به نوعی با بحران ثبات مواجه می­ شوند. در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، باتوجه به این که مردم، نظام جمهوری اسلامی را حاصل تلاش­های خویش و خون جوانان خود می‌دانستند، به هیچ عنوان با بحران ثبات و خلاء مشروعیت در میان مردم انقلابی خویش مواجه نشد. معدود ناراضیان نظام را افرادی تشکیل می­دادند که به نحوی از انحاء از پیروزی انقلاب اسلامی متضرر شده بودند. اما با اعلام پذیرش قطعنامه توسط حضرت امام خمینی(ره) که ایشان همانگونه که اشاره شد از آن به عنوان نوشیدن جام زهر یاد کردند، برخی از همین اقشار سرخورده از انقلاب اسلامی زمینه و بستر لازم را برای شایعه سازی علیه نظام و فاصله انداختن در بین ملت و نظام مناسب دیدند و شروع به جوسازی و تنش آفرینی کردند.

صحبت­های این عده بیشتر پیرامون این موضوع بود که ایران از روی ضعف نظامی و به ناچار قطعنامه را پذیرفته است و جمهوری اسلامی ایران دیگر یارای مقاومت در مقابل حملات خارجی را ندارد. اما با پیروزی قاطعانه نیروهای نظامی ایران در عملیات مرصاد، این دستاویز تبلیغاتی از منتقدان نظام سلب شد.

2) شناخته شدن دوست از دشمن و تصفیه عناصر مردمی از ضد مردمی

در دوران هشت سال دفاع مقدس به لحاظ این که شروع این دوران قبل از تثبیت کامل جمهوری اسلامی بود و در طول آن نیز فرصتی برای پردازش به میزان وفاداری و عرق ملی شهروندان به صورت هدفمند نبود (به لحاظ اولویت داشتن مساله جنگ) برخی از عناصر معاند توانسته بودند که خود را در بدنه نظام به ویژه در استان­ های مرزی و به ویژه کرمانشاه جای دهند.

با حمله منافقین و موفقیت‌های نسبی و اولیه آنان مانند اشغال کرند غرب، این عده چهره واقعی خویش را نشان داده و به اشکال مختلف سعی در امداد منافقین داشتند. به هر حال این گروه نیز در جریان تهاجم منافقین شناسایی شده و از نیروهای انقلابی و مردمی تفکیک شده و به سزای اعمال خویش رسیدند و یا به عراق متواری شدند.

3) تحکیم وحدت در بعد داخلی و تبلور مشارکت و همبستگی ملی

جنگها علیرغم تبعات منفی بسیاری که دارند، بعضی کارکردهای مثبت نیز دارند و از جمله آنها می­ توان به شکل ­گیری اتحاد در بین اقشار مردم یک کشور اشاره کرد.

جنگ تحمیلی به صورت ضمنی و با درایت حضرت امام (ره) به عنوان یک عنصر وحدت بخش در جامعه ایران عمل می­کرد. خبر حمله منافقین به کشور از محور غرب باعث شد تا نیروهای مختلف اعم از ارتش، سپاه، بسیج و ... از تمام ایران به سمت جبهه غرب رهسپار شوند و همبستگی ملی و مشارکت عمومی را در این جریان به طور کامل به نمایش بگذارند.
استقبال گرم و پذیرایی درخور توجه استان‌های همجوار از آوارگان کرمانشاهی را نیز می‌توان ناشی از شکل­ گیری این روحیه و تحکیم وحدت مضاعف در ملت ایران قلمداد نمود که منجر به نوعی وفاق ملی شد.

ب- دستاوردها و تاثیرات عملیات مرصاد در بعد خارجی و بین المللی؛

1) خنثی شدن نقشه‌های صدام در چشمداشت به بهره برداری از اشغال ایران توسط منافقین
پس از آنکه رژیم عراق دریافت که پیروزی در مقابل ایران امری دور از دسترس و محال است، تلاش نمود تا با مانورهای دیپلماتیک و در قالب ژست صلح خواهی، توسط نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، ایران را مجاب به پذیرش صلح کند.

در این راستا رژیم عراق سعی داشت تا تداوم جنگ را ناشی از سیاست‌های ایران قلمداد کند و از این امر به عنوان یک اهرم تبلیغاتی استفاده می‌کرد. اما در سطح تحلیل خرد و فردی با در نظر گرفتن روحیه خشونت طلب و ذات توسعه طلب صدام حسین، وی قلبا از صلح با ایران رضایت چندانی نداشت و بر آن بود تا با استفاده از حمله منافقین به ایران فرصت جدیدی برای گرفتن امتیاز از ایران پیدا کند.

بدین لحاظ وی از هیچ­گونه کمکی اعم از نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی و تبلیغاتی به ارتش به اصطلاح آزادی بخش رجوی دریغ نمی‌ورزید که در این خصوص اسناد معتبر وجود دارد.

با شکست عملیات فروغ جاویدان، آخرین امید صدام نیز تبدیل به یاس گردید. به عبارتی، شکست نیروهای منافقین مهر تاییدی بر شکست عراق از ایران بود و می‌توان ناکامی رجوی را " شکست مضاعف صدام حسین " قلمداد نمود.

2) تثبیت قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران در نظام جهانی

در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکل­ گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، دول منطقه به ویژه کشورهای عربی از یک طرف و غرب از طرف دیگر، از ورود یک عنصر جدید با اندیشه‌های انقلابی به صحنه نظام بین‌الملل احساس بیم و ناامنی نموده و سعی در حذف و دست کم تحدید نظام ایران داشتند. بدین لحاظ رژیم عراق را بهترین گزینه برای حمله به ایران تعریف می­ نمودند. زمینه های تاریخی اختلاف میان این دو کشور نیز بر قوت یابی این تئوری دامن زد.
حمله عراق به ایران را می­ توان به نحوی ناشی از شکل‌گیری این ایده محسوب کرد.

پس از شکست‌های سنگین و پی در پی ارتش عراق در عملیات‌هایی از قبیل ثامن‌الائمه (ع)، طریق القدس و به ویژه بیت‌المقدس و والفجر 8 که منجر به آزادسازی خرمشهر و فتح فاو شد، حمله گروهک منافقین به ایران در واقع آخرین امید رژیم بعث عراق، قدرت‌های استکباری و کشورهای منطقه برای خلع نظام جمهوری اسلامی ایران بود.اما با رشادت­های رزمندگان، پشتیبانی‌های مردمی و رهبری بی‌نظیر حضرت امام (ره) این عملیات- بطور اخص- و جنگ تحمیلی - بطور اعم- با پیروزی ایران خاتمه یافت و بدین ترتیب زمینه های لازم برای تثبیت قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهان فراهم شد.

3) افزایش مشروعیت جمهوری اسلامی در افکار عمومی جهان

رژیم عراق و قدرت‌های جهانی با دستگاه­های تبلیغاتی گسترده ای که در اختیار داشتند به افکار عمومی جهان چنین وانمود می­ کردند که مردم ایران از جنگ خسته شده و طولانی شدن جنگ در ایران موجب رویارویی نظام با «بحران مشروعیت» شده است.

با شکل گیری و حمله منافقین به ایران، افکار عمومی جهان در این اندیشه بودند که مردم از حمایت نظام دست کشیده و به منافقین ملحق خواهند شد و در نتیجه نظام ایران سرنگون خواهد گردید. اما با پخش خبر حمله منافقین در کشور وضعیت به گونه‌ای متفاوت از این تعابیر خود را نشان داد. بدین ترتیب که گروه ­های مختلف مردمی از سراسر ایران به سمت جبهه غرب سرازیر شده و نیروهای سازمان منافقین در حالی که هنوز به کرمانشاه نرسیده بودند، با شرکت گسترده نیروهای مردمی در این عملیات که حاکی از حمایت همه جانبه مردم از نظام جمهوری اسلامی و زمینه ساز مشروعیت سیاسی آن در افکار عمومی جهان بود، روبرو شد.

4) مدیریت بحران در عملیات

می ­توان گفت انتخاب حمله یک ستونی منافقین از غرب کشور برای براندازی نظام اسلامی، خود بهترین فرصت را برای مقابله همه جانبه نیروهای اسلام برای مقابله و تار ومار کردن منافقان فراهم کرد. حرکت منافقین که به تعبیر فرمانده وقت سپاه پاسداران به حرکت کرگدن شباهت داشت به گونه ای بود که با بسته شدن راه حرکت این ستون نظامی در تنگه مرصاد عملا عملیات با بن بست مواجه شد. حضور امیر سرافراز ارتش اسلام یعنی شهید صیاد شیرازی که با بسیج نیروها و به خصوص فرماندهی هوانیروز ضربه ای کاری بر منافقین وارد کرد از نقاط درخشان عملیات مرصاد بود. با این حال می ­توان گفت راهبرد مردمی کردن دفاع که از آغاز دفاع مقدس رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ارتش بعث بود در این عملیات نیز موفقیت خود را نشان داد. موفقیت در این عملیات و شکست منافقین و نیز مقابله رزمندگان اسلام با حملات ارتش بعث بعد از قبول قطعنامه 598 موجب شد که رژیم عراق نتواند دست بالاتر را در مذاکرات مربوط به اجرای قطعنامه 598 داشته باشد.

پژوهش خبری // گروه سیاسی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است

معاون رئیس جمهور گفت: به برکت خون شهیدان مظلوم غزه و جبهه مقاومت، بخش زیادی از دانشجویان و افکار عمومی کشورهای غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی نماد ظلم و ستم علیه بشریت هستند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای بسیج اساتید دانشگاه های کرمان درباره  ابعاد و پیامدهای عملیات وعده صادق اظهار داشت: پیش از این عملیات، وقتی پایگاه عین الاسد هدف موشک‌های کشورمان قرار گرفت تحلیلگران جهانی اذعان داشتند که از زمان جنگ جهانی هیچ کشوری بطور مستقیم پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار نداده است لذا از این جهت این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش قبل از عملیات وعده صادق، مدام رجزخوانی و تهدید می‌کردند تا این عملیات صورت نگیرد اما پس از انجام موفق عملیات  در واکنش به آن نتوانستند کاری انجام دهند لذا این عملیات در کنار عملیات طوفان الاقصی ضربه سنگین و جبران ناپذیری برهیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی بود.

 حسینی افزود: عملیات وعده صادق در پی چند تعدی رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه به نیروهای ایرانی و به ویژه حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق رخ داد و مسئولان نظام از همان ابتدا بر تنبیه متجاوز تاکید کردند و در مقابل حامیان رژیم صهیونیستی به مسئولان وزارت خارجه پیغام می‌دادند که با توجه به پدافند چند لایه‌ای که در حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کردند، ایران عملیاتی برای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام ندهد چون نتیجه‌ای برایش نخواهد داشت اما این عملیات به رغم تصور رژیم صهیونیستی و حامیانش با موفقیت انجام و به اهداف مورد نظر رسید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نظام اسلامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی صرفاً دو، سه مرکز نظامی را مدنظر قرار داده بود ولی بر همگان ثابت شد که اگر ایران اراده کند به ۵۰ نقطه هم می تواند حمله و آسیب جدی بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز دانشجویان در آمریکا و برخی از کشورهای غربی در اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند، اظهار داشت: پاییز سال ۱۴۰۱، سردمداران و رسانه های برخی از همین کشورهای غربی، دانشجویان کشورمان را به هنجارشکنی، مقابله با نیروهای انتظامی، تخریب، آتش زدن، ضرب و شتم و حتی قتل و شکنجه نیروهای انقلابی دعوت کرده و بعضا آموزش می‌دادند و باخبرسازی های جعلی و بزرگنمایی بعضی اتفاقات جزئی، جمهوری اسلامی را در آستانه فروپاشی جلوه می دادند اما امروز حضور مسالمت آمیز دانشجویان در دانشگاههای آمریکا و غرب برای پایان یافتن نسل کشی در غزه را به شدت سرکوب می‌کنند و همان کسانی که  تمام قد از اغتشاش و آشوب در دانشگاه‌های ایران حمایت می کردند و کوچکترین اقدام  پلیس را به شدت محکوم می‌کردند و شعار و ادعای اینکه هیچ مقابله‌ای با حرکتهای براندازانه نباید صورت بگیرد، حال روی سرکوب وحشیانه و بازداشت صدها دانشجو و استاد، سرپوش گذاشته و آن را موضوعی داخلی و پیش پا افتاده قلمداد می‌کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: دنیای غرب و به ویژه آمریکا در حمایت همه جانبه از نسل کشی، سرکوب آزادی بیان و دموکراسی و له کردن حقوق بشر، نقاب نفاق را کنار زده به گونه‌ای که دیگر حتی مزدوران ‌شان هم از بزک کردن چهره کریه تمدن غرب مستأصل شده اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به نحوه ترسیم و القای سردمداران نظام سلطه از قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اخیرا مشاور اوباما گفته همچنان که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب الله دارد گروه‌های دانشجویی در آمریکا نیز نیروهای نیابتی ایران در حمایت از فلسطین هستند.

حسینی با استقبال از اعلام دانشگاه کرمان و برخی دیگر از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیق شده و اخراجی دانشگاههای آمریکا، اظهار داشت: بی تردید این ابتکار، اقدامی پسندیده در راستای ترویج عدالت و مبارزه با نقض آزادی بیان محسوب می‌شود که بازتاب مثبت و قابل توجهی در جهان اسلام و غرب دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان نظام اسلامی از ابتدای نهضت بر حقانیت دفاع از مردم فلسطین تاکید داشتند، گفت: امروز پس از گذشت چندین دهه، افکار عمومی جهان به حقانیت مواضع ملت ایران پی برده است و این موضوع معادلات و نقشه های غربگرایان را به هم ریخته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز اندک دانشجویان و جوانانی در ایران هستند که اطلاعات کافی و تحلیل واقع بینانه ای از تحولات منطقه از جمله جنگ غزه و پیامدهای عملیات وعده صادق ندارند، گفت: امروز فرصت و شرایط مناسبی برای تبیین و روشنگری در خصوص مواضع به حق ملت ایران و نظام اسلامی پیرامون رخدادها و تحولات منطقه‌ای و جهانی

ایجاد شده است و لازم است در راستای لبیک به تاکید رهبر فرزانه انقلاب، مبنی بر جهاد تبیین، با تلاش و مجاهدت مضاعف وارد صحنه شد و به ابهامات و شبهات جوانان و دانشجویان، پاسخ دهیم و کوتاهی در این رسالت خطیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 حسینی تاثیر فشار افکار عمومی برای تغییر در سیاست‌های تجاوز طلبانه آمریکا را حائز اهمیت دانست و گفت: نباید اخبار واکنش ها و اعتراض وجدان‌های بیداری در دانشگاهها و مجامع غربی به حاشیه رانده شده و کمرنگ گردد و البته خون شهدای مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت، به هدر نرفته و اثر خود را تاکنون گذاشته و بیش از این هم خواهد گذاشت و پیروزی نهایی از آن جبهه حق است و همچنان که امام راحل تاکید داشتند خون بر شمشیر پیروز است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: فشار افکار عمومی باعث خواهد شد که ادامه حمایت نظام سلطه از رژیم صهیونیستی با مشکلات عدیده مواجه شود و ما اطمینان داریم که با نصرت الهی و وعده رهبر معظم انقلاب قبل از ۲۵ سال محقق شده و این غده سرطانی ریشه کن خواهد شد.

 حسینی در ادامه اساتید و دانشگاهیان را به فعالیت اثرگذار رسانه‌ای فراخواند و گفت: امروز فرصت مناسبی فراهم شده تا چهره واقعی و پلشت مدعیان حقوق بشر و آزادی نزد افکار عمومی جهان افشا شود و در این راستا، اساتید دانشگاه که غالبا مسلط به زبان‌های مختلف هستند باید با احساس مسئولیت بیشتری وارد صحنه شده و با انتقال واقعیت‌های موجود به روشنگری بپردازند.

وی موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز نظام اسلامی را به خاطر هماهنگی میدان و دیپلماسی توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های امروز به خاطر هماهنگی قوا و نهادهای انقلاب و نیروهای مسلح است و اینکه این دولت به دوگانه و تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد و به بهانه دیپلماسی مانع فعالیت در عرصه میدان نمی‌شود. در جمع اعضای این دولت کسی بر این باور نیست که آمریکا با فشردن یک دکمه می‌تواند سیستم دفاعی و نظامی ما را از بین ببرد!

درپایان این مراسم، به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد از تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر سید محمد حسینی در عرصه علمی، فرهنگی و جهاد تبیین تقدیر شد.

حسینی همچنین به اتفاق رئیس و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان از ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه که به تازگی آماده بهره برداری شده بازدید کرد و یک اصله نهال در محوطه این مجموعه غرس کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به بندر حیفا
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر اشغالی حیفا
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • واکنش معاون رئیسی به پذیرش دانشگاهیان آمریکایی
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • معاون رئیسی: افکار عمومی غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا نماد ظلم و ستم است
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • اولین واکنش دولت به اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا توسط دانشگاه های ایران
  • اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی