Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛مساله آلودگی هوا و اثرات زیانبار آن این روزها بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش با این معضل و اثرات آن مواجه بودیم مساله‌ای که ریشه در بهره‌برداری نادرست انسان از محیط زیست دارد و حال این بهره کشی گریبان خودش را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی است یکی از مشکلات اصلی در حوزه آلودگی هوا که این روزها موجب افزایش نگرانی‌ها شده است مساله افزایش غلظت ازون در هوای کلان‌شهرها است، ماده ای که بنابر محل قرارگیری می‌تواند اثر موثر یا مخرب داشته باشد و این استفاده نادرست موجب شده تا کفه مضر بودن آن بر مفید بودن غلبه کند.

لایه ازون در شرایطی که در لایه های فوقانی زمین در ارتفاع 20 تا 30 کیلومتری زمین وجود داشته است از حفاظتی قابل ملاحظه ای در برابر تشعشعات خورشید داشته در حالی که همین عنصر در لایه های پایین تر مشکل آفرین شده است در واقع این مشکل به سال ها قبل باز می گردد قریب به 90 سال گذشته استفاده از کلروفلوئوروکربن ها (‍‍‍CFCs) در آمریکا اختراع شد و به تدریج استفاده از این ماده در صنعت و خانه رواج پیدا کرد تا آنجا که سراسر دنیا استفاده از این ماده در زندگی روزمره استفاده کردند و به سرعت استفاده از آن همه‌گیرشد که این گاز بسیار پایدار، غیر قابل اشتعال و غیر سمی هستند و کار کردن با آنها آسیبی به انسان وارد نمی رساند.

فعل و انفعالات این ماده باعث اختلال شده و در نتیجه از میزان ازن موجود در لایه ازون کاسته می شود و اشعه ماورا بنفش امکان عبور از این لایه حفاظتی را پیدا می کند البته از هنگام رها شدن گاز فریون یا CFC در محیط (ناشی از تخلیه گاز یخچال ها هنگام تعمیر یا فرآیند تولید اسفنج) دهها سال طول می کشد تا این گاز به ارتفاعات بالاتر صعود کند و با مولکول های لایه ازون ترکیب شود.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ برای اولین بار محققان دریافتند که لایه ازون در حال تخریب است که در ابتدا تصور می شد عامل اصلی تخریب، اکسیدهای نیتروژن حاصل از پرواز هواپیماهای مافوق صوت در استراتوسفر است تا این که در سال ۱۹۷۴ اعلام شد برخی مواد شیمیایی ساخت بشر با نام کلروفلوئوروکربن ها به لایه ازون صدمه وارد می کنند و در سال ۱۹۸۵میلادی، دانشمندان از نازک شدن لایه اوزون در قطب جنوب خبر دادند.

بنا بر گزارش آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا)ٍEPA)، ازون تا سال ۲۰۵۰ به سطح معمولی و طبیعی خود باز می گردد که مساله امیدوار کننده ای است اما بر میزان گرمایش زمین خواهد افزود.

لایه ازون به دلیل وجود گاز گلخانه‌ای می‌تواند در به‌دام انداختن گرما در استراتوسفر کمک‌کند و درجه گرمای زمین را تحت تأثیر قرار دهد. کاهش ضخامت لایه ازون به سرمایش زمین کمک می‌کند و آب‌وهوا را به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌دهد.

با این وجود تلاش برای حل مشکل که به معضل جهانی تبدیل شده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و قطعنامه هایی برای رفع این مشکل منعقد شده است از جمله اینکه پیمان کیوتو در دسامبر 1997 برای کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای منعقد شد و دراین پیمان کاهش CFCs ننیز موررد توجه قرار گرفت البته این چند این پیمان موافقان و مخالفان بسیاری داشت.

در سال ۱۹۸۷ نیز سازمان ملل متحد توافق‌نامه‌ای جهانی برای متوقف‌کردن تولید، فروش و پخش سی‌اف‌سی‌ها تهیه‌کرد که این توافق‌نامه به توافق‌نامه مونترآل یا پروتکل مونترآل معروف است که براساس آن ترکیبات تازه‌ای به نام هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها (اچ‌سی‌اف‌سی‌ها) به وجود آمدند و استفاده از آن‌ها به سطح خاصی محدود شد.

در ایران نیز تمهیداتی برای حفاظت از لایه ازون در نظر گرفته شده است و در سال ۱۳۶۹ به کنوانسیون وین و پروتکل مونترال مرکزی ملحق شد و دفتر حفاظت لایه ازون در سال ۱۳۷۲ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برنامه عمران سازمان ملل متحد تشکیل شد.

با وجود تمامی تلاش هایی که برای رفع این معضل جهانی انجام شده است اما به دلیل اینکه طول عمر ماندگاری گازهای مخرب لایه ازون از ۵۰ تا ۱۵۰ سال است و تا حذف کامل این گازها که قبلا وارد جو شده اند حداقل نیم قرن لازم است همچنان عوارض افزایش ازون در سراسر دنیا به ویژه کشورهایی که در حال صنعتی شدن هستند پابرجا است عوارضی که در روزهای گرم و آفتابی به حد ناسالم می‌رسد، عملکرد ریه را کاهش داده و موجب التهاب جدار ریه هامی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۵۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل 50 ساله ساکنان قشم/ در سفر رئیس قوه قضائیه

اسناد رفسنجان یکی از چالش های اساسی حقوقی در جزیره قشم در سال های گذشته بوده است.

وجود اسناد رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین ها و حتی ساختمان های دولتی بودند.

یکی از این موارد ساختمان دانشگاه آزاد قشم بود که فردی ادعای مالکیت  زمین دانشگاه بر اساس این اسناد داشت.

افشار فتح اللهی مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم می گوید: در دهه چهل و به دنبال اصلاحات ارضی کشاورزان باید برای املاک خود سند صادر می‌کردند و بر همین مبنا وظیفه سند زدن املاک در قشم در آن زمان به یک دفترخانه در رفسنجان محول شد و آن دفترخانه هم سند‌هایی برای این املاک صادر کرد که بسیاری از آن‌ها در تعیین ابعاد و مشخصات زمین مشکل داشتند.

از سوی دیگر بسیاری از افراد سودجو سند‌های جعلی به اسم سند رفسنجان ساخته بودند به طوری که اگر همه آن سند‌ها را کنار هم می‌گذاشتیم میزان املاک سند دار دو برابر قشم می‌شد.

عبدالله شافعی یکی از  ساکنان روستای کانی در جزیره قشم می گوید: بیشتر این زمین ها در روستاها کشاورزی هستند و در شهر نیز از این سند ها فراوان است.

به گفته این شهروند قشم، منطقه آزاد قشم به دستور دادستان در حال نقشه برداری و تعیین حدود زمین هاست.

و ی می افزاید: برخی مالکان این زمین ها اکنون در قید حیات نیستند و وارثان نیز در گرفتن سند مشکل دارند.

اما حالا قرار است این مشکل 50 ساله ساکنان جزیره قشم برای همیشه مرتفع شود تا هم مشکلات حقوقی توسعه ای در جزیره قشم رفع شود و هم مالکان سند تک برگی بگیرند و حدود زمین ها هم مشخص شود.

قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان می گوید: دستگاه قضا بر اساس توجه به  حقوق عامه این مشکل را مرتفع کرده است.

وی می افزاید: در سفر استانی رئیس قوه قضائیه بصورت نمادین سند مالکیت به مردم جزیره اهدا می شود.

 7 هزار زمین در جزیره قشم  سند رفسنجان دارند.

قهرمانی همچنین می گوید:  این زمین ها قبل از انقلاب و در چارچوب اصلاحات ارضی به ساکنان بومی جزیره قشم واگذار شده بود که تنها متراژ در آنها مشخص شده بود و حد  و حدود مشخصی نداشتند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان می افزاید: دادگستری استان  توانسته تعداد واقعی این اسناد که در ابتدا اصلا معلوم نبود را شناسایی و مشکل آن‌ها را برطرف کند.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نسخه فوری برای مشکل پرسپولیس | ۳ستاره، فصل بعد به ترکیب اوسمار اضافه می‌شوند
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • حل مشکل 50 ساله ساکنان قشم/ در سفر رئیس قوه قضائیه
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)