Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-28@09:45:25 GMT

زنان نقش مهمی در جهانی شدن سفال کلپورگان دارند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۵۶۵۹۶

زنان نقش مهمی در جهانی شدن سفال کلپورگان دارند


غدا هیجاوی در بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از روستای کلپورگان گفت: در این هنر، زنان سهم موثری دارند. آنها در کنار مردان خود و با نهایت دقت و طرافت فعالیت می‌کنند.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ غدا هیجاوی - رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستیو کوین مورای - رئیس منطقه شورای جهانی صنایع دستی ارزیابان شورای جهانی صنایع دستیبا حضور بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بااستاندار سیستان و بلوچستان شب گذشتهدر دفتر استانداری دیدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشوربا اشاره به موثر بودن گفتمان‌سازی در صنایع دستی، گفت:‌ امروزه در یک پارادایم جدید زندگی می کنیم که همه در یک جهان شهر زندگی می کنند و همه اینها اهمیت امر گفتمان سازی را می رساند.

وی افزود: یکی از کارهایی که در حال انجام است در یونسکو توجه به صنایع خلاق است و یکی از ۷ رشته ای که در صنایع خلاق مطرح است، صنایع دستی است.

وی ادامه داد : خوشبختانه در ایران بضاعت خوبی برای خلاقیت و نوآوری در صنایع خلاق داریم و می توانیم از این خلاقیتها بخوبی استفاده کنیم. ما ۴ شهر را جهانی کردیم و این موفقیت خوبی است، هرسال ۲ سهم برای شهرجهانی داریم و یک سهم هم برای روستای جهانی صنایع دستی داریم که امسال این سهم را به سیستان و بلوچستان اختصاص داده ایم. که در این راستا در پی ارسال پرونده، ماموریت ارزیابی این پرونده در شورای جهانی برعهده آقای کوین مورای و غدا هیجاوی قرار گرفت و در داخل نیز ویدا توحدی به عنوان ارزیاب داخلی تعیین شدند.

نامور مطلق با ابراز امیدواری از اینکه کلپورگان هم مانند دو نماینده دیگر ایران شاهد اقدامات خوب آموزشی، رشد کارگاهی، افزایش ظرفیت تولید و روند رو به رشد باشد بیان کرد: درحال حاضر نیز بخش آخر این ارزیابی ها در استان سیستان و بلوچستان است و امیدواریم که این بازدید ها با شور وحال در استان با موفقیت به پایان برسد.

غدا هیجاوی–رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی - نیز در این نشست، گفت: خوشحالیم که برای ارزیابی اولین روستای جهانی در حوزه صنایع دستی به ایران آمده ایم و امیدواریم که نتایج خوبی داشته باشد. کلپورگان حدو ۷۰۰۰ سال تاریخ دارد که مردم منطقه روز به روز در حفظ آن تلاش می کنند و این برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: انطور که بررسی کرده ایم در این حوزه نقش زنان بسیار مهم است زیرا نقش های سفال را زنان برای تولید آماده می کنند و این اهمیت زیادی دارد و نقش زنان در تولید سفال کلپورگان بسیارقابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه آموزش این هنر در روستا نسل به نسل صورت می گیرد، عنوان کرد: در این روستا نیزهنر منتقل شده و طی سال ها با رویکردی رو به آینده سنت و فرهنگ منطقه فراموش نشده، اما امیداریم که با حفظ اصالت های این هنر مردم در آثار خود نو آوری و خلاقیت نیز ایجاد کنند.

کوین مورای–رییس منطقه ای شورای جهانی صنایع دستی نیز درادامه اظهارکرد: کلپورگان به عنوان یک روستا یک چالش خوب است که باید ویژگی های خاصی را برای ثبت به عنوان روستای جهانی داشته باشد که در این سفر آنها را نیز ارزیابی خواهیم کرد. ماهیت و کارکرد این روستا بسیار در ارزیابی ها مهم است. ما توجه می کنیم که چطور می توان کاری کرد که نسل جوان بتوانند با توجه به این هنر و بااستفاده از ان با سایر کشورها ارتباط ایجاد کنند.

وی با اشاره به مهم بودن وظیفه این روستا به عنوان روستای جهانی گفت : این روستا بایدبا به کارگیری زبان انگلیسی برای ایجاد ارتباط باشبکه شهرهای جهانی سعی داشته باشد.

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستاندر ادامه این دیدار، گفت : این جلسه از وزن کلپورگان حکایت دارد، متاسفانه هنر و اقتدار زنان را کم دیده ایم، اما این هنر حاصل فکر، ذهن، حس و دست زنان است که با هنرمندی بر سفال کلپورگان حک می شود.
وی افزود: این استان از حیث پیشرفت ها ممکن است خیلی مجهز نباشد اما مردمان توسعه یافته ای دارد که برگرفته از تمدن منطقه است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد : این فرصت شما نیز یک تریبون جهانی در اختیار ما قرار می دهد که جهانیان بدانند زن با همه ظرافت، ذکاوت و دانش می تواند در کنار مردان خود فعال بوده و خانواده راحمایت کنند و این جلسه به این شکل با حضور تمامی مدیران کل استان برای ارج نهادن به این مهم و حضور امیدبخش شما است.

هاشمی همچنینعنوان کرد: نقش شورای جهانی برای توسعه، معرفی و انگیزه بخشی، صیانت از میراث فرهنگی و توسعه بخشی و تقویت بازار بسیار مهم است. امروز در گروه سنی زیر ۸۰ سال، ۸۹ درصد رشد تحصیلات داشته ایم و حرکت شما الگویی خوب است تا در این راه آغاز دهه، مردم بدانند؛ ببینند و تلاش کنند تا با محصولات و تولیدات خوددر جهان مطرح شده و جهانی شوند.

وی اظهار داشت : جا دارد از دکتر بهمن نامور مطلق به عنوان بزرگ حامی هنرمندان و هنر، تشکر و قدردانی داشته باشیم، نگاه ایشان به این استان به وسعت این استان و اندیشه هنرمندان آن وسعت دارد. این هنر ظرفیت این را دارد که در گوشه گوشه ایران معرفی شود و این وسعت تاریخی در ایران بزرگ مردی چون آقای نامورمطلق را می خواهد تا برای معرفی هنرهای بومی قد برافرازد.

وی در پایان بااشاره به اینکه پرونده ثبت نخستین روستا کار مشکلی است گفت: البته انتخاب و معرفی اولین روستا نیز نشان از توجه دکتر نامور مطلقبه این خطه و هنر اصیل آن دارد که به این وسیله می‌توان امید را در میان هنرمندان استان زنده و بیدار کرد.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از واگذاری ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۸ اردیبهشت در مراسمی که به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان برگزار شد، گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید دارای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است، تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهم‌ترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ارگ کریم‌خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر بسزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود