Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@18:53:46 GMT

بیش از 4 درصد دختران ما هرگز ازدواج نمی کنند

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۵۶۸۳۲

بیش از 4 درصد دختران ما هرگز ازدواج نمی کنند

اردشیر جراوند در همایش سلامت اجتماعی که در سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: مشکلاتی که اکنون در جامعه وجود دارد به نظام برنامه‌ریزی ما برمی‌گردد که بهتر است سازمان مدیریت برنامه به وظایف اصلی خود بیشتر توجه کند.

وی ادامه داد: عدم تعادل منطقه‌ای در پهنه کشور وجود دارد که باعث فقر دائمی و مزمن شده و حجم بالای مهاجرت را سبب می‌شود که محصول بی‌مدیریتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر اجتماعی گفت: زمانی که مهاجرت رخ می‌دهد نسبت جنسی تغییر می‌کند باید نسبت مرد 103 و زن 100 باشد و این در تمام دنیا اثبات شده است.

جراوند گفت: اکنون در شهرهای مهم و پرجمعیت کشور نیز این نسبت جنسی تغییر کرده است به طوریکه در استان‌های گیلان، تهران، کرمانشاه، کهگیلویه، سیستان، اصفهان، خراسان رضوی، این نسبت تغییر کرده و اگر سلامت اجتماعی می‌خواهیم باید جامعه‌ای سالم داشته باشیم که اولین نشانه آن تعادل جمعیتی است

وی با اشاره به آمار ترکیب جنسیتی در برخی استان‌ها گفت:‌اکنون در گیلان به زیر 103 رسیده یعنی قطعاً مهاجرت زیادی دارد در یزد نسبت مرد 120 و زن 100 شده که نشان‌دهنده برخی آسیب‌هایاجتماعیدر آنجا است،‌خراسان رضوی نسبت 100 شده یعنی مهاجرت زنان به مشهد به اندازه‌ای است که دارد شهر زنانه می‌شود در نتیجه فساد جنسی بیشتری به بار می‌آید و این نشان می‌دهد که گرفتاری برای زنان و دختران ما بالاست.

وی گفت:‌در تهران نسبت مرد به 98 رسیده این در حالی است که اشتغال 15 درصدی زنان سرپرست خانوار را داریم با میانگین هزینه 2.5 میلیونی و درآمد 900 هزار تومانی که تأمین این مابه‌التفاوت سخت است و باید به نظام مدیریت فشار بیاوریم که سلامت جنسی را متعادل کند.

وی گفت: در مورد تجرد قطعی نیز 4.4 درصد از دختران و زنان کشور هیچگاه ازدواج نمی‌کنند و آمار مرگ و میر نشان می‌دهد 21 درصد مرگ به 40 درصد آمار قلبی و عروقی برمی‌گردد و در واقع سه عامل بیماری‌های قلب و عروقی استرس و بیماری‌های ریوی و تنفسی 51.2 درصد کل مرگ و میرهای کشور در سال 89 و 90 را باعث شده است.

این تحلیل‌گر اجتماعی در مورد سرمایه اجتماعی گفت: مردم فکر می‌کنند که فقط حدود 50 تا 60 درصد در بهداشت و آموزش دسترسی خوبی دارند، اما در فضای اجتماعی فرصت‌های شغلی و تحصیلات شرایط برابری وجود ندارد. 54 درصد اعتقاد دارند فقر و نداری بیشتر شده و 47 درصد می‌گویند جرم و جنایت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته هنوز خانواده رکن قابل اتکا در جامعه است و بدترین کار این است که زنان و معلمان را در جامعه کمرنگ‌ کردیم. اکنون سرمایه اجتماعی به 2.7 درصد در کل کشور رسیده است.

جراوند گفت: مشارکت انجمن‌های اجتماعی نیز تقریباً صفر است به جز در حوزه هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج در سایر موارد با سازمان‌ها و نهادها مشارکت کمی دارند.

وی در پایان گفت: همه دارایی‌ها را در چند شهر بزرگ گذاشته‌ایم و در همین شهرها حجم مهاجران و نارضایتی بالاست چرا که سرمایه اجتماعی کمتری در این شهرها ایجاد شده است.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از بانک مرکزی، مهدی صحابی گفت: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴.۰۸۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که این مبالغ نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مبلغ ۱.۵۵۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده ۲۳ درصد رشد بابت تسهیلات فرزندآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر اداره اعتبارات درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن نیز یادآور شد: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۵۶ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۴۴۱ هزار و ۷۶۷ نفر به مبلغ ۳۳.۴ همت تسهیلات دریافت کرده اند.

همچنین صحابی با اشاره به آمار وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ ۰۹‏‏/۰۲‏‏/۱۴۰۳ تعداد ۱.۳۳۰.۷۹۵ نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، ۴۶۱.۴۴۲ نفر (در حدود ۳۵ درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و. فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (در حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ ۴‏‏‏‏‏‏/۲۶۶ هزار میلیارد تومان شده‌اند. ‏‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟