Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- برنامه جامع اقدام مشترک ايران و گروه 1+5 (برجام) که با وجود همه فشارهاي داخلي و خارجي وارد بر آن، به تازگي دو سالگي خود را جشن گرفته است، بنا دارد در دولت دوازدهم آثار و نتايج بيشتري از دستاوردهاي خود را در عرصه اقتصادي کشور به منصه ظهور برساند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، برجام يکي از مهمترين دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي بوده است که در آن از حقوق ملت ايران دفاع شد اما با توجه به کارشکني هاي صهيونيست ها، سعودي ها و آمريکا در مسير اجراي آن، آثار مثبتش کمي با تاخير در حال نمايان شدن است اما به نظر مي رسد در آينده اين روند بخصوص در دولت دوازدهم شتاب بيشتري بگيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با بررسي روند به نتيجه رسيدن برجام از اولين ساعات آغاز مذاکرات تا تاييد نهايي آن توسط شوراي نگهبان و رهبر معظم انقلاب نشان مي دهد که در اين مسير دولت يازدهم که با شعار تنش زدايي و حل مشکل هسته اي راي اکثريت مردم ايران را گرفت توانسته است به شعارهايش عمل کند.
در اين مسير دولت يازدهم از مشکلات بزرگي همچون لابي هاي صهيونيست ها در آي پک و دولت اشغالگر قدس، سعودي هايي که در لحظات آخر مذاکرات و توافق در فرودگاه ژنو سراسيمه و محرمانه به ديدار وزير امورخارجه آمريکا مي آيند، وزير امورخارجه فرانسه که به بهانه واهي و گرفتن امتياز براي کشورش چندين بار مذاکرات را ترک مي کند و روايت رييس جمهوري از خستگي مفرط مذاکره کنندگان و نااميدي آنها به ادامه مذاکره، گذشت و توانست با اقتدار خواست ملت ايران که ادامه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي و برداشته شدن تحريم ها بود را به سرانجام برساند.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در همان روزهاي نخستين انعقاد برجام، در پاسخ به تذکرات پي درپي برخي نمايندگان مجلس نهم در رد برجام و انکار کردن هرگونه آثار مثبت آن، گفت: آيا اين کار کوچکي نيست که کشور را توانستيم از زير بند 7 منشور شوراي امنيت سازمان ملل متحد خارج کنيم؟
آنگونه که علي اکبر صالحي وزير امور خارجه دولت دهم روايت مي کند، وقتي رييس جمهوري منتخب در ابتداي دولت يازدهم متوجه مي شود که مقامات کشوري با دستور رهبر معظم انقلاب باب جديدي را در مذاکرات هسته اي بصورت محرمانه گشوده اند و برخلاف مسير قبلي تيم مذاکره کننده که چندين بار در آستانه، استامبول و بغداد به بيانيه خواني پرداختند، در حال مذاکره هستند، متعجب مي شود و در عين حال تيمي قدرتمند براي ادامه اين مسير انتخاب مي کند.
در نهايت بعد از دوسال از آغاز مذاکرات توسط دولت يازدهم ، اين تلاش شبانه روزي به سرانجام مي رسد و توافق نهايي يا برجام پس از چند سري توافق اوليه، به سرانجام مي رسد.
توافقي که با انتقاد تندروهاي اصولگرا در ايران و جمهوري خواهان در آمريکا مواجه مي شود و هر دو طرف مي گويند که براي کشورشان هيچ دستاوردي نداشته است.
توافقي که در آن تحريم هاي ظالمانه هسته اي و چند تحريم غيرهسته اي برداشته شده و کشورمان حق ادامه فعاليت هاي صلح آميزهسته اي و تحقيق و پژوهش را در اين زمينه با مذاکراتي فشرده در اختيار خود نگه مي دارد و امروز به آرامي آثار برجام در خريد هواپيما و امضاي موافقت نامه با توتال، حفظ سقف توليد نفت ايران در اوپک و ورود کارخانجات خودروسازي و انتقال فناوري به ايران مشاهده مي کنيم.
براي مثال مي توان به دستاوردهاي نفتي ديگر از جمله به امضاي 33 تفاهمنامه نفتي بين شرکت ملي نفت با 28 شرکت خارجي تا پايان خرداد 96،تفاهمنامه خدمات نوسازي تاسيسات و افزايش توليد گاز ميدان سلمان با شرکت هايي پتروپارس و مهندسي تويو (TOYO) ژاپن، امضاي 10 قرار دادتوسعه اي ميدان نفت وگاز براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتي که اين موارد غير از امضاي قرارداد با شرکت هاي توتال فرانسه، پي سي آي چين و پتروپارس ايران است، اشاره کرد.
در حوزه پولي بانکي نيز بايد از ارتباطات بانکي و تعاملات با بانک هاي سوييس، ترکيه، آلمان، ايتاليا، انگلستان، اسپانيا، بلژيک و ژاپن، دسترسي ارز به وجوه مسدود شده، برقراري دو سويه بانکي و پيام رساني مالي بين تمام بانک هاي تحريمي با بانک هاي کارگزار در 21 کشور، برقراري روابط کارگزاري با بانک هاي خارجي در قاره هاي آسيا، اروپا و آمريکا، گشايش 5 هزار و 863 اعتبار اسنادي توسط بانک هاي مختلف کشور تا تاريخ 13 تيرماه سال 95، معرفي و فعال بودن 12 حساب بانکي در آلمان، ايتاليا، ژاپن، ترکيه، امارات، سوييس، چين و شعب خارجي سه بانک ايراني براي واريز وجوه حاصل از صادرات محموله هاي نفتي نام برد.
با امضاي برجام همچنين قطعنامه هاي 1696، 1373، 1474، 1803، 1835 و 1929 شوراي امنيت سازمان ملل و 12 قطعنامه شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي لغو شد.
غير از موارد فوق مي توان به خريد هواپيماهاي ايرباس، بويينگ و کوچک براي نوسازي ناوگان هواپيمايي کشور اشاره کرد که آثار بيشتري از اين گشايش ها را مي توان در آينده مشاهده کرد.
البته نبايد بر اين نظر بود که تمامي مشکلات کشور با برجام حل شده است، بلکه با پيروزي دونالد ترامپ جمهوري خواه در آمريکا، اين کشور در عين اينکه ايران را پايبند به برجام دانسته اما در مسير وضع تحريم هاي جديد غيرهسته اي قدم بر مي دارد که آخرين تحريم هاي آن چند روز قبل به بهانه حمايت ايران از تروريسم، فعاليت هاي موشکي و حقوق بشر بوده است.

**919 تحريم را برداشتيم، 245 تحريم ديگر را نيز بر مي داريم/برجام نفتي موفقيتي بزرگ براي ايران بود
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده مردم رشت در مجالس نهم و دهم در گفت وگو با ايرنا با بيان اينکه 919 تحريم با امضاي برجام برداشته شده و 245 تحريم باقي مانده نيز به کوري چشم دشمنان برداشته خواهد شد، مي گويد: همين که امروز در مرحله اي نيستيم تا بخواهيم نفت را در برابر غذا معاوضه کنيم از دستاوردهاي بزرگ برجام است.
محمدرضا پورابراهيمي رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا نيز درباره آثار اقتصادي برجام بر اين اعتقاد است که در طي دوسال گذشته يک سري اقدامات مثبت انجام شده و برخي از اقدامات نيز اگر منفي نبوده، حداقل اثري هم نداشته است.
وي مي افزايد: آنچه خروجي داشته درباره فروش نفت است يعني بعد از برجام کاري که برعهده وزارت نفت بود اين بود که سهم خود را از بازار پس بگيرد چون براي ما بسيار مهم است که در اقتصاد وقتي از گردونه اي خارج مي شويم دوباره به چرخه بازگرديم، يعني فروش يک ميليون بشکه نفت ما در دوران تحريم به سه ميليون بشکه در پسابرجام رسيد که کار بزرگي بود و از پيامدهاي مثبت برجام است.
نماينده مردم کرمان در مجلس ادامه مي دهد: اين سهم خارج از درآمدهاي نفتي است، چون درآمدهاي نفتي کم و زياد مي شود، ولي اينکه دوباره بتوانيم سهم خود را از اوپک بگيريم به واسطه بحث برجام و اتفاقاتي که در حوزه وزارت نفت و پيگيري هاي مجلس بود، رخ داد.
وي با اشاره به اينکه درباره موضوعات اقتصادي و بانکي اتفاقي مهم رخ نداده است، گفت: با وجود اينکه طرف هايي مقابل توافق کردند که محدوديت هاي بانکي را بردارند و بانک ها بصورت عادي بتوانند با ما مراودات داشته باشند، ولي بانک هاي اصلي دنيا با ما مراودات ندارند در عين حال اين موضوع نيز قابل کتمان نيست که درباره مراودات بانکي بهبود نسبي ايجاد شده اما اصلا مشکلات نظام بانکي کشور حل نشده است.
پورابراهيمي در عين حال معتقد است که البته دليل آن مخالفت کشورها نيست، بلکه تهديد شدن و گروکشي آمريکا از بانک هاست، چون هزينه اي زيادي به آنها وارد مي کنند، يعني در جايي که ممنوعيت قانوني هم نيست، عملا تحريم ها در حوزه بانکي رفع نشده، اما در ظاهر قضيه در برجام صورت جلسه شده ولي در باطن، اينگونه نيست.
وي با بيان اينکه در حوزه سرمايه گذاري خارجي نيز برجام تاثيرگذار بوده است، مي گويد: در اين حوزه نيز که انتظار داشتيم فضا به رويکرد مناسبي تغيير کند، متاسفانه در طول دوسال گذشته سرمايه گذاري خارجي مناسب نبوده و آمار سال گذشته از سرمايه گذاري خارجي حدود يک ميليارد دلار حکايت دارد که عددي بسيار ناچيزي است.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس خاطر نشان مي کند: برخي از وزرا مي گويند که حدود 8 تا 10 ميليارد دلار توافق براي سرمايه گذاري شده اما خروجي و عدد رسمي اعلام شده براي سرمايه گذاري در کشور تاکنون يک ميليارد دلار بوده است.
البته محمد خزاعي رئيس سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني ايران بر اساس جديدترين گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از جذب سه ميليارد و 372 ميليون دلار سرمايه خارجي در سال 2016 ميلادي خبر داده که اقبال جهاني را به ايران پس از برجام نشان مي دهد.

**ايران هراسي به ايران گرايي تبديل شد
عليرضا رحيمي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا نيز درباره آثار برجام در کشور طي سال هاي اخير مي گويد: پس از برجام فضاي ايران هراسي به ايران گرايي تبديل شد و اعتماد جامع بين المللي بازگشت و جلب شد، امنيت و جذابيت سرمايه گذاري در کشور براي جهانيان جلب توجه کرد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه مي دهد: به همين دليل مذاکراتي که دولتمردان ما با شرکت ها و دولت هاي مختلف بين المللي داشتند، اقدامات انجام شده در زمينه هاي سياسي کاملا موفقيت آميز بود.
عضو فراکسيون اميد مجلس مي افزايد: از اين موفقيت ها مي توان در بخش حمل و نقل به قرارداد با شرکت هاي ايرباس و بويينگ نام برد که از اين دست قراردادها حتي در نوع خود بي سابقه بود به شکلي که حتي کشور چين هم با چنين تسهيلاتي نتواسته با اين شرکت هاي هواپيمايي و معتبر دنيا قرارداد، منعقد کند.
وي با بيان اينکه يکي ديگر از موفقيت هاي برجام در حوزه انرژي است، خاطر نشان مي کند: يعني قراردادهاي نفتي از جمله با توتال فرانسه طي روزهاي اخير حتي با وجود سرمايه گذاران متعددي که از کشورهاي اروپايي براي مذاکره به ايران آمدند، موفقيتي مهم محسوب مي شود.
رحيمي تصريح مي کند: براي شرکت هاي خارجي امنيت سرمايه گذاري در الويت قرار داشت و به همين دليل شرکت توتال قرارداد بلند مدت 20 ساله اي را منعقد کرد که به نوعي پيامي روشن به جامعه بين الملل، آمريکا و شرکاي آنها بود که دوره سياه نمايي گذشته و سرمايه گذاري در ايران مسير روشن آينده را طي خواهد کرد.

**حوزه عمران در آينده شاهد موفقيت هاي خوبي خواهد بود
محمدرضا رضايي کوچي رييس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا نيز برجام را فرصتي براي اقتصاد کشور مي داند که بايد از آن استفاده کرد و ادامه مي دهد: در مسير برجام، کشورهاي اروپايي بايد راه خود را از آمريکا جدا کنند، زيرا اين کشور بنا ندارد که برجام را اجرا کند و اگر کشورهاي اروپايي بخواهند اين مسير را طي کنند، به نظر مي رسد که برجام به بن بست رسيده مگر اينکه کشورهاي اروپايي بتوانند مسير خود را عوض کنند تا بتوانيم از ظرفيت برجام استفاده کنيم.
نماينده مردم جهرم در مجلس با بيان اينکه در حوزه عمران اگر مسير صحيح برجام اجرا شود، مي تواند به کشور کمک هاي فراواني داشته باشد، مي گويد: در حوزه شبکه ريلي کشور شرکت هاي معتبر جهاني مي توانند حضور پيدا کنند، بخصوص در حوزه قطارهاي سريع السير و برقي مي توان سرمايه گذاري هاي خوبي کرد.
وي مي افزايد: قطارهاي موجود در کشور قطاري سريع نيستند، درحاليکه متوسط سرعت قطارها در جهان 120 کيلومتر در ساعت است که متاسفانه ما هنوز يک کيلومتر خط قطارهاي سريع السير نداريم.
رضايي کوچي با بيان اينکه پس کشور ما داراي ظرفيت هاي فراواني است که سرمايه گذاران خارجي مي توانند از آن با توجه به برجام استفاده کنند، ادامه مي دهد: در حوزه توسعه فرودگاه ها، خطوط هوايي و بنادر ظرفيت هاي فراواني در کشومان داريم و اگر برجام در مسير واقعي خود اجرا شود، مي توانيم در آينده در حوزه عمران شاهد موفقيت هاي خوبي براي کشور باشيم به شرطي اينکه فقط شعار نباشد.
وي مي گويد: اينکه آمريکايي ها قابل اعتماد نيستند، ثابت شده و امروز نيز به دنبال برهم زدن معادله هستند، ولي اميدوارم کشورهاي اروپايي به عهد وتعهد خود پايبند باشند و به وظايفشان عمل کنند.
با وجود همه دستاوردهايي که برجام در رفع تحريم هاي بين المللي عليه ايران داشت، فقط تحريم هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران برداشته شد، در حالي که تاريخ جمهوري اسلامي ايران با تحريم هاي متنوع ظالمانه ايالات متحده آمريکا گره خورده است که از سر دشمني با ملت ايران و انقلاب برآمده از اراده ملت وضع شده اند.
در چهار دهه گذشته روساي جمهوري آمريکا پس از کارتر هر کدام به سهم خود بر تحريم هايي که وضع شده بود به بهانه هاي مختلف افزودند، چه از تحريم هايي با نام داماتو و يا تحريم هاي جديدي که کنگره آمريکا به بهانه فعاليت هاي موشکي و حقوق بشري براي ايران وضع کرده است.
حسن روحاني در ايام انتخابات سال 96 و زماني که در مناظرات تلويزيوني به شدت مورد انتقاد و حمله جناح مقابل خود درباره برجام و آثار آن قرار گرفته بود، گفت که آمادگي دارد مانند مذاکرات هسته اي که با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامي بود و توانست تحريم هاي ظالمانه هسته اي را بردارد، درباره ديگر تحريم ها در زمينه هاي مختلف مذاکره کرده و آنها را نيز از سر راه ملت بزرگ ايران با فرمان مسئولان ارشد نظام، مرتفع کند درعين حال باتوجه به روندي که آمريکا در نقض روح و جسم برجام برداشته محمدجواد ظريف وزير امورخارجه و به تعبير رهبر معظم انقلاب `فرزند امين و سخت کوش ملت ايران` که چند روز قبل براي سفر به سازمان ملل به نيويورک رفته بود، نسبت به بدعهدي آمريکا در اجراي توافق هسته‌اي واکنش نشان داد و گفت که `تهران حق خروج از برجام را براي خود محفوظ داشته است`.
سيام**9103**
گزارش از حميد شهرياري*ناشر:اميرکاردان راد



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۵۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران و افغانستان با بیان اینکه کریدور ریلی خواف ـ هرات، افغانستان را از محاصره خشکی بیرون می‌آورد و به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند، گفت: این کریدور علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌هایی‌ که دولت‌های متخاصم برای حذف آن داشتند، مانند بسیاری از موضوعات درگیر تحریم داخلی است.

به گزارش ایسنا، مصطفی رضایی اظهار کرد: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران درگیر جنگ کریدورها و سهم‌خواهی از کریدورهای منطقه‌ای و ترانزیت بین‌الملل است، کریدور ریلی خواف ـ هرات، کریدوری استراتژیک که افغانستان را از محاصره خشکی بیرون می‌آورد. این تعبیر را هیئت حاکمه افغانسان برای این کریدور به کار می‌برند.

وی با بیان اینکه با استفاده از این کریدور، افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود،‌ گفت: این کریدور گلوگاهی است که می‌تواند تجارت یک‌سویه ایران و افغانستان را که اکنون تنها به صادرات به افغانستان محدود است،‌ به یک تجارت دوسویه تبدیل کند.

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ادامه ادامه داد: این کریدور علاوه‌بر برنامه‌ریزی‌هایی‌ که دولت‌های متخاصم برای حذف آن داشتند، مانند بسیاری از موضوعات درگیر تحریم داخلی هم است. مشابه کریدرو شلمچه - بصره که سه سال پیش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال آغاز بهره‌برداری بود اما با لغو قرارداد توسط مدیریت راه‌آهن، متوقف شد و الان هم بهره‌برداری از آن متوقف است و چشم‌انداز مثبتی در حوزه ایفای نقش در حمل‌ونقل ترانزیت کالا ندارد.

بیشتر بخوانید راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از ایران عبور می‌کند

رضایی با بیان اینکه این کریدور هم با مقاومت‌های شدید در مدیریت راه‌آهن مواجه شد، افزود: اما این بار تصمیم وزارت راه و دولت بر این بود که کارهای برون‌مرزی کریدور خواف - هرات توسط کنسرسیوم انجام شود که با موفقیت هم این اتفاق افتاد.

وی درباره اظهارات مسئولان راه‌آهن مبنی‌بر بی‌اطلاعی نسبت به ترانزیت کالا از افغانستان بیان کرد: من به شدت تکذیب می‌کنم که مسئولان راه‌آهن می‌گوید با آنها هماهنگی صورت نگرفته است. به جز مکاتبات متعددی که از جانب دستگاه‌های دولتی با راه‌آهن شده، مورخ ۲۰ فروردین‌ماه نامه‌ای در مکاتبات خود راه‌آهن است که یکی از مدیران کل به معاون بهره‌برداری نوشته که کنسرسیوم بنا به اعلام استانداری خراسان رضوی، قطار وارد کشور می‌کند.

مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ادامه داد:‌ یعنی از ۱۰ روز قبل مکاتبات راه‌آهن این را نشان می‌دهد. این مکاتبه داخلی هم به همان دستگاه‌های متولی مرز ارجاع شده‌ است. چطور می‌شود به ادعای راه‌آهن، قطاری بدون هماهنگی وارد کشور شده باشد، مرزبانی و گمرک آن را پذیرش کرده باشند و تنها در انتظار تاییدیه راه‌آهن باشد؟

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه به خاک ایران منتشر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • تکمیل زیرساخت‌های شهرک دارویی بیضا شتاب می‌گیرد
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت