Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شالي جوانه زد و قد کشيد، همين‌که زرد شد سروکله دلالان و واسطه‌ها پيدا شد و زمزمه‌هاي واردات برنج خارجي بر رنجِ برنج افزود تا آرزوهاي مرد شالي‌کار بر باد برود.

خبرگزاري مهر؛ گروه استان‌ها- عليرضا نوري کجوريان: هنوز زمستان بود که پا در شاليزار گذاشت و مزرعه ترک‌خورده از سوزِ سرماي زمستان را با شخم و شيار بيدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هزار زحمت، آب در کامش ريخت، شخم زد و آبش را تخت کرد.
تازه شروع کاشت بود، گاه چشمش به آسمان بود و گاه دشت، باران که مي‌باريد، دلش ريش‌ريش مي‌شد و مي‌گفت نکند بنج (بذر) خراب شود و از بين رود، گاه از آفتاب گلايه داشت و در آرزوي بارش، نماز باران مي‌خواند.
آرام‌آرام، شالي جوانه زد و سبز شد اما باز پسر مزرعه‌دار، غصه‌اش گرفت و مي‌گفت اگر وجين نشود، علف‌هاي هرز مي‌رويد و محصول از بين مي‌رود. فصل قورباغه خوان شاليزار شده بود، صداي غورهايشان در مزرعه مي‌پيچد و پسر مزرعه‌دار با اهل خانه و ديگر اقوام براي وجين کردن به شاليزار مي‌روند.
فصل شاليزار برايشان صفايي ديگري دارد، مي‌گويد: براي اينکه هزينه کارگري کاهش يابد مزرعه‌دارهاي حاشيه به هم کمک مي‌کنند و «کايري» آيين ديرينه‌اي است که در شاليزارهاي مازندران فراوان ديده مي‌شود.

روزهاي خدا آرام‌آرام مي‌گذرند و به مردادماه مي‌رسند اما قلب پسر مزرعه‌دار در آرزوي دروي محصول همچنان تير مي‌کشد و براي برداشت شلتوک تاب ندارد تا زودتر آن را به شالي‌کوبي برساند، مي‌گويد: وام‌ دارم و بايد قبل از آبان ماه بتوانم محصول را بفروشم و بدهي بانکي را که هرساله سودش بيشتر مي‌شود، بپردازم.
به بازار برنج نمي‌شود زياد دل بست و درست موقع برداشت، واردات محصول انجام مي‌شود و مجبوريم برنجمان را زير قيمت به دلال واسطه‌ها بفروشيم
پسر مزرعه‌دار در آرزوهايش غوطه‌ور است که دلالان زودتر از موعد از راه مي‌رسند و آهنگ واردات نيز از دور شنيده مي‌شود، حال شالي‌کار مانده و دلالي که نه به او رحم مي‌کند و نه به شاليزار.
مش صفر جوادي شالي‌کار مازندراني که با هزار رنج و زحمت و قرض کردن و پيش‌فروش بخشي از محصولاتش، شاليزارش را سبز کرده دلش از هجوم دلالان و واسطه‌ها خون شده است و مي‌گويد: با فروش محصول بايد خرج عروسي پسرم را تأمين و همچنين وام کشاورزي‌ام را تمديد کنم.
غمي بر چهره‌اش مي‌نشيند و ادامه مي‌دهد: به بازار برنج نمي‌شود زياد دل بست و درست موقع برداشت، واردات محصول انجام مي‌شود و مجبوريم برنجمان را زير قيمت به دلال و واسطه‌ها بفروشيم.
بازار برنج فرنگي داغ تر شده
در آستانه فصل برداشت، بازار برنج هندي و پاکستاني در مازندران که قطب توليد برنج کشور لقب گرفته است نيز داغ‌تر شده و از کيلويي 25 هزار ريال تا 100 هزار ريال به فروش مي‌رسد و اين در حالي است که برنج‌هاي مرغوب و پر محصول آن‌گونه که بايد رشد قيمت ندارد.

سالانه يک‌ميليون و 400 هزار تن برنج در مازندران توليد مي‌شود که حدود 42 درصد نياز کشور را تأمين مي‌کند و اين وضعيت در حالي است که کشور سالانه به سه ميليون و 200 هزار تن برنج نياز دارد و يک‌ميليون تن آن از طريق واردات تأمين مي‌شود.
نگراني کشاورزان از لغو ممنوعيت واردات
لغو ممنوعيت واردات برنج در فصل برداشت، نگراني شالي‌کاران شمال را فزون‌تر کرده است و متأسفانه در سال جاري کارگروه تنظيم بازار طي مصوبه‌اي واردات برنج را در فصل برداشت آزاد کرد که اين مصوبه باعث افزايش واردات برنج در بازار و موجب برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار برنج داخل مي‌شود.
علي‌محمد شاعري سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر، اين مصوبه را اقدامي نسنجيده در سال اقتصاد مقاومتي عنوان کرد و گفت: لغو ممنوعيت واردات برنج در فصل برداشت اين محصول برخلاف حمايت از توليد داخل و ايجاد اشتغال است که ضربه جدي به کشاورزان برنج‌کار وارد مي‌کند.

وي بابيان اينکه واردات بي‌رويه برنج باعث کاهش تقاضاي برنج باکيفيت داخلي و کاهش قيمت اين محصول مي‌شود، افزود: از بين رفتن انگيزه کشاورزان براي دستيابي به اهداف خوداتکايي توليدات داخل از نتايج اين اقدام غير کارشناسي است.
درحالي‌که برنج باکيفيت داخلي داراي استانداردهاي سلامت محصول است چه دليلي براي ورود برنج از ساير کشورها وجود دارد
نماينده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به نظر مي‌رسد اين تصميم با دخالت دلالان واردکنندگان گرفته‌شده و هيچ توجيهي براي اين تصميم وجود ندارد.
وي با اشاره به‌پيش‌بيني توليد دو ميليون و 300 هزار تني برنج داخلي گفت: درحالي‌که برنج باکيفيت داخلي داراي استانداردهاي سلامت محصول است چه دليلي براي ورود برنج از ساير کشورها وجود دارد و نيازي به واردات در اين برهه زماني نيست که کشاورزان در حال برداشت محصول خود هستند.
به تأکيد صاحب‌نظران، حمايت از توليدات داخلي مي‌تواند گام جدي براي ايجاد انگيزه کشاورزان در راستاي توليد باشد و افرادي که اين تصميم را گرفتند و در مسير واردات کالاي خارجي گام برداشتند در اصل مخالف سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي حرکت کرده‌اند.
به باور آنان، با توجه به نياز واردات 600 تا 700 هزارتني برنج به کشور، بعد از فصل برداشت برنج مي‌توان اين مقدار واردات را با توجه به نياز داخل و بر اساس قوانين و مقررات انجام داد تا باعث تعادل عرضه و تقاضا شود.

توقف واردات برنج تا زمان برداشت و توزيع برنج داخلي خواسته بسياري از مسئولان استان‌هاي شمالي ازجمله مازندران است و از دولت انتظار دارند نسبت به خريد تضميني برنج اقدام کرده و در فصل برداشت، از واردات برنج خارجي به کشور جلوگيري کند.
نامه به رئيس‌جمهور
در اين رابطه رئيس کميسيون کشاورزي مجلس، از ارسال سه نامه اين کميسيون به رئيس‌جمهور، وزير جهاد کشاورزي و معاون اجرايي رئيس‌جمهور و تذکر درباره تنظيم بازار خبر داد.
علي اکبري در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئيات سه نامه کميسيون کشاورزي به رئيس‌جمهور، معاون اجرايي وي و وزير جهاد کشاورزي درباره وضعيت بازار محصولات کشاورزي و دامي اظهار داشت: در نامه‌اي که به آقاي روحاني نوشته‌ايم، نسبت به واردات برنج در فصل برداشت اين محصول تذکر داده‌شده است.
وي افزود: اخيراً ستاد تنظيم بازار ممنوعيت واردات برنج را لغو کرده که به همين دليل، در نامه‌اي به رئيس‌جمهور تذکر داده‌ايم که با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت محصول برنج داخل و اينکه ميزان توليد داخل هنوز به‌طور کامل برآورد نشده و نمي‌توان فعلاً کمبود بازار را پيش‌بيني کرد، لذا الآن زمان مناسبي براي واردات نيست.
واردات برنج خارجي به صلاح نيست و توزيع آن توهين به برنج باکيفيت استان است
درعين‌حال دلاور حيدرپور رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران نيز به توزيع برنج خارجي در استان واکنش نشان داد و گفت: مازندران مهد توليد برنج است و سالانه 40 درصد برنج کشور از سوي اين استان تأمين مي‌شود لذا واردات برنج خارجي به صلاح نيست و توزيع آن توهين به برنج باکيفيت استان است.

وي افزود: توزيع برنج خارجي به دليل اينکه بحث رواني در جامعه ايجاد مي‌کند قابل‌پذيرش نيست و با توجه به اينکه فصل برداشت برنج است شوک ناخواسته‌اي را به کشاورزان وارد مي‌کند.
حيدرپور با بيان اينکه کشاورزان مازندراني، کار برداشت شالي از 660 هکتار از زمين‌هاي زراعي استان را تاکنون انجام دادند افزود: امسال در 213 هزار و 525 هکتار زمين‌هاي زراعي مازندران برنج کشت شد و پيش‌بيني مي شود از اين ميزان با احتساب کشت دوم و رتون، يک‌ميليون و 300 تا يک‌ميليون و 400 هزار تن شلتوک برداشت شود.
به گفته معاون وزير جهاد کشاورزي وسعت شاليزارهاي کشور 670 هزار هکتار است که محور توليد برنج کشور، استان‌هاي گيلان و مازندران هستند بود و 15 هزار هکتار نيز در چشم‌انداز استان گلستان پيش‌بيني‌شده است.
دو استان مازندران و گيلان به دليل شرايط آب و هوايي مي‌توانند به‌عنوان مهم‌ترين مرکز توريسم در کشور مطرح شود که اين امر به‌تدريج سبب تغيير کاربري، ساخت ويلا، کارگاه و مراکز توريستي مي‌شود، لذا براي برون‌رفت از اين خطر جدي بايد درآمد اقتصادي کشاورزان را افزايش دهيم و ضمن جلوگيري از واردات برنج به اقتصاد کشاورزي توجه اساسي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودی در عرضه چای نداریم

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از آرامش حاکم بر بازار برنج خبر داد و گفت:  قیمت کنونی هر کیلو برنج هاشمی در بنکداری‌ها به ۱۱۶ هزار تومان، برنج فجر  ۷۰ هزار تومان و شیرودی ۷۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته او، هم اکنون کمبودی در عرضه اقلام اساسی همچون برنج و شکر نداریم و تنها در حوزه قیمت باید نظارت دقیق در بازار صورت بگیرد.

کنگری با بیان اینکه چای یکی از اقلام پرمصرف سبدخانوار محسوب می شود، افزود: علی رغم تغییر قیمت چای، این محصول به‌ وفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: در بازار شکر برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه مالیات ارزش افزوده، قیمت را افزایش داده‌اند، به طوریکه قیمت شکر در بازار به ۴۰ هزار تومان رسیده است. همچنین تولیدکنندگان به دلیل شفاف نبودن موضوع ارزش افزوده برای کالا‌های اساسی چک ۱۰ درصدی دو ماهه از خریداران دریافت می‌کنند.

او افزود: تا زمانیکه عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، قیمت کالا با نوساناتی در بازار روبروست، در حالیکه با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، بازار ثبات دارد.

کنگری گفت: علی رغم وفور کالاهای اساسی همچون شکر، روغن و برنج در بازار، اما برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده سلیقه‌ای عمل می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه