Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@10:06:21 GMT

ظریف: ای کاش مناظره‌های ما را دیده باشید!

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۶۱۳۰۱

ما در ایران شاهد نوعی از دموکراسی هستیم که شاید شبیه دموکراسی شما (غربی‌ها) یا آن‌ها نباشد، اما شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. ای کاش مناظره‌های ما را دیده باشید! اگر فارسی بلد بودید و مناظره‌ها را مشاهده می‌کردید...

میزان: ما در ایران شاهد نوعی از دموکراسی هستیم که شاید شبیه دموکراسی شما (غربی‌ها) یا آن‌ها نباشد، اما شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ای کاش مناظره‌های ما را دیده باشید! اگر فارسی بلد بودید و مناظره‌ها را مشاهده می‌کردید... به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در جریان نشست شورای روابط خارجی که چندی پیش با حضور چهره‌های برجسته دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آمریکا در نیویورک برگزار شد، به شرح تفصیلی مسائل ایران و آمریکا، منطقه، برجام و دیگر موضوعات پرداخت.
در ابتدای جلسه در پاسخ به سؤالی در خصوص علت بی‌ثباتی شدید در خاورمیانه گفت: «در ابتدا بهتر است وقتی در مورد چنین منطقه‌ای صحبت می‌کنیم، مثل همیشه سخن خود را با نام خدای بخشنده و مهربان آغاز کنیم. چرا که وقتی به این نقطه از جهان می‌پردازیم، باید به خود یادآوری کنیم خدایی که برخی به نام او آدم می‌کشند در باورهای دینی ما نسبت به همه انسان‌ها رئوف و مهربان است. و این رأفت هیچ مرز دینی، مذهبی، نژادی یا جنسیتی نمی‌پذیرد. در واقع این طنزی تاریخی است که افراد به اسم او این جنایت‌ها را انجام می‌دهند و انسان‌های دیگر را می‌کشند.»

وزیر امور خارجه وضعیت کنونی خاورمیانه را ناشی از عوامل متعددی چون مداخله قدرت‌های خارجی و سیاست‌های اشغالگری دانست و تصریح کرد این اقدامات نقش زیادی در خشم و نارضایتی دارد که منجر به افراط‌گرایی می‌شود.

ظریف با اشاره به حمله آمریکا به عراق و تأثیر آن بر گسترش افراط‌گرایی در منطقه گفت: من در فوریه سال ۲۰۰۳ درست یک ماه پیش از حمله آمریکا به عراق، به عنوان نماینده ایران در بیانیه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردم که پس از حمله آمریکا به عراق این احتمال وجود دارد که اتفاقات بسیاری رخ دهد. شاید در آن زمان چندان مشخص نبود که چه نوع اتفاقاتی می‌افتد، اما یکی از نتایج آن کاملاً مشخص بود و آن این بود که افراط‌گرایی در نتیجه حمله آمریکا به عراق در حال رشد بود.

وی به علل درونی بی‌ثباتی در خاورمیانه نیز اشاره کرد و گفت: بدون آنکه قصد اهانت به کشورهای همسایه را داشته باشم، باید بگویم که از منظر داخلی ما شاهد یک شکست و عدم موفقیت در نظام حکومتی کشورهای خاورمیانه هستیم: انتظارات برآورده نمی‌شوند، مردم باور دارند که دولت‌ها - عمدتاً دولت‌های عربی - قادر به تأمین نیازهای اولیه و اساسی مردم خود نیستند که این امر به خشم و رنجش منجر شده است. در این کشورها هیچ مجالی برای ابراز نارضایتی خود ندارید.

ظریف افزود: مردم ایران دو ماه پیش حدود ۱۰ ساعت در صف ایستادند تا رأی خود را به صندوق بیندازند. ایرانیان در شهر لس‌آنجلس برای رأی دادن ۴ ساعت در صف ایستادند. رأی دادن به آن‌ها فرصتی برای ابراز وجود، اعلام رضایت یا نارضایتی از دولت می‌دهد. ما این موضوع را در سایر بخش‌های منطقه نمی‌بینیم.

وزیر امور خارجه ناامیدی ناشی از فقدان امکانات لازم جهت تأمین نیازهای اساسی از جمله کرامت انسانی را یکی از عوامل منجر به وضعیت موجود دانست و گفت: این خشم متوجه دولت‌های منطقه می‌شود، اما متأسفانه آن‌ها [دولت‌ها] تلاش می‌کنند این خشم را به سمت دشمنی که خودشان برمی‌گزینند هدایت و منحرف کنند.

ظریف در ادامه افزود: حالا ما [ایران] آن دشمنی هستیم که آن‌ها می‌خواهند انتخاب کنند. یک دشمن انتخابی. این مسئله نه تنها برای آن‌ها مؤثر است و جواب می‌دهد، بلکه در مورد شما هم به کار می‌آید. برای بسیاری از افراد خیلی جذاب است که به آمریکا بیایند و بگویند که ایران دشمن اصلی است! و ایران ریشه همه مشکلات ما است! و به همین خاطر است که شما امروزه شاهد یک تلاش هماهنگ برای خلق یک دشمن خارجی هستید که هدف آن، منحرف کردن یک تهدید کاملاً بنیادی و وجودی است.

وی تصریح کرد: معتقدم که کمک به نیروهای افراط‌گرا حتی از طریق منحرف کردن خشم خود به سوی یک دشمن صوری، به حل این مشکل منجر نمی‌شود. زیرا در نهایت برای این نیروهای افراطی و تروریستی مشکل در خشم آن‌ها نسبت به دولت‌هایشان متمرکز است. بنابراین حتی اگر نتوانند خشم خود را متوجه یک دشمن خارجی کنند، در نهایت این خشم متوجه درون جامعه آن‌ها خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات اخیر مقامات سعودی که گفته بودند می‌خواهند جنگ را به داخل ایران بکشانند، با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در تهران گفت: آن‌ها با کمک به سازمان‌های تروریستی سعی می‌کنند چنین تهدیدهایی را عملی کنند. دیدید که شخصاً در تجمع سازمان‌های تروریستی پاریس شرکت کردند. آن‌ها از سازمان‌های تروریستی فعال در پاکستان حمایت می‌کنند و سرانجام توانستند برخی از آن‌ها را به مجلس ما برسانند؛ آنجا مکانی است که بیش از همه از آن تنفر دارند، چرا که خود چنین نهادی ندارند.

ظریف با اشاره به نظام مردم‌سالاری دینی در ایران گفت: ما در ایران شاهد نوعی از دموکراسی هستیم که شاید شبیه دموکراسی شما (غربی‌ها) یا آن‌ها نباشد، اما شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. ای کاش مناظره‌های ما را دیده باشید! اگر فارسی بلد بودید و مناظره‌ها را مشاهده می‌کردید و آن را با مناظره‌های خودتان مقایسه می‌کردید می‌دیدید که بسیار شبیه هم هستند. اما این اتفاق در آن کشورها رخ نمی‌دهد.

ظریف در ادامه افزود: آن‌ها تروریسم را به ایران کشاندند، ما معتقدیم که آن‌ها آدرس را اشتباهی رفته‌اند. ایران یک شریک جدی برای تمام کشورهایی است که در حال جنگ با دشمن مشترکمان هستند. زیرا در نهایت این نیروهای تکفیری و افراطی به همان اندازه که تهدیدی علیه ما هستند، حتی بیشتر از آن تهدیدی علیه خود آن‌ها به شمار می‌روند.

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال رویارویی مستقیم ایران و عربستان یا هر کشور دیگری که در مسئله یمن در طرف مقابل قرار دارد گفت: مسلماً امیدوارم که این طور نشود و امیدوارم اگر اختلاف نظرهایی در خصوص مناقشه یمن و یا سوریه وجود دارد، همچنان برای کمک به پایان این درگیری‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم. ما معتقدیم که هیچ یک از طرف‌ها از ادامه مناقشه در یمن نفعی نخواهد برد.

ظریف به پیشنهاد چهارماده‌ای خود برای حل بحران در سوریه و پیشنهاد چهارماده‌ای روحانی برای حل بحران در یمن اشاره کرد و آن‌ها را مبنایی برای همکاری ایران و عربستان نامید.

وی افزود: نیازی به جنگ میان دو طرف نیست، نیازی به حذف یکدیگر از صحنه منطقه نیست. زیرا در نهایت نه ایران و نه عربستان قادر به حذف یکدیگر از عرصه منطقه‌ای نیستند و زمانی که همسایگان ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس این حقیقت را دریابند که قادر به حذف ایران از صحنه منطقه‌ای نیستند، گامی بسیار بزرگ در جهت حل مشکلات برخواهند داشت.

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ایران از سوریه و ادعاهای غرب مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور گفت: اول از همه باید بگویم که ما معتقدیم هیچ کشوری به غیر از ایران درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز ندارد. چون وقتی ما قربانی این تسلیحات بودیم هیچ کس توجهی نمی‌کرد. در واقع همه از طرف مقابل حمایت می‌کردند. آن زمان من دیپلمات بسیار جوانی بودم، البته الان هم جوان هستم (خنده)، ولی در سال ۱۹۸۵ که خیلی جوان بودم پیش رئیس شورای امنیت رفتم و به او گفتم در جنگ ایران و عراق از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند. ولی رئیس شورای امنیت خیلی رک به من گفت قصد ندارم به حرف‌هایت گوش بدهم!

وی افزود: حالا هر کس به من بگوید تسلیحات شیمیایی برای آن‌ها یک خط قرمز است نمی‌پذیرم چون شخصاً آن زمان را به یاد دارم. اما این تسلیحات برای ما خط قرمز است و به همین دلیل است که ما از ابتدا گفتیم ایران مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هر کسی بر علیه دیگری است. تمام. هیچ اما و اگری هم ندارد. به هر حال ما بر این باوریم که اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی (در سوریه) باید بررسی شود و مکانیسم‌هایی برای بررسی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تأکید بر اینکه بدون انجام تحقیقات نمی‌توان درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه سخن گفت افزود: ما عمیقاً ترديد داريم كه اتهام‌های اخير آمريكا درباره استفاده (دولت سوريه) از تسليحات شيميايي در شهر خان‌شيخون (در استان ادلب) قابل اثبات باشد. ما پيشنهاد داديم كه يك تيم تحقيقاتي به منطقه برود. گفتیم اگر از تسليحات شيميايي استفاده شده باشد، آثاري از آن به جا مانده است. گفتیم می‌توانید محل و نحوه استفاده از آن را بررسی کنید و کار بسیار ساده‌ای هم بود. اعزام یک تیم حقیقت‌یاب به خان‌شیخون و پایگاه هوایی شعیرات کار ساده‌ای بود. چون طبق آن چیزی که آن‌ها می‌گفتند اگر هواپیماها در پایگاه شعیرات پر از تسلیحات شیمیایی شده بودند بایستی آثاری از آن باقی می‌ماند. زماني كه ما می‌گفتیم عراق از تسليحات شيميايي در جنگ با ما استفاده کرده، شش یا هفت تيم آمریکایی به منطقه مورد ادعاي ما آمدند و حتي به خط مقدم جبهه هم رفتند و چندین بار توانستند ثابت کنند که عراق از تسليحات شيميايي عليه ايران استفاده کرده است. این کار آن‌قدرها هم مشکل نیست. با این ‌همه، سازمان منع سلاح‌های شيميايي از رفتن به الشعيرات سر باز زد و من چند هفته پیش در ایران از رئیس اين نهاد سؤال كردم كه چرا به اين منطقه نرفتيد و ايشان گفتند قرار نیست ما در اين پرونده مقصر را مشخص کنیم و تنها مسئولیت ما اين است كه مشخص كنيم آيا تسليحات شيميايي مورد استفاده قرار گرفته است يا خير؟

ظریف در ادامه ضمن بیان اینکه از نقطه نظر ایران استفاده از سلاح شيميايي غیرقابل‌پذیرش است، تأکید کرد که ایران نمی‌پذیرد افراد هم قاضي، هم دادستان، هم مسئول اجرای حکم، هم مسئول تحقیق، و هم هیئت‌منصفه باشند.

ريچارد هاس در ادامه از وزير امور خارجه ايران در مورد ميزان پايبندي طرف‌های برجام به اين توافق هسته‌ای سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم میزان تعهد ما کاملاً مشخص است. ما مسئولیت نظارت بر اجراي تعهدات را به آژانس بین‌المللی انرژي اتمي سپرده‌ایم. در واقع توافق هسته‌ای این مسئولیت را به آژانس سپرده است تا میزان پایبندی ما را تائید کند و آژانس هر بار پايبندي ايران را مورد تأیید قرار داده است. بنابراین، این موضوع در گزارش‌های آژانس بطور شفاف بیان شده و اين آژانس همان نهادي است كه تقریباً هیچ‌گاه طرفدار ایران نبوده است. بنابراین لازم نیست از من بپرسید که آیا ما به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم یا خیر.

وي در ادامه با اشاره به عدم همکاری آمریکا با کسانی که علاقه‌مند به تجارت با ایران هستند گفت: درباره آمريكا معتقدیم این کشور همواره حتي در دوره باراك اوباما نیز ترجيح می‌داد تحریم‌هایی كه باقي مانده‌اند را حفظ کند تا اینکه تحریم‌هایی كه از بین رفته بودند را بردارد. نهادهايي مانند «دفتر کنترل اموال خارجی» یا همان «اوفك» نيز از ارائه پاسخ‌های مشخص و واضح به كساني كه می‌خواستند با ايران تجارت کنند، امتناع کرده است. آن‌ها نگران بودند كه توضيحات و پاسخ‌های واضح آن‌ها در اين زمينه از كارايي تحریم‌های غیرهسته‌ای باقی‌مانده بكاهد. یعنی همان تحریم‌هایی که درباره‌شان بحث نکرده بودیم و توافقی برای برداشتنشان صورت نگرفته بود. البته این از نظر ما قابل قبول نیست اما برای «اوفک» این تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از آن‌هایی بود که در حال برداشته شدن بودند.

ظریف درباره تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: جالب است که ایران تحت تحریم‌های حقوق بشری است ولی کشورهایی که مردمان آن‌ها هیچ‌گاه اسم انتخابات را هم نشنیده‌اند و در ملأ عام گردن انسان‌های بی‌گناه را می‌زنند و متحدان شما نیز هستند، هرگز هدف هیچ تحریمی از جمله تحریم‌های حقوق بشري و غیره واقع نشدند. این یک واقعیت است. بله راجع به همین تحریم‌های حقوق بشري صحبت می‌کنم.

سؤال بعدي ريچارد هاس به اظهارات ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا برمی‌گشت كه از حمايت از عوامل داخل ایران براي تغيير نظام در اين كشور سخن گفته بود. هاس نظر وزیر خارجه کشورمان را در اين باره پرسید. آقای ظریف در پاسخ گفت:

طرح اين موضوع نشان می‌دهد كه امريكا از گذشته درس نگرفته است. آمریکا در سال ۱۳۳۲ می‌خواست در ایران تغییر رژیم ایجاد کند اما نتیجه‌اش برای آمریکا چه بود؟ آمريكا از زمان انقلاب اسلامي ايران به دنبال تغيير حكومت بوده است. در دولت اوباما به طور رسمي گفته شد كه چنين سياستي كنار گذاشته شده؛ اما باور نداريم كه در حقيقت چنين بوده باشد. ببینید، تفاوت ميان ايران و متحدان آمریکا در منطقه اين است كه ما مشروعيت و اقتدار و قدرت خود را از مردم می‌گیریم.

وی در ادامه افزود: حقيقت اين است كه ما در ٣٨ سال گذشته همواره تحت فشار بوده‌ايم. به اطراف ما در منطقه نگاه کنید. همه به نحوي زير چتر حمايت خارجي هستند. اين حمايت يا از طریق ناتو است يا برخورداري از حمايت مستقيم امريكا. اما ايران این‌گونه نيست. ما چگونه در چنين منطقه‌ای و بدون برخورداري از حمايت خارجي دوام آورده‌ایم؟ چون ما به مردمان خود اتكا کرده‌ایم و به دليل همين اتكاست كه ما در برابر سیاست تغيير نظام در ايران و همچنین از جنگ سربلند بيرون آمديم.

ظریف با اشاره به حمایت همه‌جانبه جهان از صدام حسین در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران گفت: جنگی به ایران تحميل شد كه در آن از اتحاد جماهير شوروي سابق تا آمريكا و همه اعضاي دائمی شوراي امنيت از طرف مقابل حمايت کرده و میلیاردها دلار هزینه می‌کردند. حتماً به یاد دارید که همین چند هفته پیش عربستان ۱۱۰ میلیارد دلار صرف خرید سلاح کرد. در زمان جنگ عراق علیه ایران هم ۷۰ میلیارد دلار سلاح برای عراق خریدند. ما از جنگ و همچنين از تحریم‌هایی كه به قول هيلاري كلينتون فلج‌کننده بود نيز جان سالم به در برديم. شدیدترین نوع تحریم‌هایی که در طول سالیان بر علیه ایران اعمال شده بود. از همه اين اتفاق‌ها جان سالم به در برديم چرا كه ما به مردم خود و نيروي مردمي خود اتكا كرديم. این‌ها همان مردماني هستند كه ١٠ ساعت در صف ايستادند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری شركت كنند. ژنرال ماتیس گفته بود كه ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند و آیت‌الله (خامنه‌ای) رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند و اين مسئله را این‌گونه تشبيه كرد كه انتخاب رئیس‌جمهور در ايران مانند اين است كه رئیس‌جمهور ترامپ، رئیس‌جمهور بعدي را انتخاب كند. به خودتان بیایید! آيا مردم ١٠ ساعت در صف می‌ایستند تا به رئیس‌جمهوری رأی بدهند كه از قبل انتخاب شده است؟ شايد بگوييد مغز مردم در ايران را شستشو داده‌اند. آيا ایرانی‌ها در لس‌آنجلس هم ٤ ساعت در صف می‌ایستند تا رئیس‌جمهوری را انتخاب كنند كه از قبل انتخاب شده است؟! به خود بیایید! خودتان را فريب ندهيد. به واقعیت‌ها نگاه كنيد: تغيير حكومت در ايران جواب نمی‌دهد چرا كه ايران كشوري نيست كه برای مشروعيت و بقای خود به آمريكا متکی باشد. ما با بى وجود آمریکا به زندگی خود ادامه داده‌ایم.

ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: ایران معتقد است در کل منطقه باید دولت‌های فراگیر حضور داشته باشند. به همین دلیل است که ما به کمک سنی‌ها، کردها و همچنین شیعیان عراق که به مقابله با داعش برخاسته‌اند آمده‌ایم. سیاست ما پیوسته یکسان بوده است. ما با افراط‌گرایی در افغانستان جنگیدیم و با افراط‌گرایی در عراق و سوریه مبارزه کردیم. متحدان ایالات متحده از افراط‌گرایی در افغانستان حمایت کردند. فراموش نکنید، تنها سه کشور، طالبان را به عنوان دولت به رسمیت شناختند: پاکستان که یکی از همسایگان افغانستان بود؛ عربستان سعودی؛ و امارات. این‌ها همان کشورهایی هستند که از تروریسم و افراط‌گرایی در سوریه و عراق نیز حمایت می‌کنند. آن‌ها پیوسته از تروریسم و افراط‌گرایی حمایت کرده‌اند و ما پیوسته با آن مخالف بودیم. آن‌ها انتخاب‌های اشتباه انجام دادند و اکنون شکایت دارند. در حالی که این نتیجه انتخاب‌های اشتباه خودشان است. این تقصیر ما نیست که انتخاب درست را انجام دادیم.

وزیر امور خارجه ایران سپس در پاسخ به سؤال بعدی ریچارد هاس با اشاره به یکی از مقالات نیویورک تایمز درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ ایران و عراق گفت: من احترام زیادی برای نیویورک تایمز قائل هستم. اما آن‌ها واقعیت‌ها را بررسی نکردند. چون اگر شما این مقاله را بخوانید، آن‌قدر یک‌طرفه است که حتی سعی می‌کند استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به ایران نسبت دهد - البته نه به‌طور خیلی مستقیم. خواهش می‌کنم فقط آن جمله را بخوانید. آن جمله را با این پیش‌زمینه بخوانید که سازمان ملل در هفت گزارش پی در پی اثبات کرد که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. این گزارش‌ها همچنین ادعاهای عراق مبنی بر اینکه ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است را رد کردند، ادعاهایی که ایالات متحده نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کرد.

وی افزود: فاجعه حلبچه را به خاطر دارید؟ سند سیا در حال حاضر نشان می‌دهد که ایالات متحده به تمام سفارتخانه‌های خود پیام فرستاد و از آن‌ها خواست تا بروند و لابی کنند که ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. منظورم این است که حقیقت همین است. این‌ها افشاگری‌های ویکی‌لیکس نیستند و قبل از آسانژ وجود داشتند.

ظریف در ادامه تصریح کرد: این‌ها واقعیات هستند. ما در عراق و منطقه نفوذ داریم، اما بر این باوریم که نفوذ در منطقه نباید به قیمت حذف دیگران باشد. معتقدیم همه باید در منطقه مشارکت داشته باشند.

وی درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیز گفت: به نظر ما (حضور) نیروهای خارجی ذاتاً منطقه را بی‌ثبات می‌کنند. ما با انتخابی که همسایگانمان کرده‌اند مخالف نیستیم و در انتخاب آن‌ها دخالت نمی‌کنیم.

ظریف در ادامه سخنان خود درباره منطقه تأکید کرد که ایران در عراق و سوریه نیروی نظامی ندارد.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید ما در آنجا مشاوران نظامی داریم. همان‌طور که گفتم، ما مخالف انتخاب همسایگانمان نیستیم، اما می‌گوییم نیروهای خارجی ذاتاً باعث بی‌ثباتی می‌شوند. ایران در پی حضور نظامی در هیچ نقطه‌ای از منطقه نیست. اگر ما به آنجا رفتیم به این دلیل بود که از ما خواسته شده بود. بله ما به اربیل رفتیم. شما فقط دوست دارید به این موضوع اشاره کنید که ما در سوریه مشاوران نظامی داریم. چرا به یاد نمی‌آورید وقتی که داعش تقریباً داشت اربیل را تصرف می‌کرد رئیس‌جمهور بارزانی به سه کشور تلفن زد. ایران (که احتمالاً آخرین کشور بود)، ترکیه، و آمریکا. ما در عرض دو ساعت با پنج هواپیمای پر از سلاح و مشاوران نظامی برای کمک به کردها در مبارزه با داعش خودمان را به آنجا رساندیم. ایالات متحده ۲۴ ساعت طول کشید تا بمباران هوایی انجام دهد و دوستانمان هم اصلاً نیامدند. این‌ها واقعیت‌هاست. اگر ما آنجا هستیم، به دعوت دولت‌هایی است که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌اند. اما در نهایت معتقدیم که وظیفه ایجاد امنیت برای کشورهای منطقه، به عهده خودشان است. برای هر کشوری، شهروندانش، و نیروهای نظامی‌اش باید امنیت را ایجاد کنند و خارجی‌ها صرفاً بایستی کمک کنند. هر چیزی فراتر از این بی‌ثباتی به بار می‌آورد.

ظریف برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق را نیز انتخابی غلط دانست و افزود: به اعتقاد ایران این امر گرایش‌های تفرقه‌آمیز در عراق ایجاد می‌کند که برای کشور فاجعه‌بار خواهد بود و این فاجعه صرفاً به کردها محدود نخواهد شد. من اعتقاد دارم که تأثیرات آن برای امنیت عراق و منطقه فاجعه به بار خواهد آورد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: بنابراین به دوستانمان در کردستان عراق توصیه کرده‌ایم که این انتخاب اشتباه است و آن‌ها نباید این انتخاب را انجام دهند. البته همه آن‌ها دوستان ما هستند؛ از آقای بارزانی گرفته تا دیگران در عراق. من معتقدم همه کشورهای منطقه همین نظر را دارند و در دیدارهایی که در اروپا و سایر نقاط داشتم هم شنیدم آن‌ها نیز همین نگرانی را داشتند. در اینجا هم روی صحبت من با مقامات نیست، بلکه روی صحبتم با اتاق‌های فکر است. من اعتقاد دارم که گرایش‌های مشابه در ایالات متحده نیز وجود دارد. بنابراین فکر نمی‌کنم این انتخاب درستی باشد. همان طور که ما بر اتحاد ملی و تمامیت ارضی هر کشوری در منطقه اصرار می‌ورزیم، معتقدیم که سیاست‌های ضد کردی هم در هر کجای منطقه نتیجه عکس خواهد داد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا منظور ترکیه است پاسخ داد: من در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کنم. من فقط یک تحلیلگر هستم و یک نکته تحلیلی ارائه دادم.

ظریف در ادامه به مسئله افغانستان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اتکا به نیروهای خارجی به افغان‌ها در دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز کمکی نخواهد کرد. ما از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم و آماده هستیم تا هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم و با آنچه در توان داریم برای حمایت از این روند اقدام می‌کنیم. این دیدگاه ماست، اما به تصمیمات همسایگانمان احترام می‌گذاریم و همیشه احترام گذاشته‌ایم. دولت افغانستان یک دولت مستقل است و اگر تصمیمی بگیرد، به این تصمیم احترام می‌گذاریم. اما درباره مزایای این تصمیم با آن‌ها مخالف هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دستگیری یک جاسوس آمریکایی در ایران، به استقلال قوه قضائیه کشور اشاره کرد و گفت: امروزه همه می‌دانند که

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید

به گزارش خبرآنلاین عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و بازگشتگان حکومت سرپرست افغانستان روز دوشنبه ۶ فروردین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل، گفت: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر روابط خوب دیپلماتیک و اصول بین‌المللی، دارای مشترکات فراوان دینی و فرهنگی نیز هستند، بنابراین این دو کشور مسلمان و همسایه، حقوقی نیز در برابر یمدیگر دارند.

حقانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به خوبی از میلیون‌ها مهاجر افغان میزبانی کرد، اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر هم حضور مهاجرین افغان را تحمل کرده و در برابر آنها صبر و حوصله داشته باشد تا زمینه بازگشت عزت‌مندانه آنها به کشور مساعد شوند.

به نقل از ایرنا سخنگوی وزارت امور مهاجرین و بازگشتگان حکومت سرپرست افغانستان تاکید: یک بار دیگر از میزبانی خوب جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان تشکر می‌کنیم.

در سال گذشته بیش از ۱ میلیون ۵۰۰ هزار مهاجر به افغانستان بازگشتند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و بازگشتگان دولت سرپرست افغانستان درباره بازگشت مهاجرین افغان در سال گذشته گفت: از ماه فروردین تا ماه اسفند سال ۱۴۰۲ بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به صورت داوطلبانه و اجباری به افغانستان بازگشته اند.

حقانی تصریح کرد: از یک و نیم میلیون مهاجر بازگشته، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰۰ هزار نفر به صورت اجباری از پاکستان بازگشته اند.

در بیش از چهار دهه جنگ و ناآرامی ناشی از اشغال افغانستان، میلیون‌ها افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین صدها هزار تن دیگر به کشورهای غربی مهاجرت کرده اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888426

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • سوسک ببری دیده اید؟! (عکس)
  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی/دیده‌بان حقوق بشر اروپا : نیروهای اسرائیلی بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل آن‌هابودند به آتش کشیده‌اند/ حملات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز و غرب خان یونس / حمله موشکی گسترد
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی