Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


وزیر انرژی عربستان از احتمال تمدید توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای فراتر از مارس ۲۰۱۸ در صورت نیاز خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل ازرویترز؛ خالد الفالح اعلام کرد که در صورتی که نیاز باشد، تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از تمدید توافق جهانی کاهش عرضه برای فراتر از مارس ۲۰۱۸ حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان روی خارج شدن ملایم و تدریجی از توافق جهانی کاهش عرضه که سبب وارد کردن شوک به بازار نشود، کار می‌کنند.

وزیر انرژی عربستان ضمن اعلام این که با کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای، صادرات نفت خام خود را در ماه اوت روی میانگین روزانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نگه می‌داریم، گفت: عربستان برای تعادل بازار نفت به تنهایی کار نمی‌کند بلکه دیگر تولیدکنندگان هم باید پایبندی خود به سهمیه‌های تولید را افزایش دهند و به تعهدهای خود عمل کنند. لیبی و نیجریه که از توافق کاهش عرضه معاف هستند، اجازه دارند روند افزایش تولید خود را در سطح تعیین شده نگه دارند.

وی ادامه داد: ما به حمایت از برادران و شریکان خود در دو کشور آفریقایی لیبی و نیجریه ادامه می‌دهیم تا این که بتوانند تولید خود را احیا کنند. کمیته وزارتی نظارت بر برنامه کاهش تولید اوپک باید تاثیر چنین افزایش تولیدهایی را بر توازن میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام رصد کند.

براساس این گزارش، به کشورهایی مانند عراق که افزایش تولید داشته اند گفته شده است که به تعهدهای خود پایبند باشد، لیبی و نیجریه هم با افزایش روزانه ۴۴۰ هزار بشکه‌ای در فاصله زمانی ماه مه تا ژوئن بر مازاد عرضه در بازار نفت افزوده اند.

الفالح گفت: لیبی می‌تواند به روند افزایش تولید خود ادامه دهد و در نظر دارد که تولید خود را به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز برساند.

محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان، نیز در این باره عنوان کرد: نیجریه آماده پذیرش این است که چنانچه تولیدش به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد، افزایش تولید خود را متوقف کند.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد

اکتشافات جهانی نفت و گاز در سال میلادی گذشته، به معادل ۵ میلیارد بشکه نفت کاهش و همزمان، هزینه‌های اکتشاف نزدیک به دو برابر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، گزارش مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که توسط خبرگزاری آنادولو نقل شده است، نشان می‌دهد ۶۰ درصد از پنج میلیارد بشکه، اکتشاف نفتی جدید و مابقی آن، اکتشافات گازی بوده است.

این پنج میلیارد بشکه در مقایسه با معادل ۱۰.۵ میلیارد بشکه نفت اکتشاف شده در سال ۲۰۲۲، کاهش نشان می‌دهد و استدلال‌های اوپک را تائید می‌کند که با وجود رشد تقاضا، صنعت نفت و گاز به میزان کافی در تولید، سرمایه گذاری نمی‌کند. اوپک، علت این روند را دلسردی سرمایه‌گذاری از مواضع آژانس‌های پیش‌بینی‌کننده و دولت‌های حامی گذار انرژی، می‌داند.

مشکل هزینه هم احتمالا در کاهش نرخ سرمایه گذاری موثر بوده است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز گزارش کرد هزینه اکتشاف معادل هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳ برای گاز طبیعی، به ۵.۳۰ دلار در مقایسه با ۲.۶۰ دلار در سال ۲۰۲۲، افزایش یافت.

طبق گزارش  این گروه، هزینه‌های اکتشاف برای نفت هم به طور قابل توجهی افزایش یافته و از ۳.۵۰ دلار معادل هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۲، به ۸.۸۰ دلار معادل هر بشکه نفت صعود کرده است که می‌تواند به دلیل انجام بیشتر اکتشافات جدید در بلوک‌های فراساحلی در آب‌های عمیق باشد.

اطلاعات مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشان می‌دهد ۴۱ درصد از اکتشافات جدید در سال میلادی گذشته، در آب‌های فوق عمیق و ۳۰ درصد دیگر در قسمت آب‌های عمیق انجام شده است.

از نظر توزیع جغرافیایی اکتشافات جدید، بزرگترین بخش از اکتشافات جدید در سال ۲۰۲۳، در آسیا با ۳۲ درصد انجام شد و پس از آن آمریکای لاتین (۲۱ درصد) در جایگاه دوم و اروپا و آفریقا هر کدام با ۱۱ درصد، مشترکا در رتبه سوم قرار گرفتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، افزایش هزینه‌های اکتشاف و چالش‌های موجود در یافتن منابع جدید نفت و گاز، ممکن است باعث کاهش رشد سرمایه‌گذاری در این بخش شود و نگرانی‌هایی را که اکنون به طور منظم توسط اوپک از کسری ساختاری در حال ظهور در بازارهای نفت ابراز می‌شود، تشدید کند، در حالی که تقاضا برای نفت همچنان در مسیر رشد قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران