Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در مراسم پاسداشت سيمن‌دخت وحيدي با اشاره به روحيه معلمي اين بانوي شاعر گفت: او براي شعرا مادري کرده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، سي و هشتمين شب شاعر ويژه پاسداشت سيمين‌دخت وحيدي عصر امروز در سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*سيمين‌دخت وحيدي براي شعرا مادري کرده است
غلامعلي حدادعادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در اين مراسم با اشاره به اينکه پس از باخبر شدن از برگزاري اين مراسم دعوت برگزارکنندگان را پذيرفتم زيرا بايد به پاس يک عمر فعاليت خانم وحيدي به او اداي احترام مي‌کردم، گفت: نوع ما و بنده خاطره خوب و شيريني از خانم وحيدي داريم که آن هم مربوط به حضور ايشان در سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب است.
وي افزود: هنر، جنسيت نمي‌شناسد و در هر هنري مردان و زنان هنرمند موفق بوده‌اند ولي هنر زنانه خودش را نشان مي‌دهد، خصوصيت زنانگي و زن بودن در هنر جلوه مي‌کند، زيرا هنر از عمق جان هنرمند برمي‌خيزد. شعر زنان داراي ظرافت‌ها، لطافت‌ها و ريزه‌کاري‌هايست که به مادر بودن و زن بودن هنرمند زن مربوط است که در اشعار مردان کمتر به چشم مي‌آيد.
*پروين اعتصامي افتخار زنان شاعر جهان است
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: در زبان فارسي هم از ديرباز بانوان شاعر فعال بوده‌اند که در عصر ما نيز اين حضور به چشم مي‌آيد. پروين اعتصامي برجسته شاعران زن عصر ما محسوب مي‌شود. او نه تنها افتخار زنان در شعر فارسي بلکه افتخار زنان در شعر جهان است.
او اضافه کرد: در سال‌هاي انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر دست و بال ما بسته بود و من سه روز پس از پيروزي انقلاب به صدا و سيما رفتم تا در برنامه‌هاي راديويي مشارکت کنم. آنجا بود که فهميدم راديو چقدر اشتها دارد زيرا ما هر قدر مي‌نوشتيم باز هم مطلب نياز بود. مرحوم اوستا، مرحوم سبزواري، مرحوم شاهرخي، مرحوم مشفق کاشاني و در بين بانوان مرحوم سپيده کاشاني و سيمين‌دخت وحيدي در اين عرصه مددرسان ما بودند و در آن سال‌هاي سخت در ابتداي امر قدر اين شعرا را درک مي‌کرديم.
حداد عادل با اشاره به شخصيت سيمين‌دخت وحيدي گفت: وحيدي در همه اين 40 سال پا به پاي انقلاب بوده و بدون توقع از انقلاب در ميدان بوده است. خانمي متدين، متعهد و برخاسته از يک خانواده فرهيخته در خدمت انقلاب بود و همچنان در همان صراط استوار مانده است. با خلق خوش بانوان جوان شاعر را جذب مي‌کرد و به تعبيري برايشان در شعر مادري کرده است.
*وحيدي براي انقلاب شعر گفته است
علي محمد بشارتي، شاعر در اين مراسم با بيان اينکه خيلي خوشحالم که در اين پاسداشت شرکت کرده‌ام گفت: خانم وحيدي از خانواده‌اي اصيل از شهر جهرم است؛ شهري که هيچ وقت شاه پهلوي نتوانست به آن شهر برود؛ و اين نشان دهنده روحيه پهلوي ستيزي مردم اين شهر بود؛ شهري که در استقبال از رهبر معظم انقلاب در سال ٦٥ سنگ تمام گذاشتند.
وي افزود: يکي از دايي‌هاي خانم وحيدي از افسران ارشد ارتش بودند، يکي ديگر از دايي‌هايشان پcشک بودند و دايي ديگر حوزوي بودند؛ اما ايشان راه شعر را از همان دوران طفوليت پيمودند؛ من با پسر ايشان در زندان بودم؛ ايشان جوان ترين زنداني اوين بودند؛ بعد از انقلاب، ارتباط ما با اين بانوي ارزشمند ادامه پيدا کرد.
اوج توامندي ايشان اشعار ارزشمندشان در تقويت روحيه رزمندگان بود؛ من متاسفم با انديشمنداني که قبل انقلاب اشعاري گفتند؛ اما بعد از انقلاب هيچ شعري ندارند؛ همه تلاش شيعه در اين چندين سال تشکيل حکومت اسلامي بوده است، اما برخي سکوت کردند و اين سکوت قابل پديش نيست، شاعر بايد موضع داشته باشد؛ اشعارش جهت داشته باشد؛ سيمين‌دخت وحيدي اين گونه بود. اشعارش جهت دارد و براي انقلاب شعر گفته است.
*توصيه سيمين‌دخت وحيدي به يک شاعر جوان
عارفه دهقاني يکي از شاگردان اين شاعر در اين مراسم با ذکر خاطره‌اي از سيمين‌دخت وحيدي گفت: ايشان چندين سال قبل به بنده گفتند که همه شعرهايي که تا به حال گفتي را دور بريز و از نو شعر بگو؛ ايشان وقت زيادي براي شاعران جوان مي‌گذارند؛ در ديدارهاي نيمه رمضان با رهبري، ايشان هميشه وقت‌شان را به جوانان مي‌دهند؛ اميدوارم عمر او طولاني باشد تا ما همچنان از حضورشان بهره‌مند شويم.
*همسر، مادر و شاعر
فريبا يوسفي از بانوان شاعر حاضر در اين مراسم گفت: سيمين‌دخت وحيدي در عرصه شعر خدمات شايسته‌اي داشته است او داراي يک ويژگي خاص است که آن هم تريبون‌بخشي است. او به جوان‌ها هميشه فرصت داده و اجازه داده که جوانان شعر بخوانند در حالي که ما مي‌بينيم بسياري از شاعران نامدار از هيچ فرصتي براي شعرخواني نمي‌گذرند. اين نکته در صحبت‌هاي ديگران نيز مورد اشاره قرار گرفت.
وي افزود: اين شاعر بزرگوار داراي ويژگي ‌زنانه‌نويسي در شعر است، روزگاري که او با درک درست از موقعيت شعر گفت روزگار مهمي بود. برهه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس از مقاطع مهم تاريخ معاصر ما محسوب مي‌شود که او در اشعارش به اين مسائل پرداخته است.
يوسفي گفت:‌ او حتي در اشعارش به جايگاه زنان در جامعه و تأثير آنها اشاره کرده است. خانم وحيدي بر دشواري‌هاي زنانه فائق آمده و توانسته در ميان شاعران زن علاوه بر حفظ روحيات شاعرانه به استحکام خانواده نيز اهتمام داشته باشد. او وظايف مادري، همسري و ديگر وظايفي که يک زن برعهده دارد را در کنار روحيه شاعري پيش برده است و از اين حيث در جايگاه شايسته‌اي قرار دارد.
*فعاليت پا به پاي ديگران
حسين اسرافيلي در اين مراسم با اشاره به سال‌هاي حضور سيمين‌دخت وحيدي در حوزه هنري گفت: عشق به امام خميني(ره) و تعهدات ديني عاملي براي جمع شدن شاعران در حوزه هنري بود و خانم وحيدي از همان ابتدا در جمع شاعران حضور داشت و با توجه به اينکه جلسات گاهي طولاني مي‌شد، او و چند بانوي ديگر که در جلسات حضور داشتند همواره دغدغه آقايان حاضر بودند زيرا سال‌هاي اول انقلاب امنيت براي نيروهاي انقلابي به شدت پايين بود و گروهک‌هاي تروريستي هر کسي را که ريش داشت يا چادر سر مي‌کرد ترور مي‌کردند. براي مثال در همان روزگار يک خانه تيمي را کشف کردند که روشن شد مي‌خواستند حوزه هنري را بزنند و به تعبيري بچه‌هاي انقلابي روزانه سهم شهادت داشتند. به همين خاطر رفت و آمد خانم وحيدي و ديگر شاعران بانو هميشه دغدغه جمع شعرا بود.
وي افزود: خانم وحيدي در کنگره‌هاي شعر جنگ و دفاع مقدس همواره حضور داشت و پا به پاي ديگران فعاليت مي‌کرد.
در پايان اين مراسم سيمين‌دخت وحيدي ضمن شعرخواني براي شرکت‌کنندگان مورد تجليل و تقدير قرار گرفت. در اين مراسم 14 بانوي نويسنده و شاعر کتب خود را به سيمين‌دخت وحيدي تقديم کردند. حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي، سودابه اميني، علي داودي، محمدعلي گوديني، کامران شرفشاهي، سارا عرفاني، عبدالرحيم سعيدي‌راد، نفيسه‌سادات موسوي، ابراهيم شريعتي و ... در اين مراسم شرکت کرده بودند.
انتهاي پيام/و

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۸ هزار و ۵۰۵ فلسطینی در کرانه باختری طی ۲۰۶ روز

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه حمایت از اسیران فلسطینی اعلام کرد که از روز یکشنبه تاکنون، ۱۲ نفر در کرانه باختری بازداشت شدند.

به گزارش این باشگاه، رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر۲۰۲۳ و همزمان با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تا امروز، ۸ هزار و ۵۰۵ نفر را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در طی مدت یاد شده، ۴۹۱ فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله صهیونیست ها به شهادت رسیده اند.

همزمان با جنگ ویرانگر در نوار غزه که تاکنون ده‌ها هزار شهید بر جای گذاشت، مبارزان و جوانان فلسطینی در کرانه باختری نیز در بخش های مختلف این منطقه از جمله نابلس، طولکرم، جنین و الخلیل به مقابله با نظامیان رژیم صهیونیستی برخاسته‌اند و کرانه باختری شاهد موجی از تنش ها و درگیری های میدانی بین فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم اشغالگر و یورش به محله ها و بازداشت فلسطینیان توسط صهیونیست ها است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرد که بازداشت های خودسرانه دسته جمعی، بازداشت های غیرقانونی و موارد شکنجه گزارش شده و سایر اشکال بدرفتاری با زندانیان فلسطینی را در کرانه باختری ثبت کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که جنگ علیه نوار غزه تاکنون به شهادت ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر و زخمی شدن ۷۷ هزار و ۶۴۳ نفر منجر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • مستندی درباره مادری که دو بازیگر نقش دو دختر گمشده اش را بازی می کنند
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • بازداشت ۸ هزار و ۵۰۵ فلسطینی در کرانه باختری طی ۲۰۶ روز
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان