Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - الجزيره-ايرنا- «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه امروز سه شنبه ميزبان «فايز السراج»رئيس دولت وحدت ملي ليبي و ژنرال «خليفه حفتر» فرمانده ارتش ليبي و نماينده سازمان ملل در ليبي بود تا شايد آنها در خصوص ايجاد ثبات در ليبي با هم به توافق برسند.کارشناسان بحران ليبي را بسيار پيچيده مي دانند و مي گويند حل آن ينز نياز به زمان و از خودگذشتگي طرف هاي درگير و همچنين توافق طرف هاي خارجي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا، اکنون حدود 6 سال است که از سرنگوني نظام «معمر قذافي» مي گذرد و طي اين مدت مردم ليبي رنگ آسايش و آرامش را نديده اند. کشورهاي غربي با اهداف خاص خود اين نظام را سرنگون و اين گونه به مردم القا کردند که براي نجات مردم ليبي وارد عمل شده اند.
حال پس از گذشت اين سال ها تبعات ناامني در ليبي، دامن کشورهاي اروپايي و عاملان سرنگوني قذافي را گرفته که يکي از تبعات آن سرازير شدن سيل مهاجران آفريقايي از کشورهاي مختلف قاره سياه به سمت اروپا است و در اين ميان در ليبي حکومتي مرکزي و قدرتمندي نيز وجود ندارد تا مانع اين مهاجرت ها شود.
بحران ليبي، در حقيقت طرحي ساخته غرب بود که با کمک کشورهاي عربي، هدفي جز غارت نفت و ديگر منابع اين کشور و نابودي اين کشور را دنبال نمي‌کرد. آشوبگران ناتو و متحدانش از جمله فرانسه، دولت مرکزي در ليبي را ساقط کردند و به نفوذ رژيم صهيونيستي در قاره آفريقا کمک کردند و در اين ميان کشورهاي عربي همچنان در دام نقشه‌هاي استعماري غربي گرفتارند.
روزنامۀ فيگارو فرانسه در سال 2011 و پس از سرنگوني رژيم قذافي در ليبي، در مقاله اي به اهميت نقش فرانسه در سرنگوني نظام حاکم در ليبي اشاره کرد و متذکر شد که شورشيان اين کشور بدون حمايت خارجي و مداخلۀ نظامي نيروهاي پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) نمي توانستند به پيروزي برسند و رژيم معمر قذافي را سرنگون کنند.
فيگارو افزود: `پيروزي انقلابي ها در ليبي موفقيت بسيار درخشاني براي سياست خارجي فرانسه به حساب مي آيد، چرا که همواره فرانسه در خط اول براي جلب حمايت جامعۀ بين المللي و سازمان ملل متحد تلاش کرد. همچنين فرانسه سبب شد تا ناتو نيز به وعده ها و مسئوليت نظامي خود وفادار بماند.`
روزنامۀ ليبراسيون نيز در مقاله اي خود به بررسي فرآيند سقوط رژيم سرهنگ قذافي و تجزيه و تحليل نقش فرانسه در کمک به شورشيان ليبي پرداخت و نوشت :`باعث خوشحاليست که فرانسه توانست با حضور در خط اول در کنار شورشيان و کمک به انقلاب در ليبي، نظام معمرقذافي را سرنگون کند.`
اما فارغ از ميزان نقش غربي ها در سرنگوني رژيم قذافي و اهداف آن ها از سرنگون کردن نظام حاکم بر ليبي، يکي از سياست هايي که بسيار مورد انتقاد قرار مي گيرد اين است که اگر آن ها واقعا قصد داشتند مردم ليبي را از چنگال هيولايي به نام معمر قذافي نجات دهند و به آسايش و آرامش و دمکراسي برسانند، چرا پس از اين ،اجازه دادند مردم ليبي به اين وضعيت دچار شوند و آنقدر کشورشان ناامن شود و کشتار در آن صورت بگيرد و اوضاع اقتصادي مردم وخيم شود که آرزوي دوران قذافي را داشته باشند؟
رياست جمهوري فرانسه روز گذشته در بيانيه اي اعلام کرد، همزمان با آغاز ماموريت «غسان سلامه» نماينده سازمان ملل براي حل بحران ليبي ،دو شخصيت قدرمند ليبيايي يعني «فايز السراج »رئيس دولت وفاق ملي و ژنرال «خليفه حفتر» را به پاريس دعوت کرده است تا شايد راه حلي براي اين بحران پيدا شود .
بر اساس اين بيانيه، هدف فرانسه از اين کار زمينه مناسبي براي توافق اين دو نفر است تا از اين طريق بحران در ليبي به پايان برسد و اميدوار است نتيجه اين نشست، برپايي دولتي ليبيايي باشد که بتواند نيازهاي اساسي مردم را پاسخ دهد و اين دولت ارتشي يکپارچه زير نظر داشته باشد و از طريق اين ارتش، با سازمان هاي تروريستي و باندهاي قاچاق اسلحه و مهاجرت غير قانوني مبارزه کند و بتواند از خاک و مرزهاي ليبي حفاظت کند.
در خبرها آمده است که امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه تلاش مي کند اين دو نفر را به هم نزديک کند، اما با توجه به حجم اختلافات موجود ميان حفتر و سراج و پيچيدگي بحران ليبي بايد گفت که، اين ماموريتي غير ممکن يا دست کم بسيار دشوار است زيرا از يک سو شبه نظاميان قدرت زيادي در ليبي دارند و با قوانين خود بر بخش هايي از اين کشور حکومت مي کنندو از سوي ديگر قبايل نيز اثر گذاري زيادي در روند امور دارند و جدا از همه اين ها،مساله بسيار مهم ، بحث منافع نيروهاي خارجي و تضاد آن در اين کشور راهبردي است.
همچنين گفته شده ايتاليايي ها از دعوت اين دو شخصيت ليبيايي به پاريس و تلاش فرانسه براي حل اين بحران بدون توجه به کشورهاي اروپايي ديگر و از جمله ايتاليا ، ناخرسندند زيرا ايتاليا نيز از جمله کشورهايي است که در سرنگون کردن نظام قذافي نقشي پررنگي داشته و از سوي ديگر بحران هاي موجود در ليبي و از جمله مشکل عبور مهاجران از ليبي به ايتاليا دامنگير اين کشور نيز شده است.
بر اساس اعلام رسانه هاي ليبي، رسانه هاي ايتاليايي پس از انتشار خبر دعوت از حفتر و سراج و دعوت نشدن مقام هاي ايتاليايي به اين نشست، به شدت از مقام هاي فرانسوي به دليل ناديده گرفتن شريکان اروپايي انتقاد کردند.
همچنين در خصوص نقش کشورهاي خارجي در بحران ليبي گفته مي شود مصر، امارات و عربستان به شدت از ژنرال حفتر حمايت مي کنند و در اين ميان برخي کشورهاي اروپاي نيز به اين نتيجه رسيده اند که ژنرال حفتر در حال حاضر به خوبي مي تواند مانع عبور مهاجران آفريقايي از طريق اين کشور به اروپا شود. اين عوامل باعث شده ديدار اخير اين دو نفر در ماه مي گذشته در امارات بي نتيجه به پايان برسد.
به طور کلي بايد گفت، رابطه ميان سراج و حفتر بسيار متشنج است؛ ژنرال حفتر ، سراج را به رسميت نمي شناسد در حالي که دولت تحت کنترل وي، مورد تاييد جامعه بين الملل است. اين امر باعث شده است نهادهاي فروپاشيده ليبي از زمان سقوط نظام قذافي نتوانند به حالت سابق خود بازگردند .
ژنرال حفتر پس از سقوط نظام معمر قذافي توانست هسته اصلي ارتشي که آن را ارتش ملي ليبي ناميد، تشکيل دهد .وي هدف از تشکيل اين ارتش را مبارزه با سازمان هاي تندرو در ليبي دانست که بنغازي دومين شهر بزرگ ليبي را مرکز فعاليت خود قرار داده بودند.
ژنرال خليفه حفتر اوايل ماه جاري ميلادي موفق شد کنترل شهر بنغازي را به دست گيرد و داعشي ها را از آن بيرون کند. اين بزرگترين پيروزي ميداني او در ليبي بود.
فايز السراج اهميت اين پيروزي بزرگ رقيب سياسي اش را خوب درک مي کند.او اخيرا با صدور بيانيه اي در خصوص هرگونه عمليات نظامي در پايتخت به بهانه بيرون راندن شبه نظاميان مسلح هشدار داد و مشخص بود مقصود او ژنرال حفتر است .وي همچنين از طرحي رونمايي کرد که بر اساس آن ، انتخابات مجلس و رياست جمهوري در ماه مارس آينده برگزار مي شود و از اين طريق شايد مي خواست ژنرال حفتر را از قدرت دور کند.
از سوي ديگر ژنرال حفتر چندي پيش به سياستمداران ليبيايي 6ماه فرصت داد تا اختلافات موجود را حل کنند.وي تاکيد کرد کاسه صبر ارتش لبريز شده است و اگر طي اين مدت توافقي حاصل نشود، نيروهاي ارتش وارد عمل مي شوند و به طرابلس مي روند.
برخي کارشناسان اين سخنان ژنرال حفتر را تهديد وي به کودتا تفسير کردند.
با توجه به قدرت روز افزون ژنرال حفتر در ليبي و پيروزي بزرگ وي در بنغازي دومين شهر بزرگ اين کشور ، بعيد به نظر مي رسد وي به نفع فايز السراج يا هر طرف ديگر کوتاه بيايد و اينگونه پيداست که او سوداي رياست جمهوري در سر دارد اما اين مهم را با صبر و حوصله زياد به پيش مي برد. اما در نهايت توافق اين دو نيز دور از انتظار نمي تواند باشد.
بر اساس اعلام منابع فرانسوي و ليبيايي ، قرار است امروز سه شنبه ژنرال خليفه حفتر با فايز السراج که به دعوت فرانسه به پاريس رفته اند، ديدار کند و اين دو شخصيت پرنفوذ در ليبي ،با حضور مقام هاي فرانسوي و نماينده سازمان ملل به بحث و بررسي بحران موجود در اين کشور و راه هاي پايان دادن به آن بپردازند.
ليبي از زمان سقوط حکومت معمر قذافي ديکتاتور سابق اين کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامي است.
در حال حاضر دو دولت در اين کشور اين کشور وجود دارد: دولت وفاق ملي به رياست فائز السراج در طرابلس که مورد حمايت جامعه جهاني است و ديگري دولت طبرق در شرق ليبي به رياست ژنرال حفتر فرمانده نيروهاي مسلح اين کشور.
پارلمان ليبي از دولت مخالف دولت وفاق ملي که در شرق اين کشور مستقر است، حمايت مي کند .
در زمان حاضر نيز رقابت قدرت هاي بزرگ، عامل اصلي تداوم بي ثباتي در ليبي است. دولت وفاق ملي توسط اروپا، آمريکا، چندين کشور آفريقايي و سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شده است.
خاورم **2041**1144
* انتشار دهنده: عليرضا جباري



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است

ژنرال زخیره ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که بزرگ‌ترین دستاورد حزب‌الله در جنگ ایجاد یک منطقه امنیتی حائل در داخل اراضی اشغالی بوده است.

به گزارش ایسنا، «کوبی ماروم» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اظهار داشت: سطح سیاسی به دلیل ترس از تشدید تنش از تصمیم گیری دشوار در جبهه شمال پرهیز کرد و ترس را برگزید و از خود ضعف نشان داد.

وی با اذعان به توان نظامی حزب‌الله گفت: میزان تسلیحات منجر به این واقعیت شده است که حزب‌الله امروز مجموعه‌ای از راکت‌ها و موشک‌ها را در اختیار دارد که تمام اسرائیل را پوشش می‌دهند و از جمله توانایی‌های آن حمله به سایت‌ها و پایگاه‌های استراتژیک مختلف است و این نه تنها ارتش اسرائیل، بلکه جبهه داخلی اسرائیل را نیز به خطر می‌اندازد.

ماروم ادامه داد: «ما شاهد جنگ فرسایشی هستیم که در آن ارتش اسرائیل از آتش هوایی، توپخانه و تانک علیه حزب‌الله استفاده می‌کند، با وجود موفقیت‌های تاکتیکی، ما دستاورد بزرگ حزب‌الله را نادیده می‌گیریم و این جنبش یک منطقه امنیتی در داخل اسرائیل ایجاد و ۷۰ هزار اسرائیلی را از خانه‌هایشان آواره کرد.»

این نظامی ارشد صهیونیست همچنین اذعان کرد: به نظر می‌رسد که اسرائیل در رسیدن به مهم‌ترین هدف، یعنی ایجاد یک واقعیت امنیتی که به آوارگان اجازه می‌دهد به خانه‌های خود بازگردند، ناکام مانده است و عملیات نظامی، دستاورد استراتژیک حزب‌الله را از بین نمی‌برد.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیزر | مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید + تیزر
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد
  • قهرمانی استاد بزرگ امیررضا پوررمضانعلی در مسابقات لیون فرانسه
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • حمله به رفح هم کمکی به ما نمی‌کند | جنگ را باختیم