Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ROBORACE براي برگزاري اولين دوره مسابقات قهرماني وسايل نقليه خودران يا به قول تشکيلات برگزار کننده، مسابقات قهرماني رانندگان AI آماده شده است.
اين سري مسابقات در مسيرهاي خياباني مسابقات فرمول E برگزار مي شود. مسابقات فرمول E مخصوص خودروهاي تمام الکتريکي است و حرف E در نام گذاري اين مسابقات دقيقا به الکتريکي بودن خودروهايي شرکت کننده اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روبوريس تاکنون سه ماشين مسابقه اي خودروان و توسعه يافته را توليد کرده و اميدوار است که اين سه ماشين که به ديوبوت معروف اند، بتوانند به سه روبروکار تبديل شده و به بهترين نحو مسابقات را طي کنند.
اين شرکت قصد دارد يک پلتفرم در راستاي خودروهاي خودران ارائه دهد تا بتواند به صورت مستقل به پيشرفت و توسعه اين خودرو بپردازد.

اين روش دقيقا مشابه روشي است که در حال حاضر ماشين هاي برقي شرکت کننده در مسابقات فرمول E دنبال مي کنند فعلا در اخبار اين مسابقات و خودروهاي شرکت کننده در آن ها شنيده مي شود که در حال توسعه و گسترش تکنولوژهاي مربوط به جاده اند.
اما بايد توجه داشت که اين دو سري مسابقات رويکرد متفاوتي دارند. هدف روبوريس از مسابقات توسعه نرم افزاري خودروهاي الکتريکي و خودران است در حالي که مسابقات فرمول E در پي بدست آوردن تغييرات مثبت و بهبود شرايط سخت افزاري خودروهاي الکتريکي است.
در ادامه نظر شما را به مصاحبه که برين بالکمب، رئيس بخش فني روبرو ريس با مطبوعات انجام داده جلب مي کنيم:
بالکمب توضيح داده است که روبوريس آينده فناوري خودرو هاي خودران مستقل و متصل است که بسته به ظرفيت و وسعت تفکرات جامعه اين خودروها مي توانند در سه، پنج يا ده سال پيش رو راهي جاده ها شده و رونق را به بازار خودروهاي خودران ببخشند.

جايگزيني نرم افزار "مغز" به جاي راننده
وي در ادامه توضيح داده است که ما در اين خودروها از موتورهاي خاصي استفاده مي کنيم چرا که اين دسته از موتورها از شتاب خوبي برخوردار بوده و اين شتاب مي توانند در تمام فنآوري هاي موجود مورد استفاده قرار بگيرد و با آن ها هماهنگ شود. همان طور که با گذشت زمان اين موتورها نيز منسوخ شده و مدل هاي بالاتري جايگزين آن ها مي شود
اين قاعده در مورد خودروهاي مسابقه اي خودران نيز صدق مي کند و ما در حال حاضر بر روي توسعه و گسترش تکنولوژي هاي مربوط به جاده ها تمرکز کرده ايم.
بدون يک راننده فيزيکي، موفقيت در مسير مسابقه عمدتا وابسته به تيم توسعه دهنده نرم افزارهاي خودران است. اين نرم‌ افزار ها به واسطه اطلاعاتي که از سنسورهاي متعدد خودرو، رادارها و دوربين هاي اتومبيل بدست مي آيد فعاليت خود را انجام مي دهند. اين اطلاعات به "مغز" خودرو فرستاده شده و در نهايت مغز تصميم مي گيرد که چه عملي را انجام دهد.
سخت افزار هايي مانند پيشرانه که نيروي چرخشي موتور را به چرخ ها انتقال مي دهد، سخت افزار هاي آيروديناميکي، شاسي و لاستيک ها هر کدام يک مبحث و مقوله جداگانه هستند که براي هر روبوکاري بهترين اين تجهيزات در بازار فارغ از قيمت آن ها تهيه و استفاده مي شود.

اين مدير ارشد همچنين توضيح داده است که تمامي انسان ها از چشم، گوش و مغز برخوردار اند اما ممکن است يک مغز بزرگ و قوي کارايي چنداني نداشته باشد اگر که به ميزان کافي هوشمند نباشد تا از تمامي اجزاي بدن به بهترين نحو استفاده کند.
اين دقيقا همان فرضيه اي است در مورد خودروهاي خودران نيز وجود دارد. اگر هوش کافي در اين خودروها وجود نداشته باشد  که بتواند از سنسورها استفاده کرد و قدرت پردازش خوبي نيز نداشته باشد که بتواند تصميم هاي صحيح بگيرد، در چنين حالاتي مغز اين خودروها بي اهميت جلو مي کند و عملا کارايي اين خودروها از بين مي رود.
بهبود اين شرايط و رسيدن به يک حالت ايده آل از خودروي مسابقه اي خودران دقيقا همان چيزي است که تيم هاي توسعه دهنده نرم افزارهاي خودران به دنبال رسيدن بيشتر به آن هستند و هم اکنون در ميانه مسير بوده و هدف فعلي خود را توسعه اين نرم افزارها و تکنولوژي هاي وابسته به اين خودروها قرار داده اند.
لازم به ذکر است که در اين پروژه براي خريد سنسور ها و کامپيوتر هايي که احتياج است لزومي به صبر کردن براي افزايش حجم توليد و پايين اومدن قيمت آن ها نيست چرا که در اين موارد محدوديت مالي وجود ندارد.
بالکمب اظهار داشت که ما مفتخريم که بيان کنيم همواره از بهترين سنسورها و رايانه ها در طراحي و ساخت اين پلتفرم استفاده کرده و پيش روي صنعت خودروهاي مسابقه اي خودران هستيم.

رانندگان AI ستاره هاي آينده صنعت خودروسازي هستند
اما اينجا سوالي مطرح مي شود که با وجود تمرکز تيم ها بر روي توسعه اين خودرو هاي خودران چگونه مي توان تماشاگران را جذب مسابقاتي کرد که در آن هيچ راننده فيزيکي وجود ندارد و در حقيقت رقابت بر سر وضعيت تکنولوژي ها و ميزان پيشرفته بودن خودرو هاست؟
بالکوم در جواب اين سؤال توضيح داد که در اين مورد هيچ نگراني وجود ندارد چرا که اين خودروها با تصميمات هوشمندانه اي که مي گيرند مي توانند در زمان مناسب و واقعي با مردم ارتباط برقرار کنند.
در حقيقت در درون ماشين هميشه يک راننده هوشمند وجود دارد که مسئوليت ادراک، استدلال و عمل خودرو را به عهده دارد. من عميقا معتقدم که اين مسابقات و خودروهايي که در آن شرکت مي کنند ستارگاني از آينده هستند.

راننده در هنگام رانندگي و در حين مسابقات سوالاتي را با خود مطرح مي کند که جواب اين پرسش ها و دلايلي که براي اين جواب ها دارد سبب چگونگي حرکت خودرو و نحوي رانندگي او مي شود.
در خودروهاي خودران تمامي اين مراحل و بدست آوردن پاسخ و نحوي استدلال از طريق نرم افزار هايي خاص خودرو صورت مي گيرد. به عنوان نمونه نرم افزارها تصميم مي گيرند که خودرو از سمت راست يا چپ جاده حرکت کند تا بتواند سريع تر به هدف خود برسد و مسير مسابقه را به با موفقيت به اتمام برساند و براي هر تصميمي دنباله اي از استدلال هاي منطقي را طي مي کنند.
اين مدير ارشد همچنين مدعي شد که از اين طريق ما مي توانيم راننده هوشمند را سوال پيچ کرده و از او بخواهيم که در مواقع لزوم استدلال هاي خود را در اختيار ما قرار دهد يا به سوالاتي نظير چه خطر هايي در حال حاضر براي خودرو وجود دارد، وضعيت مصرف برق چگونه است، فکر مي کند بقيه خودروها قصد انجام چه کاري را دارند و يا از اين قبيل پرسش ها پاسخ دهد. ما حتي مي توانيم در مواقع ضروري اين اطلاعات را در اختيار عموم مردم قرار دهيم.

مسابقات سطح پنج اتومبيل راني
البته بايد مشخص شود که اين مسابقات دقيقا چگونه خواهد بود و همانطور که در ساير مسابقات اتومبيل راني نيز شاهد هستيم اين احتمال وجود دارد که خودروها در مسير مسابقه با يکديگر برخورد کرده و به هم آسيب وارد کنند. اما بالکمب معتقد است که ممکن است توسعه اين تکنولوژي ها چالش هاي مختلف و حوزه هاي عملياتي متفاوتي را بطلبد.
اين مدير روبوريس در ادامه تاکيد کرد که البته اين تکنولوژي در ابتداي امر احتياج به پيشرفت بيشتري دارد به عنوان نمونه خودروهاي روبوکار امروزي نمي توانند رانندگي فوق العاده مکس ورستاپن در برزيل در سال 2016 را تکرار کند، در حالي که اين راننده ردبول دقيقا مي دانست که کدام خطوط مسابقه بيشترين شانس موفقيت را در اختيار او قرار مي دهد.

بالکمب همچنين مطرح کرد که ما سعي کرديم آنچه را که رقابت هاي اتومبيل راني خودروهاي خودران در سطح پنج به آن احتياج دارد دريافت کرده و هدف خود را حرکت کردن به سمت آن قرار داده ايم.
تنها تفاوت بين سطوح چهار و پنج رقابت هاي اتومبيل راني، حوزه رفتار و اعمال خودرو است. به اين معني که مسابقات سطح پنج در شرايط مختلف برگزار مي شود. مثلا در شب، در محيط هاي متفاوت مسابقه اي و در شرايط مختلف آب و هوايي همچنان خودرو بايد بتواند مسابقه را انجام داده و خود را با بهترين نتيجه به خط پايان برساند.
بالکمب توضيح داد که اما قطعا ديگر موانعي نيز در راه هستند که ممکن است از آن ها غافل شويم، براي مثال مديريت ميزان استهلاک تايرها يکي از موضوعات پيچيده ايست که توسط رانندگان مسابقات انجام مي شود اما واگذار کردن مسئوليت آن به ربات ها و رانندگان مجازي چندان ساده نيست.
اين موضوع به خصوص در زمينه توسعه تکنولوژي هاي مربوط به جاده به هيچ عنوان مناسب نيست. بنابراين، ما بر روي موضوعات ديگري تمرکز مي کنيم که به توسعه تکنولوژي هاي مربوط به جاده و ترافيک مربوط است. وجود موانع متحرک ديگر در مسير، راننده هوشمند را با مشکلات پيچيده تري به چالش مي کشد.
لي مانس معتقد است که رسيدن به ترافيک در چنين مسابقه اي حتي بيشتر از فرمول يک چالش برانگيز است چرا که خودروهاي خودران با سرعت هاي متفاوتي نسبت به شما حرکت مي کنند و مديريت کردن اين موضوع يک مهارت براي فردي است که رانندگي را انجام مي دهد و راننده هوشمند بايد بتواند اين مهارت را کسب کند.

شرکت کنندگان بالقوه
در حالي که خودروهاي خودران روبوريس يعني ديوبوت ها و روبوکار ها بر روي مسيرهاي مسابقه اي فرمول E خودنمايي مي کردند روبوريس از حدود 200 شرکت تقاضا نامه حضور در مسابقه را دريافت کرد.
اين شرکت ها خود را علاقمند به حضور در مسابقات اتومبيل راني خودروهاي خودران با هدف پيشبرد تکنولوژي هاي مرتبط با اين دسته از خودروها دانسته اند.
فهرست شرکت کنندگان بالقوه اين مسابقه شامل ترکيب بسيار متنوعي است که اين افراد شامل شرکت هاي توليد کنندگان خودرو، ارائه دهندگان سيستم هاي متنوع حمل و نقل، تيم هاي مسابقات خودرويي، دانشگاه ها و سيستم هاي تحقيقاتي در سطح دکترا هستند.
اولين دوره اين مسابقه پس از آغاز فصل چهار مسابقات فرمول E در دسامبر برگزار مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودروهای برقی به کشور شود.

به گزارش مشرق،علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودروهای برقی تأمین کنند و قراردادهای خرید خودروهای برقی شهرداری تهران امید آن‌ها را نومید کرده، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن ورود تکنولوژی خودروهای برقی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شود.

وی تأکید کرد: این در حالی است که چندی پیش برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اعلام‌کرده بودند مافیای خودرو در مسیر واردات خودروی باکیفیت و ارزان به کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی