Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@18:42:14 GMT

براي رفع سوء اثر چک برگشتي چه کار کنيم؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۶۲۶۰۶

خبرگزاري آريا - با اعلام شرايط جديد با ممنوع شدن ارائه دسته چک به مشتري داراي سابقه و اعلام شرايط جديد يکي ار روشهاي گرفتن دوباره دسته چک رفع سو اثر چک است که اين روزها رونق گرفته است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، بسياري از افراد با چک سر و کار دارند و از آن براي خريدهاي قسطي گرفته تا انجام معاملات ريز ودرشت استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اين ميان ممکن است برخي اوقات چک هاي کشيده شده به هر دليلي از جمله کم بودن موجودي يا مشکلاتي در پشت نويسي چک و … در بانک وصول نشود.

همچنين بالا رفتن حجم چک‌هاي برگشتي باعث شد تا بانک مرکزي شرايط سخت‌گيرانه‌تري را براي کساني که چکشان برگشت خورده در نظر بگيرد که ممکن است به ممنوع شدن ارائه دسته چک به اين افراد منجر شود.

يکي از راه‌هاي مهم براي فرار از اين مشکل رفع به موقع سو اثر از چک‌ است و با سخت‌تر شدن شرايط ارائه دسته چک، درخواست‌ها براي اين اقدام افزايش يافته است.

بر اساس بخشنامه هاي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران کليه امور مربوط به رفع سوء اثر از چک‌هاي برگشتي اشخاص صرفا از طريق شعب و واحدهاي تابعه بانک هاصورت مي گيرد.

تامين موجودي
مهم‌ترين روش براي رفع سو اثر چک تامين موجودي است و معمولا بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اين روش صاحب حساب جاري مبلغ مندرج در متن چک برگشت داده شده را به حساب جاري خود واريز کند. پس از دريافت مبلغ چک از سوي کسي که چک در حساب وي کشيده شده است و اعلام رضايت کتبي از طرف او،‌ بانک نسبت به رفع سو اثر از آن براساس صورتحساب مشتري اقدام مي‌کند.

مشتريان بانک‌ها براي رفع سو اثر چک‌هاي برگشتي ابتدا لازم است جهت اطلاع از وضعيت چک‌هاي برگشتي خود با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملي به شعبه‌اي که در آن حساب دارند مراجعه درخواست استعلام کنند.

لاشه چک برگشتي
راه حل دوم براي رفع سو اثر از چک‌هاي برگشتي ارائه لاشه چک به بانک توسط صاحب حساب جاري يا وکيل قانوني او است به طوريکه در اين مورد آنها پس از اخذ لاشه چک از ذي‌نفع براي رفع سو اثر آن را به شعبه بانک ارائه مي‌کنند.

ارائه رضايت‌نامه محضري ذي‌نفع چک به بانک
يکي از موارد مهم اين است که صاحب حساب جاري مبلغ را به ذي‌نفع پرداخت کرده اما لاشه چک (به دلايل مختلف از جمله مفقود شدن،‌ به سرقت رفتن، سوختن و مواردي از اين دست) به شعبه تحويل نمي‌شود، در اين هنگام ذي‌نفع چک با حضور در دفتر خانه اسناد رسمي نسبت به چک مورد نظر رضايت خود را اعلام کرده و صاحب حساب جاري با ارائه رضايت نامه ممهور به مهر دفتر خانه به بانک، درخواست رفع سو اثر از چک موردنظر مي‌کند.

واريز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاري و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه
حال اگر دسترسي به ذي‌نفع امکان پذير نبود و صادر کننده چک قادر به ارائه لاشه چک يا رضايت نامه محضري ذي‌نفع به بانک نباشد، مشتري مي‌تواند معادل وجه چک يا چک‌هاي برگشتي را به حساب جاري خود واريز و از شعبه کتبا درخواست کند که مبلغ يا مبالغ واريزي به حساب براي پرداخت چک يا چک‌هاي برگشتي نزد شعبه محسوب شود.

اين مبلغ تا تعيين تکليف قطعي چک يا حداکثر به مدت 24 ماه قابل برداشت نيست و اين امر در صورتي که حساب جاري مشتري نزد شعبه مفتوح و از سوي مراجع قضايي مسدود نشده باشد امکان پذير است.

يکي ديگر از روش هاي رفع سو اثر چک ارائه حکم قضايي مبني بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتي است که در برخي موارد کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که در صورت اقدام نکردن مشتري نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتي، سابقه هر چک برگشتي صرفاً پس از مدت هفت سال از تاريخ صدور گواهي‌نامه پرداخت نکردن آن، به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتي بانک مرکزي رفع سوء اثر مي‌شود.

همچنين بانک مکلف است بنا به درخواست مشتري و به منظور آگاهي وي از سوابق چک‌هاي برگشتي خود در سامانه اطلاعاتي بانک مرکزي، اقدام به ارائه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌هاي برگشتي فرد با درج تاريخ برگشت چک نمايد.
ميزان
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد

امتداد - سومین نشست صمیمی بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی عصر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت سال جاری، در سالن اجتماعات ساختمان آموزش برگزار شد.

به گزارش پایگاه بخری امتداد ، در این نشست الهام مدیر زارع معاون اداره کل حسابداری و امور سهام به ارائه گزارش جمع بندی شده در حوزه مشارکت کارکنان در پذیره نویسی سهام بانک، آتوسا کاملی معاون امنیت اداره کل امنیت و زیرساخت گزارشی از برون سپاری پروژه‌های BCMS –  ISMS و آزمایشگاه امنیت سایبری، سمیه صیقل اردکانی معاون اداره کل اطلاعات اعتباری گزارشی با موضوع جمع آوری اطلاعات تسهیلات، نسترن یزدانیان معاون اداره کل  بانکداری خرد و امور باجه ها گزارشی با موضوع باجه‌های روستایی و توسعه خدمات، محمد چلچراغی معاون سیستم های ستادی اداره کل تامین و نظارت بر سامانه های نرم افزاری گزارشی در حوزه بانکداری الکترونیکی و حسنا اسکندری معاون سرمایه انسانی اداره کل سرمایه انسانی و رفاه گزارشی با موضوع مسیر ارتقاء شغلی ارائه کردند.در ادامه برنامه پرسش و پاسخ با مشارکت معاونین در خصوص موضوعات مطروحه برگزار شد.
در پایان نشست دکتر شیری در جمع بندی مباحث مطروحه هدف از برگزاری جلسات را بهره گیری از ظرفیت ها و ایده های خلاقانه و جدید معاونین بانک در راستای بهبود روند امور و ارتقاء کمی و کیفی عملکرد بانک در حوزه های ستادی و اجرایی ذکر کرد که مشروح آن در بخش بعدی خبر ارائه خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • محتویات کیف مرتضی مطهری هنگام شهادت؛ از چک برگشتی تا پوند انگلیس +تصویر
  • اعتبار بن دانشجویی نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرد/ امضای قرارداد با شرکت پُست
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • راهنمای کامل دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳+ فیلم
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت