Web Analytics Made Easy - Statcounter

یسنا به منش گفت: بیشتر عقربهای سمی ایران در مناطق نزدیک کویر کرمان، کاشان، خوزستان واطراف اهواز وجود دارند که برخی از آنها بسیار خطرناک بوده و منجر به مرگ میشوند؛ بنابراین در صورت عقرب گزیدگی فرد باید برای تزریق سرم ضد زخم سریعاً به بیمارستان منتقل شود.

وی افزود: شدت گزیدگی بر اساس میزان سم تزریق شده به بدن مشخص میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد گزیدگیهای عقرب، در ناحیه دست بوده و کودکان بیشترین افراد مورد گزش عقرب معرفی شدهاند.

دبیر ستاد مرکزی و اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا ودارو خاطر نشان کرد: گزش عقرب میتواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود و به عنوان علائم تهید کننده حیات، و درمواردی هم به مرگ ختم شود.گفتنی است درد سوزانده محل گزیدگی، تورم، تغییر رنگ محل گزش، تهوع وا ستفراغ، احساس بی حسی و گزگز انگشتان، بی قراری و اضطراب، آبریزش از دهان، اختلال هوشیاری، بی اختیاری ادرار و مدفوع وتشنج از دیگر علائم عقرب گزیدگی است.

وی عنوان کرد: تورم ناشی از گزش عقرب عموماً محدود به ناحیه گزش است واحساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش را برای ۴ تا ۶ ساعت به همراه دارد که معمولا پس از ۲۴ ساعت بهبود مییابد.

به منش در خصوص اقدامات و کمکهای اولیه در شرایط عقرب گزیدگی یادآور شد: در شرایط عقرب گزیدگی مصدوم را به پشت بخوابانید و تا ۳ سانتیمتر بالای محل گزش را با باند محدود کننده بسته، و محل را با کیسه آب یخ سرد کنید. ناگفته نماند مصدوم را سریعا برای تزریق پادزهر به بیمارستان منتقل کنید.

وی در پایان گفت: برای پیشگیری از عقرب زدگی از دستکاری گوشههای درو از دسترس منزل و محیط کار مانند انباری، کمد و حیاط خلوت خصوصا در مناطق قدیمی شهر جدا اجتناب نمایید و در صورت لزوم حتما نسبت به وجود برخی حشرات سمی، آگاهانه رفتار کنید.

میزان

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۶۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند

زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته حدود ۳۷۱ هزار حیوان گزیدگی در کشور گزارش شده است که از این میزان ۲۰ هزار و ۵۶۹ مورد حیوان گزیدگی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه ۸۰ درصد گزش‌ها در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط سگ‌ها اتفاق افتاده است افزود: از کل آمار گزش توسط سگ‌ها، ۱۵ درصد گزش با سگ‌های ولگرد بوده است به طوری که در سال گذشته، ۲۱۴۵ مورد حیوان گزیدگی با سگ ولگرد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده که ۱۰۶۳ مورد آن فقط در شهر مشهد اتفاق افتاده است.

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گزش توسط سگ‌های ولگرد بیشتر در حاشیه شهر و روستا‌ها و شهرک‌های اطراف مشهد اتفاق افتاده است، ادامه داد: ۵۰ درصد گزش توسط سگ‌های ولگرد در افراد زیر ۱۵ سال گزارش شده است.

نهبندانی بیان کرد: در سال گذشته با پیگیری‌های خوب صورت گرفته در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موردی از مرگ هاری انسانی نداشته‌ایم.

او با مقایسه آمار حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰۰ مورد افزایش نشان می‌دهد، اما تعداد گزش با سگ‌های ولگرد تغییر نکرده است.

رئیس گروه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مهمترین اقدام در هنگام رویارویی با سگ‌های ولگرد سعی در دوری و عدم مزاحمت برای آنها است و لازم است با سامانه ۱۳۷تماس گرفته و حضور سگ‌های ولگرد گزارش شود.

نهبندانی اظهار کرد: در صورت گزش توسط سگ‌ها، برای اقدامات درمان و پیشگیری از ابتلا به هاری لازم است افراد هر چه سریعتر به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تزریق ۲ همت اعتبار برای اجرای طرح‌های کلیدی استان گلستان
  • روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 
  • بارش رحمت الهی در استان کویری یزد
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان و نوجوانان خرم آباد
  • دلیل سیلاب در شهر کویری دبی
  • دلیل سیلاب در شهر کویری دبی چه بود؟
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد
  • عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند
  • بیشترین میزان بارش‌ها در کدام نقاط استان کرمان بوده است؟
  • ثبت بیشترین بارندگی هرمزگان در جزیره لاوان