Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: بالارفتن یک درجه دمای هوا موجب افزایش ۲۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور می شود و در صورت بی توجهی به صرفه جویی با بحران جدی مواجه می شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا دائمی در جلسه مدیران صنعت آب و برق استان که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: دو طرح مهم سد نهب و بالاخانلو از کارهای ارزشمند در حال اجرا در استان قزوین است که می تواند بحران آب را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراقب مصرف آب باشیم

وی اضافه کرد: گرم شدن هوا باعث تشدید بحران شده زیرا مصرف آب و برق را بالا برده و با چالش جدی روبرو هستیم زیرا هر درجه بالارفتن گرمای هوا موجب افزایش ۲۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب می شود که نگران کننده است.

دائمی یادآورشد: در حال حاضر کشور از شرایط بحران خارجی شده و اگر مصرف را مدیریت و کنترل نکنیم با چالش های بیشتری روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید تغییر روش های آبیاری را با جدیت بیشتری عملیاتی کنیم تا از هدر رفت منابع آبی ارزشمند کشور جلوگیری شود.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اضافه کرد: آبیاری تحت فشار یک پروژه ملی است که باید بسرعت تکمیل شود تا بتوانیم شرایط کم آبی را با خسارات کمتری سپری کنیم.

وی اضافه کرد: دشت مغان، سیستان و قزوین با بیش از نیم قرن عمر تاسیسات آبی نیازمند نوسازی و بازسی تجهیزات خود است و باید در انتقال آب از سد طالقان نیز با روش لوله گذاری اقدام شود تا از هدر رفت و تبخیر بیش از حد آب ممانعت شود.

دائمی یادآورشد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده تا به میزان ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت منابع آبی کاسته شود که در اجرای این کار باید روش های نوین ابیاری توسعه بیشتری یابد.

وی ازساخت نیروگاههای پراکنده و تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی حمایت کرد و اظهارداشت: در میان کشورهای منطقه بیشترین قیمت خرید تضمینی برق متعلق به ایران است و برای نمونه در پاکستان هرکیلوات ساعت ۵ سنت و درایران ۱۵ سنت خریداری می شود.

دائمی اضافه کرد: انتقال آب از سد طالقان یک کار راهبردی برای تامین نیاز آب شرب شهرها و روستاهای استان قزوین است که ردیف بودجه آن از محل ماده ۹۰۱۰ تعریف شده که به نظر می رسد تامین ۹۰ درصد هزینه ها از محل فروش آب منطقی نیست و باید با کمک نمایندگان مجلس واستاندار محترم این روند به ۵۰ به ۵۰ تغییر کند.

وی گفت: در شرایطی که هزینه تولید آب حدود ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان تمام می شود و آن را به کشاورز به قیمت ۴۰۰ تومان می فروشیم مقرون لبه صرفه نیست و اینگونه نمی توان طرح انتقال را اجرایی کرد.

دائمی گفت:درسال گذشته ساخت ۲۸ تصفیه خانه توسط بخش خصوصی ازطریق BOT در کشور عملیاتی شد ولی مطالبات وزارت نیرو به حدی بالات رفته که اجرای پروژه ها را با سختی فراوانی مواجه کرده است که باید با تدبیر آن را حل کرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اظهارداشت: در اجرای نیروگاههای بادی و خورشیدی همه گونه حمایت لازم را انجام می دهیم و برای تسریع در کار برای احداث نیروگاههای با ظرفیت بالای ۵۰ کیلووات بهتر است افراد به تهران معرفی شوند تا بسرعت مجوز لازم را صادر کنیم.

وی اظهارداشت: مطالعه انتقال اب شاهرود در استان قزوین آغاز شده و از برنامه های راهبردی وزارت نیرو محسوب می شود اما باید بدانیم به دلیل هزینه گران این طرح دیگر نباید این آب در مزارع رها شود و قیمت آن بالاتر از وضعیت کنونی خواهد بود تا طرح بتواند اقتصادی شود.

دائمی اضافه کرد: برنامه های ما باید به گونه ای باشد تا بتوانیم سرمایه گذاری در این بخش را اقتصادی کنیم و از منابع ملی بخوبی صیانت کنیم.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفنت: اگر آب های زیرزمینی و سطحی بی مهابا هدر می رود باید مصرف را بسرعت اصلاح کنیم تا شرایط مدیریت شود.

انتقال آب سد طالقان یک طرح راهبردی است

وی اضافه کرد: انتقال آب سد طالقان از طرح های راهبردی است و تا ۴۰ سال دیگر نیازهای آب شرب مردم استان را تامین خواهد کرد.

طرح بازتوانی نیروگاه شهید رجایی قزوین عملیاتی می شود

وی بیان کرد: برای بهره وری در کار طرح بازتوانی نیروگاه شهید رجایی قزوین عملیاتی خواهد شد که با تکمیل آن ظرفیت تولید تا دو برابر بدون بالا رفتن میزان سوخت مصرفی افزایش خواهد یافت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۱۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!

کارآزمایی افراد چاق و پیش دیابتی که مقدار کالری روزانه یکسانی مصرف می‌کردند- با اینکه یک گروه از برنامه رژیم فستینگ پیروی می‌کردند و گروه دیگر آزادانه غذا می‌خوردند- هیچ تفاوتی در کاهش وزن یا سایر شاخص‌های سلامتی نشان نداد.

به گزارش بهداشت نیوز، «نیسا ماروثور» سرپرست تیم تحقیق و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، نوشت: «مصرف بیشتر کالری‌ها در اوایل روز در طول مدت زمانی ۱۰ ساعته، وزن را بیشتر از مصرف آن‌ها در اواخر روز کاهش نداد.»

محققان خاطرنشان کردند که «شواهد نشان می‌دهد که وقتی بزرگسالان مبتلا به چاقی دوره غذا خوردن خود را به ۴ تا ۱۰ ساعت محدود می‌کنند، به طور طبیعی کالری دریافتی خود را حدود ۲۰۰ تا ۵۵۰ کالری در روز کاهش می‌دهند و طی ۲ تا ۱۲ ماه وزن کم می‌کنند.».

اما اگر افراد فقط کالری روزانه خود را به همان میزان کاهش دهند، بدون اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند، چه؟

کارآزمایی جدید شامل ۴۱ فرد مبتلا به چاقی و پیش دیابت بود.

شرکت کنندگان به یکی از دو رژیم غذایی اختصاص داده شدند.

بیست و یک نفر از آن‌ها فقط بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر غذا می‌خوردند و بیشتر کالری خود را قبل از ساعت ۱۳ مصرف می‌کردند.

۲۰ شرکت‌کننده دیگر با الگوی منظم‌تری غذا خوردند، در هر زمانی بین ساعت ۸ صبح تا نیمه‌شب غذا خوردند و بیشتر کالری‌های روزانه خود را بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر دریافت کردند.

نتیجه نهایی: محققان هاپکینز دریافتند که پس از ۱۲ هفته، تفاوت قابل توجهی در کاهش وزن بین دو گروه وجود نداشت.

افرادی که رژیم فستینگ داشتند به طور متوسط کمی بیش از ۲ کیلوگرم وزن از دست دادند، در حالی که افرادی که طبق برنامه منظم غذا می‌خوردند کمی بیشتر، حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن کم کردند.

تیم همچنین تفاوت معنی داری در تغییرات قند خون بین دو گروه مشاهده نکرد.

نتیجه گیری: افراد چاق و پیش دیابتی ممکن است با کاهش کالری روزانه بدون پیروی از رژیم غذایی فستینگ که کالری را به همان میزان کاهش می‌دهد، وزن شأن کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • برچسب شیشه هیوندای در تابستان به دادتان می‌رسد!
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • پایداری گرمای هوا در گیلان
  • ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق
  • تاکید امام جمعه قزوین بر مشارکت مردم و تسهیل امر مسکن
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین